Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate eller klassisk rullskida?


Huddigger

Recommended Posts

Jag har tänkt o köpa mig rullskidor nu till sommarn men har inte kommit fram till om jag vill åka skate eller klassiskt.

fördelar och nackdelar med dessa?

 

Jag har rätt så god skidvana och tränar en hel del MTB så jag har rätt starka ben.

Åker skate när jag åker långfärdsskridskor och gillar de skarpt men det kanske inte är samma grejj som att åka rullskidor?

 

Vore tacksam för lite värdefulla tips.

Mvh Simon

Link to comment
Share on other sites

Vad är målet med träningen? Vasaloppet =klassisk rullskida. Skejtvasan = skejtrullskidor. Att tänka på är att du blir betydligt "bredare" när du åker skejt vilket kan vara lite känsligt om du åker där det är mycket trafik. Jag åker både skejt och klassiskt eftersom jag tycker att bägge stilarna är lika njutbara.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog det funkar fint med skaterullisar om man bara vill ha ett par rullskidor. Anser mig blivit en bättre klassisk åkare sedan jag infört skejt i min träningsvardag... Dessutom funkar det givetvis finfint att staka på skejtrullisar o träna den delen för ett framtida vasalopp. Diagonaltekniken är bättre att nöta in på snön med riktiga skidor. Så köp skejtrullisar!!
Link to comment
Share on other sites

Hur överförbar är stakträningen man får av skate- respektive klassisk åkning?

Jag har hittills bara kört klassiskt men har tänkt börja träna även skate till nästa vinter.

Överförbar till vad?

Är stakträning från skate överförbar till klassisk?

Är stakträning från klassisk överförbar till skate?

 

Det är ju lite olika rörelser tycker jag, kan jag skate-staka hela sommaren och ändå bli en bättre klassisk åkare när vintern kommer?

Link to comment
Share on other sites

Hur överförbar är stakträningen man får av skate- respektive klassisk åkning?

Jag har hittills bara kört klassiskt men har tänkt börja träna även skate till nästa vinter.

Överförbar till vad?

Är stakträning från skate överförbar till klassisk?

Är stakträning från klassisk överförbar till skate?

 

Det är ju lite olika rörelser tycker jag' date=' kan jag skate-staka hela sommaren och ändå bli en bättre klassisk åkare när vintern kommer?[/quote']

Kan du definiera "skate-staka"???

 

Du kommer nog att bli mer genom tränad om du kör både skate och klassiskt under sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Hur överförbar är stakträningen man får av skate- respektive klassisk åkning?

Jag har hittills bara kört klassiskt men har tänkt börja träna även skate till nästa vinter.

Överförbar till vad?

Är stakträning från skate överförbar till klassisk?

Är stakträning från klassisk överförbar till skate?

 

Det är ju lite olika rörelser tycker jag' date=' kan jag skate-staka hela sommaren och ändå bli en bättre klassisk åkare när vintern kommer?[/quote']

Om du inte åkt rullskidor tidigare och kör skaterullisar hela barmarkssäsongen så kommer du bli en bättre klassisk stakare än om du inte åkt rullskidor alls, om du aldrig åkt rullisar och kör klassiskt hela säsongen så kommer du få bättre tryck i överkroppen till när du ska åka skejt sen. Men sen får du ju inte i närheten av samma stakträning när du skejtar som när du står och stakar på klassiska skidor och du får ju inte alls den benträningen av klassisk åkning som behövs för att bli (riktigt) bra på skejt.

Link to comment
Share on other sites

Överförbar till vad?

Är stakträning från skate överförbar till klassisk?

Är stakträning från klassisk överförbar till skate?

 

Det är ju lite olika rörelser tycker jag' date=' kan jag skate-staka hela sommaren och ändå bli en bättre klassisk åkare när vintern kommer?[/quote']

Kan du definiera "skate-staka"???

 

Du kommer nog att bli mer genom tränad om du kör både skate och klassiskt under sommaren...

Hmm. Jag tänker helt enkelt på den arm / överkroppsrörelse man gör vid skatening.

 

Kanske skiljer vid olika växlar? Vet inte, jag kan inte skate-a ännu.

 

Får kika lite på skate-rullisar. Hade varit riktigt kul att testa.

Link to comment
Share on other sites

Den växel som är mest lik klassisk stakning är väl 3:ans växel isåfall.

 

Men men, för min del tycker jag att en kombination av att träna både klassiskt och skate även ger bäst träning för respektive stil...hm det vart lite luddigt...skate ger bra träning för hela kroppen, framförallt ben. Dessutom tycker jag att man får upp ett helt annat flås vid skatning (slipper löppass som jag tycker är tråkigt). Klassiskt ger mer grenspecifik överkroppsstyrka. Kombinationen ger en väldigt allsidig träning och minskar risken för skador m.m.

 

Helt klart är ju iallafall att respektive åkstil gynnar varandra, annars skulle man se fler i eliten som bara satsar på en av stilarna för att bli bäst på det. Till exempel Jerry Ahrlin som antagligen (vet egentligen inte) tränar mest klassisk stakning har ju även vunnit långlopp i fri stil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget specifikt lopp att träna inför utan jag tar denna sorts träning som ett extra sätt att träna kondition på eftersom jag är crossåkare. Så jag vill få ut en så allsidig träning som möjligt.

 

Dom flesta verkar alltså rekomendera skate men är det fullkomligt omöjligt att åka klassiskt med ett par skate eller "duger" det om man nu är ute med några kompisar nångång som åker klassiskt t.ex.?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget specifikt lopp att träna inför utan jag tar denna sorts träning som ett extra sätt att träna kondition på eftersom jag är crossåkare. Så jag vill få ut en så allsidig träning som möjligt.

 

Dom flesta verkar alltså rekomendera skate men är det fullkomligt omöjligt att åka klassiskt med ett par skate eller "duger" det om man nu är ute med några kompisar nångång som åker klassiskt t.ex.?

Det går som sagts att staka på skateskidorna (i stort sett precis som på klassiska) men du har ingen backspärr så du kan inte åka någon diagonalåkning. Sen är skatestavarna normalt ca 1dm längre än klassiska stavar så det kan kännas lite konstigt att staka med men det funkar ju.

Link to comment
Share on other sites

har oxå tänkt att köpa ett par rullskidor, har endast stått på skidor en gång, kanske som 10-åring eller något så kan inte åka precis.

Undrar oxå vad man skall införskaffa, har hört att man ska köpa klassiskt för det går lättare att skate:a med de än vad det går att köra klassiskt på skate-rullskidor.

 

Men i denna tråd verkar de flesta tips gå åt att man ska köpa skate så jag är lite osäker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...