Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning VL 2011


Roller

Recommended Posts

Jag kan säga som så om vallningen och föret.. de som var bland de ca. 2500 första hade förmodligen bra mycket hårdare och bättre spår än övriga.

När det gäller glid och sug som uppstått efter banan så är det till 99% säkerhet beroende på valet av burkvallor med fluor.

Eftersom många av er sett undder loppet och även beskrivit det här så vet ni att det kom fram en hel del finkorning snö i spåren efter någon timmes åkning.

Fluorburkar är sjukt allergiska mot finkornig snö.

Sen har inte märket någon betydelse Svix' date=' start osv... ALLA fästburkar med fluor suger i finkornig snö.

Jag ser ingen mening med att använda fluorburkar över huvud taget som mediokra vasaloppsåkare från Led 2 och bakåt.

Skillnaden är så pass marginell vid optimala förhållanden så att glömmer ni en innerkurva har ni ändå förlorat vinsten med fluor i burken. Men kommer det fram finkornig snö så har ni ett garanterat sug med fluorburk.

 

parafinerna i sig var inte så stor skillnad mellan under loppet. Har pratat med branchfolk som testat även efter loppet och gemensamma näämnaren i sugletandet var rätt tydlig!![/quote']

Intressant inlägg, och jag säger inte emot, men det finns mycket blåbärsoppa, sportdryck mm. och då har jag fått för mig att flour är smutsavstötande och därmed borde behålla glidet/suga mindre. Själv hade jag i alla fall mindre sug och bättre fäste än omgivningen med Toko Base och sedan typ 8 lager VR45, kom in precis under de 2000, så jag kanske inte är helt relevant, men lite finikornig snö dök upp om man inte var i vänstraste spåret de sista milen. Har aldrig hört detta förut att flour suger glid, däremot att de utan flour är hårdare och därmed håller bättre. Med samma resonemang borde ju flour i glidet också suga, eller så är det något fundamentalt jag inte fattar! Flour i fäste suger glid men inte på glidytorna?!

Sant att fluor stöter bort smuts bättre!

Men gör lite tester med ex. swix VR mot V. när det är finkornig gammal snö i spåren..

Eller drivsnö lite kallare snö. Fluoret funkar alltid bäst vid högre luftfuktighet i ren fjällmiljö så har du mindre nytta av fluor såväl på glid som fäste.

Och en del undrar ju om skillnaden mellan HF eller LF på glid och enligt min mening så är väl skillnaden den att du kanske kan slippa de där extra staktaget över krönet.

Den är marginell för en motionär! på en 15 km runda så är skillnaden större om du åker helt optimalt dvs. tar innerkurva planerar utförsbackarna mot kommande uppför osv.

 

Finns ju rätt bra med vallatips på olika märkesoberoende sidor på nätet bla. martin larsson har rätt goda tips om vilka vallor man ska ha.

http://www.malar.se/default.aspx?page=vallatips&valla_id=vallor

 

Men misstagsrelaterad inlärning är effektivast. så bara kleta på fluorburk på ett par och ofluor på ett annat och testa glid mot fäste i samma före.

 

jag ser att www.rs-riller.com har i sin analys av Vasaloppet liknande teori som jag har.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Jag åkte på:

Glid: Solda parafin och Solda högfluorpuver

Fäste: Ett lager grön Toko burk invärmt. 2 lager Swix VR 40. 2 lager Swix VR 45. 4 lager Guruvax -2 till -10.

 

Fäste fint uppför första backen. Sedan inte så bra fäste och stakade i stort sätt hela vägen från Risberg till Mora. Diagonalade i stort sätt ingenting, men kunde till viss del köra stakning med frånskjut uppför.

 

Bra glid, ungefär som de andra i elitledet.

 

Fick låna ett bra skidpar, tror det betydde mycket.

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Ett lager grön Toko burk invärmt. 2 lager Swix VR 40. 2 lager Swix VR 45. 4 lager Guruvax -2 till -10.

Varför har du Swix under?

 

Angående glid i olika led så skiljer det nog ganska mycket.

Bra glid i led 7 är dåligt glid i led 2 osv.

 

Sedan blir jag inte riktigt klok på det här som Kolaklister och RS-riller skriver.

Varför är det en fördel med mycket flour i glidet sista delen på Vasan men tvärtom med fästvallan?

Kliar mig i huvudet... :/

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på:

Glid: Solda parafin och Solda högfluorpuver

Fäste: Ett lager grön Toko burk invärmt. 2 lager Swix VR 40. 2 lager Swix VR 45. 4 lager Guruvax -2 till -10.

 

Fäste fint uppför första backen. Sedan inte så bra fäste och stakade i stort sätt hela vägen från Risberg till Mora. Diagonalade i stort sätt ingenting, men kunde till viss del köra stakning med frånskjut uppför.

 

Bra glid, ungefär som de andra i elitledet.

 

Fick låna ett bra skidpar, tror det betydde mycket.

Hej fseaw1, uppenbarligen var du ju nöjd med dina skidor! Grattis till bra resultat förresten.

Men jag är lite nyfiken på de skidor som du valde bort (dina egna)... hur var de vallade?

Vet du skillnad i spann etc.?

Bättre eller sämre fäste med de som du valde bort? Eller var det enbart glidet som skiljde?

