Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sportdryck recept


Robert

Recommended Posts

Ovanstående exempler är nog en liten annan vinkling än jag tänkte mig. Min polare som tävlade i skidor på nationell nivå som junior drack sportdryck när han tränade. Han gick till tandläkare och hade 13 hå, varav 11 var av den art attd e måste lagas. Nu diskuterade jag nog mer om man har nytta av kolhydrater av tränbing. läste lite artikla rigår(drog ut hela, men kan inte lämna ut dom då jag då kan förlora rätten att logga in). Det verkar inte vara så mycket att man "tränar" fettförbränningen utan att man med träningen minskar behovet av glykogen som substrat, dvs med bättre träning kör man med lägre belastning(% VO2 tex) och då har större andel fettförbränning. Detta skulel ju tala emot att träna utan kolhydrater.
Link to comment
Share on other sites

Något som oftast missas är att om man tränar hårt en timma (A3) så kanske man tänker att under den tiden hinner inte kroppen nyttja tillsatt bränsle, men likväl har man förbrukat en bestämd mängd energi. Om den energin inte tillförs musklerna inom en till två timmar efter träning stängs muskelcellerna och den energi som därefter tillförs hamnar på förrådet, lika med magen.

 

Äter man då den mängd energi som t.ex. pulsklockan säger, om man nu litar på den, i form av långsamma kolhydrater så finns det en risk att inte musklerna får den energi de så väl behöver och de börjar bryta ner sig själva för att få tillgång på energi. Mao Muskler bryts ner för att bilda nytt glykogen i de muskler som blir kvar. En bra metod om man vill bli maratonlöpare men inte för en modern skidåkare som skall ha mer muskler.

 

Jag har upplevt att vid hård träning är det en bra och kanske nödvändig lösning med sportdryck/kolhydratslösning för att hjälpa kroppen att laga sig själv och därmed hålla sig frisk.

 

Vid Long Slow Distance däremot är det nog perfekt att plåga kroppen med enbart vatten. Då fokuserar man på just fettförbränning och försöker spara på glykogenet så länge som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Något som oftast missas är att om man tränar hårt en timma (A3) så kanske man tänker att under den tiden hinner inte kroppen nyttja tillsatt bränsle, men likväl har man förbrukat en bestämd mängd energi. Om den energin inte tillförs musklerna inom en till två timmar stängs muskelcellerna och den energi som därefter tillförs hamnar på förrådet, lika med magen.

 

Äter man då den mängd energi som t.ex. pulsklockan säger, om man nu litar på den, i form av långsamma kolhydrater så finns det en risk att inte musklerna får den energi de så väl behöver och de börjar bryta ner sig själva för att få tillgång på energi. Mao Muskler bryts ner för att bilda nytt glykogen i de muskler som blir kvar. En bra metod om man vill bli maratonlöpare men inte för en modern skidåkare som skall ha mer muskler.

 

Jag har upplevt att vid hård träning är det en bra och kanske nödvändig lösning med sportdryck/kolhydratslösning för att hjälpa kroppen att laga sig själv och därmed hålla sig frisk.

 

Vid Long Slow Distance däremot är det nog perfekt att plåga kroppen med enbart vatten. Då fokuserar man på just fettförbränning och försöker spara på glykogenet så länge som möjligt.

Det du pratar om ibörjan av ditt inlägg har ju ingenting med sportdryck eller inte. Du pratar ju om att man skall äta direkt efter träning och det är självklart att man skall det. Men att du behöver tillföra energi i from av sportdryck under ett A3 pass på ca 1 timma är bollshit. Kroppens depåer är fortsatt öppna upp till ½ timma efter avslutad aktivitet. Alltså kan du varva ner och komma hem och i lugn och ro börja tillföra energi. Men då är det inte bara kolhydrater utan kanske främst också protein för att musklerna skall bygga upp sig. Kroppen klarar av att brytas ner så mycket genom att man dricker vatten. Äter man bara något efteråt och tillräckligt också så är kroppen fit for fight till nästa pass.

Link to comment
Share on other sites

All träning du utför som skidåkare handlar om att träna fettförbräning....

All tävling som är under 1,5 timma är onödig att dricka på eftersom det är ingen idé att dricka föränn efter ca 45 min och det tar ca 45 min innan den vätska du dricker gör någon nytta....

Så då kan vi lika gärna börja köra stavgång då?

 

Och var har du hört att det tar 45 minuter att tillgodogöra sig energi???

 

Visa mig gärna ngt där Saltin håller med om det du skriver....

Link to comment
Share on other sites

Skidor_albin!

Klart att det är mycket bollshit. Speciellt om det är några ord som saknas. Har därför lagt till

”efter träning”.

Men faktum kvarstår att äter du långsamma kolhydrater efter träning så finns risken att matsmältningsprocessen inte hinner leverera energin i tid.

Samtidigt så finns ingen anledning att inta kolhydratlösningen före första timmen eftersom muskelcellerna då inte hunnit öppna sig. Alltså, och det är här tankefelet som många gör kommer in, bara för att passet är under timman skall man inte tro det är fel med sportdryck/ kolhydratlösning, men ta det inte inom träningspasset för då blir det för tidigt, ta det efter för att vara säker på att inte muskelcellerna stängs innan energin levereras från magsäcken.

Pasta eller rättare sagt just spaghettin har visat sig väldigt trögsmält för magsäcken varpå det blir en långsam kolhydrat (lågt GI). Bra till vardags men inte att fylla på med direkt efter träning.

Proteiner är välkänt bra att bygga muskler med, medan energi är minst lika viktig, kanske t.o.m. viktigare samtidigt som det oftast inte är lika välkänt.

