Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gör ni när ni rillar stålsicklat....?


ante76

Recommended Posts

hallå ! som rubriken säger så undrar jag hur ni gör när ni rillar era stålsicklade skidor , har precis börjat och rilla mina skidor och ska göra så till vasaloppet och vill ju såklart göra det optimalt med dom medlen man har....=)

 

själv så har jag fått för mig att jag ska göra såhär

 

drar först några drag med sickeln rillar sedan skidans glidytor och stålborstar sedan för att kanske få ner eventuella grader i rillningen..? och sedan nylon-borsten ! låter det bra eller gör ni på något annat sätt....?

 

ni får gärna dela med er av era hemligheter....;)

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

hallå ! som rubriken säger så undrar jag hur ni gör när ni rillar era stålsicklade skidor , har precis börjat och rilla mina skidor och ska göra så till vasaloppet och vill ju såklart göra det optimalt med dom medlen man har....=)

 

själv så har jag fått för mig att jag ska göra såhär

 

drar först några drag med sickeln rillar sedan skidans glidytor och stålborstar sedan för att kanske få ner eventuella grader i rillningen..? och sedan nylon-borsten ! låter det bra eller gör ni på något annat sätt....?

 

ni får gärna dela med er av era hemligheter....;)

 

Mvh Andreas

Hej!

 

Många rekommendationer går ju ut på att rilla sist men det är ju inte lika viktigt nu då du kör stålsicklat. Så du kan absolut göra som du gör. Och det sista jag hört är att man kan borsta väldigt länge på slutet med nylon.

Och några drag? Självklart är det viktigt att få bort all stenslip om man bara skall köra på stålsicklat. Men det har du säkert fått när du skriver "några drag".

Som det är nu så finns det 2 skolor och enligt mig så går dem så här. Är det kallt före och du rillar "lite" så bör du absolut borsta efter och sluta med nylon ordentligt. Är det normal/varmföre så kan du helt klart rilla sist. Dvs. borsta med stål och lite nylon innan rillningen.

Link to comment
Share on other sites

Köpte precis en stålborste, har innan endast kört mässing, nylon och tagel.

När jag borstar med stålborsten blir belaget lite matt gråaktigt, är det normalt vid stålborstning eller är det för att borsten är ny och behöver slitas lite?

 

När jag sedan går på med mässing och nylon efteråt blir ju ytan fin och blank igen men jag vågade inte gå på så hårt med stålborsten dock.

 

 

Angående rillningen så har jag alltid gjort så här:

 

1. Stålsickling oftast bara några drag för att refresha och ta ner ev gammal rillning.

2. Borsta

3. Rilla

4. Borsta

Ibland 3 och 4 en omgång till.

 

Men det ska alltså spela roll i vilken ordning man gör detta beroende på före? Beror kanse lite på vad för typ av Riller man har också, jag har en gammal Holmenkol vädligt simpel modell, känns säkrast att borsta efter den. Med en modern tryckande borde det ju bli bättre.

 

Hur gör ni inför söndagen?

Link to comment
Share on other sites

Köpte precis en stålborste, har innan endast kört mässing, nylon och tagel.

När jag borstar med stålborsten blir belaget lite matt gråaktigt, är det normalt vid stålborstning eller är det för att borsten är ny och behöver slitas lite?

 

När jag sedan går på med mässing och nylon efteråt blir ju ytan fin och blank igen men jag vågade inte gå på så hårt med stålborsten dock.

 

 

Angående rillningen så har jag alltid gjort så här:

 

1. Stålsickling oftast bara några drag för att refresha och ta ner ev gammal rillning.

2. Borsta

3. Rilla

4. Borsta

Ibland 3 och 4 en omgång till.

 

Men det ska alltså spela roll i vilken ordning man gör detta beroende på före? Beror kanse lite på vad för typ av Riller man har också, jag har en gammal Holmenkol vädligt simpel modell, känns säkrast att borsta efter den. Med en modern tryckande borde det ju bli bättre.

 

Hur gör ni inför söndagen?

