Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning VL 2011


Roller

Recommended Posts

Körde på stålsicklat och lila klister. Funkade kanon. Är en startled 9 åkare. Gled förbi massor av startled 8-10 åkare. Hade dåligt glid kanske någon gång under loppet. Fick kommentar "har du högflour ?".

Vilken sickel? Kuzmin original? Borstning? Skida?(hård/mjuk) Vikt? mm, skulle vara intressant att veta, hur får man släpp i detta före? Känns som ett knepigt vallningsföre, liknande holmenkollen. Någon i idrottshallen nämnde att vattnet kom upp i spåren och sög.

 

(ang tidigare fråga om andra omständigheter än glidet påverkade, så i utförsbackar så kan man jämföra glid, när en lätt dam leende flyger förbi i evertsbergsbackarna utför så börjar man fundera på att lägga ner, när man själv planerat att ha bra glid, minimalt fäste och är tung så ska det gå fort i backarna utför)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Skidor: Atomic WC

 

Fäste: Bergfäste

Bara valla i klisterzonen på ett par hårda klisterskidor

Invärmde VG35

4 pyramidlagda lager VR40

åkte 12 km i Hemus (lördag)

plockade bort lite bark

ett tunt lager VR45

ett tunt lager VR40

ett kort, ca 2 dm, tunt lager VR40

 

Glid: Ok i början, dåligt fram till sista 2 milen de det var ok igen. (Relativ de omkring mig alltså)

Kuzmin + stålborte + toko bruten minsta avståndet (gamla rillern) + nylonborste

 

Jag lägger mer info i stålsicklingstråden då ett intressant, vitt!, fenomen uppträde.

 

Jag var rädd att jag gått för kallt dagen innan men jag skulle nog med facit i hand skippat VR45-lagret. Jag tror inte fäste påverkade glidet som största faktor då vallan inte är bortsliten från främsta delen av fästezonen.

 

Tror vi var 10 som hade rent stålsicklat på bussen och då hade 2 riktigt bra och resten ok till dåligt. Plus att 2 hade bra då de toppat med HF (gjort av samma kille som hade bra utan toppning så han kanske helt enkelt är duktig). Så inget succe för stålsicklat i detta föret men får väl trösta oss med att alla vallare inte hade bra heller.

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Madshus Nanosonic

 

Glid: Helt sjukt bra glid, har nog inte glidit så bra sen VL 1998. Ingen gled bättre vad jag kunde se:)

 

LF4 i botten, 1 lager

HF8BW, 2 lager

FC8/FC7 blandat 1 lager

 

Borstade ordentligt med både mässing & nylonborste mellan resp lager paraffin.

 

Fäste: Inget vidare, men ändå ok i förhållande till glidet.

Körde på Ski-Go:s rekommendationer :

tunt lager violett klister i botten

3 tunna lager HF röd +1--3

2 tunna lager HF Blå -1--20

 

Kom in på 5:53, trots relativt dåligt tränad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var strukturen och skidorna som var avgörande, Körde lj02 och julgran på ett par ganska styva skidor med förhållandevis höga spann. Kanske man skulle haft ett par mjukare i den lösa snön, mina skidor gick hela tiden bättre mellan spåren där det var hårdare.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var strukturen och skidorna som var avgörande, Körde lj02 och julgran på ett par ganska styva skidor med förhållandevis höga spann. Kanske man skulle haft ett par mjukare i den lösa snön, mina skidor gick hela tiden bättre mellan spåren där det var hårdare.

Men, är det överhuvudtaget möjligt att ha lika bra glid i lösare snö? Oavsett struktur, valla osv så glider det ju bättre i hårda fina spår...

Link to comment
Share on other sites

Körde på stålsicklat och lila klister. Funkade kanon. Är en startled 9 åkare. Gled förbi massor av startled 8-10 åkare. Hade dåligt glid kanske någon gång under loppet. Fick kommentar "har du högflour ?".

