Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på personlig tränare inför 2012 VL.


Toot

Recommended Posts

Efter 8 Vasalopp med 6:15 som bästa tid och snart fylld 40 känns det som jag inte har så många år på mig att nå mitt ultimata VL mål: att ta medalj!

 

Jag väger 100 pannor och hänger med de flesta på plaggen... Uppför är det att bita i. Jag har bestämt mig för att gå ner 10 kg till nästa Vasa. Tror jag har mycket att vinna på det. Men jag skulle vilja ha tips om någon personlig tränare som kan göra att träningsupplägg inklusive Cykelvasan.... Men med mål att ta medalj och gå under 6 timmar.

 

I år vallade jag fullständigt bort mig på glidet (kuzmin U + skigo piloter 44/7). Gled inte om en ända person. Hade 6:30 i kroppen men kom i mål på 6:54. Helt slut.

 

Tips på upplägg och personliga tränare eftersöks.

 

Tackar.

.

Jag är i samma ålder som dig och har också som mål ta medalj' date=' och ju fler år som går ju svårare lär det bli.

Har inte samma problem med vikten utan skulle snarare behöva ett par kilo muskler extra. Behöver bli bättre i stakningen för det är där jag tappar jämfört med dom andra i mitt startled(5:an detta år), uppför är det inga problem där tillhör jag dom snabbare av led5 åkarna.

Åker mycket rullskidor på sommaren/hösten men stakningen förbättras inte så mycket jag som jag skulle vilja. Berätta gärna för mig hur det går med den personliga tränaren och träningsupplägg, kanske vi kan sporra varandra att fixa den eftertraktade medaljen likt vasa och globe86 har gjort :-)[/quote']

Även jag är intresserad av detta. Åkte också in på 6:54 efter att ha haft riktiga problem med glidet under loppet (tror helt klart på för mycket fästvalla). Körde Kuzmin med Skigos HF orange. Tror dessutom att jag borstat skidorna för lite innan.

Målet är att ta medalj nästa år (mitt 5e vasalopp) och jag skulle verkligen vilja vara säker på att ha marginal till det. Jag ska försöka hitta ett vasaloppsläger så tidigt som möjligt i höst för att få bättre koll på tekniken. Därtill ska jag, förutom att fortsätta med rullskidor och löpning, lägga till styrketräning samt öka den totala träningsmängden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Efter 8 Vasalopp med 6:15 som bästa tid och snart fylld 40 känns det som jag inte har så många år på mig att nå mitt ultimata VL mål: att ta medalj!

 

Jag väger 100 pannor och hänger med de flesta på plaggen... Uppför är det att bita i. Jag har bestämt mig för att gå ner 10 kg till nästa Vasa. Tror jag har mycket att vinna på det. Men jag skulle vilja ha tips om någon personlig tränare som kan göra att träningsupplägg inklusive Cykelvasan.... Men med mål att ta medalj och gå under 6 timmar.

 

I år vallade jag fullständigt bort mig på glidet (kuzmin U + skigo piloter 44/7). Gled inte om en ända person. Hade 6:30 i kroppen men kom i mål på 6:54. Helt slut.

 

Tips på upplägg och personliga tränare eftersöks.

 

Tackar.

.

Jag är i samma ålder som dig och har också som mål ta medalj' date=' och ju fler år som går ju svårare lär det bli.

Har inte samma problem med vikten utan skulle snarare behöva ett par kilo muskler extra. Behöver bli bättre i stakningen för det är där jag tappar jämfört med dom andra i mitt startled(5:an detta år), uppför är det inga problem där tillhör jag dom snabbare av led5 åkarna.

Åker mycket rullskidor på sommaren/hösten men stakningen förbättras inte så mycket jag som jag skulle vilja. Berätta gärna för mig hur det går med den personliga tränaren och träningsupplägg, kanske vi kan sporra varandra att fixa den eftertraktade medaljen likt vasa och globe86 har gjort :-)[/quote']

Även jag är intresserad av detta. Åkte också in på 6:54 efter att ha haft riktiga problem med glidet under loppet (tror helt klart på för mycket fästvalla). Körde Kuzmin med Skigos HF orange. Tror dessutom att jag borstat skidorna för lite innan.

