Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kullager service


no_brakes

Recommended Posts

Det är bara att knacka ut dom. Kanske skiljer på olika märken med mina Swenor är det inga problem med iallafall. Bara slå lätt på axeln på bakhjulen först på ena sidan tills det lagret är ute.....sen lika dant åt andra hållet. På Swenors framhjul är det mer skonsamt med ett 8 mm don (eller nåt annat som är 8 mm) som man knackar på axeln på samma sätt som bakhjulen.

 

Ett tips för er som vill byta lager och tänkte köpa nya. Exakt samma lager finns på Biltema för 14.90 st. Skulle tro det är billigare än att köpa dom från någon rullskidleverantör. Det är ju trots allt exakt samma lager.

Link to comment
Share on other sites

Jag ville alltså få ut mittenpinnen. Så jag satte i skruven som håller fast hjulet och slog som f*n. Ingenting hände, och jag var lite orolig för att jag skulle slå sönder hela kalaset om jag tog i hårdare.

 

Så det där där med "lätt knackning" undrar jag. Men summa summarum, det är bara att slå på?

 

tack för tipset på kullager hos biltema. Om jag får ut kullagren blir det nog nya där.

Link to comment
Share on other sites

Jag slog direkt på först, men då blev det fula märken. Det var därför jag satte i bulten och slog på den.

Höll kanske igen lite, eftersom jag inte visste om det var så man skulle göra. Men jag skall prova med don och slå mig trött!

 

Tack för hjälpen. Jag skickar räkning om det går sönder :)

Link to comment
Share on other sites

Tjänare!

Tog fram rullisarna igår. Skrapade rätt illa om kullagren. Tänkte ta ut dom och rengöra. Men hur får man ut lagren ut hjulen??

På rullskidorna brukar jag sällan ta bort lagren när jag rengör dom. Det räcker med att ta bort dammkåpan på lagren på varje sida av hjulet (den oftast röda lilla ringen), blåsa rent med bromsrengöringssprej om man vill och sedan fylla på med nytt bra kullagerfett.

 

 

har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagret

Har en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag tar bort lagren ur hjulen är bara för att jag preparerar dom lite extra på tävlingshjulen inför oc efter en tävling. Annars har jag alrig tagit ur några lager ur träningshjulen. Där har jag bara varit med om att hjulen tar slut före lagret. Även om det kan låta lite mot slutet.....
Link to comment
Share on other sites

Tjänare!

Tog fram rullisarna igår. Skrapade rätt illa om kullagren. Tänkte ta ut dom och rengöra. Men hur får man ut lagren ut hjulen??

På rullskidorna brukar jag sällan ta bort lagren när jag rengör dom. Det räcker med att ta bort dammkåpan på lagren på varje sida av hjulet (den oftast röda lilla ringen)' date=' blåsa rent med bromsrengöringssprej om man vill och sedan fylla på med nytt bra kullagerfett.

 

 

har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagret

Har en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren.

ja alltså ja menar inte att de inte händer att lagren nyper.

 

utan bara att jag har haft oturen att pajja spärren men lagren brukar hålla, jag sliter ut gummit innan lagren:)

Link to comment
Share on other sites

Eller så har du skitskidor ;)

När jag åker i skitväder regn och salt så gör jag alltid rent skidorna efter varje gång. och då coh då torkar jag rent hjulen och lager utan att ta bort kullagern...bara tar bort det värsta......

Men vad jag vet skiljer det sig åt med lite olika skidor. Det är olika kvalitet på lagren på olika skidor.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att 608 zz lagren har metallbrickor som tätning vilket inte är lika bra som gummitätningarna. Dock rullar de lättare.

 

Annars går det även att köpa lager till inlines, det är också 608 lager. För tävling borde det vara ypperligt med Abec 9 eller Abec 11 lager. Abec är för de som inte vet klassning på toleransen i lagren. 9 och 11 är mycket lite tolerans med extremt bra rullegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

vet inte om jag har skitlager eller om det är ni som är mesar och bara kör i torrväder:) men mina lager är inte vackra efter en höst/vinter.

På vintern när det är mycket salt och elände ser jag till att ha lagren ordentligt infettade. Om jag gör det bara ibland på sommaren, så gör jag det dess då oftare på hösten/vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
har aldrig varit med om att lager skär men att bromsen nyper. så hoppas för din del att de e lagret
Har en kompis som stöp jävligt illa häromåret. Ska höra om det inte var lagren.
ja alltså ja menar inte att de inte händer att lagren nyper,

utan bara att jag har haft oturen att pajja spärren men lagren brukar hålla, jag sliter ut gummit innan lagren:)

Jo, det var lager. De skar på vänsterskidan i en nedförsbacke så han for rätt ut i gatan. Som tur var ingen bil precis bakom på den annars rätt trafikerade vägen. Lite större risk på pro-ski än vissa andra märken trodde han. Men han åker ganska mycket, han brukar väl ligga på 20 mil i veckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Om man kjøper uorginale lager bør man vite hva man gjør!

 

Den indre ringen i lagret må være tykk!! ellers kan lagret sette seg, hjulet kan låse seg!

 

Swenors orginale lager er tette, og man får ikke inn mer fett. Bruk av 5-56 vil drive ut fettet i lagret, og man sitter igjen med et usmørt lager.

 

Les mer på http://www.sportimport-as.no/swenor/maintenance.html

 

og ja!! veldig stor forskjell på lager. Det er ikke slik at høy abec er høy kvalitet ! !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...