Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

7-mila!


Recommended Posts

Nästa helg är det som sagt dags för nästa prövning, nämligen 7mila här i västerbotten :) På lördagen är det dock DM för jämtlands distrikt i Rossön, 17 mil ifrån Storuman. Det är 16.5 km klassiskt! Jag är sugen på att åka där med vet inte hur jag skall göra. Kommer det bli för stor inverkan på mitt 7-mila resultat dagen efter tror ni? :)

 

Ville köra frankeloppet idag men har känt mig lite sliten efter vasan. Så ska det bli något fler "normaldistans" lopp i klassiskt i vår är det Rossön som gäller!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Funderar också på att köra i Rossön. Problemet är bara att jag ska åka storlirennet (36 km skate på fjället) på söndagen. Min rygg brukar vara ganska slut efter klassiska tävlingar så det kanske blir tufft. Hade det vart tvärtom, Rossön på söndagen och Storlien på lördagen, hade jag inte tvekat en sekund. Trist när roliga tävlingar hamnar samma helg!
Link to comment
Share on other sites

Funderar också på att köra i Rossön. Problemet är bara att jag ska åka storlirennet (36 km skate på fjället) på söndagen. Min rygg brukar vara ganska slut efter klassiska tävlingar så det kanske blir tufft. Hade det vart tvärtom, Rossön på söndagen och Storlien på lördagen, hade jag inte tvekat en sekund. Trist när roliga tävlingar hamnar samma helg!

så ditt råd till mig är med andra ord att köra i rossön också? ;) Jag brukar inte känna mig slut någonstanns. däremot är jag lite orolig för att gå tom dagen före ett så pass tufft lopp som 7mila. fast man kanske inte går tom på ca 50 minuters ansträngning?

Link to comment
Share on other sites

Har åkt en gång tidigare, förra året.

Då var det kallt på morgonen, minus 9 om jag inte minns fel. Sen blev det plusgrader på mitt på dagen. Rätt likt vasaloppet 2011 dvs.

Iår ser det ut som det kommer vara liknande förutsättningar.

Minus 7 på morgonen säger prognosen och 0 på dagen. Sol och vinden i ryggen.

 

Spåret är välpackat = spåren håller och bra stakfäste.

Det är väldigt mycket stigning från början.

Banprofil

Ignonera tiden, den ska förbättras iår! :D

Link to comment
Share on other sites

Nästa helg är det som sagt dags för nästa prövning' date=' nämligen 7mila här i västerbotten :)[/quote']

Jaha, rår du på Alm, Rosvall & Co imorgon? :D

Känns ytterst tveksamt! :D jag var ute och testade åka idag och fick mjölksyra i benen för ingenting samt hög puls.. Så formen är jag frågande till! Men jag ska göra ett försök!

Link to comment
Share on other sites

resumé av loppet. Bra organiserat med många drickastationer. Banan var mer lättåkt än jag förväntade mig. Borde kört utan fäste eller åtminstone mer begränsat. Mer lättåkt än vasaloppet upplevde jag det. För min egen del var det ett katastrof lopp! Bröt min triac stav efter 16 km och fick åka med en stav tills efter 30 km då farsan stod med mina hederliga CT1. Hade ingen kraft kvar då dock. Om det beror på vasan för 2 veckor sedan eller om att jag tränat 20 timmar sedan dess vet jag ej. Är iaf sliten och bränd mentalt nu. Ska bli skönt nu när såsongen börjar ta slut
Link to comment
Share on other sites

resumé av loppet. Bra organiserat med många drickastationer. Banan var mer lättåkt än jag förväntade mig. Borde kört utan fäste eller åtminstone mer begränsat. Mer lättåkt än vasaloppet upplevde jag det. För min egen del var det ett katastrof lopp! Bröt min triac stav efter 16 km och fick åka med en stav tills efter 30 km då farsan stod med mina hederliga CT1. Hade ingen kraft kvar då dock. Om det beror på vasan för 2 veckor sedan eller om att jag tränat 20 timmar sedan dess vet jag ej. Är iaf sliten och bränd mentalt nu. Ska bli skönt nu när såsongen börjar ta slut

Vad fick du för tid?

Link to comment
Share on other sites

En gång i forntiden (jag tror att det var 1996) var jag anmäld till 7-mila. Jag tränade bra och var riktigt laddad. Då blev loppet inställt för första gången någonsin :(.