Vilken sickel? Kuzmin original? Borstning? Skida?(hård/mjuk) Vikt? mm' date=' skulle vara intressant att veta, hur får man släpp i detta före? Känns som ett knepigt vallningsföre, liknande holmenkollen. Någon i idrottshallen nämnde att vattnet kom upp i spåren och sög..[/quote']

Kuzmin orginal tror jag. Har inte gjort jobbet själv. Vikt 80kg hårda skidor (tror jag). Jag borde naturligtvis ha bättre koll på detta om man ska kunna dra några slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

Skidor: Carbonlite

 

Fäste:

Toko grön in värmt

Swix Blå Extra

Rode -2/-6

Magnar -6/-12

 

Glid:

Skigo Grafit LF

Swix HF6

FC8/FC7 blandat

 

Hade kanonfäste hela loppet men det sög rejält på slutet i spåren (var tvungen att ligga mellan spåren)

 

I övrigt låg jag nog lite över medel glidmässigt.

 

Gick in på 6:05

Link to comment
Share on other sites

Kanonglid med stenslipning (lj02), hotbox behandling samt elitgrund ifrån AktivX. Detta gjordes på Tisdag. Toppade med pölders HF kvällen innan.

Skidorna (Karhu Volcan wet) gled fantastiskt.

 

Superfäste med basewax i botten Ett par lager rode gialla och sedan 4 lager swix blå.

 

Mycket nöjd med detta så länge bindningen satt fast på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina två par på Intersport i Mora på stenslip och grundprep i samband med Öppet spår, ett par hårda Atomic med högre spann och ett par mjukare kallföres Madshus Nanosonic som glidit dåligt under säsongen. Slipen var ganska fin, vet ej exakt vilken. Putsade till dem med fibertex och Primaterias polersickel och stålborste. Använde Madshus på Öppet spår som gled riktigt bra. Efteråt vallade med Toko Blå HF och sen Toko Röd HF innan ny avfärd till Dalarna.

 

Valde mina Madshus till Vasaloppet vilket var tur i den bitvis lösa snön och solbackar. Gled bättre än de flesta där jag åkte kring plats 5-600. Lika bra glid i som bredvid spåren. Hade helt ok fäste. Använde något kortare fästzon.

 

Glid:

Grundstruktur enligt ovan

Toko Blå/Röd HF 50/50

Swix FC7

Bruten + rak rill

 

Fäste:

1 x Swix V30 invärmt

1 x Swix V30

2 x Swix V50

1 x Swix V30 på morgonen

(Tycker gamla V-serien ger bättre fäste än VR)

 

Förstår inte riktigt hur man kan valla bort sig helt i detta föret? Har alltid haft bra/ok skidor på tävling och åtta Vasalopp med mina ringa kunskaper.

 

Att jämföra glid med åkare i led 8-10 känns ytterst tveksamt. Även om jag hade haft riktigt dåliga skidor på Öppet spår hade jag glidit om de flesta bara genom att sätta mig i fartställning.

 

Mitt recpet för bra glid på årets Vasalopp:

En fin grundstruktur

Genomvallade skidor

Flourpulver (kallföres)

Rill

Lite kortad fästzon och hård fästvalla ytterst

Link to comment
Share on other sites

Valde mina Madshus till Vasaloppet vilket var tur i den bitvis lösa snön och solbackar. Gled bättre än de flesta där jag åkte kring plats 5-600. Lika bra glid i som bredvid spåren. Hade helt ok fäste. Använde något kortare fästzon.

 

Glid:

Grundstruktur enligt ovan

Toko Blå/Röd HF 50/50

Swix FC7

Bruten + rak rill

 

Fäste:

1 x Swix V30 invärmt

1 x Swix V30

2 x Swix V50

1 x Swix V30 på morgonen

(Tycker gamla V-serien ger bättre fäste än VR)

 

Förstår inte riktigt hur man kan valla bort sig helt i detta föret? Har alltid haft bra/ok skidor på tävling och åtta Vasalopp med mina ringa kunskaper.

 

Mitt recpet för bra glid på årets Vasalopp:

En fin grundstruktur

Genomvallade skidor

Flourpulver (kallföres)

Rill

Lite kortad fästzon och hård fästvalla ytterst

hm... dina ringa kunskaper kanske är bättre än de flestas :)

 

Hur tänker du med lösa spår och låga spann?

Borde inte höga spann vara bättre? (fast spannskillnaden är ju bara en halv millimeter kanske och då finns det säkert andra faktorer som är viktigare?)

 

Jag vallade med VG35, VR40, VR45, VR45, VR50 (tunnt), VR40 (tunnt) i pyramid med sista VR40 över hela (så tunnt att man kunde kalla det tunn smuts?)

Glidet var uruselt... klart deprimerande att åka med så mycket sämre glid än de andra runt omkring.