Målet är att ta medalj nästa år (mitt 5e vasalopp) och jag skulle verkligen vilja vara säker på att ha marginal till det. Jag ska försöka hitta ett vasaloppsläger så tidigt som möjligt i höst för att få bättre koll på tekniken. Därtill ska jag, förutom att fortsätta med rullskidor och löpning, lägga till styrketräning samt öka den totala träningsmängden.

Känns som kombinationen Kuzmin + Skigo + (Atomic WC) inte lirade i år.... körde du Skigo fäst också?

 

6:54.... då har vi samma utgångs läge. :) Vet inte vad smålänningen åkte in på?

Link to comment
Share on other sites

Jag är i samma ålder som dig och har också som mål ta medalj' date=' och ju fler år som går ju svårare lär det bli.

Har inte samma problem med vikten utan skulle snarare behöva ett par kilo muskler extra. Behöver bli bättre i stakningen för det är där jag tappar jämfört med dom andra i mitt startled(5:an detta år), uppför är det inga problem där tillhör jag dom snabbare av led5 åkarna.

Åker mycket rullskidor på sommaren/hösten men stakningen förbättras inte så mycket jag som jag skulle vilja. Berätta gärna för mig hur det går med den personliga tränaren och träningsupplägg, kanske vi kan sporra varandra att fixa den eftertraktade medaljen likt vasa och globe86 har gjort :-)[/quote']

Även jag är intresserad av detta. Åkte också in på 6:54 efter att ha haft riktiga problem med glidet under loppet (tror helt klart på för mycket fästvalla). Körde Kuzmin med Skigos HF orange. Tror dessutom att jag borstat skidorna för lite innan.

Målet är att ta medalj nästa år (mitt 5e vasalopp) och jag skulle verkligen vilja vara säker på att ha marginal till det. Jag ska försöka hitta ett vasaloppsläger så tidigt som möjligt i höst för att få bättre koll på tekniken. Därtill ska jag, förutom att fortsätta med rullskidor och löpning, lägga till styrketräning samt öka den totala träningsmängden.

Känns som kombinationen Kuzmin + Skigo + (Atomic WC) inte lirade i år.... körde du Skigo fäst också?

 

6:54.... då har vi samma utgångs läge. :) Vet inte vad smålänningen åkte in på?

6:54:19

Jag körde swix på fästet. VR35 + VR40-VR50 blandat. Kanonfäste hela vägen (synd att vi inte körde från Mora till Sälen ;)

Körde på Fischer RCS för övrigt.

Hur lade du upp loppet? Jag tog det lugnt till strax efter Hökberg då jag tänkte öka farten. Idiot som jag var/är så struntade jag i Eldriskontrollen (kände mig rätt fräsch) och gick rätt in i väggen 6 km från mål. Tappade en hiskelig massa placeringar därifrån och in. Gjorde en Hellner och föll ihop innanför mållinjen av utmattning.

Link to comment
Share on other sites

Ingen återvändo nu! Har anmält mig till VL 2012. Ska köra kanske köra igång med lchf och ett rejält träningsupplägg. Bye bye 6:55(PR) och 102kg.

Härligt!! Då kör vi. Jag anmäler mig nu också.

 

@NÅV jag körde på rätt hårt i början. Tappade 200 placeringar från risberg - oxberg (backar) sen höll jag min placering in i mål.

 

@ribel 12 Tack för tips! Ska kolla

Link to comment
Share on other sites

Hej alle på skidforum,

 

jag kan erbjuda ett interaktivt träningsprogram med coaching i näringslära och fysiologiska respons till träningen, som då sätts igång 5 månader före Vasaloppet. Detta tycker jag är en bra specifik uppladdning till Vasaloppet OM man försöker att ha en bra grund kondition hela året antigen via cykling/rullskidor/löp och annat relevant cardiovasculär träning!

 

rabatt kod till alla här på forumet är: Geneva

 

http://home.trainingpeaks.com/training-and-nutrition-plans.aspx?s=physioinnovation&plantype=all

 

kolla in: physioinnovation - 5 month training plan for Vasaloppet 90 km - cross country skiing

på engelska - programmet är lämpligt för en 5.30-8 timmars löpare (baserat på tiderna i Vasaloppet detta året!)

 

Mvh. Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är du...?

 

Ingen återvändo nu! Har anmält mig till VL 2012. Ska köra kanske köra igång med lchf och ett rejält träningsupplägg. Bye bye 6:55(PR) och 102kg.

