Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävla på rullskidor


Skåningen

Recommended Posts

Det finns ju väldigt många som åker rullskidor. Många tycker det är tråkigt och bara nåt man gör för att träna upp sig lite till vintern.

Som flera av er säkert vet så gillar jag ju rullskidor mycket och tävlar gärna på dom också. Men av någon anledning är det ju väldigt få som tävlar på rullskidor. Konstigt tycker jag. Vad tycker ni?

Tävlar ni?

Vill ni tävla eller?

Kan vara trevligt att diskutera runt tycker jag.

 

Är det någon här på forumet som tävlar på Gotland imorgon t.ex. mer än jag?

Link to comment
Share on other sites

Förklara då för mig. Varför inte? Är ni rädda för att ramla eller? Är det anledningen eller vadå?

Jag är altså nyfiken att få reda på osakerna. JAg ser ju i min klubba att det ökar med antalet som vill tävla på rullskidor, bara för att det är kul med lite tävling på olika nivåer och kamratskapen. Dessa människor som börjar tävla på rullskidor ställer ofta sen upp i vanliga snötävlingar på distriktnivå. Ett problem om ju finns inom svensk skidsport är ju att det är i stort sätt bara långlopp som lockar motionärer....och det nästan bara pågrund av Vasaloppet. Medans vanliga distanser nästan bara är elit. Det är ju synd. Om man jämför med löpning är det ju vanligt med massor av "vanliga" motinonärer på alla möjliga smålopp. korta som långa

Link to comment
Share on other sites

Tävlar man i klassisk stil oxå? Det är det enda som skulla vara aktuellt för mig. Efter som jag tävlar i orientering på sommarhalvåret så är jag inte så lockad av rullskidtävlingar. Jag antar att utbudet inte är så stort så man måste resa ganska långt? Sedan är det ju materialbiten. Om man ska tävla vill man ju ha bra grejor. Då duger det inte att komma med sina träningsskidor med tröga hjul och det kostar ganska mycket i proportion till hur mycket man skulle använda dessa.

 

Men jag tycker det skulle vara roligt att testa om det var tävling i närheten och jag fick låna utrustning. Vem vet, kanske skulle man bli biten och fortsätta?

Link to comment
Share on other sites

Skaderisk?? fattar inte.. Tror defenitivt det är mer skaderisk att orientera, dessutom använder man fel kroppsdelar när man springer, överkroppen är det man ska träna om man ska åka långlopp och prestera bra. Skulle gärna åka nån klassisk rullskidtävling om det inte var så långt till dom. Skulle garanterat bli "hårdare" i stakningen om man fick köra några långlopp på hösten.
Link to comment
Share on other sites

Tycket inte skaderisken är stor på varken rullskidor eller i skogen. I båda fallen är risken för skador givetvis större för ovana utövare. Springa i skogen är inte som att staka på rullskidor men jämför man med löpning på väg så ger det betydligt mer träning för överkroppen, framförallt mage-rygg.
Link to comment
Share on other sites

Förklara då för mig. Varför inte? Är ni rädda för att ramla eller? Är det anledningen eller vadå?

Tycker inte att det är roligt helt enkelt. Även om det finns likheter så är rullskidor inte samma sport som skidor på snö. Det är inte samma känsla att rulla fram på asfalt som att glida på snö och det är väldigt monotont eftersom det mest blir frågan om stakning.

 

Sen finns det förstås en skaderisk också. Ramlar man, och det är ju lätt hänt, slår man sig ordentligt. (Hur en del kan välja att åka utan hjälm har jag svårt att begripa.)

Link to comment
Share on other sites

rädd att ramla? det kan du ge dig f-n på. tänk dig en hög med mer eller mindre vana rullskidåkare i en nedförsbacke med stavarna spretande mist lika mycket som på snö, hua. ska det bli hyfsat kul måste man ju dessutom ha grejor som rullar bra, annars är det liksom ingen idé att tävla så det blir dyrt oxå. men vill ni köra tävlingar så varsegod, men jag fegar ur
Link to comment
Share on other sites

Var på Gotland i helgen och körde...

 

Grymt kul! Mycket bra arrangemang!

 

Rekomenderas verkligen...

Får väl säga grattis till din fina körning då. Även jag var ju där men var ju en dryg halvtimme efter dig. Men håller med. Det var mycket bra arranemang. PRecis som det var i fjol då jag också var med.

 

Föresten när ryckte du och blev själv där framme i täten?

