Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sportdryck recept


Robert

Recommended Posts

Det är inget skämt. Alkohol är den snabbaste formen av energi. Ger en bra kick på slutet. Mängden alkohol blir ju inte så stor så det är ingen risk att du är odräglig :lol: när du kommer i mål. Det är kanske inget man ska rekommendera ungdomar!!
Link to comment
Share on other sites

Lite om önskad saltbalans i din sportdryck

 

http://www.sfsn.ethz.ch/PDF/07_Susan_M_Shirreffs.pdf#search=%22sodium%20natrium%20%22sports%20drink%22%22

 

Sammanfattning: Vatten är bättre än att inte dricka någonting alls. Kalium är till viss del viktigt för återhämtning men främst Natrium är centralt i en bra sportdryck (elektorlyter som det kallas i folkmun).

 

Sammanfattning:

Koncentration motsv. 50 mmol·l–1 Natrium (3gr NaCl salt per liter)

En "gnutta" Kalium och magnesium - något halvt gram Seltin per liter dryck

Link to comment
Share on other sites

Gott eller inte. Jag vet något som är värre som cyklister brukar ta, åtminstone förr, ca: 30 min innan spurten.

 

1/2 Rövin

1/2 Öl

Knäck i ett ägg, skaka, och drick. Mums?

Låter inte så bra att dra i sig alkohol under loppet. Skulle aldrig dricka den där sörjan, hur bra det än är. :)

Link to comment
Share on other sites

Varför inte testa en "Red Bull och vodka". Då får man ju koffein i massor, socker så det knakar om det och alkohol som gör dig pigg :D

Jag är total koffeinist, och tar gärna en kaffe i hökberg eller eldris (som jakob hård och anders blomkvist alltid tjatar om...). Men felet med red bull eller liknande är att det är så jäkla surt. Tror inte jag skulle få i mig det hela under ett lopp. För mycket citronsyra eller vad det är. Men pröva - du har kanske bättre mage än mig.

Link to comment
Share on other sites

Nej du, Red Bull finns inte på min meny.......inte ens utblandat med Vodka. Då tar jag hellre en White Russian och får i mig lite proteiner :)

 

Allvarligt så kör jag mycket med Vitargo. Under långlopp kan det dock vara svårt att få i sig sportdryck då det lätt blir "tjatigt". Då är en kaffe i Eldris ett välkommet inslag. Brukar läsa Rune Larssons artiklar i Runners World och han brukar tala sig varm för att äta och dricka det man tycker är gott. Mycket för den psykologiska effekten men även rent näringsmässigt. Minns jag rätt så rekomenderade han wienerbröd en bit in i ett marathonlopp. Så vi får köra en kaffe och ett wienerbröd i Eldris!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Varför dricka sportdryck överhuvudtaget? Det finns inget syft med det. Kanske om man tränar ett pass som är 4-5 timmar och uppåt men annars så är det ingen ide. En skidåkares träning går ut på att träna fettförbränning istället för kolhydratförbränning eftersom fett är en bättre energikälla. Dricker du då sportdryck så tillsätter du kolhydrater och kroppen får aldrig träna på fettförbränning som den skall. Därför föreslår jag för er alla att drick bara vatten och ev när det är väldigt varmt så kan man tillsätta lite salt i vattnet eftersom man tapar mycket salt i svetten.

 

Är det någon som tycker att jag ha fel så skriv gärna det. Jag kan säga att jag är själv elitsatsande skidåkare, sista året som junior. Och jag har träffat många som tycker precis samma sak, bland annat Bengt Saltin.

Link to comment
Share on other sites

Varför dricka sportdryck överhuvudtaget? Det finns inget syft med det. Kanske om man tränar ett pass som är 4-5 timmar och uppåt men annars så är det ingen ide. En skidåkares träning går ut på att träna fettförbränning istället för kolhydratförbränning eftersom fett är en bättre energikälla. Dricker du då sportdryck så tillsätter du kolhydrater och kroppen får aldrig träna på fettförbränning som den skall. Därför föreslår jag för er alla att drick bara vatten och ev när det är väldigt varmt så kan man tillsätta lite salt i vattnet eftersom man tapar mycket salt i svetten.

 

Är det någon som tycker att jag ha fel så skriv gärna det. Jag kan säga att jag är själv elitsatsande skidåkare, sista året som junior. Och jag har träffat många som tycker precis samma sak, bland annat Bengt Saltin.

Jag håller med dig. På träning försöker jag maximera min fettförbränning genom att bara tillföra vatten, för att på tävling kunna optimera prestationen via sportdryck eftersom kolhydrater är ett effektivare bränsle. Detta råd fick jag av svenska cykelförbundets läkare och det fungerar sjukt bra. Jag tänker även på att inte vräka i mig kolhydrater (i synnerhet snabba kolhydrater) när jag inte tränar, eftersom fettförbränningens kan tränas även då.