Härligt!! Då kör vi. Jag anmäler mig nu också.

 

@NÅV jag körde på rätt hårt i början. Tappade 200 placeringar från risberg - oxberg (backar) sen höll jag min placering in i mål.

 

@ribel 12 Tack för tips! Ska kolla

Link to comment
Share on other sites

Jag är 179 cm 100 kg (snart 90 kg)

 

Första dagen LCHF snart avklarad.... tänker redan på VITARGO som något gott... småsugen hela tiden.... längtar till det släpper....

 

Får man inte äta ens en frukt?

Nej, frukt kan du glömma. Men några jordgubbar och desto mer grädde kan nog unna dig ibland.

 

Snart har man provat allt: Maffetone, kuzmin, långa stavar, hiit och nu lchf.

 

Jag är 182 och väger 102 :(

Link to comment
Share on other sites

toot Skrev:Efter 8 Vasalopp med 6:15 som bästa tid och snart fylld 40 känns det som jag inte har så många år på mig att nå mitt ultimata VL mål: att ta medalj!

 

Jag väger 100 pannor och hänger med de flesta på plaggen... Uppför är det att bita i. Jag har bestämt mig för att gå ner 10 kg till nästa Vasa. Tror jag har mycket att vinna på det. Men jag skulle vilja ha tips om någon personlig tränare som kan göra att träningsupplägg inklusive Cykelvasan.... Men med mål att ta medalj och gå under 6 timmar.

 

I år vallade jag fullständigt bort mig på glidet (kuzmin U + skigo piloter 44/7). Gled inte om en ända person. Hade 6:30 i kroppen men kom i mål på 6:54. Helt slut.

 

Tips på upplägg och personliga tränare eftersöks.

 

Tackar.

.

Jag är i samma ålder som dig och har också som mål ta medalj, och ju fler år som går ju svårare lär det bli.

Har inte samma problem med vikten utan skulle snarare behöva ett par kilo muskler extra. Behöver bli bättre i stakningen för det är där jag tappar jämfört med dom andra i mitt startled(5:an detta år), uppför är det inga problem där tillhör jag dom snabbare av led5 åkarna.

Åker mycket rullskidor på sommaren/hösten men stakningen förbättras inte så mycket jag som jag skulle vilja. Berätta gärna för mig hur det går med den personliga tränaren och träningsupplägg, kanske vi kan sporra varandra att fixa den eftertraktade medaljen likt vasa och globe86 har gjort :-)

Även jag är intresserad av detta. Åkte också in på 6:54 efter att ha haft riktiga problem med glidet under loppet (tror helt klart på för mycket fästvalla). Körde Kuzmin med Skigos HF orange. Tror dessutom att jag borstat skidorna för lite innan.

Målet är att ta medalj nästa år (mitt 5e vasalopp) och jag skulle verkligen vilja vara säker på att ha marginal till det. Jag ska försöka hitta ett vasaloppsläger så tidigt som möjligt i höst för att få bättre koll på tekniken. Därtill ska jag, förutom att fortsätta med rullskidor och löpning, lägga till styrketräning samt öka den totala träningsmängden.

Även jag hade problem med glidet, körde på swix HF7. Fästet var däremot inga problem.

Tror precis som dig att jag behöver åka på ett läger för att finslipa tekniken.

Sen finns det väl inga genvägar utan det gäller att öka träningsmängden och för min del köra lite mer styrka. Hur mycket tränade du inför årets vasalopp?

 

6:54.... då har vi samma utgångs läge. Vet inte vad smålänningen åkte in på?

Jag körde in på 6.45 så vi är alla väldigt jämna.

Ska bli spännande att se om vi lyckas :-)

Link to comment
Share on other sites

Undra vad den bäste +100 kg's åkaren hade för tid på årets VL.

Lassi Karonen väger väl en hel del och brukar åka bra. Fast han kanske inte har så mycket fett på kroppen, som en annan he he. Plus en annan träningsmängd också.

Jag är en 100+++ påväg neråt och jag åkte min första Vasa. 7.25 landade jag på i Mora.

Började träna vid Jul. Har iof. ett förflutet som wannabe skidåkare med det räcker inte bara med vilja och teknik.

Schumacher vinner inte heller formel1 med en lådbil.

