Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Styrketräning


Robert

Recommended Posts

Frågor frågor och åter frågor.

 

Fick en visning här på jobbet hur våra styrketräningsmaskiner här på jobbet fungarer,

sa att jag skulle träna för skidåkning, killen som visa mig är utbildad instuktör.

 

Han tycker att jag skall göra 12 x 3 allstå 12 repetitioner 3 ggr.

 

En annan kille som kört mkt styrketräning säger 16 x 4........Så vad säger ni

 

Tack för hjälpen

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Läs dessa trådar:

 

http://skidforum.se/viewtopic.php?id=34

http://skidforum.se/viewtopic.php?id=678

 

Kör 12-15x3 om du är ovan att styrketräna för att undvika skador och för att öka muskelvolymen och styrkan. Efter någon månad kommer du till en punkt där du inte orkar öka vikterna längre. Då är det kanske dags att gå ner på färre reps ex. 6x3 och öka vikten.

Link to comment
Share on other sites

Men om jag kör 6x3 blir inte riskern att man får STORA muskler då, torde väl bättre

att ha mindre fast uthålligare, obs nybörjarde som du kanske märker.

 

Robban

Du kommer inte få stora muskler!

 

1. Det det tar väldigt lång tid att få stora muskler.

2. När man ägnar sig åt mycket långdistansträning så är det ännu svårare.

3. Är du en medelålders man är det nästan omöjligt.

 

Att du skulle få stora muskler av att sänka repetitionerna kommer alltså inte att hända. Tränar du och äter rätt så kommer du självklart få lite muskler. Dom ska du vara glad åt, inte rädd för!

Link to comment
Share on other sites

1. Det det tar väldigt lång tid att få stora muskler.

2. När man ägnar sig åt mycket långdistansträning så är det ännu svårare.

3. Är du en medelålders man är det nästan omöjligt.

I så fall är jag undantaget som bekräftar regeln! Har alltid tränat långdistans och är numera medelålders. När jag började köra styrka gick jag upp 2-3 kg på ett halvår. Känner inte igen mig i spegeln längre. Jag vill också poängtera att jag inte äter speciellt proteinrik kost. Aldrig några protein tillsatser.

 

Robert: Du får störst muskeltillväxt med 10-15 repetitioner. Kör du färre och tyngre ökar du mest styrkan. Men vill du bli mycket starkare så är det inte fel att först öka muskelvolymen något för att sedan köra mer maxstyrka. Kör du fler repetitioner så lär du dig övningarna och undviker lättare skador. Efter mågra månader kan du gå på med tyngra vikter och färre reps.

Link to comment
Share on other sites

Hej K2

 

Är ej medelåldersman, är äldre ungdom 39 år :o)

 

Så alltså 6x3.....ska man ha så pass tungt att man nätt och jämnt

klarar den sista på 3:e omgången ?

 

Robban

Skulle inte rekommendera att du börjar med 6x3 om du är ny med styrketräning. Tyngre vikter innebär också en högre skaderisk. Är du helt färsk kanske du ska börja med 15x3 den första månaden och sen gå ner till 10x3. Det finns inga studier som säger att just 6x3 är det magiska talet som är bäst. Varierad träning är nog bäst, vare sig man utövar styrketräning eller konditionsträning. Börja lungt och testa lite själv vad som passar just för dig.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

 

Nybörjare på styrketräning dock har jag sunt förnuft, och det är som ni också skriver

att det bästa är att börja lugnt.

 

Mitt mål är vasan 2008 så jag har tiden på min sida.

 

Robban

 

ps kommer nog komma fler "dumma frågar" ;o)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...