Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug vs tidigare skidkungar?


Niklas

Recommended Posts

Intressant att se att det är några som tror att Northug skulle dominerat även med bara intervallstarter. Själv tror jag verkligen att han skulle varit chanslös. Ok, chanslös är lite överdrivet då han säkert skulle rada upp topp 10 placeringar. Jag tror dock att han skulle varit ungefär lika framgångsrik som Rönning och det är iofs inte dåligt! Hans stora svaghet är att hålla tempot uppe när han går själv. I masstartsloppen släpper han ofta en lucka i de tunga partierna och tar sedan position i de lättåkta delarna eftersom det är hans verkliga styrka. Han är förstås långtifrån usel som bergsget, vilket han visade i tour de ski och förvm i Holmenkollen, men hans styrka är de lättåkta delarna och stakåkningen. Där är han grym! Sedan är han helt unikt med den explosivitet som han har samtidigt som han är uthållig. Jag tror nog många försöker träna mer explosivitet men helt klart spelar genetiken roll och jag tror inte vi kommer att få se en hel hög med Northugs framöver även om trenden med masstart är intakt. Det finns helt enkelt för få som har de förutsättningarna som han har. Sedan tränar han säkert mer explosivitet än andra men även om han skulle sluta med det helt så skulle han säkerligen slå 90% av världseliten i en spurt ändå!

 

Roade mig lite med att kolla på Northugs resultat i världscupen och mästerskap med intervallstart. Räknar inte sprint- och tour-prologer. En seger och tre tredjeplaceringar är inte dåligt men han är ju klart mänslig! Dessutom är det inga bra mästerskapslopp han fått till. Men killen är ung så med ett par års hård träning till så kanske resultaten även kommer här och han dominerar ännu mer (hemska tanke ...). Fast jag tror ärligt att han aldrig kommer att vinna en guldmedalj i ett mästerskap på ett lopp mer intervallstart.

2011 Drammen 15 km klassisk 3:a. (Richardssons förttjänst)

2011 Otepää 15km klassisk 8:a (startade sist och gjorde sitt eget lopp)

2011 Davos 15km klassisk 15:e

2010 Beitostölen 15km fristil 49:a

2010 OS Whistler 15 km fristil 41:a

2010 Cortina 10km klassisk 3:a

2009 Davos 15 km fristil 21:a

2009 Kuusamo 15km klassiskt 1:a

2009 Beitostölen 15km fristil 4:a

2009 Lahti 15km fristil 7:a

2009 Liberec 15km klassisk 29:a

2009 Validentro 15km klassisk 17:e

2008 Noeve Maestro 15km klassisk 28:a

2008 Davos 15km klassisk 55:a

2008 Gällivare 15 km fristil 3:a

2008 Lahti 15km klassisk 15:e

2008 Liberec 11,4km fristil 9:a (vad detta nu var för tävling)

2008 Canmore 15km fristil 22:a

2008 Noeve Maestri 15km klassiskt 23:a

2007 Oslo 50km klassisk 12:a

2007 Lahti 15km klassisk 7:a

2007 Sapporo 15km fristil 27:a

2006 Cogne 15km klassisk 24:a

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Jag tror den där statistiken är missvisande på grund av att han inte har åkt spesiellt bra i värdscupen denna vintern i något lopp (förutom med superskidor i slutet av tour de ski), förra året hade han riktigt dårliga skidor på intervall starts loppet i OS och att förra året var första året han började åka riktigt fort också med interval start.

 

Jag tror inte det just nu finns tillräkligt med data för att dra någon klar slutsats förutom att han visade på vm att han kan vara i väldigt bra form utan att ha haft väldigt bra resultat i värdscupen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror den där statistiken är missvisande på grund av att han inte har åkt spesiellt bra i värdscupen denna vintern i något lopp (förutom med superskidor i slutet av tour de ski), förra året hade han riktigt dårliga skidor på intervall starts loppet i OS och att förra året var första året han började åka riktigt fort också med interval start.

 

Jag tror inte det just nu finns tillräkligt med data för att dra någon klar slutsats förutom att han visade på vm att han kan vara i väldigt bra form utan att ha haft väldigt bra resultat i värdscupen.

Så om man inte åkt bra så är statistiken missvisande?

Det är väl snarare det historiken visar. Petter har ett enastående facit i masstarslopp men han är inte i närheten av att vara lika dominant i lopp med intervallstart.