Men nästa år... då jäklar då ska jag under 6. Och ekvationen är enkel Vikt= Foderintag - Energavsättning.

Rör dig mer ät mindre!

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att det vore så enkelt som energi in - energi ut..... Men gud skapade den perfekta förbränningsmotorn i mig. Min kropp är oerhört bränslesnål, så den mesta energi lagras i mitt fall.

 

Bevis: Jag tränar regelbundet 4-5 dagar i veckan. inklusive långpass. = energiåtgång

men äter i vanliga fall minimalt mer mat än min fru (50 kg). fast hon äter godis, chips ect. inte jag = Energiingång.

 

Jag har nu åkt 8 vasalopp + 1 cykelvasa och har alltid vägt exakt 99,5 kg på startlinjen. ?!?!?

 

Kan det vara mentalt? :)

 

Så för mig handlar det om att jag måste välja lågoktanigt men lika mycket..... tror jag...

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att det vore så enkelt som energi in - energi ut..... Men gud skapade den perfekta förbränningsmotorn i mig. Min kropp är oerhört bränslesnål, så den mesta energi lagras i mitt fall.

 

Bevis: Jag tränar regelbundet 4-5 dagar i veckan. inklusive långpass. = energiåtgång

men äter i vanliga fall minimalt mer mat än min fru (50 kg). fast hon äter godis, chips ect. inte jag = Energiingång.

 

Jag har nu åkt 8 vasalopp + 1 cykelvasa och har alltid vägt exakt 99,5 kg på startlinjen. ?!?!?

 

Kan det vara mentalt? :)

 

Så för mig handlar det om att jag måste välja lågoktanigt men lika mycket..... tror jag...

Viktnedgång är alltid mentalt oavsett diet eller inte. Ekvationen är i grunden ändå energi in - energi ut även om du drar soppa som en hybrid. Prova dig fram och se vad som funkar men ge det en reell chans. Du bör nog köra lchf åtminstone 6 mån tom ett år, kanske ännu längre ..., innan du verkligen kan göra någon utvärdering. Första 6 veckorna är dock en mental fröjd för då kan jag garantera att du går ner i vikt :)

För egen del kör jag på livsmedel som ger bra mättnadskänsla och inte ger sug efter något mer. Vitkål och Broccoli är enastående på det sättet :)

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att det vore så enkelt som energi in - energi ut..... Men gud skapade den perfekta förbränningsmotorn i mig. Min kropp är oerhört bränslesnål, så den mesta energi lagras i mitt fall.

 

Bevis: Jag tränar regelbundet 4-5 dagar i veckan. inklusive långpass. = energiåtgång

men äter i vanliga fall minimalt mer mat än min fru (50 kg). fast hon äter godis, chips ect. inte jag = Energiingång.

 

Jag har nu åkt 8 vasalopp + 1 cykelvasa och har alltid vägt exakt 99,5 kg på startlinjen. ?!?!?

 

Kan det vara mentalt? :)

 

Så för mig handlar det om att jag måste välja lågoktanigt men lika mycket..... tror jag...

Inte tror jag det är så mycket mentalt, däremot så kan du testa variera mer på träningen. Lågintensitetsträning förbränner inte i alla lägen.

Testa köra minst ett pass i veckan där du pressar dig rätt hårt så att du är helt slut efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att det vore så enkelt som energi in - energi ut..... Men gud skapade den perfekta förbränningsmotorn i mig. Min kropp är oerhört bränslesnål, så den mesta energi lagras i mitt fall.

 

Bevis: Jag tränar regelbundet 4-5 dagar i veckan. inklusive långpass. = energiåtgång

men äter i vanliga fall minimalt mer mat än min fru (50 kg). fast hon äter godis, chips ect. inte jag = Energiingång.

 

Jag har nu åkt 8 vasalopp + 1 cykelvasa och har alltid vägt exakt 99,5 kg på startlinjen. ?!?!?

 

Kan det vara mentalt? :)

 

Så för mig handlar det om att jag måste välja lågoktanigt men lika mycket..... tror jag...

