Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Oneway skidor!


hart

Recommended Posts

One Way kommer från och med 2012 även att ha skidor och skidskor i sin produktportfölj.

One Way inleder ett samarbete med Salomons SNS system och kommer från och med 2012 att ha både längdskidor och längdskor i sitt sortiment. Satsningen är ett led i att bli en komplett leverantör inom segmentet Nordic Sports och man kommer att satsa på att ha toppskidor såväl som enklare produkter i en komplett serie. Inriktningen kommer även att vara riktad mot den yngre och nytillkomna skidåkaren som har kommit till de senaste åren tack vare en stark utveckling och föryngring genom optimala förutsättningar runt om i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet var de kommer att tillverkas? Hos Atomic? Karhu? Peltonen?

Gissar på Salomon eller Atomic i och med att de valt SNS. Pölder verkar vara på den linjen på sin blogg också... Men OW har ju också en del samarbete med Rossignol...

 

Nåja, åtminstone lär de väl inte smälla upp en egen fabrik och tillverka skidorna själva.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att One Way som har visat sig vara riktigt duktiga på marknadsföringen sourcar sin produktion hos Peltonen och Karhu (eller estniska Visu) som varit mindre lyckosamma med att bygga marknadsandelar? Även om Amer Sports (Atomic/Salomon) välkomnar fler till SNS-systemet så kanske det inte automatiskt innebär att de producerar One Ways skidor "white label". Fast vem vet, Atomic/Salomon kanske har kapacitet över och det är viktigare att täcka den än att undvika nya konkurrenter.

 

Hur står det till med längdskidfabrikerna i världen? Sist jag tittade på det för 10 år sen så var Fischer i toppen med sina anläggningar i Österrike/Ukraina (Tisa). Sen har vi Atomic också i Österrike. Har Salomon egen kapacitet eller har de pendlat mellan Fischer och Atomic? Rossignol kör ju eget hemma i Frankrike liksom Madshus utanför Lillehammer. Karhu och Peltonen har sina egna fabriker och sen har vi som sagt de mindre kända Visu i Estland (eller har de lagt ner?), Sporten i Tjeckien (även underleverantör till Fischer och Madshus tror jag) och italienska Trab och Slegar (trapetsformat genomsnitt) samt ryska STC. De skidor som kommer från Kneissl och Blizzard tror jag knappast att de tillverkar själva. Östtyska Germina har nog gått i graven liksom italienska Morotto. Elan har sedan länge varit borta från längdskidmarknaden tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

OW har gjort nästan allt rätt sedan de började med sina stavar.

¨

Förra våren rekryterade de Tom Jacobsen fån Peltonen. De försökte få Rossignol imorten till Finland men detta drag lyckades inte.

 

Om OW hade planerat tillverka OW skidor hos Ross hade de nog antagligen fått importen

 

Kanske Fischer gör en OW branded skida? De gjorde ju redan en Sport 2000 skida för bakhopparna förra hösten men denna förbjöds pga regeltolkning. Inte troligt men OW har alltid börjat med toppåkare och då kan man inte kompromissa.

 

Karhu har fått ordning på sina Volcan men deras brand är inte starkt så det kunde vara intresserade av samarbete.

 

efter Riitta-Liisas Atomic kommentarer i Holmenkollen lär ingen köpa Atomic in Finland på ett tag. Kanske en OW målad Atomic har bättre chans?

 

Vi får se....

Link to comment
Share on other sites

Förra våren rekryterade de Tom Jacobsen fån Peltonen. De försökte få Rossignol imorten till Finland men detta drag lyckades inte.

Betyder det att de bränt broar hos Peltonen, eller att de har en fot in där?

 

Väldigt trist att de inte lyckades få Rossignol importen, den är ju under all kritik även i Finland.

Link to comment
Share on other sites

efter Riitta-Liisas Atomic kommentarer i Holmenkollen lär ingen köpa Atomic in Finland på ett tag. Kanske en OW målad Atomic har bättre chans?

Vad kläckte hon ur sig om Atomic-laggen i Kollen? Jag har missat det.

Anna Haag sågade ju också Atomic under VM och sa att hon troligen byter skidmärke till nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

efter Riitta-Liisas Atomic kommentarer i Holmenkollen lär ingen köpa Atomic in Finland på ett tag. Kanske en OW målad Atomic har bättre chans?

Vad kläckte hon ur sig om Atomic-laggen i Kollen? Jag har missat det.

Googlade lite och det är här kanske svaret på frågan:

"Riitta-Liisa Roponen stod i sin tur på samma plats och gick igenom sitt slitsamma lopp när hon lika plötsligt överväldigades av en svårkontrollerad ilska. Roponen grabbade tag i sina skidor, visade demonstrativt upp dem för presshopen och sade.

– De här har mera att skämmas för än vad jag har."

 

Intressant analys på den sidan; 19 av 21 individuella medaljer till Fischer-åkare:

http://www.hbl.fi/text/sport/2011/3/5/w60017.php

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att One Way som har visat sig vara riktigt duktiga på marknadsföringen sourcar sin produktion hos Peltonen och Karhu (eller estniska Visu) som varit mindre lyckosamma med att bygga marknadsandelar? Även om Amer Sports (Atomic/Salomon) välkomnar fler till SNS-systemet så kanske det inte automatiskt innebär att de producerar One Ways skidor "white label". Fast vem vet, Atomic/Salomon kanske har kapacitet över och det är viktigare att täcka den än att undvika nya konkurrenter.