 

På tävlingsdagen åkte jag 7 varv på milspåret hemmavid istället. Men det var tråkigt att aldrig få åka själva loppet.

Link to comment
Share on other sites

3h 53 min. 7mil 4km visade det sig vara!

Ja det var lite oturligt med staven. Vad berodde stavbrottet på?

Upplever du Triacen som skörare? Den har ju fått den stämpeln på sig.

 

Till nästa år får du köra med "Vasa Drink Belt" så du kan ha reservstaven på ryggen. ;)

 

Körde segraren utan fästvalla?

 

Bra tid ändå tycker jag, det är ju inte så du åker och latar dig direkt! :)

 

 

Edit: Blev ett rörigt inlägg det här...

Link to comment
Share on other sites

3h 53 min. 7mil 4km visade det sig vara!

Ja det var lite oturligt med staven. Vad berodde stavbrottet på?

Upplever du Triacen som skörare? Den har ju fått den stämpeln på sig.

 

Till nästa år får du köra med "Vasa Drink Belt" så du kan ha reservstaven på ryggen. ;)

 

Körde segraren utan fästvalla?

 

Bra tid ändå tycker jag' date=' det är ju inte så du åker och latar dig direkt! :)

 

 

Edit: Blev ett rörigt inlägg det här...[/quote']

Stavbrottet berodde på att Jan Karlsson segrare H35 skulle ta rygg på mig när jag skulle upp och dra, då lyckades han trycka min skida ur spår och jag fick staven mellan benen så att säga!

 

Triacen verkar skör svar ja, kommer nog aldrig köra någon värsting värsting på långlopp igen! Helt enkelt inte värt riskerna! blir CT1 eller liknande!

 

Segraren vet jag inte. men 2an rosvall hade fästvalla. men dock inte så mycket! Det snackas alltid om "tuffa" långloppsbanor. detta skulle vara en sådan. men dom är ju aldrig tuffa. jag stakade alla stigningar då fästet inte räkte för diagonal men dock benspark. Kommer åka med snålare fäste nästa säsong på långlopp!

 

Tiden var väl hyfsad. Om du kollar upp Erik Berglund på 14e plats H21 och Jan karlsson som sagt segrare H35! Dom låg jag o körde med ! Hade nog hängt med dom i mål åtminstone! slog Jan med ca 9 min på vasaloppet och Erik Berglund slog jag med iaf 4 min på DM över 15km helgen före Vasan.. så visst är det tråkigt ibland med längdskidor! men sån är sporten! :)

Link to comment
Share on other sites

3h 53 min. 7mil 4km visade det sig vara!

Ja det var lite oturligt med staven. Vad berodde stavbrottet på?

Upplever du Triacen som skörare? Den har ju fått den stämpeln på sig.

 

Till nästa år får du köra med "Vasa Drink Belt" så du kan ha reservstaven på ryggen. ;)

 

Körde segraren utan fästvalla?

 

Bra tid ändå tycker jag' date=' det är ju inte så du åker och latar dig direkt! :)

 

 

Edit: Blev ett rörigt inlägg det här...[/quote']

vasa drink belt? hmmmm nu vart jag intresserad :) ?

Link to comment
Share on other sites

vasa drink belt? hmmmm nu vart jag intresserad :) ?

Nja är nog inte så intressant. ;)

Håller på och micklar med ett drickabälte där jag kan hänga på en reservstav.

Men det gäller att få det rätt avvägt så inte staven tar i något när man gungar till.

Annars har man inte något ont av staven, känner inte av vikten.

 

Återkommer nog med bilder när det är fullt fungerande.

Link to comment
Share on other sites

3h 53 min. 7mil 4km visade det sig vara!

Ja det var lite oturligt med staven. Vad berodde stavbrottet på?

Upplever du Triacen som skörare? Den har ju fått den stämpeln på sig.

 

Till nästa år får du köra med "Vasa Drink Belt" så du kan ha reservstaven på ryggen. ;)

 

Körde segraren utan fästvalla?

 

Bra tid ändå tycker jag' date=' det är ju inte så du åker och latar dig direkt! :)

 

 

Edit: Blev ett rörigt inlägg det här...[/quote']

Stavbrottet berodde på att Jan Karlsson segrare H35 skulle ta rygg på mig när jag skulle upp och dra, då lyckades han trycka min skida ur spår och jag fick staven mellan benen så att säga!