Jag upplever inte samma skillnad mot andra i hårdare spår, tvärtom kan jag där glida om vissa.

 

Mitt glid var LF6 med Pölders HF kloss, väl borstat och polerat (för väl?).

Strukturen var relativt grov tror jag, längsgående rännor från stenslipning i höstas hos Pölder. Betydligt grövre än slitna gamla strukturer hos kompisar som gled ifrån mig...

Link to comment
Share on other sites

Jag erstatte mina Nanosonic med ett par Fischer Classic Plus efter nyår pga bruten skida i samband med vallning utomhus av mina Nano (trodde inte detta kunde hända). På Madshusen (Nano) har jag oftast haft kanonglid men med Fischerskidorna är jag inte övertygad ännu. Jag hade en riktigt kämpafärd och glidet var enbart bra då spåren var fasta. Har vallat själv enligt följande:

Glid: 1 lager HF Toko röd (5 mässingsdrag och 40 nylondrag efter sickling).

Fäste: VR40, VR45, VR45 och sedan VR 50 under foten och ytterligare ett lager VR45 under foten.

Skidorna gled bra med fasta spår men fick staka i nedförsbackarna då snön blev mer mjölig. Flera gled om mig, är det pulvervalla som gör skillnaden?

Hade bra fäste hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Toppenfäste hade jag också med enbart V40 under skidorna...invärmt i botten och klossat ovanpå. Kanske blev det lite för mkt av det goda eftersom det gled dåligt men fästvallan såg inte nött ut efteråt så det kanske var nåt annat. Till skidguru kan jag säga att du inte var helt ensam med tejp - såvida du inte är min granne här hemma ;-)
Link to comment
Share on other sites

Körde enbart på stålsicklat (Kuzmin, enklaresport.se veckan före VL), borstat, rillat o fäste hos Vallaservice.se kvällen innan VL. Hade mycket bra glid första 5-6 milen. Sedan tog det tvärstopp. Fick hugg under skidorna i nedförsbackarna och blev omåkt hela tiden. Fick verkligen se till att lyfta tårna nedför o ha bakvikt. Där spåren var lite lösa och mosiga gick det tungt. Behövde stå längst till höger och utanför spåret och staka sista 2 milen för att få bättre glid, där var det lite hårdare. Dock bra fäste hela vägen.

 

Skidor: Atomic WC

Rillning: 0 - -5 Red Creek (rak)

Borstning: Rotoborstning stål/nylon

Tid: 7.26

 

Mina slutsatser:

Kallare och hårdare spår -> Mina skidor gick bättre än genomsnittet.

Varmare och lösare spår -> Mina skidor gick sämre än genomsnittet.

 

Jag tror följande faktorer påverkade mitt glid på slutet:

-Smutsigare spår -> smutsigare belag

-Fästvallan kan ha kommit ut på glidzonerna

-Rillningen / Strukturen var gjord för kallare före

Link to comment
Share on other sites

Om det hugger och det hjälper att stå på hälarna så är det fästvallan som tar i vill jag mena.

 

En fundering:

Om man hade rillat hårt med fiskben (+gradsrill).

Blir glidet märkbart sämre i början på myrarna till Mångsbodarna jämfört med finare rill?

Eller är det så att det bara hade varit fördel med grövre rill denna gång?

Link to comment
Share on other sites

Om det hugger och det hjälper att stå på hälarna så är det fästvallan som tar i vill jag mena.

 

En fundering:

Om man hade rillat hårt med fiskben (+gradsrill).

Blir glidet märkbart sämre i början på myrarna till Mångsbodarna jämfört med finare rill?

Eller är det så att det bara hade varit fördel med grövre rill denna gång?

Om det är fästvallan som tar i borde den inte gjort det redan i början då det borde varit mer fästvalla kvar? Eller kan det vara grundvaxet som kommit fram och som ger det sämre glidet på slutet?

 

Hursomhelst kommer jag nog att korta min fästzon till nästa år i VL och lägga på fästet själv. Man lär sig alltid nåt av sina misstag även om det ibland känns lite extra surt...

Link to comment
Share on other sites

Efter Vasan så har man vart förkyld och lite allmänt omotiverad att ta tag i utrustningen, hursom så kände jag nu under kvällen att det var dags att ta hand om dem då det inte lär bli så mycket mer åka i år (bor i sthlm och hade 7+ grader igår så snön försvinner i rasande takt). Jag är ju en av dem som tidigare i tråden gnällt på mitt dåliga glid i Vasan och en sak som jag kunde konstatera var att belaget var väldigt "vitt" både innan och efter fästet.