"Bara" stål fin hand har vi (enklaresport) själva tagit bort då den för vissa kunder repade belaget. Och visst är det så att många borstar kräver en viss "inköringstid". Kanske du skall köra på med din mässingsborste så länge... Och använda din stålborste tills efter det "viktiga" loppet! Men troligtvis så har man tryckt för hårt....

Nä, det är inte säkert att det blir bättre med en ny och "bättre". Tester visar att för skarpa rillers snarare "vill" skära i belaget än pressa in. Proffs vill gärna slipa ned en del rillers... Åter igen -sunt förnuft! Fasicken, skall man börja tänka själv? :-)

Men observera att jag inte själv tänkte tanken ovan från början! :-0

Link to comment
Share on other sites

hallå ! som rubriken säger så undrar jag hur ni gör när ni rillar era stålsicklade skidor ' date=' har precis börjat och rilla mina skidor och ska göra så till vasaloppet och vill ju såklart göra det optimalt med dom medlen man har....=)

 

själv så har jag fått för mig att jag ska göra såhär

 

drar först några drag med sickeln rillar sedan skidans glidytor och stålborstar sedan för att kanske få ner eventuella grader i rillningen..? och sedan nylon-borsten ! låter det bra eller gör ni på något annat sätt....?

 

ni får gärna dela med er av era hemligheter....;)

 

Mvh Andreas[/quote']

Hej!

 

Många rekommendationer går ju ut på att rilla sist men det är ju inte lika viktigt nu då du kör stålsicklat. Så du kan absolut göra som du gör. Och det sista jag hört är att man kan borsta väldigt länge på slutet med nylon.

Och några drag? Självklart är det viktigt att få bort all stenslip om man bara skall köra på stålsicklat. Men det har du säkert fått när du skriver "några drag".

Som det är nu så finns det 2 skolor och enligt mig så går dem så här. Är det kallt före och du rillar "lite" så bör du absolut borsta efter och sluta med nylon ordentligt. Är det normal/varmföre så kan du helt klart rilla sist. Dvs. borsta med stål och lite nylon innan rillningen.

Hej hej jodå all stenslip är borta för länge sedan =) när jag skrev några drag så menade jag bara att fräscha upp sicklingen lite inför vasan...=D okej va bra nu fick man lite mer kött på benen när det gäller rillning det verkar ju bli "normal" före på vasan så få se hur det blir med glidet , hoppas på bättre glid än på förra året på ös det var inte kul det snöade fram till evertsberg....riktigt tungt...;) Tack för tipsen =)

Link to comment
Share on other sites

"Bara" stål fin hand har vi (enklaresport) själva tagit bort då den för vissa kunder repade belaget.

Den här meningen får du köra om. ;)

Vad menar du med "Bara"?

 

Gör du något annat då istället för stålborstningen?

 

 

Sedan funderade jag och även Rotebrostakaren vad du hade för uppfattning om vilken rillning till söndagen.

Funderar själv på att först ta Red Creek -5/-10 och sedan deras raka 1 mm. Vad tror du om det? Har även en +5/-5 men den har jag inte provat så verkar lite riskabelt.

Link to comment
Share on other sites

"Bara" stål fin hand har vi (enklaresport) själva tagit bort då den för vissa kunder repade belaget.

Den här meningen får du köra om. ;)

Vad menar du med "Bara"?

 

Gör du något annat då istället för stålborstningen?

 

 

Sedan funderade jag och även Rotebrostakaren vad du hade för uppfattning om vilken rillning till söndagen.

Funderar själv på att först ta Red Creek -5/-10 och sedan deras raka 1 mm. Vad tror du om det? Har även en +5/-5 men den har jag inte provat så verkar lite riskabelt.

Ok! Sorry!

Bara stål fin handborste, typ Red Creek, har vi tagit bort! Roterande Stål fin har vi inte haft några problem med. Så det kan självklart varit ett inkörningsproblem eller för hårt tryck. Däremot så har det absolut inte varit några problem med Red Creek fin/fin (ultrafint stål) eller Primaterias stål fin (med polerade strån åt ena hållet).

 

Nå, "minst mässing" BÖR man göra!

