Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Praktiska tips inför VL


Maestro

Recommended Posts

Tackar för alla hjälpsamma svar! Kanske är värt att ställa sig kö ett bra tag innan iaf. Men det blir inte ett jäkla virrvarr där sen då precis innan start när alla ska ha rätt på sina skidor igen?

Det gäller bara att komma ihåg vilket spår man står i från höger eller vänster och hur många rader man har fram till repet. Eller ta fasta på något kännetecken i närheten av där man ställt skidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Ett viktigt tips för förstagångsåkare. Om du lägger ut skidorna på plats i fållan och sedan går för att slå en drill eller värma upp kom ihåg var skidorna ligger. Ta ett riktmärke. När du kommer tillbaka kan det fyllts på med några hundra åkare till och du känner inte igen dig. Jag har sett åkare irra omkring med skräck i blicken kl. 7.58 som inte hittat sina skidor. Huu.
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet nån energikaka som inte fryser och blir stenhård? Funkar aldrig för mig det där...

Jag har köpt en tunn kaka, max 1 cm tjock, och tryckt in vid handleden/underarmen, mellan understället och yttertröjan.

Min Crafttröja har en extramudd som man kan trä över handsken, där inne ligger min kaka fint :) Framför allt är den lätt att få fram!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har aldrig skrivit här förut men läst en tid och fått många bra tips :)

Jag ska åka mitt första VL den 6e och startar i led 10. Jag har inga tidskrav utan har bara tänkt att ta mig till Mora.

(Jag vet att det finns några andra trådar om det här men hittade inte riktigt dom svaren jag var ute efter)

 

Behöver man köa för plats på morgonen till startled 10?

 

Om man vill lämna in skidorna för vallning, gör man det kvällen innan eller kan man göra det innan start? (jag kommer att bo ca 4km från start)

 

Finns det fler vätskekontroller mellan de 7 "större" kontrollerna? (jag brukar svettas mycket när jag tränar)

 

Tack på förhand! Å kom gärna med fler tips till en förstagångsåkare :)

För er som startar i led 10:

Det kommer dröja minst en timme innan det börjar flyta på. Var inte rädda för att äta sen frukost eller ta med bananer, mackor att äta i startfållan.

Frukost 04, start 08, börja åka 09/10, innebär 5-6 timmar utan mat. Det är en lång tid utan mat en vanlig dag på jobbet...

En banan i fickan smakar gott efter första backen, om ni som jag inte kan åka med en mage som kurrar...

Link to comment
Share on other sites

För er som startar i led 10:

Det kommer dröja minst en timme innan det börjar flyta på. Var inte rädda för att äta sen frukost eller ta med bananer, mackor att äta i startfållan.

Frukost 04, start 08, börja åka 09/10, innebär 5-6 timmar utan mat. Det är en lång tid utan mat en vanlig dag på jobbet...

En banan i fickan smakar gott efter första backen, om ni som jag inte kan åka med en mage som kurrar...

Med "flyta på", menar du då att man kan få upp farten, eller att man inte längre köar?

 

Jag ska starta i 9:an och brukar hålla strax över 5 min/km på de 4-milslopp jag kört... när kan man räkna med att närma sig åtminstone kanske 6 min/km (det tempo som jag siktar på att hålla för att inte ta ut mig).

 

Kan det tänkas ta ännu längre tid än en timme? Och hur långt kan man ha kommit under den tiden? Funderar lite på hur jag ska disponera krafterna under loppet så att jag dels orkar mig in i mål och dels kanske kan få en tid jag blir nöjd med?

Link to comment
Share on other sites

Efter första backen (ca 3km) brukar det 'flyta på' någorlunda om man startat i led 7-10. Vad som händer längre fram kan man ju bara drömma om...

Det beror så mycket på väder och vind hur mycket det stoppar upp i backen. Det negativa rekordet för mig är ca 1.30 på tre första kilometrarna. Detta var det bedrövliga året 2008.

'Normalt' går det en dryg halvtimme snabbare.

Sen måste man ju också fundera på om man skall stå till höger eller vänster i starten. Eller kanske rent av någonstans i mitten så man eventuellt kan välja på vilken sida om träddungen man åker. Fel blir det i vilket fall som helst ;) Men kanske det viktigaste är att man inte har sönder sina eller någon annans stavar.

Införde man intervallstart som man har i många andra lopp så skulle det vara ännu mer skoj för skidturisterna.

Link to comment
Share on other sites

Hur sent kan man ändra uthämtningsplats av startnummer, någon som har koll på det? Velar fortfarande om jag ska åka till Mora på Fredag eller fixa allt i Sälen på Lördag, hinner man det i Sälen? Ska seeda mig också.