 

Triacen verkar skör svar ja, kommer nog aldrig köra någon värsting värsting på långlopp igen! Helt enkelt inte värt riskerna! blir CT1 eller liknande!

 

Segraren vet jag inte. men 2an rosvall hade fästvalla. men dock inte så mycket! Det snackas alltid om "tuffa" långloppsbanor. detta skulle vara en sådan. men dom är ju aldrig tuffa. jag stakade alla stigningar då fästet inte räkte för diagonal men dock benspark. Kommer åka med snålare fäste nästa säsong på långlopp!

 

Tiden var väl hyfsad. Om du kollar upp Erik Berglund på 14e plats H21 och Jan karlsson som sagt segrare H35! Dom låg jag o körde med ! Hade nog hängt med dom i mål åtminstone! slog Jan med ca 9 min på vasaloppet och Erik Berglund slog jag med iaf 4 min på DM över 15km helgen före Vasan.. så visst är det tråkigt ibland med längdskidor! men sån är sporten! :)

Du lär dig!, långlopp och bergfäste är ingen bra kombination, ger oftast dåligt glid och dåligt resultat, om ett tag kör du nog med längre stavar oxå så du kan staka lätt i uppförsbackarna :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var lite oturligt med staven. Vad berodde stavbrottet på?

Upplever du Triacen som skörare? Den har ju fått den stämpeln på sig.

 

Till nästa år får du köra med "Vasa Drink Belt" så du kan ha reservstaven på ryggen. ;)

 

Körde segraren utan fästvalla?

 

Bra tid ändå tycker jag' date=' det är ju inte så du åker och latar dig direkt! :)

 

 

Edit: Blev ett rörigt inlägg det här...[/quote']

Stavbrottet berodde på att Jan Karlsson segrare H35 skulle ta rygg på mig när jag skulle upp och dra, då lyckades han trycka min skida ur spår och jag fick staven mellan benen så att säga!

 

Triacen verkar skör svar ja, kommer nog aldrig köra någon värsting värsting på långlopp igen! Helt enkelt inte värt riskerna! blir CT1 eller liknande!

 

Segraren vet jag inte. men 2an rosvall hade fästvalla. men dock inte så mycket! Det snackas alltid om "tuffa" långloppsbanor. detta skulle vara en sådan. men dom är ju aldrig tuffa. jag stakade alla stigningar då fästet inte räkte för diagonal men dock benspark. Kommer åka med snålare fäste nästa säsong på långlopp!

 

Tiden var väl hyfsad. Om du kollar upp Erik Berglund på 14e plats H21 och Jan karlsson som sagt segrare H35! Dom låg jag o körde med ! Hade nog hängt med dom i mål åtminstone! slog Jan med ca 9 min på vasaloppet och Erik Berglund slog jag med iaf 4 min på DM över 15km helgen före Vasan.. så visst är det tråkigt ibland med längdskidor! men sån är sporten! :)

Du lär dig!, långlopp och bergfäste är ingen bra kombination, ger oftast dåligt glid och dåligt resultat, om ett tag kör du nog med längre stavar oxå så du kan staka lätt i uppförsbackarna :-)

angående stavlängden, är det verkligen så att man ska åka på längre stavar för att det är mycket stakning? Tycker inte elitåkarna verkar göra det och jag tycker det känns avigt när man åker med skate stavar och försöker staka. Dessa är ju 10 cm längre än klassisklängd. Skulle vara intressant att testa olika längder men är ju som sagt inte gratis med stavar

Link to comment
Share on other sites

Stavbrottet berodde på att Jan Karlsson segrare H35 skulle ta rygg på mig när jag skulle upp och dra' date=' då lyckades han trycka min skida ur spår och jag fick staven mellan benen så att säga!

 

Triacen verkar skör svar ja, kommer nog aldrig köra någon värsting värsting på långlopp igen! Helt enkelt inte värt riskerna! blir CT1 eller liknande!

 

Segraren vet jag inte. men 2an rosvall hade fästvalla. men dock inte så mycket! Det snackas alltid om "tuffa" långloppsbanor. detta skulle vara en sådan. men dom är ju aldrig tuffa. jag stakade alla stigningar då fästet inte räkte för diagonal men dock benspark. Kommer åka med snålare fäste nästa säsong på långlopp!