 

Vi har själva använt Red Creeks julgransriller PLUS-grader, på ÖS, på bakre delen av skidorna. Och med extremt bra resultat! Så absolut 1,0 rak och sedan julgran på slutet. Det skiljer ganska lite på "julgranarna" så det handlar rätt mycket om trycket. Men vet vi just nu temperaturen på morgonen?

Link to comment
Share on other sites

"Bara" stål fin hand har vi (enklaresport) själva tagit bort då den för vissa kunder repade belaget.

Den här meningen får du köra om. ;)

Vad menar du med "Bara"?

 

Gör du något annat då istället för stålborstningen?

 

 

Sedan funderade jag och även Rotebrostakaren vad du hade för uppfattning om vilken rillning till söndagen.

Funderar själv på att först ta Red Creek -5/-10 och sedan deras raka 1 mm. Vad tror du om det? Har även en +5/-5 men den har jag inte provat så verkar lite riskabelt.

Ok! Sorry!

Bara stål fin handborste' date=' typ Red Creek, har vi tagit bort! Roterande Stål fin har vi inte haft några problem med. Så det kan självklart varit ett inkörningsproblem eller för hårt tryck. Däremot så har det absolut inte varit några problem med Red Creek fin/fin (ultrafint stål) eller Primaterias stål fin (med polerade strån åt ena hållet).

 

Nå, "minst mässing" BÖR man göra!

 

Vi har själva använt Red Creeks julgransriller PLUS-grader, på ÖS, på bakre delen av skidorna. Och med extremt bra resultat! Så absolut 1,0 rak och sedan julgran på slutet. Det skiljer ganska lite på "julgranarna" så det handlar rätt mycket om trycket. Men vet vi just nu temperaturen på morgonen?[/quote']

Och för att förtydliga - 1,0 ganska hårt går bra om det inte är alldeles för kall på morgonen. Annars så är 2,0:an ett ganska smart val då den inte stör så mycket. Men det är lite som Kajsa Varg (eller vad hette hon nu?) - Man tar vad man haver! :-) 1:an eller 2:an rätt över. Mjukt i början och hårdare på slutet. Och sen julgranen på slutet. Rätt hårt om det är Kallföres-julgranen. Sunt förnuft - alltid!

Link to comment
Share on other sites

Och på slutet menar du på bakre delen av skidorna?

Eller att man kör den sist?

Eller kanske både ock?

 

Men du avråder alltså från att köra julgransvarianten på framdelen av skidorna?

Ja, både och faktiskt! Under rådande förhållande iaf. Blir det lite varmare och jämnare temperatur så kan man köra "Julgranen" över hela skidan också.

Link to comment
Share on other sites

Kapar tråden för en snabb fråga, har sicklat skidorna 1 gång. Men skulle nog behöbas lite mer, sicklar man alltid hela skidan eller kan man bara ta glidzonerna? Tycker inte sickeln tar något på den uppruggade fästzonen =S

Kan det isf vara ide att ta ett fint sandpapper och släta till först?

Link to comment
Share on other sites

Kapar tråden för en snabb fråga, har sicklat skidorna 1 gång. Men skulle nog behöbas lite mer, sicklar man alltid hela skidan eller kan man bara ta glidzonerna? Tycker inte sickeln tar något på den uppruggade fästzonen =S

Kan det isf vara ide att ta ett fint sandpapper och släta till först?

Man behöver absolut inte ta hela skidan. Men man brukar vilja jobba över hela belagen första gången. Testa att tvätta rent eggen med lite vallaväck och torka torrt. Då tar den nog bättre.

Men som sagt var. Du behöver absolut inte sickla hela skidan. Och precis som du säger så kan man även ta ett finare sandpapper om man vill få bort lite av den hårdare ruggzonen. Borsta ordentligt innan bara så det inte ligger partiklar kvar.

Link to comment
Share on other sites

Lägger frågan här också då denna tråd verakr aktivare:

 

Kan man borsta för mycket? Blir resultat bara att belaget inte påverkar efter ett tag (om man inte byter till finare borsta så klart) eller blir det sämre? (Kör med SkiGos stål, kompleterar nog med nylon när jag hämtar nummer lappen)

 

Jag brukar sluta efter några minuter för att jag tröttnar (när jag grundsicklar) men skidorna är osicklade (och bara körde 20 mil på fabriksslipen) och kommer bara gå 7-8 kilomer på lördagsprovningen innan loppet så det kanske är läge att borta länge (10+ minuter per skida).