 

1. Brukar belagen vara "vita" så efter Vasan?

2. Vad beror det på?

3. Kan detta vara en anledningarna till att det sög så kraftigt under skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst tråden från början, så det kan bli upprepning. Pratade med två åkare en 6 tim och en 9 tim-åkare i kväll och båda hade liksom jag sug under skidorna efter Evertsberg, mest i nedförsbackar där det inte var is.

Den ene hade tape och den andre liksom jag grundvax och kallvalla (7-8 lager).

 

Jag tror inte att det vita bromsat, då det inte bromsade hela tiden utan jag är övertygad om att det är fästvallan som legat i. Det kan vara så att den nötts bort så att grundvaxet börjat komma fram och därmed bromsat. Nu var det väldigt konstig snö, lite mjölaktig, kanske den nötte på vallan mer än normalt, Vauhtis bruna grundvax brukar inte bromsa, inte ens i nysnö.

 

Men vi få trösta oss med att vi inte var ensamma om att det bromsade i spåret, tror att ganska stor % hade de problemen. Fast på slätåkningen hade jag ganska OK vallning. mest utför det bromsade.

 

Ang det vita. Jag har haft toppenglid från start till mål och ändå haft vita partier på gliddelarna, mest bakom klacken, då jag kommit i mål. Så det behöver inte betyda någonting.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju meddela att även jag hade problem med sug under skidorna de 3 sista milen, körde högflour samt pulver. Första 6milen hade jag överlägset glid, sista 3milen hade jag sämst av alla, stod nästan still i sista backarna. Aldrig varit med om en sådan kontrast i glid

 

Mina belag var även de vita efter avklarat lopp

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga som så om vallningen och föret.. de som var bland de ca. 2500 första hade förmodligen bra mycket hårdare och bättre spår än övriga.

När det gäller glid och sug som uppstått efter banan så är det till 99% säkerhet beroende på valet av burkvallor med fluor.

Eftersom många av er sett undder loppet och även beskrivit det här så vet ni att det kom fram en hel del finkorning snö i spåren efter någon timmes åkning.

Fluorburkar är sjukt allergiska mot finkornig snö.

Sen har inte märket någon betydelse Svix, start osv... ALLA fästburkar med fluor suger i finkornig snö.

Jag ser ingen mening med att använda fluorburkar över huvud taget som mediokra vasaloppsåkare från Led 2 och bakåt.

Skillnaden är så pass marginell vid optimala förhållanden så att glömmer ni en innerkurva har ni ändå förlorat vinsten med fluor i burken. Men kommer det fram finkornig snö så har ni ett garanterat sug med fluorburk.

 

parafinerna i sig var inte så stor skillnad mellan under loppet. Har pratat med branchfolk som testat även efter loppet och gemensamma näämnaren i sugletandet var rätt tydlig!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga som så om vallningen och föret.. de som var bland de ca. 2500 första hade förmodligen bra mycket hårdare och bättre spår än övriga.

När det gäller glid och sug som uppstått efter banan så är det till 99% säkerhet beroende på valet av burkvallor med fluor.

Eftersom många av er sett undder loppet och även beskrivit det här så vet ni att det kom fram en hel del finkorning snö i spåren efter någon timmes åkning.

Fluorburkar är sjukt allergiska mot finkornig snö.

Sen har inte märket någon betydelse Svix, start osv... ALLA fästburkar med fluor suger i finkornig snö.

Jag ser ingen mening med att använda fluorburkar över huvud taget som mediokra vasaloppsåkare från Led 2 och bakåt.

Skillnaden är så pass marginell vid optimala förhållanden så att glömmer ni en innerkurva har ni ändå förlorat vinsten med fluor i burken. Men kommer det fram finkornig snö så har ni ett garanterat sug med fluorburk.

 

parafinerna i sig var inte så stor skillnad mellan under loppet. Har pratat med branchfolk som testat även efter loppet och gemensamma näämnaren i sugletandet var rätt tydlig!!

Intressant det där om fluorburkarnas oduglighet i finkornig snö. Om expertisen är enig, varför envisas då exv Swix att rekommendera VR-burkar till loppen när de som vallasponsor torde ha rätt bra koll på hur spåren ser ut?