 

Tiden var väl hyfsad. Om du kollar upp Erik Berglund på 14e plats H21 och Jan karlsson som sagt segrare H35! Dom låg jag o körde med ! Hade nog hängt med dom i mål åtminstone! slog Jan med ca 9 min på vasaloppet och Erik Berglund slog jag med iaf 4 min på DM över 15km helgen före Vasan.. så visst är det tråkigt ibland med längdskidor! men sån är sporten! :)[/quote']

Du lär dig!, långlopp och bergfäste är ingen bra kombination, ger oftast dåligt glid och dåligt resultat, om ett tag kör du nog med längre stavar oxå så du kan staka lätt i uppförsbackarna :-)

angående stavlängden, är det verkligen så att man ska åka på längre stavar för att det är mycket stakning? Tycker inte elitåkarna verkar göra det och jag tycker det känns avigt när man åker med skate stavar och försöker staka. Dessa är ju 10 cm längre än klassisklängd. Skulle vara intressant att testa olika längder men är ju som sagt inte gratis med stavar

jag åker inte med längre stavar för att det är lättare att staka på platt terräng, det gör det nog inte men skillnaden att staka uppför är stor. går mycket lättare med längre stavar, testa själv får du se! , och som du skriver, ofta har man fäste så man kan köra stakning och stakning med frånskjut i backarna, diagonal kräver så mycket bättre fäste för mig iaf så att då blir glidet för dåligt. Beror lite på vad man har för åkstil och typ av skidor oxå kanske. Bara att testa, det som funkar för en funkar inte för andra.

Link to comment
Share on other sites

Du lär dig!' date=' långlopp och bergfäste är ingen bra kombination, ger oftast dåligt glid och dåligt resultat, om ett tag kör du nog med längre stavar oxå så du kan staka lätt i uppförsbackarna :-)[/quote']

angående stavlängden, är det verkligen så att man ska åka på längre stavar för att det är mycket stakning? Tycker inte elitåkarna verkar göra det och jag tycker det känns avigt när man åker med skate stavar och försöker staka. Dessa är ju 10 cm längre än klassisklängd. Skulle vara intressant att testa olika längder men är ju som sagt inte gratis med stavar

jag åker inte med längre stavar för att det är lättare att staka på platt terräng, det gör det nog inte men skillnaden att staka uppför är stor. går mycket lättare med längre stavar, testa själv får du se! , och som du skriver, ofta har man fäste så man kan köra stakning och stakning med frånskjut i backarna, diagonal kräver så mycket bättre fäste för mig iaf så att då blir glidet för dåligt. Beror lite på vad man har för åkstil och typ av skidor oxå kanske. Bara att testa, det som funkar för en funkar inte för andra.

Går i funderingarna på att iaf gå upp till 0.85 x kroppslängd som rekomendationerna är! men jag vet inte! Är så förbannat less på det här med stavlängden.

Link to comment
Share on other sites

Går i funderingarna på att iaf gå upp till 0.85 x kroppslängd som rekomendationerna är! men jag vet inte! Är så förbannat less på det här med stavlängden.

Ska du experimentera med stavlängder går det bra att lägga in en rörbit i stavhandtagen för att på så sätt förlänga, blir billigare än att köpa nya rör.

Vill du förlänga mycket så går det att ta ett tunnare rör inne i det vanliga och lägga på en rörbit.

Men det är ju inget man kör tävlingar på även om det fungerat för mig nu hela vintern när jag stakat runt i de mest branta uppförsbackar på träning med ett par stavar som tidigare gått av.

Link to comment
Share on other sites

Går i funderingarna på att iaf gå upp till 0.85 x kroppslängd som rekomendationerna är! men jag vet inte! Är så förbannat less på det här med stavlängden.

Ska du experimentera med stavlängder går det bra att lägga in en rörbit i stavhandtagen för att på så sätt förlänga' date=' blir billigare än att köpa nya rör.

Vill du förlänga mycket så går det att ta ett tunnare rör inne i det vanliga och lägga på en rörbit.

Men det är ju inget man kör tävlingar på även om det fungerat för mig nu hela vintern när jag stakat runt i de mest branta uppförsbackar på träning med ett par stavar som tidigare gått av.[/quote']

hur kör du iförhållande till din kroppslängd? Har funderationer på gå upp 1.5 cm så att stavarna till reminfästningen mäter 160 cm. är 192 cm lång! Det går ju inte prata om stavars totala längd då denna skiljer sig avsevärt. en leki stav blir ju 2 cm längre än en one way trots att dom upplevs lika långa då man åker!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...