Link to comment
Share on other sites

Lägger frågan här också då denna tråd verakr aktivare:

 

Kan man borsta för mycket? Blir resultat bara att belaget inte påverkar efter ett tag (om man inte byter till finare borsta så klart) eller blir det sämre? (Kör med SkiGos stål, kompleterar nog med nylon när jag hämtar nummer lappen)

 

Jag brukar sluta efter några minuter för att jag tröttnar (när jag grundsicklar) men skidorna är osicklade (och bara körde 20 mil på fabriksslipen) och kommer bara gå 7-8 kilomer på lördagsprovningen innan loppet så det kanske är läge att borta länge (10+ minuter per skida).

Enligt Primaterias Mats Larsson så kan man borsta med nylon läääääääääänge! Landslagsskidorna borstas det frenetiskt på. Men nu pratar vi minimal skillnad. Så man kan inte borsta för länge med nylon på slutet. Men det är heller inget som gör så stor skillnad som t.ex. rillningen gör.

 

1. Sickla

2. Borsta stål fin/fin (eller annan lämplig). Gärna initialt åt fel håll en halvminut eller så med handborsta. Avsluta åt rätt håll i ca. 4-5 minuter med handborste eller 20-30 sekunder med roterande.

3. Ev. rillning (Kan läggas sist också)

4. Nylonborstning åt rätt håll. Några minuter. Har man ingen nylonborste så är det inte hela världen men nu pratar vi finlir. Men minst ett par minuter. Och är loppet prioriterat borstar man läääänge.

 

Vill man ha det enkelt så drar man några drag med sickeln, borstar med mässing eller stål fin/fin (eller annat lämpligt) och så är glidet klart.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en rillning på mina skidor idag, fick hjälp då det var första gången. Nu använde jag mig av en riller med "julgranstyp" över hela skidan (glidzonerna). Däremot har jag inte borstat de efter rillningen, är det ett måste eller bör jag göra det för att glidet skall bli bättre??

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en rillning på mina skidor idag, fick hjälp då det var första gången. Nu använde jag mig av en riller med "julgranstyp" över hela skidan (glidzonerna). Däremot har jag inte borstat de efter rillningen, är det ett måste eller bör jag göra det för att glidet skall bli bättre??

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Andreas

Enklaresport svarade tidigare i tråden att det vanligaste alternativet är att borsta på med nylon då efter rillningen. Men inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att man skulle dra en kolvstång/polerad stålstång några gånger över glidytorna sist också för att släta ut det sista ?

Nä, det är endast vid ordentligt kallföre som man vill släta ut strukturen lite då snön vid kalla temperaturer innehåller för lite vatten och man vill då försöka behålla så mycket vatten som möjligt. Och det är bara ett tips för den som vill experimentera, sickla och borsta med metallborste. Det är det viktigaste och allt annat får ses som extra för den som verkligen vill hitta det sista! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en rillning på mina skidor idag' date=' fick hjälp då det var första gången. Nu använde jag mig av en riller med "julgranstyp" över hela skidan (glidzonerna). Däremot har jag inte borstat de efter rillningen, är det ett måste eller bör jag göra det för att glidet skall bli bättre??

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Andreas[/quote']

Enklaresport svarade tidigare i tråden att det vanligaste alternativet är att borsta på med nylon då efter rillningen. Men inget annat.

Vanligaste har jag aldrig sagt, det har jag för lite underlag för! ;-) Men jag gör iaf så.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag passar på att låna och återuppliva tråden såhär i VL-tider.

 

Med rådande prognos för Söndagen: mulet, -3 -7 grader och lite pudrat i spåren dagen före. Ska man gå på RC 2mm eller kanske 1mm.

 

Jag ska hasa runt mig själv och sambon och startar i 10an så några exeptionella farter lär det inte bli.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...