 

Att han är en mästare på att pricka formen till mästerskap lär väl ingen tvivla på? Men där har han ändå inget bra facit i lopp med intervallstart. Att han stod över intervallstartsloppet säger väl ändå en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som jag ser det är att antalet mässterskapslopp med interval start som Petter har åkt efter att han har åkt riktigt bra på något intervalstarts lopp är 1 och det var i OS förra året och då hade han inte bra skidor.

 

Det är inte många mästerskaps lopp med interval start och Northug är inte väldigt gammal och jag tror de flesta håller med mig om att det är först de senaste åren som han har blivet bra också på interval start. Det finns inte mycket data och jag skulle ialla fall inte bli förvånad om han går och vinner interval starts lopp i mästerskap i framtiden.

 

Att han stod över ett lopp säger väl det att det var det loppet han hade minst chans att vinna och de tyckte väl att det var för tungt att åka alla lopp. I de loppen han var med i kom han 2,1,2,1,1. Han har ju inte ens haft en ok wc säsong i år och får det resultatet i vm.

Link to comment
Share on other sites

Intressant statistik HW. Jag gillar själv längdåkning främst som kontitionssport och tycker personligen Södergrens segrar i Holmenkollens femmil känns större än någon av Northuggs, men är ju inte Northugs fel att FIS blir alltmer tokiga i masstarter och han har ju även visat i en del lopp att han inte bara är duktig hängåkare och världens klart bästa slutspurtare.

 

Men (mer tro och tyckande än vetande nu) jag tror nog han skulle ha haft svårt att hänga med när t ex Elofsson var på topp och skruvade upp farten tillräckligt för att även hänga av dopade finländare m m långt före en spurt.

Link to comment
Share on other sites

HW: Att Northug åker på ett sätt betyder inte att han inte kan åka på andra.

 

Klart han tar utför/platt när det är det smartaste sättet att genomföra loppet med minimal ansträngning. Men se till ex Falun i fjol där han, som vanligt, vann men också tog mest spurtpriser som låg i toppen på mördarbacken.

Link to comment
Share on other sites

HW: Att Northug åker på ett sätt betyder inte att han inte kan åka på andra.

 

Klart han tar utför/platt när det är det smartaste sättet att genomföra loppet med minimal ansträngning. Men se till ex Falun i fjol där han, som vanligt, vann men också tog mest spurtpriser som låg i toppen på mördarbacken.

Nej, klart han kan åka på andra sätt också. Förutom falun så visade han i för-vm i Holmenkollen, i stafetten i os och i senaste tour de ski att han kan vara med i utbrytningar eller köra ikapp folk själv. Men hans absoluta styrka är som hängåkare och att slå folk i finishen. Idag vinner han 19 av 20 sådana lopp oavsett distans. Kör han vasaloppet nästa år är jag övertygad om att han vinner det också. Han har också visat att han kan åka bra i lopp med intervallstart. Men hitils så är det stor skillnad. I masstart är han helt enkelt outstanding.I intervallstart är han en bra åkare men får mycket, mycket svårare att hävda sig mot de som är riktigt vassa de dessa lopp. Jag tror inte han kommer att nå samma topp där som i masstartsloppen, men de är ju få numera så han kanske inte bryr sig om det?

 

Tycker inte det är så självklart att han tar på platten för då skulle alla åkare göra det. Det är bara det att Petter är så grönjäkla explosiv och tål ruscher på ett helt annat sätt än alla andra. Så för honom kostar det inte så mycket att trycka på extra på platten.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som jag ser det är att antalet mässterskapslopp med interval start som Petter har åkt efter att han har åkt riktigt bra på något intervalstarts lopp är 1 och det var i OS förra året och då hade han inte bra skidor.

 

Det är inte många mästerskaps lopp med interval start och Northug är inte väldigt gammal och jag tror de flesta håller med mig om att det är först de senaste åren som han har blivet bra också på interval start. Det finns inte mycket data och jag skulle ialla fall inte bli förvånad om han går och vinner interval starts lopp i mästerskap i framtiden.

 

Att han stod över ett lopp säger väl det att det var det loppet han hade minst chans att vinna och de tyckte väl att det var för tungt att åka alla lopp. I de loppen han var med i kom han 2,1,2,1,1. Han har ju inte ens haft en ok wc säsong i år och får det resultatet i vm.

Men hela poängen är att han hitils inte åkt bra i mästerskap med intervallstart i jämförelse med vad han presterade i masstartsloppen i samma mästerskap.