Kanske kan man få lite mer info o vad som gjorde skillnad med de svaren?

 

Sedan har ju Vasa rätt i att förhållanden och åsikter givetvis är lite annorlunda i blåbärsleden :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tog fram mina skidor idag och tittade på dem för första gången sedan Vasaloppet.

Jag ser att jag slitit fästvalla någon cm både fram och bak på spannet. Till och med grunden var borta. Jag pratade med han som hjälpt mig att valla, han är riktigt duktig och hjälpte mig att kolla spannet precis innan Vasaloppet. Han sa då att mina Fischer inte fungerar riktigt bra i mjuka spår, om jag förstår det rätt är de för hårda längs fram. Jag har haft skidorna länge och kört ett antal lopp på dem. Glidet brukar vara bra jämfört med övriga. Han tippsade också om att SKIGO laggt ut på sin hemsida att vallningen vi hade inte var optimal:

Loppet blev varmare än lovat, snön blev blötare och tätare vilket gjorde att Fluiden sög på slutet.

Det borde vara förklaringen till att glidet var sämre än de runtikring, en fästvalla som låg i på mjuka delarna samt en sugande Fluid från Evertsberg och in.

Är ändå nöjd med loppet då det var en undebar dag och mitt bästa lopp. In på 5:22.

 

Det diskuterades i tråden om vita ytor på glidvallan, speciellt bakom hälen där man har mest tyngd. Min erfarenhet är att det blir vitt om man borstat skidan för dåligt, parafin kommer upp och bromsar. När jag tar en nylonborste och borstar på det vita brukar det försvinna och glidet bli bättre. Det går nog inte att borsat skidorna för mycket med nylonborste.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på:

Glid: Solda parafin och Solda högfluorpuver

Fäste: Ett lager grön Toko burk invärmt. 2 lager Swix VR 40. 2 lager Swix VR 45. 4 lager Guruvax -2 till -10.

 

Fäste fint uppför första backen. Sedan inte så bra fäste och stakade i stort sätt hela vägen från Risberg till Mora. Diagonalade i stort sätt ingenting' date=' men kunde till viss del köra stakning med frånskjut uppför.

 

Bra glid, ungefär som de andra i elitledet.

 

Fick låna ett bra skidpar, tror det betydde mycket.[/quote']

Hej fseaw1, uppenbarligen var du ju nöjd med dina skidor! Grattis till bra resultat förresten.

Men jag är lite nyfiken på de skidor som du valde bort (dina egna)... hur var de vallade?

Vet du skillnad i spann etc.?

Bättre eller sämre fäste med de som du valde bort? Eller var det enbart glidet som skiljde?

Kanske kan man få lite mer info o vad som gjorde skillnad med de svaren?

 

Sedan har ju Vasa rätt i att förhållanden och åsikter givetvis är lite annorlunda i blåbärsleden :)

Skidor handlar mycket om lotteri. Jag har två par riktigt bra skejtskidor, men äger tyvärr inte ett enda bra klassiskt par. Jag har haft turen att kunna åka på min klubbkompis Oskar Lunds andrapar i flera tävlingar denna säsong. Han har fler spjut än en hel armé.

 

Är inte skidorna bra från början spelar det ingen roll med stenslip, handstruktur, valla etc. Jag letar fortfarande efter ett bra par. De flesta av mina skidpar är av toppmodell och handplockade för min vikt, men de vill ändå inte glida. Jag söker vidare...

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Ett lager grön Toko burk invärmt. 2 lager Swix VR 40. 2 lager Swix VR 45. 4 lager Guruvax -2 till -10.

Varför har du Swix under?

 

Angående glid i olika led så skiljer det nog ganska mycket.

Bra glid i led 7 är dåligt glid i led 2 osv.

 

Sedan blir jag inte riktigt klok på det här som Kolaklister och RS-riller skriver.

Varför är det en fördel med mycket flour i glidet sista delen på Vasan men tvärtom med fästvallan?

Kliar mig i huvudet... :/

Fluor glider bättre men eftersom fluor gör att fästvallan blir mjukare än en utan Fluor så får du ett litet sug i finkornig snö.

Fluor gör ju fästvallan mjuk. En VR40 är mjukare än en V40 därför ger den ett bergfäste i knallhårda spår men kan ge ett sug i finkornig snö.

Välj en hårdare fluorburk för att kompensera.

Link to comment
Share on other sites

...När det gäller glid och sug som uppstått efter banan så är det till 99% säkerhet beroende på valet av burkvallor med fluor...

Jag körde Rode Multigrade 3 lager + Rode Blå Super 2 lager (Alltså syntetburkar),

sög enormt nere i spåren (förutom i utförsbackarna där det var ganska blanka spår),

däremot mkt bra glid mellan spåren, och det blev bättre ju närmare Mora jag kom. (Min plac drygt 1600.)

Normalt lägger jag 6-7 lager så jag trodde jag skulle slippa sug från fästet...

I princip SkiGo-receptet på glidet, rill 0,5 + 1,0 bak.

 

Jag tror inte det går att skylla på fluor i fästet, tjockleken på fästet är mer avgörande.

Jag hade ingen rill i fästet, det kanske hade gjort stor skillnad ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...