Ändra utlämningsställe skall man kunna göra samma dag om jag inte minns fel, en kille framför mig i kön förra året fick frågan om de skulle "köra" upp hans startplats från Sälen till Mora då han ändrat sig i sista sekund. Han skulle dock få vänta en stund innan den kom ;)

 

Hoppas allt löser sig! Står inte vi i samma led förövrigt?

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Åker för första gången och startar i led 4. Någon rutinerad rackare som vet ungefär hur fort det går där vid start?

Med normal led4-kapacitet kommer du uppleva att det går rätt långsamt första biten. När första backen börjar räta ut sig kommer det börjar flyta bättre. Var förberedd på trängsel. Skydda dina stavar och ta det lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så startar jag i led 10 på söndag. Hurpass tjockt med åkare kommer det att vara en bit in i loppet? Jag mena om man känner sig hyfsat pigg, är det då nån mening med att försöka köra om andra åkare eller blir man bara uppbromsad direkt igen? Eller ska man bara acceptera sin plats i tåget och följa strömmen ända till mora?
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så startar jag i led 10 på söndag. Hurpass tjockt med åkare kommer det att vara en bit in i loppet? Jag mena om man känner sig hyfsat pigg, är det då nån mening med att försöka köra om andra åkare eller blir man bara uppbromsad direkt igen? Eller ska man bara acceptera sin plats i tåget och följa strömmen ända till mora?

Jag tror och har hört att det spricker upp hyfsat under andra halvan av loppet, spara dina krafter till dess istället för att ödsla energi på att köra slalom mellan åkare.

Link to comment
Share on other sites

Lite under 50 min till smågan är väl normalt från led 4.

Jag har också gjort samma resa från att ha startat bland de allra första i ÖS, och med ungeför samma tid till smågan.

 

Man man säga att de få minuter som man normalt tappar pga trängseln i nedre delen av backen uppvägs av att man lätt rycks med i lite för högt tempo i övre delen av backen, i alla fall om man som jag är en ganska kass klättrare som kanske egentligen borde gå ut lite lösare.

Link to comment
Share on other sites

När börjar ni köa till fållorna då?

Har fått uppgift om att man bör dit vid 5-tiden. Tycker de kunde lotta ut fasta platser i fållorna så man slapp det bekymret i varje fall. :)

 

Och hur gör ni med mat innan loppet?

Har på seedningsloppen stoppat i mig någon bulle och chokladbar och lite annat krams men nu blir det väl ännu längre från frukosttid.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så startar jag i led 10 på söndag. Hurpass tjockt med åkare kommer det att vara en bit in i loppet? Jag mena om man känner sig hyfsat pigg' date=' är det då nån mening med att försöka köra om andra åkare eller blir man bara uppbromsad direkt igen? Eller ska man bara acceptera sin plats i tåget och följa strömmen ända till mora?[/quote']

Jag tror och har hört att det spricker upp hyfsat under andra halvan av loppet, spara dina krafter till dess istället för att ödsla energi på att köra slalom mellan åkare.

Spar på krutet första tre milen. Efter Tennäng kommer du att kunna börja plocka en hel del placeringar. När du väl kommit nedför backarna efter Evertsberg kommer du att kunna plocka väldigt många placeringar de sista 3½ milen

Link to comment
Share on other sites

När börjar ni köa till fållorna då?

Har fått uppgift om att man bör dit vid 5-tiden. Tycker de kunde lotta ut fasta platser i fållorna så man slapp det bekymret i varje fall. :)

 

Och hur gör ni med mat innan loppet?

Har på seedningsloppen stoppat i mig någon bulle och chokladbar och lite annat krams men nu blir det väl ännu längre från frukosttid.

tänkte jag skulle försöka vara vid fållorna senast 04,45 så man får en okej plats i fältet..! och maten ja...vid uppstigning blir det musli o fil senare innan starten blir det nog några energi-kakor skulle jag tro...=) om inte någon annan har en bättre ide...;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte hoppa på bussen från Mora. Har för mig att vi åkte därifrån vid 04:30 ifjol när jag åkte buss men då missade jag ju starten som många andra. Så nu känns själva starten väldigt gruvsam. Funderar på om det räcker att jag åker vid 04:30 även i år. Ska stå i led 7. Hur länge räknar man med att bussarna tar på sig från Mora till Sälen?

 

Sen har jag en fundering till: ska man börja oroa sig för att spåren kommer att vara obefintliga i detta härliga vår väder? (försöker komma på så många saker det bara går att ora mig för.. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...