 

Att jag säger kolhydratlösningen beror på att vanligt socker går bra efter träning, men inte under långlopp, men det vet väl alla redan.

 

Våra uppfattningar är inte alltför skilda men jag vill alltså pusha för ett stort energiintag i vätskeform EFTER korta pass om dessa varit hårda A3 och man inte är primärt är ute efter viktminskning.

Link to comment
Share on other sites

...och om det är som du skriver att: "Kroppens depåer är fortsatt öppna upp till ½ timma efter avslutad aktivitet."

Där säger jag 1-2 timmar. Om det endast är ½-timma som man har på sig då finns definitivt inget annat som hinner ut än kolhydratlösning och det direkt från stop av träningen.

 

Och hur du hinner att: "Alltså kan du varva ner och komma hem och i lugn och ro börja tillföra energi. " på ½-timme är för mig ett under, men jag kanske börjar bli gammal :-)

Link to comment
Share on other sites

Vittsen med att dricka kolhydrater under lugnare träning är att den hjälper till att förbränna fettet. Enligt Jonas Colting så "brinner fettet i kolhydratens låga". Men en sak jag undrar är hjälper det att träna på att förbränna fett som energi när man ändå kör för fullt på tävlingar under 3 mil och då bara förbränner kolhydrater?

Varför dricka sportdryck överhuvudtaget? Det finns inget syft med det. Kanske om man tränar ett pass som är 4-5 timmar och uppåt men annars så är det ingen ide. En skidåkares träning går ut på att träna fettförbränning istället för kolhydratförbränning eftersom fett är en bättre energikälla. Dricker du då sportdryck så tillsätter du kolhydrater och kroppen får aldrig träna på fettförbränning som den skall. Därför föreslår jag för er alla att drick bara vatten och ev när det är väldigt varmt så kan man tillsätta lite salt i vattnet eftersom man tapar mycket salt i svetten.

 

Är det någon som tycker att jag ha fel så skriv gärna det. Jag kan säga att jag är själv elitsatsande skidåkare, sista året som junior. Och jag har träffat många som tycker precis samma sak, bland annat Bengt Saltin.

Link to comment
Share on other sites

Åker du tre mil på 90 minuter och har mycket muskler = stora glykogenförråd så klarar man sig troligen på det, men sliter man i två till tre timmar under hög puls för samma tre mil så blir det en knepigare ekvation. Då har glykogenet försvunnit efter troligen en timma och kvar har man då endast fettförbränning och tillförsel av energi, helst i form av kolhydratslösning. Är man dessutom så dåligt tränad att man åker tre mil på tre timmar är det troligt att fettförbränningen också är ineffektiv. Resultat blir hasa skidor istället för åka skidor. :/
Link to comment
Share on other sites

Vittsen med att dricka kolhydrater under lugnare träning är att den hjälper till att förbränna fettet. Enligt Jonas Colting så "brinner fettet i kolhydratens låga". Men en sak jag undrar är hjälper det att träna på att förbränna fett som energi när man ändå kör för fullt på tävlingar under 3 mil och då bara förbränner kolhydrater?

Typ 1A- muskelfibrer har en förmåga att lagra fett intramuskulärt bättre än andra muskelfibrer. Ju bättre tränade dessa är, desto mer fett kan de lagra, vilket i sin tur leder till att våra muskler förmår bränna detta fett vid intesiteter (A3-->) än vad som egentligen är brukligt för fettförbränning. Blev lite invecklat det där, men kort sammanfattat kan man säga att muskler, beroende på träningsstatus, förbränner fett även vid högintensívt arbete.

 

Huruvida typ 1A-fibrerna tränas mest effektivt finns som du säkert redan märkt

delade meningar om. Men ska man lyssna på "den gamla läran", och träna dessa på

ett sätt som sliter minst, så är långa lugna A1-pass att föredra. Vid hög intensitet (läs A3/A3+) aktiveras förvisso alla muskelfibrer, men vem orkar köra träningsveckor med 10-20 h ren A3?

Kan också tillägga att man vid A1-pass som varar längre än 2 tim även i viss mån aktiverar de snabba (typ 1B) muskelfibrerna i och med att man då tömt sina typ 1A-fibrers glykogenförråd (detta har jag bara läst, men det är ingen teori som jag stöder personligen i och med att jag själv aldrig brukar uppleva mina förråd som "tömda" efter ett 2 h A1-pass även fast jag aldrig ligger under 70 % av maxpuls).

Link to comment
Share on other sites

Åker du tre mil på 90 minuter och har mycket muskler = stora glykogenförråd så klarar man sig troligen på det, men sliter man i två till tre timmar under hög puls för samma tre mil så blir det en knepigare ekvation. Då har glykogenet försvunnit efter troligen en timma och kvar har man då endast fettförbränning och tillförsel av energi, helst i form av kolhydratslösning. Är man dessutom så dåligt tränad att man åker tre mil på tre timmar är det troligt att fettförbränningen också är ineffektiv. Resultat blir hasa skidor istället för åka skidor. :/

Jag fick svar när jag skrev så ignorera detta

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Apropå dryck och idrott: Läste i ett nummer av tidningen Idrott och Kunskap en undersökning som visade att den dryck som stanna kvar längst i kroppen inte är nån avancerad sportdryck eller vatten, utan - mjölk. Så den som vill hantera vätskeförlust under tävling/träning bör hälla lättmjölk ev med något extra salt i flaskan, inte Maxin eller Energy ... .

 

Att mjölk innehåller ett par procent socker och 3-4% procent protein gör den väl knappast sämre?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...