En gång fet alltid fet. Har man en gång lyckats bli tjock verkar kroppen alltid sträva efter att hålla detta "som den tycker" välmående tillstånd. Jag höll på med simning på hyfsad nivå under ungdomsåren, dvs riktig hård träning. Tyvärr lyckades jag under den tiden utveckla en stor aptit till mat som jag behållit sedan dess. Gick nog upp 10 kg på relativt kort tid eftet simningen. Gick även upp en del när jag träffade min fru, mysmiddagar och skengraviditeter :)

Har åkt 7 Vasor och en klassiker. Går kanske ner lite, max till 97 under vissa perioder. Men går upp det igen.

 

Min fru är också smal, ca 55-60 kg. Hon tränar inget, äter nästintill lika mycket som mig, men förblir smal, jävla orättvist. Som tur är gillar hon storväxta killar, säger hon ha ha.

Jag var på skidläger till Bruksvallarna för några år sedan. Lorentz Söderhielm var med oss ut på några rundor. Han sa att om jag gick ner 10 kg så skulle jag flyga fram på skidorna. Så hur svårt kan det vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar att det vore så enkelt som energi in - energi ut..... Men gud skapade den perfekta förbränningsmotorn i mig. Min kropp är oerhört bränslesnål' date=' så den mesta energi lagras i mitt fall.

 

Bevis: Jag tränar regelbundet 4-5 dagar i veckan. inklusive långpass. = energiåtgång

men äter i vanliga fall minimalt mer mat än min fru (50 kg). fast hon äter godis, chips ect. inte jag = Energiingång.

 

Jag har nu åkt 8 vasalopp + 1 cykelvasa och har alltid vägt exakt 99,5 kg på startlinjen. ?!?!?

 

Kan det vara mentalt? :)

 

Så för mig handlar det om att jag måste välja lågoktanigt men lika mycket..... tror jag...[/quote']

En gång fet alltid fet. Har man en gång lyckats bli tjock verkar kroppen alltid sträva efter att hålla detta "som den tycker" välmående tillstånd. Jag höll på med simning på hyfsad nivå under ungdomsåren, dvs riktig hård träning. Tyvärr lyckades jag under den tiden utveckla en stor aptit till mat som jag behållit sedan dess. Gick nog upp 10 kg på relativt kort tid eftet simningen. Gick även upp en del när jag träffade min fru, mysmiddagar och skengraviditeter :)

Har åkt 7 Vasor och en klassiker. Går kanske ner lite, max till 97 under vissa perioder. Men går upp det igen.

 

Min fru är också smal, ca 55-60 kg. Hon tränar inget, äter nästintill lika mycket som mig, men förblir smal, jävla orättvist. Som tur är gillar hon storväxta killar, säger hon ha ha.

Jag var på skidläger till Bruksvallarna för några år sedan. Lorentz Söderhielm var med oss ut på några rundor. Han sa att om jag gick ner 10 kg så skulle jag flyga fram på skidorna. Så hur svårt kan det vara?

Ge dig fan på det!!!

Jag är åxå en före detta smal träningskille som nu lagt på mig en riktig mysmage efter skengraviditeter öl, chips och knarkande av TV-sport.

106 pannor i julas och åkte mitt livs första Vasa nu på 7.25. Nästa år ska jag fan vara under 90 och åka under 6 timmar!

 

http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/

 

Intressant artikel!

Link to comment
Share on other sites

Dag 2 med LCHF - känner mig svag och ont i huvudet....men lite mindre svullen. Dricker vatten som fan.... Känns ändå inte svårt....Vågen stod på 99,7 kg så det blir min invägning. Mot 90 och medalj.

 

Ikväll blir det en lätt jogg...

Link to comment
Share on other sites

Nu har "giftet" släpt. Huvudvärken är borta, känner mig pigg, sötsuget är borta.....skönt. Ett hål på skärpet!

 

Har joggat lite lätt ett par gånger och det har känts rätt bra. Får mjölksyra i benen när jag går i trappor !? Annars känns all kanon....

Link to comment
Share on other sites

Kan jag ana en fajt liknande den mellan Vasa Globen och Lars? Ni börjar på nästan identisk nivå, så det skulle vara grymt spännande att följa hur det utvecklas. :D Jag har ju också liknande tid även om mitt problem är flugvikt ;) Så jag kanske hänkar på!

Klart du ska hänga på, vi är ju några stycken i den här tråden som var väldigt jämna i årets vasalopp, för mig är det heller inte vikten som är det stora problemet utan skulle snarare behöva lägga på mig en 3-4 kg muskler.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...