 

Hur står det till med längdskidfabrikerna i världen? Sist jag tittade på det för 10 år sen så var Fischer i toppen med sina anläggningar i Österrike/Ukraina (Tisa). Sen har vi Atomic också i Österrike. Har Salomon egen kapacitet eller har de pendlat mellan Fischer och Atomic? Rossignol kör ju eget hemma i Frankrike liksom Madshus utanför Lillehammer. Karhu och Peltonen har sina egna fabriker och sen har vi som sagt de mindre kända Visu i Estland (eller har de lagt ner?), Sporten i Tjeckien (även underleverantör till Fischer och Madshus tror jag) och italienska Trab och Slegar (trapetsformat genomsnitt) samt ryska STC. De skidor som kommer från Kneissl och Blizzard tror jag knappast att de tillverkar själva. Östtyska Germina har nog gått i graven liksom italienska Morotto. Elan har sedan länge varit borta från längdskidmarknaden tror jag.

Intressant. Har även nyligen stött på ett skidmärke från Japan: Ogasaka. Säljs bl.a. i Norge. Sök på Ogasaka+ski så hittar ni hemsidor. Någon som sett eller hört något om märket?

Link to comment
Share on other sites

efter Riitta-Liisas Atomic kommentarer i Holmenkollen lär ingen köpa Atomic in Finland på ett tag. Kanske en OW målad Atomic har bättre chans?

Vad kläckte hon ur sig om Atomic-laggen i Kollen? Jag har missat det.

Anna Haag sågade ju också Atomic under VM och sa att hon troligen byter skidmärke till nästa säsong.

Atomic och Salomon har svårt att få fram bra skidor i ett visst före...troligen det som va i Oslo under VM och dom är väl medvetna om problemet.

 

 

Bytte inte Morotto namn till något annat???

Link to comment
Share on other sites

One Way kommer från och med 2012 även att ha skidor och skidskor i sin produktportfölj.

One Way inleder ett samarbete med Salomons SNS system och kommer från och med 2012 att ha både längdskidor och längdskor i sitt sortiment. Satsningen är ett led i att bli en komplett leverantör inom segmentet Nordic Sports och man kommer att satsa på att ha toppskidor såväl som enklare produkter i en komplett serie. Inriktningen kommer även att vara riktad mot den yngre och nytillkomna skidåkaren som har kommit till de senaste åren tack vare en stark utveckling och föryngring genom optimala förutsättningar runt om i Europa.

Kanske lite off-topic men har hört talas om ONEWAY och har sett att de säljs rullskidor från de på stadium. Är detta några bra rullskidor, om det är någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att One Way som har visat sig vara riktigt duktiga på marknadsföringen sourcar sin produktion hos Peltonen och Karhu (eller estniska Visu) som varit mindre lyckosamma med att bygga marknadsandelar? Även om Amer Sports (Atomic/Salomon) välkomnar fler till SNS-systemet så kanske det inte automatiskt innebär att de producerar One Ways skidor "white label". Fast vem vet, Atomic/Salomon kanske har kapacitet över och det är viktigare att täcka den än att undvika nya konkurrenter.

 

Hur står det till med längdskidfabrikerna i världen? Sist jag tittade på det för 10 år sen så var Fischer i toppen med sina anläggningar i Österrike/Ukraina (Tisa). Sen har vi Atomic också i Österrike. Har Salomon egen kapacitet eller har de pendlat mellan Fischer och Atomic? Rossignol kör ju eget hemma i Frankrike liksom Madshus utanför Lillehammer. Karhu och Peltonen har sina egna fabriker och sen har vi som sagt de mindre kända Visu i Estland (eller har de lagt ner?), Sporten i Tjeckien (även underleverantör till Fischer och Madshus tror jag) och italienska Trab och Slegar (trapetsformat genomsnitt) samt ryska STC. De skidor som kommer från Kneissl och Blizzard tror jag knappast att de tillverkar själva. Östtyska Germina har nog gått i graven liksom italienska Morotto. Elan har sedan länge varit borta från längdskidmarknaden tror jag.

Visu (var världens största skidtillverkare i 90-talet, tillverkade mer än 300 000 par per ar) stängde fabriken i Estland redan 2004. Rysk företag JSC EFSI köpte varumärke och tillverkar skidor under Visu märke i Rysslnad.

Link to comment
Share on other sites

Ross har även fabrik i Spanien, på mina några år gamla XIUM står det Made in Spain.

Helt riktigt, glömde att Ross har produktion i Spanien. Undrar om den tagit över Frankrike-produktionen helt?

 

Är det inte synd att vi inte har något inhemskt märke kvar i Sverige efter Edsbyns och Sundins frånfall? Nu när det är full fart på Längdsverige kanske det finns utrymme för ett lyxmärke likt Extrem på alpinsidan???

Link to comment
Share on other sites

Ross har även fabrik i Spanien' date=' på mina några år gamla XIUM står det Made in Spain.[/quote']

Helt riktigt, glömde att Ross har produktion i Spanien. Undrar om den tagit över Frankrike-produktionen helt?

 

Är det inte synd att vi inte har något inhemskt märke kvar i Sverige efter Edsbyns och Sundins frånfall? Nu när det är full fart på Längdsverige kanske det finns utrymme för ett lyxmärke likt Extrem på alpinsidan???

Bägge ska vara kvar vad jag har hört och att det är skillnad på kavalitet mellan Frankrike fabriken och Spanien fabriken...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...