Link to comment
Share on other sites

Vad det är förträning spelar ingen roll. All träning du utför som skidåkare handlar om att träna fettförbräning. Kör du lugna A1 pass eller snabbt A3 pass spelar ingen roll. Tävling sker ju i snabbt tempo så varför inte göra samma sak på träning. All tävling som är under 1,5 timma är onödig att dricka på eftersom det är ingen idé att dricka föränn efter ca 45 min och det tar ca 45 min innan den vätska du dricker gör någon nytta. Där med märker ni att Vasaloppet och andra långlopp inte går in under denna teori.
Link to comment
Share on other sites

När jag kör distanspass på skidor el rull kör jag vanligen ca 3h och det skulle jag inte vilja köra helt utan något energitillskott, men jag håller carbsen till ett minimum. Vanligen en halvliter svag saft. Vatten för resten. Att det bränner fett kan jag skriva under på. Förra vintern hade vi bara 7 v snö i Sthlm och då ville man klämma in många mil så det blev mest distanspass. Gick ned 1 kg/vecka under den perioden.
Link to comment
Share on other sites

Vad det är förträning spelar ingen roll. All träning du utför som skidåkare handlar om att träna fettförbräning. Kör du lugna A1 pass eller snabbt A3 pass spelar ingen roll. Tävling sker ju i snabbt tempo så varför inte göra samma sak på träning. All tävling som är under 1,5 timma är onödig att dricka på eftersom det är ingen idé att dricka föränn efter ca 45 min och det tar ca 45 min innan den vätska du dricker gör någon nytta. Där med märker ni att Vasaloppet och andra långlopp inte går in under denna teori.

Nu vågar jag mig nog på att säga att du har fel...trots allt.

 

Jag är helt övertygad om attd en bästa idrottsutövaren är den som har bäst fettförbränning. Dessutom pratade du om 4 timmar från början, menar du pass under 1,5 timma eller 4 timmar, för mig är det stor skillnad. I ditt räkneexempel, vad hände r m jag dricker efter 20 min, då borde man kunna ta upp energin från magsäcken. Dessa siffror är för mig lite tagna ut luften, det är nog ganska klart bevisat attt den första energin som tas upp efter du dricker kommer mycket snabbare.

 

Att man bara ska träna snabbt efter som tävling sker snabbt känns för mig lite...omodernt? Men jag kanske har fel(vilket skulel försklare mina skidresultat!!)

;o)

Link to comment
Share on other sites

Vad det är förträning spelar ingen roll. All träning du utför som skidåkare handlar om att träna fettförbräning. Kör du lugna A1 pass eller snabbt A3 pass spelar ingen roll. Tävling sker ju i snabbt tempo så varför inte göra samma sak på träning. All tävling som är under 1' date='5 timma är onödig att dricka på eftersom det är ingen idé att dricka föränn efter ca 45 min och det tar ca 45 min innan den vätska du dricker gör någon nytta. Där med märker ni att Vasaloppet och andra långlopp inte går in under denna teori.[/quote']

Nu vågar jag mig nog på att säga att du har fel...trots allt.

 

Jag är helt övertygad om attd en bästa idrottsutövaren är den som har bäst fettförbränning. Dessutom pratade du om 4 timmar från början, menar du pass under 1,5 timma eller 4 timmar, för mig är det stor skillnad. I ditt räkneexempel, vad hände r m jag dricker efter 20 min, då borde man kunna ta upp energin från magsäcken. Dessa siffror är för mig lite tagna ut luften, det är nog ganska klart bevisat attt den första energin som tas upp efter du dricker kommer mycket snabbare.

 

Att man bara ska träna snabbt efter som tävling sker snabbt känns för mig lite...omodernt? Men jag kanske har fel(vilket skulel försklare mina skidresultat!!)

;o)

Vad jag menar är att när man kö tävlingar som är kortare ä 1,5 timma så behöver man inte dricka överhuvudtaget eftersom kroppen inte hinner att ta upp den energin innan loppet är slut. Då skall man självklart ha druckit ordentligt innan start. Nu utesluter jag helt psykologiska saker. När jag pratade om 4 timmar menar jag träning och under ett träningspass på 3 timmar då skall man självklart dricka men jag menar på att det räcker att dricka vatten. Att börja dricka efter 20 min på ett träningspass håller jag också med om men då skall du kanske vara ute och träna 3 timmar och börjar du då att dricka efter 1,5 timma så hinner du få vätskeförlust innan kroppen tar åt sig av vattnet. Den fakta jag kommer med bygger på det jag har fått höra på min Steg 3 utbildning.

