Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Roterande stålborste, hur använder man den?


Vasa

Recommended Posts

För att spara armarna lite så köpte jag några roterande borstar.

Bland annat en Red Creek Specialstål Ultrafin Racing.

 

Provade först på ett par nya fabriksslipade Fischer RCS och höll på ett tag.

Vilken makalöst dålig slipning (om det är dåligt med mikrohår), när man tittar från sidan i motljus ser det ut som en skog.

Tog inte några mikrohår med den borstningen utan tyckte snarare att det blev gråare.

Dock upplevde jag att ytan blev lite glidigare än innan.

 

Provade sedan lite mitt på fästvallområdet på mina nyslipade skidor och tyckte bara det blev mattare och strävare yta än innan.

Måste ge beröm här till sliparen Örjan Emanuelsson för tittar man från sidan i motljus ser man i varje fall inga mikrohår som från fabriksslipen, bara några enstaka.

Men det ska enligt uppgift kunna finnas lite nere i strukturen som är bra att få bort.

 

Jag är med stålborsten väldigt lätt på hand så inget tryck.

 

Lite fundersam nu och vore roligt om ni som har erfarenhet berättar hur det går till med denna borste.

Är rädd att man kommer dra upp mikrohår och förstöra skidorna istället för tvärtom...

Link to comment
Share on other sites

Får hem två par skidor (MMGs) från Örjans på tisdag. Hoppas de är fina. Sa han inget om hur du skulle behandla skidorna?

Köpte du rotoborstarna där?

Ja det får vi hoppas att de är, mina såg riktigt fina ut i slipningen.

 

Nej de hade jag på lager innan.

 

Enligt Örjans råd och hans hemsida har jag smetat på en 5 (rek 3-4) lager Star BP-100 och borstat mellan varje omgång med roterande tagel och handstålborste. Vilken eländig valla, fastnar överallt.

 

Han tyckte det var väl häftigt att köra med roterande stålborste utan rekommenderade egentligen en mjuk mässing handborste eller på sin höjd en fin stålhandborste.

 

Men "alla" verkar ju rekommendera roterande stålborste, inklusive Red Creek. :)

Så funderade på vad för fel jag gör eller det kanske blir bra om man fortsätter ett tag till?

 

Av min egen lilla erfarenhet tycker jag att skidorna blivit bättre ju mer jag borstat så därför skulle det sitta fint att få polera på med stålborsten nu när man inte kan åka in dom.

Link to comment
Share on other sites

När min RC-rotoborste var ny var den riktigt elak, gjorde mer skada än nytta, så jag blev besviken o lät den vara ett tag. Sedan körde jag den på slitna alpinskidor ett tag, o med tiden blev borsten bättre o bättre, i en rotationsriktning. Nu blir det nästan blankt av den, o jag vågar ha den även på längdskidorna. Gissar att Primaterias borste är som en väl inkörd RC-borste?
Link to comment
Share on other sites

När min RC-rotoborste var ny var den riktigt elak, gjorde mer skada än nytta, så jag blev besviken o lät den vara ett tag. Sedan körde jag den på slitna alpinskidor ett tag, o med tiden blev borsten bättre o bättre, i en rotationsriktning. Nu blir det nästan blankt av den, o jag vågar ha den även på längdskidorna. Gissar att Primaterias borste är som en väl inkörd RC-borste?

Är det så är det ju riktigt skamligt av Red Creek. :(

Ja de har ingen bestämd rotationsriktning heller...

 

Då borde man alltså eventuellt lagt till några kronor till i sådana fall och köpt Primaterian.

Och så fick jag för mig att den var 140 mm vilket jag inte hade handtag till.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag upptäckte att barnens repiga alpinskidor blev allt bättre efter varje "behandling". Kanske gick det en säsong eller två.

 

Har också tänkt tanken att köra borsten mot något hårt, eller kanske mot något sandpapper eller smärgelduk. Undrar hur Primateria behandlar sina. Det är annars inte så konstigt att en avklippt ståltråd får en vass kant. RC borde kanske informera om att borstarna behöver köras in. Då hade jag inte blivit lika missnöjd i början.

Link to comment
Share on other sites

Har polerat en del nu (15 min) på en rostfri bunke och sedan provat men tycker ändå inte det blir bra.

Så när jag kör borsten åt ena hållet känns det lent och åt andra strävar det.

 

Känns och syns ut som det blir matt istället för blankt.

Provat både på stenslipat och sicklat.

Link to comment
Share on other sites

Har polerat en del nu (15 min) på en rostfri bunke och sedan provat men tycker ändå inte det blir bra.

Så när jag kör borsten åt ena hållet känns det lent och åt andra strävar det.

 

Känns och syns ut som det blir matt istället för blankt.

Provat både på stenslipat och sicklat.

Gå och lägg dig nu och ta nya tag imorn!

Även duktiga stakare behöver sova bra inför vasan :D

Link to comment
Share on other sites

Har polerat en del nu (15 min) på en rostfri bunke och sedan provat men tycker ändå inte det blir bra.

