Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tid till smågan från olika startled


LundinE

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte att vi skulle kunna starta en tråd där man berättar från erfarenhet hur lång tid det tar till smågan från resp. startled.

 

Jag startar i 5an i år och åker vasaloppet för första gången då jag åkt 2 öppna spår tidigare år. Hur lång tid tar det normalt för en i 5e led till smågan? Hur mycket kö är det egentligen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Startled 6 ifjol. Smågan efter 1:06:26 placering 5662.

 

Gick i mål efter 6:55:17 placering 4367.

Intressant.

Startar i led 6, första gången jag åker vasaloppet - ska bli riktigt kul!

 

1300 placeringar på 8 mil, bra jobbat viking!

Link to comment
Share on other sites

Åker VL för första gången i år och står i led 6 o har lite frågor:

1. Hur många spår i bredd är det på ett ungefär på startrakan?

2. Är det bättre att stå på endera sida eller är mitten att föredra?

3. Vänster eller höger om träddungen vid vägövergången?

 

Kanske spelar detta mindre roll då man står i led 6 än om man står längre fram. Antar att det ändå blir att stå helt stilla en stund vi första backen eller?

Link to comment
Share on other sites

Åker VL för första gången i år och står i led 6 o har lite frågor:

1. Hur många spår i bredd är det på ett ungefär på startrakan?

2. Är det bättre att stå på endera sida eller är mitten att föredra?

3. Vänster eller höger om träddungen vid vägövergången?

 

Kanske spelar detta mindre roll då man står i led 6 än om man står längre fram. Antar att det ändå blir att stå helt stilla en stund vi första backen eller?

Du ska INTE stå till höger, längst till höger i led 5 står alla veteraner.....

 

Hade 1.04 till Smågan från led 6 vänster mitt i.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte intressantare med tiden till 87 km skylten?

Jag åkte inte förra året men en kompis sa han hade 18 minuter dit. från mitten av led 5. Jag ska klocka min tid dit i år. Kul om flera kan göra det.

det kan ju faktiskt vara kul ! får se om man kommer ihåg det när man kommer rännande upp för backen i 180 och pulsen i 280....;)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte intressantare med tiden till 87 km skylten?

Jag åkte inte förra året men en kompis sa han hade 18 minuter dit. från mitten av led 5. Jag ska klocka min tid dit i år. Kul om flera kan göra det.

Är inte den tiden omöjlig från led 5? Det måste väl nästan vara snabbare än frifartshastighet för en led 5are. För du menar till toppen på backen dit det är cirka 3 km från start?

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 4, kom till smågan på 00:56, sluttid 06:20 och placering 3011. Körde fö. ÖS nu i söndags och kom till smågan på 00:47, då fräsch och utvilad för det var soft tempo (kändes det som) men på VL i fjol var det hög puls hela vägen. Tror det var fem miljoner spårbyten som gjorde skillnaden i känsla...Så dumt, men ack så frestande att försöka tjäna ett par meter som förmodligen ändå bara försvinner!
Link to comment
Share on other sites

2010: Startled 5, 55:11 i Smågan, plats 3540. Stod ganska långt fram i 5an, hade 26-27 minuter eller nått sånt uppe på toppen av backen (tror jag).

 

Dock visade sig min öppning vara lite väl optimistisk (förstagångs åkare förra året) och jag föll tillbaks till plats 4227 till slut.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte intressantare med tiden till 87 km skylten?

Jag åkte inte förra året men en kompis sa han hade 18 minuter dit. från mitten av led 5. Jag ska klocka min tid dit i år. Kul om flera kan göra det.

Är inte den tiden omöjlig från led 5? Det måste väl nästan vara snabbare än frifartshastighet för en led 5are. För du menar till toppen på backen dit det är cirka 3 km från start?

Ringde och kollade, han säker på 18 min. Sa att det flöt på bra i backen upp inga större stopp, kan nog stämma med 6 min per kilometer. Smågan på 53 i mål på 6.40.

Han menar till just 87 km skylten då 8km kvar , säg att han körde lite långsammare än 4 min/km till Smågan stämmer det bra. Jag klockar mig i år så får vi se (led 4).

Link to comment
Share on other sites

ÖS måndag' date=' tid till Smågan 00:57.[/quote']

Då måste du ha gått in tungt i väggen.

 

 

Själv var jag i Smågan på 56 min i måndags vilket i det närmaste var en tokrusning nu när jag analyserat loppet. :(

Inte alls! Jag är stark i backar (även som löpare) och hade ju grymt fäste men inget glid.:)

4 omvallningar blev det, att ta bort tejpen tog sin tid...

Jag höll nog typ samma fart uppför och nedför! :)

Men jag förstår inte riktigt, är 00:57 snabbt till Smågan??

Tyckte inte den backen var så farlig. Och det var ju lugnt på ÖS måndag, ingen trängsel! :)

Link to comment
Share on other sites

ÖS måndag' date=' tid till Smågan 00:57.[/quote']

Då måste du ha gått in tungt i väggen.

 

 

Själv var jag i Smågan på 56 min i måndags vilket i det närmaste var en tokrusning nu när jag analyserat loppet. :(

Inte alls! Jag är stark i backar (även som löpare) och hade ju grymt fäste men inget glid.:)

4 omvallningar blev det, att ta bort tejpen tog sin tid...

Jag höll nog typ samma fart uppför och nedför! :)

Men jag förstår inte riktigt, är 00:57 snabbt till Smågan??

Tyckte inte den backen var så farlig. Och det var ju lugnt på ÖS måndag, ingen trängsel! :)

Tja, jag vet en åkare som var i Smågan på 1:06 och var i mål på 6.45. Han höll jämn fart till skillnad från t.ex. dig och mig.

 

Och när jag skriver tokrusning så menar jag relativt den totala distansen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...