Link to comment
Share on other sites

hittade denna info för er som vill tävla på rullisar

Tävlingsprogram Rullskidor 2006

11/6 Ronneby OK Blekinge Rullskidcup. Individuell start fri teknik 22km www.rok.nu

2/9 Gotlands Rullskidvasa. Masstart start klassisk teknik 73 km/varvlopp 20 km www.gotlandsrullskidvasa.se

3/9 Karlsnäsrullen Ronneby OK Blekinge Rullskidcup. Individuell start klassisk teknik 26 km www.rok.nu

17/9 OK Orion Jämjö Karlskrona Blekinge Rullskidcup. Individuell start 20 km klassik teknik www.blekingeskidforbund.org

24/9 Boalts-Rullen Osby Skåne-Cupen DM för Skåne Fri Teknik. Individuell start 16 km fri teknik/ inlines/Vasaloppsklass www.gynge.nu

1/10 Gränums IF Olofström Blekinge Rullskidcup. Masstart klassisk teknik/Vasaloppsklass 24 km www.blekingeskidforbund.org

7/10 Björnstorps IF Lund. Sprint klassisk teknik www.bjornstorpsif.se

14/10 Åsracet Helsingborgs SOK Skåne-Cupen DM för Skåne Klassisk Teknik. Masstart 12,5 km klassisk teknik/Vasaloppsklass www.hsok.nu

22/10 Rull Dacke Maran Rödeby Karlskrona Blekinge Rullskidcup.

Masstart klassisk teknik/Vasaloppsklass 35 km www.blekingeskidforbund.org

29/10 Bulltoftaloppet Malmö FK Skåne-Cupen. Individuell start 20 km klassisk teknik/Vasaloppsklass www.skidor.com/skane

 

Skiddagen med Björnstorps IF 22/10 2005

Link to comment
Share on other sites

Lite fel bara. Skiddagen är den 7 oktober samtidigt som BIF-sprinten. Då är alla välkomna att komma och testa skidor klassiskt som skate ...deltaga i teknikträning och få lite tips eller bara handla bra grejer till bra pris. Mer info skall finnas på hemsidan www.bjornstorpsif.se på måndag

om jag bara orkar skriva det ordetligt :)

Link to comment
Share on other sites

Gotlandsrullskidvasa är ju t.ex en väldigt flack bana av naturliga själv. Men det man brukar undvika är ju branta/snabba nerförsbackar med tvära svängar. Men backar finns det ju framför allt uppför. Ta t.ex. Åsracet som är den 14/10 och en av landets större startfält. Den är 8 km hyfsat flack först, sen går det 4 km rakt upp för Hallandsåsen. Så den är en rikigt tuff tävling, men rolig. Sen har vi ju den tävling som jag själv ordnar BIF-sprinten den 7/10 som är en sprint på ca 1,4 km. Där banan först är svagt utför sen avslutas den med en rejäl uppförsbacke som ger rejält me mjölksyra om man går på för hårt i början.

Men du ville ha en tävling med stort startfält.....det är ju det som är problemet. Det finns ju inte några stora tävlingar. Åsracet som jag nämde har ca 40 startande. Men Sveriges troligen största tävling är ju Rollsborundan i Kungälv, tror det var ca 75 startande i fjol. Har dock inte tävlat där själv ännu. Men kommer nog dit i höst.

Link to comment
Share on other sites

Håller i stort med jo i hans första inlägg. Vet själv inte riktigt vitsen med att ställa upp i en tävling med tröga hjul. Det säger ju inte precis så mycket. Och jag har inga funderingar på att skaffa tävlingshjul. Jag var på väg till en tävling för nå´t år sedan, men det stupade på lång resa, inga tävlingshjul samt att intresset från resekompisar falnade.

Jag har dock ställt upp i några inlines-tävlingar. Även om jag inte har profsutrustning, så har jag ändå kunnat jämföra mig med världseliten.

Däremot tycker jag det är kul att träna på rullskidor. Att ge sig ut på fina vägar med vacker natur samt lite bilar, njuter jag lika mycket av som att åka skidor på vintern. Var ute några mil i morse mellan 4-5. Gryning, dimma över ängarna, lite hästar och annat att titta på och sen på slutet en sväng för att insupa lite havsluft. Helt OK tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Håller i stort med jo i hans första inlägg. Vet själv inte riktigt vitsen med att ställa upp i en tävling med tröga hjul. Det säger ju inte precis så mycket. Och jag har inga funderingar på att skaffa tävlingshjul. Jag var på väg till en tävling för nå´t år sedan, men det stupade på lång resa, inga tävlingshjul samt att intresset från resekompisar falnade.