 

"Att man bara ska träna snabbt efter som tävling sker snabbt känns för mig lite...omodernt?" Om du har tolkat det jag skrev som detta så ber jag om ursäkt, för det tycker jag verkligen inte en man bör köra beroende på hur mycket man tränar minst 1 A3 pass i veckan och kanske även minst 1 A2 pass.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev fel, jag menar att "jag är helt övertygad om att den bästa skidåkaren inte alls behöver ha bäst fettförbränning"

 

Jag har testat på mig själv. Har tidigare tävlat på internationell nivå inom kanot. Dock mkt kortare lopp än skidor. Min energi tar slut efter 60-65 minuter, om jag tränar direkt efter jobbet(utan riktig mat) tar den slut före det. Om jag tillför någon slags sockerlösning var 15:e minut när jag tränar så håller jag mycket längre. Sockelösningen är också lättare att för med bättre saltblandning utan attd et smakar alltförmycket skit, vilket gör att jag kan få i mig nog med vätska.

 

När jag kör intervaller kan jag göra fler "hårda" intervaller om jag tillför energi. Fettförbärrningen är då ganska låg vilket gör att mina energidepåer av glykogen tar slut snabbare.

 

 

Personligen behöver jag tillföra energi i form av flutande socker(förenklat) för att kunan träna optimalt. Jag tror dock att det är bra att ÄVEN träna på fettförbränning...

Link to comment
Share on other sites

Vad det är förträning spelar ingen roll. All träning du utför som skidåkare handlar om att träna fettförbräning. Kör du lugna A1 pass eller snabbt A3 pass spelar ingen roll. Tävling sker ju i snabbt tempo så varför inte göra samma sak på träning. All tävling som är under 1' date='5 timma är onödig att dricka på eftersom det är ingen idé att dricka föränn efter ca 45 min och det tar ca 45 min innan den vätska du dricker gör någon nytta. Där med märker ni att Vasaloppet och andra långlopp inte går in under denna teori.[/quote']

Nu vågar jag mig nog på att säga att du har fel...trots allt.

 

Jag är helt övertygad om attd en bästa idrottsutövaren är den som har bäst fettförbränning. Dessutom pratade du om 4 timmar från början, menar du pass under 1,5 timma eller 4 timmar, för mig är det stor skillnad. I ditt räkneexempel, vad hände r m jag dricker efter 20 min, då borde man kunna ta upp energin från magsäcken. Dessa siffror är för mig lite tagna ut luften, det är nog ganska klart bevisat attt den första energin som tas upp efter du dricker kommer mycket snabbare.

 

Att man bara ska träna snabbt efter som tävling sker snabbt känns för mig lite...omodernt? Men jag kanske har fel(vilket skulel försklare mina skidresultat!!)

;o)

Vad jag menar är att när man kö tävlingar som är kortare ä 1,5 timma så behöver man inte dricka överhuvudtaget eftersom kroppen inte hinner att ta upp den energin innan loppet är slut. Då skall man självklart ha druckit ordentligt innan start. Nu utesluter jag helt psykologiska saker. När jag pratade om 4 timmar menar jag träning och under ett träningspass på 3 timmar då skall man självklart dricka men jag menar på att det räcker att dricka vatten. Att börja dricka efter 20 min på ett träningspass håller jag också med om men då skall du kanske vara ute och träna 3 timmar och börjar du då att dricka efter 1,5 timma så hinner du få vätskeförlust innan kroppen tar åt sig av vattnet. Den fakta jag kommer med bygger på det jag har fått höra på min Steg 3 utbildning.

 

"Att man bara ska träna snabbt efter som tävling sker snabbt känns för mig lite...omodernt?" Om du har tolkat det jag skrev som detta så ber jag om ursäkt, för det tycker jag verkligen inte en man bör köra beroende på hur mycket man tränar minst 1 A3 pass i veckan och kanske även minst 1 A2 pass.

Du behöver INTE 1,5 timme för att kroppen skall omvandla snabba kolhydrater till energi!

Link to comment
Share on other sites

Lite intressanta studier angenergikällor

 

Carbohydrate supplementation during prolonged cycling exercise spares muscle glycogen but does not affect intramyocellular lipid use.

 

 

Dose-response effects of ingested carbohydrate on exercise metabolism in women.

 

Fat and carbohydrate for exercise.

 

Hittade massor mer, laddar nu hem hela artiklar och kanske återkommer...men man har ju ett jobb at göra också...

Link to comment
Share on other sites

Intressanta diskussioner! Jag kan hålla med om att ett intervallpass, men fokus på att träna tex syreupptagningsförmågan, med fördel kan genomföras med kolhydratintag.

 

En del har vant kroppen vid kolhydrater under träning, även distansträning. Då kan det vara svårt att helt plötsligt börja träna utan. Jag har dock ett sjukt bra exempel: En cyklist som hade svåra problem med sockerberoende (han låg på avvänjningsklinik för detta i Gbg) tvingades helt sluta med de flesta kolhydratkällor, inte ens frukt, potatis eller pasta. Han cyklar nu Vättern på vatten och nötter. Hans kropp är så van vid fett som bränsle att kroppen inte märker någon skillnad längre. Han skulle troligtvis dock få problem på kortare och mer intensiva distanser, säg 1-2 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...