Visst, de tjänar mer pengar på VR-burkarna men samtidigt så skulle de väl växa i förtroende med en bra motivering till varför man just i detta fall skulle åka på vanliga V-burkar?

 

Har du förresten referenser till branschfolket? Jag ifrågasätter inte men jag har aldrig tidigare hört att fluorburkar ska vara kass i finsnö även om jag uppfattat att Rodes standardburkar är vassast här.

SkiGo har ju f.ö. på sin -1/-20-burk skrivit att den ej är för nysnö...

Link to comment
Share on other sites

Fluorburkarna gick kanon för de som spåren höll ihop för!

Att som valla fabrikör ha flera rekomendationer kan skapa förvirring bland motionärerna. Svix rekomenderade VR burkar och de gick kanonbra så länge finkornigheten inte var framme.

Visst "Majan" har skrivit ej för nysnö. men här måste man skilja på nysnö och gammal finkornig snö.

Som ex. drivsnö.

Rode har kanonburkar i både finsnö och nysnö. I kallföre är väl Rodes burkar nästan de bästa på nysnö.

Av fluorburkar så är väl Starts gula MFW den som är extremt sugbenägen i finsnö.

Av svixvallorna så väljer jag hellre vanliga V-burkarna än VR och visst VR kanske går lenare i gammal snö men missar jag en innerkurva så har jag förlorat den marginella skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Fluorburkarna gick kanon för de som spåren höll ihop för!

Att som valla fabrikör ha flera rekomendationer kan skapa förvirring bland motionärerna. Svix rekomenderade VR burkar och de gick kanonbra så länge finkornigheten inte var framme.

Visst "Majan" har skrivit ej för nysnö. men här måste man skilja på nysnö och gammal finkornig snö.

Som ex. drivsnö.

Rode har kanonburkar i både finsnö och nysnö. I kallföre är väl Rodes burkar nästan de bästa på nysnö.

Av fluorburkar så är väl Starts gula MFW den som är extremt sugbenägen i finsnö.

Av svixvallorna så väljer jag hellre vanliga V-burkarna än VR och visst VR kanske går lenare i gammal snö men missar jag en innerkurva så har jag förlorat den marginella skillnaden.

Körde swix Blå extran på halvvasan och den sög när spåren blivt lösare ifrån hökberg och in till mora! och den är det väl inge flour i?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga som så om vallningen och föret.. de som var bland de ca. 2500 första hade förmodligen bra mycket hårdare och bättre spår än övriga.

När det gäller glid och sug som uppstått efter banan så är det till 99% säkerhet beroende på valet av burkvallor med fluor.

Eftersom många av er sett undder loppet och även beskrivit det här så vet ni att det kom fram en hel del finkorning snö i spåren efter någon timmes åkning.

Fluorburkar är sjukt allergiska mot finkornig snö.

Sen har inte märket någon betydelse Svix, start osv... ALLA fästburkar med fluor suger i finkornig snö.

Jag ser ingen mening med att använda fluorburkar över huvud taget som mediokra vasaloppsåkare från Led 2 och bakåt.

Skillnaden är så pass marginell vid optimala förhållanden så att glömmer ni en innerkurva har ni ändå förlorat vinsten med fluor i burken. Men kommer det fram finkornig snö så har ni ett garanterat sug med fluorburk.

 

parafinerna i sig var inte så stor skillnad mellan under loppet. Har pratat med branchfolk som testat även efter loppet och gemensamma näämnaren i sugletandet var rätt tydlig!!

Intressant inlägg, och jag säger inte emot, men det finns mycket blåbärsoppa, sportdryck mm. och då har jag fått för mig att flour är smutsavstötande och därmed borde behålla glidet/suga mindre. Själv hade jag i alla fall mindre sug och bättre fäste än omgivningen med Toko Base och sedan typ 8 lager VR45, kom in precis under de 2000, så jag kanske inte är helt relevant, men lite finikornig snö dök upp om man inte var i vänstraste spåret de sista milen. Har aldrig hört detta förut att flour suger glid, däremot att de utan flour är hårdare och därmed håller bättre. Med samma resonemang borde ju flour i glidet också suga, eller så är det något fundamentalt jag inte fattar! Flour i fäste suger glid men inte på glidytorna?!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...