Jag har dock ställt upp i några inlines-tävlingar. Även om jag inte har profsutrustning, så har jag ändå kunnat jämföra mig med världseliten.

Däremot tycker jag det är kul att träna på rullskidor. Att ge sig ut på fina vägar med vacker natur samt lite bilar, njuter jag lika mycket av som att åka skidor på vintern. Var ute några mil i morse mellan 4-5. Gryning, dimma över ängarna, lite hästar och annat att titta på och sen på slutet en sväng för att insupa lite havsluft. Helt OK tycker jag.

själv tycker jag tröga hjuls säger så mycket mer! med lätta hjul så hänger sämre åkare med myckte längre, men med tröga hjul blir differansen mycket större och mer likt de på snön.

Link to comment
Share on other sites

Var ute några mil i morse mellan 4-5. Gryning, dimma över ängarna, lite hästar och annat att titta på och sen på slutet en sväng för att insupa lite havsluft. Helt OK tycker jag.

Fakir!

 

Var bor du förresten? Jag trodde solen gick upp vid 6-tiden (inte för att jag är vaken för att bevittna det ;) )

Link to comment
Share on other sites

själv tycker jag tröga hjuls säger så mycket mer! med lätta hjul så hänger sämre åkare med myckte längre, men med tröga hjul blir differansen mycket större och mer likt de på snön.

Jag menar bara att jag inte förstår vitsen med att tävla om man inte vet om andra använder lätta hjul. Då kan jag lika gärna sticka ut på träningspass med klubbkompisar (eller själv).

Fakir!

 

Var bor du förresten? Jag trodde solen gick upp vid 6-tiden (inte för att jag är vaken för att bevittna det ;) )

Gryning är före soluppgången... Bor längst ut mot havsbandet på Ingarö, 1 mil från närmsta affär. Det var dit jag åkte i morse, men de hade inte öppnat än. I morgon får det bli träning efter soluppgången!

Link to comment
Share on other sites

själv tycker jag tröga hjuls säger så mycket mer! med lätta hjul så hänger sämre åkare med myckte längre' date=' men med tröga hjul blir differansen mycket större och mer likt de på snön.[/quote']

Jag menar bara att jag inte förstår vitsen med att tävla om man inte vet om andra använder lätta hjul. Då kan jag lika gärna sticka ut på träningspass med klubbkompisar (eller själv).

Fakir!

 

Var bor du förresten? Jag trodde solen gick upp vid 6-tiden (inte för att jag är vaken för att bevittna det ;) )

Gryning är före soluppgången... Bor längst ut mot havsbandet på Ingarö, 1 mil från närmsta affär. Det var dit jag åkte i morse, men de hade inte öppnat än. I morgon får det bli träning efter soluppgången!

nä men ja mena som dom gör nere på kontinenten tyska mästerskapen tex. då förser arrangören åkarna med lika dana skidor och dom går tröööööööögt samma i tex. östersund för nån vecka sen då åkte dem på marwe 0 or då blir de lika och rättvist

Link to comment
Share on other sites

Inbjudan Rollsborundan

Nu är det åter dags rullskidsklassikern Rollsborundan. Nytt för i år är att vi även kommer att ha en inlinesklass då det varit önskemål om detta. De senaste åren har loppet varit det största i landet och vi hoppas även i år på god uppslutning av både motionärer och elitåkare.

I samband med Rollsborundan avgörs även rullskids-DM för Göteborg.

 

5 november kl 11.30

18km klassisk stil, gemensam start

Startavgift: 100:-

 

Inbjudan hittar du här:

http://www.webbeffekt.se/kok/rollsborundan/inbjudan_rollsborundan_2006.htm

 

 

Sprid gärna inbjudan vidare!

 

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Nilsson

Kungälvs OK

Link to comment
Share on other sites

Vet någon om det finns en "site" för rullskidor, som exempevis Marathon.se för löpning?

Är intresserad av ev. tävlingar i Dalsland och omnejd. Sträcka mig till Göteborg också. Någon som vet?

 

En fråga: Har Everest-skidor från Stadium (japp, billiga, men väldigt tröga hjul - ser jag dock som positivt - tungt och plågsamt, men kan ändå rulla på), men i alla fall, någon som vet om det finns "tävlingshjul" till dessa rullisar? Tacksam för tips!

 

Kan tipsa om en duathlon (Rullskidor + cykel) i Trollhättan. Kolla info på www.buthlers.se (reservation för stavningen). (Kan inte själv, är på bröllop).

 

// M

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...