Så när jag kör borsten åt ena hållet känns det lent och åt andra strävar det.

 

Känns och syns ut som det blir matt istället för blankt.

Provat både på stenslipat och sicklat.

Gå och lägg dig nu och ta nya tag imorn!

Även duktiga stakare behöver sova bra inför vasan :D

Jo får nog göra det. :D

Men blev lite missbelåten med denna stålborsten.

 

Hade tänkt att göra dansgolvsyta på skidorna men nu vågar man inte använda den borsten på Vasaloppsskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Har polerat en del nu (15 min) på en rostfri bunke och sedan provat men tycker ändå inte det blir bra.

Så när jag kör borsten åt ena hållet känns det lent och åt andra strävar det.

 

Känns och syns ut som det blir matt istället för blankt.

Provat både på stenslipat och sicklat.

Gå och lägg dig nu och ta nya tag imorn!

Även duktiga stakare behöver sova bra inför vasan :D

Jo får nog göra det. :D

Men blev lite missbelåten med denna stålborsten.

 

Hade tänkt att göra dansgolvsyta på skidorna men nu vågar man inte använda den borsten på Vasaloppsskidorna.

Jag köpte en finfin racing nylon rotoborste från redcreek och med den FÅR man dansgolvyta :D

Har även grunnat på den borste du har köpt men jag får avakta ditt slutbetyg först.

som jag har fattat så vallar du? hade det inte räckt med tagel då?

Link to comment
Share on other sites

Nästan läge att kontakta Red Creek va? Känns jättekonstigt att man ska behöva slipa till borsten innan den blir bra.

Ja man tycker ju att de ska vara färdiga för bruk ur kartong, speciellt när det inte står någon varning om annat.

Vad säger ni som säljer borsten, är det måndagsexemplar jag och Andreas fått eller ska de köras in? Med tanke på namnet låter de färdiga ur kartong.

 

Provade nu att köra först mot 120-papper, sedan 400-papper och sist mot metallbunke.

Kändes ganska bra åt ena hållet och strävt då åt andra.

Men kommer nog inte riskera några Vasaloppsskidor på denna borste utan får prova och krångla efter Vasan.

 

Golvet, har också en sådan roterande Racing Finfin Nylon, blir nog kingking med den på slutet. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Kan rapportera såhär 6 år senare att resultatet blir superfint med den omtalade roterande borsten i inläggen ovan. Svart och blankt.

Jaha ;)

 

Du menar alltså att du har en rotationsriktning samt efter din behandling på några olika våtslippapper samt stålbunke?

 

Jag har två roterande RC stålborstar. En fin och en ultrafin. Dessa är använda otroligt sparsamt. Jag skulle aldrig gå på med dem på några finskidor. Använder dock en ultrafin handstål en hel del. Men får väl prova din metod kanske. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hestehår/villsvin etter sikling, da setter det seg ikke voks i børsten slik det gjør i stålbørste. Så stålbørste som har finere tråder som åpner strukturen mer, så nylon for finish. Selv om det er stål er det så tett med tråder og punkter med tråder så tett plassert at det lager ikke noe riper i skiene. Du kan prøve å dra den (uten drill) på armen, dette er ikke noe som lager riper i skiene. Børst slik at den roterer i den retningen du drar den på skiene. Du trenger ikke noe stort trykk mot skiene, men bruk endel turtall. Merk at du kan brenne sålen med rotobørste, beveg den fremover før du setter den ned på sålen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan rapportera såhär 6 år senare att resultatet blir superfint med den omtalade roterande borsten i inläggen ovan. Svart och blankt.

 

 

Jaha ;)

 

Du menar alltså att du har en rotationsriktning samt efter din behandling på några olika våtslippapper samt stålbunke?

 

Jag har två roterande RC stålborstar. En fin och en ultrafin. Dessa är använda otroligt sparsamt. Jag skulle aldrig gå på med dem på några finskidor. Använder dock en ultrafin handstål en hel del. Men får väl prova din metod kanske. ;)

 

 

Ja korrekt uppfattat att du får en rotationsriktning, känns väldigt tydligt om du kör mot handen.

Har nu gjort ungefär som dig Vasa. Jag har bara testat än så länge på min "fin stål". Men kommer helt klart göra det på min "fin-fin stål"-rotoborste också. ;) Men jag orkade inte ta stålbunke, utan började med 120-korn och avslutade med 1200-korn. Otroligt stor skillnad mot handen. Testade även på ett par av barnens nya skidor lite. Otroligt stor skillnad på hur det känns. Kan nog nästan tänka mig att använda dem på finare skidor nu också. Men det får vi se så småningom. 

 

17880070_1861723897441305_38110365836091

 

17880280_1861724247441270_85131777063946
 
________________
 
Skogsvakt från annan tråd….
 
"Här har vi en karl som tränar för lite  :)"
 
Hemma samt ledig! Gräsänkling fast med barnen. Vad händer då. Jo - jag blir sjuk med världens feber! :(
Det är då man gör allt möjligt onyttigt!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...