Whistler 41:a, Liberec 29:a, Sapporo 24:a. De två sista jvm han körde dominerade han och vann båda gångerna.

 

Kollar man resultaten är inte Petters utveckling i intervallstart enorm. Han är väldigt ojämn men har trots allt tagit en seger så det går väl att säga att han gått framåt. Utvecklingen i masstartsloppen är dock enorm! Sedan håller jag inte med om att datat inte räcker. Det är 23 lopp med sedan 2006 och det finns ännu fler masstartslopp. Utvecklingskurvan för masstartsloppen = dominans!

 

Precis, han ansåg att han hade minst chans till guld i 15km klassiskt och därför stod han över. Ingen ifrågasätter väl Petters förmåga att pricka formen till mästerskap och att han är en fantastisk skidåkare. Däremot så är det masstarter som primärt är hans grej och jag anser åtminstone att resultaten i intervalloppen talar sitt tydliga språk. Jag tror inte han kommer att fixa något mästerskapsguld i lopp med intervallstart. Sedan kanske FIS löser det åt mig genom att helt plocka bort dessa lopp ...

Link to comment
Share on other sites

HW: Att Northug åker på ett sätt betyder inte att han inte kan åka på andra.

 

Klart han tar utför/platt när det är det smartaste sättet att genomföra loppet med minimal ansträngning. Men se till ex Falun i fjol där han' date=' som vanligt, vann men också tog mest spurtpriser som låg i toppen på mördarbacken.[/quote']

Nej, klart han kan åka på andra sätt också. Förutom falun så visade han i för-vm i Holmenkollen, i stafetten i os och i senaste tour de ski att han kan vara med i utbrytningar eller köra ikapp folk själv. Men hans absoluta styrka är som hängåkare och att slå folk i finishen. Idag vinner han 19 av 20 sådana lopp oavsett distans. Kör han vasaloppet nästa år är jag övertygad om att han vinner det också. Han har också visat att han kan åka bra i lopp med intervallstart. Men hitils så är det stor skillnad. I masstart är han helt enkelt outstanding.I intervallstart är han en bra åkare men får mycket, mycket svårare att hävda sig mot de som är riktigt vassa de dessa lopp. Jag tror inte han kommer att nå samma topp där som i masstartsloppen, men de är ju få numera så han kanske inte bryr sig om det?

 

Tycker inte det är så självklart att han tar på platten för då skulle alla åkare göra det. Det är bara det att Petter är så grönjäkla explosiv och tål ruscher på ett helt annat sätt än alla andra. Så för honom kostar det inte så mycket att trycka på extra på platten.

Northug måste ha en enorm anaerob kapacitet, mjölksyratålighet som ger honom en hög toppfart som han kan utnyttja genom att avancera smart och spurta på slutet i hiskeligt tempo, åkare med högt syreupptag men moderat anaerob förmåga kan inte göra dom fartökningarna, men dom borde vara bättre på tuffa banor med individuekll start.

Lite trist att alla skidtävlingar nuförtiden kräver den förmågan som ju han är överlägsen på. När det gäller kombinationen grymm anaerob förmåga och bra aerob förmåga dvs vo2max.

Det är ju många i wc som har högre aerob förmåga än northug, men då har dom inte överfarten som han har istället. Bland sprintrarna finns ju dom med lika bra överfart/spurt men då har dom sämre syreupptag än petter och kan inte hänga med på distanstävlingarna som petter klarar. Han är helt enkelt överjävlig i den typ av tävlingar som wc har utformats för tillfälligt.

Link to comment
Share on other sites

Jævla tullete sammenligning. Northug har tilpasset seg dagens virkelighet best. Det er det som er poenget. Hva han kunne klart for 20 år siden i en annen virkelighet, er det ingen som vet da Northug er trent for det som gjelder nu.

Kanskje mer interessant å diskutere hvorfor de svenske og andre skidåkare ikke har tilpasset seg dagens langrenn godt nok?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje mer interessant å diskutere hvorfor de svenske og andre skidåkare ikke har tilpasset seg dagens langrenn godt nok?

Det är ju inte direkt ovanligt att några idrottsmän dominerar en sport under en tid. Varför är väl en blanding mellan talang, bra träning och tur. Jag tycker kommentarer som den över mest blir konstiga på grund av att jag tror en hel folk försöker bli bäst och det handlar inte bara om tillpassning och att förstå vad som behövs för att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Jævla tullete sammenligning. Northug har tilpasset seg dagens virkelighet best. Det er det som er poenget. Hva han kunne klart for 20 år siden i en annen virkelighet, er det ingen som vet da Northug er trent for det som gjelder nu.

Kanskje mer interessant å diskutere hvorfor de svenske og andre skidåkare ikke har tilpasset seg dagens langrenn godt nok?

Tror faktiskt att det handlar mest om att Northug givetvis tränat rätt för de tävlingformer som gäller idag men främst har bättre genetiska förutsättningar att lyckas i just de tävlingsformer som premierar att kunna göra extrema tempohöjningar efter lång aktivitet med hög intensitet.

 

Det är ju inte direkt så att konkurrenterna tittar på medans Northug tränar, de tränar givetvis lika hårt eller hårdare för att bli snabbare i spurten, de satsar knappast på träning som premieras i en femmil med intervallstart. Marcus Hellner är i mångt och mycket samma andas barn som Northug, båda är uppväxta med masstart och taktiskt duktiga, båda är duktiga avslutare men en av dem är fortfarande lite bättre.

 

Är helt övertygad att det även tidigare funnits åkare med dessa spetskvaliteter men de har som mest fått tillfälle att visa upp dem på nån sistasträcka i en stafett nån gång ibland. Dessa egenskaper har tidigare inte alls premierats och nu är det den viktigaste egenskapen.

 

Lika lite som Södergren kan bli en spurtkanon tror jag att Northug kan bli mästare på en individuell femmil, jag lägger inga andra värderingar i huruvida den ene eller andre är bättre skidåkare, de har helt olika kvaliteter bara och det hade vart önskvärt om de olika kvaliteterna värderades mer lika på mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktiskt att det handlar mest om att Northug givetvis tränat rätt för de tävlingformer som gäller idag men främst har bättre genetiska förutsättningar att lyckas i just de tävlingsformer som premierar att kunna göra extrema tempohöjningar efter lång aktivitet med hög intensitet.

 

Det är ju inte direkt så att konkurrenterna tittar på medans Northug tränar, de tränar givetvis lika hårt eller hårdare för att bli snabbare i spurten, de satsar knappast på träning som premieras i en femmil med intervallstart. Marcus Hellner är i mångt och mycket samma andas barn som Northug, båda är uppväxta med masstart och taktiskt duktiga, båda är duktiga avslutare men en av dem är fortfarande lite bättre.

 

Är helt övertygad att det även tidigare funnits åkare med dessa spetskvaliteter men de har som mest fått tillfälle att visa upp dem på nån sistasträcka i en stafett nån gång ibland. Dessa egenskaper har tidigare inte alls premierats och nu är det den viktigaste egenskapen.

 

Lika lite som Södergren kan bli en spurtkanon tror jag att Northug kan bli mästare på en individuell femmil, jag lägger inga andra värderingar i huruvida den ene eller andre är bättre skidåkare, de har helt olika kvaliteter bara och det hade vart önskvärt om de olika kvaliteterna värderades mer lika på mästerskap.

Gener er en forklaring, men det er sikkert at man kan gjøre noe med overkroppsstyrke og spurtegenskaper om man trener nok. I tillegg tenker jeg på de taktiske disposisjonene som Northug gjør underveis for å SPARE krefter. Ligge mest mulig i rygg, gå frem i lett terreng for så å sleppe seg gradvis nedover i feltet i motbakker osv.

I tillegg er det noe å hente på mental trening, visualisering bl.a.

Man bør også gå en del sprintenn eller trene på en lignende måte for å innøve taktiske disposisjoner og handlekraft i høyt tempo.

Åpenbart at mange har mye de kan trene seg opp til å bli bedre i..

Link to comment
Share on other sites

Gener er en forklaring, men det er sikkert at man kan gjøre noe med overkroppsstyrke og spurtegenskaper om man trener nok. I tillegg tenker jeg på de taktiske disposisjonene som Northug gjør underveis for å SPARE krefter. Ligge mest mulig i rygg, gå frem i lett terreng for så å sleppe seg gradvis nedover i feltet i motbakker osv.

I tillegg er det noe å hente på mental trening, visualisering bl.a.

Man bør også gå en del sprintenn eller trene på en lignende måte for å innøve taktiske disposisjoner og handlekraft i høyt tempo.

Åpenbart at mange har mye de kan trene seg opp til å bli bedre i..

Visst kan man träna mer explosivitet men alla individer har en genetisk gräns. Alla har inte förutsättningar att bli bäst i världen på 100m. Det är en balans mellan explosivitets- och uthållighetsträning och det är inte alls omöjligt att Petter är bäst i världen på den balansen, men han har också de bästa genetiska egenskaperna för att hantera detta. Däremot kommer vi säkert att få se fler åkare med dessa egenskaper framöver. Dels på grund av andra träningsupplägg och dels på grund av att det nu finns utrymme även för de som är rappa på korta distanser.

Petter är förstås oerhört taktiskt driven men en stor anledning till att han kan spara kraft i de lättåkta partierna är att han är så grymt stark i stakåkningen och att han tål att göra små korta ryck i distansloppen! Jag tycker annars att det finns flera som kan åka smart i distansloppen, Vylegzhanin, Angerer, Teichman, Di Centa, Harvey (ibland åker han mindre smart...), Kershaw och inte minst Hellner. Men alla är ändå helt chanslösa mot Petter. Det spelar ingen roll hur mycket kraft och smart de åker, de har ändå inget att sätta emot. Det måste idag till att någon helt sonika åker ifrån honom och det är inte det lättaste. Men lägena uppstår när Petter sladdar långt ned i fältet så skulle en sån som Bauer har maxform så tror jag han skulle kunna gå ifrån i en masstart. Men det är ett 1/20 lopp.

När det gäller det mentala tror jag Petter också är i en klass för sig och där har nog konkurrenterna lite att jobba på och det försprånget tror jag, till skillnad mot explosivitetetn, att det går att täppa igen och förmodligen också gå ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jo ett mentalt övertag verkar han ju ha. Ibland ser man andra bara ge upp direkt så fort han tar några kraftiga stavtag och ibland undrar man hur Northug får de andra att hela tiden köra precis som han vill. Jag tänkte speciellt på det i VM då Northug och Hellner gick ut tillsammans i stafetten en bra bit bakom ledarklungan och medaljstriden. Varför gick Hellner direkt upp och drog? Jag tänkte direkt att det hade varit kul om han bara klev åt sidan och stannade. Kan väl inte ha funnits någon som var mer desperat att jaga ikapp tätklungan än Northug i VM i Kolmenkollen. Tror inte han hade tvekan många sekunder innan han jagat vidare på egen hand om Hellner bara stannat och tagit ett kliv åt sidan och väntat på draghjälp. ;)
Link to comment
Share on other sites

Jo ett mentalt övertag verkar han ju ha. Ibland ser man andra bara ge upp direkt så fort han tar några kraftiga stavtag och ibland undrar man hur Northug får de andra att hela tiden köra precis som han vill. Jag tänkte speciellt på det i VM då Northug och Hellner gick ut tillsammans i stafetten en bra bit bakom ledarklungan och medaljstriden. Varför gick Hellner direkt upp och drog? Jag tänkte direkt att det hade varit kul om han bara klev åt sidan och stannade. Kan väl inte ha funnits någon som var mer desperat att jaga ikapp tätklungan än Northug i VM i Kolmenkollen. Tror inte han hade tvekan många sekunder innan han jagat vidare på egen hand om Hellner bara stannat och tagit ett kliv åt sidan och väntat på draghjälp. ;)

Ja där gjorde hellner en rejäl miss, finns ju inte på planeten att northug skulle ¨vägrat dra där och sabba medalj åt norge... då hade nog inte northug kommit levande från holmenkollen :-).

Link to comment
Share on other sites

Northug på Vasaloppet kunne jo blitt interessant!

 

http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7559141

Absolut! Till skillnad från de flesta andra världscup åkare som provat tror jag Northug har en rejäl chans att vinna! Skulle nog tom sätta honom som favorit om han ställer upp. Men jag tror att det kan bli ett av de tuffare masstartsloppen för honom och det är mycket runtomkring som ska funka också.

Link to comment
Share on other sites

Jo ett mentalt övertag verkar han ju ha. Ibland ser man andra bara ge upp direkt så fort han tar några kraftiga stavtag och ibland undrar man hur Northug får de andra att hela tiden köra precis som han vill. Jag tänkte speciellt på det i VM då Northug och Hellner gick ut tillsammans i stafetten en bra bit bakom ledarklungan och medaljstriden. Varför gick Hellner direkt upp och drog? Jag tänkte direkt att det hade varit kul om han bara klev åt sidan och stannade. Kan väl inte ha funnits någon som var mer desperat att jaga ikapp tätklungan än Northug i VM i Kolmenkollen. Tror inte han hade tvekan många sekunder innan han jagat vidare på egen hand om Hellner bara stannat och tagit ett kliv åt sidan och väntat på draghjälp. ;)

Ja där gjorde hellner en rejäl miss' date=' finns ju inte på planeten att northug skulle ¨vägrat dra där och sabba medalj åt norge... då hade nog inte northug kommit levande från holmenkollen :-).[/quote']

Precis!!! Men var är den svenske ledare som går in och säger åt Hellner i det läget att inte dra en meter? Jag tror t.o.m. A. Blomkvist sa på TV att "Hellner måste gå upp och dra". Den dummaste kommentaren jag någonsin hört från honom. Detta läge kommer aldrig återkomma. Norskt VM på hemmaplan - och herrstafetten som de räknar som det viktigaste av allt. Hellner hade inte behövt dra en meter. Skit samma ifall Sverige missat silvret ifall Norge inte tog guldet. Northug hade varit rökt om han inte gått upp och dragit. Hellner hade t.o.m. kunnat stått och tittat på Northug tills lagen kommit upp bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jo ett mentalt övertag verkar han ju ha. Ibland ser man andra bara ge upp direkt så fort han tar några kraftiga stavtag och ibland undrar man hur Northug får de andra att hela tiden köra precis som han vill. Jag tänkte speciellt på det i VM då Northug och Hellner gick ut tillsammans i stafetten en bra bit bakom ledarklungan och medaljstriden. Varför gick Hellner direkt upp och drog? Jag tänkte direkt att det hade varit kul om han bara klev åt sidan och stannade. Kan väl inte ha funnits någon som var mer desperat att jaga ikapp tätklungan än Northug i VM i Kolmenkollen. Tror inte han hade tvekan många sekunder innan han jagat vidare på egen hand om Hellner bara stannat och tagit ett kliv åt sidan och väntat på draghjälp. ;)

Ja där gjorde hellner en rejäl miss' date=' finns ju inte på planeten att northug skulle ¨vägrat dra där och sabba medalj åt norge... då hade nog inte northug kommit levande från holmenkollen :-).[/quote']

Precis!!! Men var är den svenske ledare som går in och säger åt Hellner i det läget att inte dra en meter? Jag tror t.o.m. A. Blomkvist sa på TV att "Hellner måste gå upp och dra". Den dummaste kommentaren jag någonsin hört från honom. Detta läge kommer aldrig återkomma. Norskt VM på hemmaplan. Hellner hade inte behövt dra en meter. Skit samma ifall Sverige missat silvret ifall Norge inte tog guldet. Northug hade varit rökt om han inte gått upp och dragit.

Klockren analys! Sedan är jag inte säker på att det hjälpt, mycket möjligt eller t o m troligt att Northug täppt till luckan med Hellner i släptåg och sedan spurtat hem det ändå, tyvärr får vi aldrig reda på det. Nu blev det helt ospännande när Hellner drar åt Northug som på beställning, korkat, när Northug hade så mycket mer att förlora om de inte åkte ifatt.

Link to comment
Share on other sites

Jo ett mentalt övertag verkar han ju ha. Ibland ser man andra bara ge upp direkt så fort han tar några kraftiga stavtag och ibland undrar man hur Northug får de andra att hela tiden köra precis som han vill. Jag tänkte speciellt på det i VM då Northug och Hellner gick ut tillsammans i stafetten en bra bit bakom ledarklungan och medaljstriden. Varför gick Hellner direkt upp och drog? Jag tänkte direkt att det hade varit kul om han bara klev åt sidan och stannade. Kan väl inte ha funnits någon som var mer desperat att jaga ikapp tätklungan än Northug i VM i Kolmenkollen. Tror inte han hade tvekan många sekunder innan han jagat vidare på egen hand om Hellner bara stannat och tagit ett kliv åt sidan och väntat på draghjälp. ;)

Ja där gjorde hellner en rejäl miss' date=' finns ju inte på planeten att northug skulle ¨vägrat dra där och sabba medalj åt norge... då hade nog inte northug kommit levande från holmenkollen :-).[/quote']

Precis!!! Men var är den svenske ledare som går in och säger åt Hellner i det läget att inte dra en meter? Jag tror t.o.m. A. Blomkvist sa på TV att "Hellner måste gå upp och dra". Den dummaste kommentaren jag någonsin hört från honom. Detta läge kommer aldrig återkomma. Norskt VM på hemmaplan - och herrstafetten som de räknar som det viktigaste av allt. Hellner hade inte behövt dra en meter. