Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Går det verkligen åt så mycket energi?


Reb80

Recommended Posts

Körde som sagt ÖS i måndags, och är fortfarande helt slut.(trött)

 

Jobbade hela lördagen och söndagen sov ca 21.30-00.30 natten till måndagen.

Åkte ÖS på måndagen. tisdagen och onsdagen har jag jobbat.

 

Känner mig som om jag är i en helt annan värld.

 

Jag har inte ätit nåt extra varken före eller efter loppet. Under själva loppet åt jag blåbärsoppan och bullarna. plus en förpackning dextrosol(eller hur det stavas)

 

Kan man äta nåt så här några dagar i efterhand för att komma tillbaka, eller är det bara att vila som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Körde som sagt ÖS i måndags, och är fortfarande helt slut.(trött)

 

Jobbade hela lördagen och söndagen sov ca 21.30-00.30 natten till måndagen.

Åkte ÖS på måndagen. tisdagen och onsdagen har jag jobbat.

 

Känner mig som om jag är i en helt annan värld.

 

Jag har inte ätit nåt extra varken före eller efter loppet. Under själva loppet åt jag blåbärsoppan och bullarna. plus en förpackning dextrosol(eller hur det stavas)

 

Kan man äta nåt så här några dagar i efterhand för att komma tillbaka, eller är det bara att vila som gäller?

Alltså, man förbränner i flera dagar så försök att ät! Jag kommer själv ihåg min första Iron Man. Det var 35 grader varm i skuggan så man kan inte säga att det gick så fort emellanåt. Men iaf. Jag lade mig efter ett riktigt dagsverke på kvällen. Den planerade vinflaskan blev oöppnad, om man säger så... När jag lade mig så hade jag ett riktigt grepp med fett i midjan men jag vaknade med magrutor! :-0 Har nog aldrig blivit mer chockad. Tyvärr så kunde jag inte få i mig så mycket och var nog en av dem som borde fått dropp efter. Man bränner ca. 10 000 kcal på ett Vasalopp.

 

Edit: Och ca. 15 000 kcal på en Iron Man....

Link to comment
Share on other sites

10 000 låter mkt. 3 270 visar sporttracks på mig baserat på vikt' date=' längd etc.[/quote']

Nja, det är nog ganska säkerhetsställt. Fast skidåkning är ju mer "öppet" än t.ex. löpning..... Skall se vad jag hittar på nätet...

8000 - 10000 står det. Och det stämmer alldeles säkert. Förr sade man ju att det tog ett tag innan själva fettförbränningen drog igång men det stämde ju inte. Det visade sig att man förbränner fett direkt men hela tiden i ökad grad. Sen beror det förstås på hur tränad man är på att förbränna fett.

Link to comment
Share on other sites

10 000 låter mkt. 3 270 visar sporttracks på mig baserat på vikt' date=' längd etc.[/quote']

Nja, det är nog ganska säkerhetsställt. Fast skidåkning är ju mer "öppet" än t.ex. löpning..... Skall se vad jag hittar på nätet...

8000 - 10000 står det. Och det stämmer alldeles säkert. Förr sade man ju att det tog ett tag innan själva fettförbränningen drog igång men det stämde ju inte. Det visade sig att man förbränner fett direkt men hela tiden i ökad grad. Sen beror det förstås på hur tränad man är på att förbränna fett.

Fast nu handlade det iofs inte bara om att förbränna fett...

Hursomhelst så är det en riktig kraftansträninging och det är helt i sin ordning att ta det extra lugnt i några veckor om man inte är riktigt tränad.

Link to comment
Share on other sites

Körde som sagt ÖS i måndags, och är fortfarande helt slut.(trött)

 

Jobbade hela lördagen och söndagen sov ca 21.30-00.30 natten till måndagen.

Åkte ÖS på måndagen. tisdagen och onsdagen har jag jobbat.

 

Känner mig som om jag är i en helt annan värld.

 

Jag har inte ätit nåt extra varken före eller efter loppet. Under själva loppet åt jag blåbärsoppan och bullarna. plus en förpackning dextrosol(eller hur det stavas)

 

Kan man äta nåt så här några dagar i efterhand för att komma tillbaka, eller är det bara att vila som gäller?

Du klarade det! :) Grattis!

Själv är jag helt pigg och fräsch efter loppet! Har ridit hästarna och jobbat som vanligt. Allt känns bara fint, jag är glad och lycklig! :)

Se till att äta och vila, om du känner dig "borta". Försök få igång ätandet så du återhämtar dig. Drick mycket! Du kommer att känna när krafterna återvänder.

Jag drack en mugg av ALLT utom buljong på varje kontroll. Plus blåbärssoppa i egen flaska. Plus kaviarmacka, plus choklad och russin...Blev aldrig riktigt trött och har återhämtat mig fort.

Var stolt över dig själv! :) Det ordnar sig, med tiden är du pigg igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag brände 6973 kcal under måndagens öppet spår. Mina kompisar brände 7500 respektive 3700. Allt enligt våra pulsklockor.

Släng klockorna? ;-) Nä, skoja bara. När man pratar löpning så spelar det nästan ingen roll hur fort man springer utan det handlar mera om sträckan. Längdskidor är ju lite annorlunda då man kan ha olika glid m.m.

Men 3700 kcal tror jag iaf inte ett ögonblick på! :-)

Tar de där klockorna med ngn efterförbränning i beräkningarna?

Och man kan ju rent konkrent se om man gått ned i vikt efter loppet. 1 kg kroppsfett innehåller ju ca. 20 % vatten så det är väl ca. 6500-7000 kcal bara det...

 

7000 kcal är det.

Link to comment
Share on other sites

Energiåtgången måste ju bero väldigt på teknik, kroppsvikt, före och fart! En 95kgåkare som sluggar sig till Mora i nysnö allt vad han orkar lär ju bränna väldigt mycket mer än en lätt åkare som en solig dag i snabba spår åker samma sträcka i just den fart som passar hans/hennes teknik bäst.
Link to comment
Share on other sites

Nja' date=' det är nog ganska säkerhetsställt. Fast skidåkning är ju mer "öppet" än t.ex. löpning..... Skall se vad jag hittar på nätet...[/quote']

8000 - 10000 står det. Och det stämmer alldeles säkert. Förr sade man ju att det tog ett tag innan själva fettförbränningen drog igång men det stämde ju inte. Det visade sig att man förbränner fett direkt men hela tiden i ökad grad. Sen beror det förstås på hur tränad man är på att förbränna fett.

Fast nu handlade det iofs inte bara om att förbränna fett...

Hursomhelst så är det en riktig kraftansträninging och det är helt i sin ordning att ta det extra lugnt i några veckor om man inte är riktigt tränad.

Det var som fan!

 

Hade gått ned 2-3 kg när jag ställde mig på vågen igårmorse såg jag.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte bara energidepåerna som töms utan många andra depåer också, beroende på hur mycket man svettas så försvinnner ju endel mineraler och andra för kroppen viktiga ämnen. Skapas också mycket slaggprodukter som ska tas om hand av kroppen så jag tror på att vila ordentligt och äta allsidigt och mycket. Själv kan jag känna mig småseg flera veckor efter långlopp så det tar helt klart mer än man kan tro.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...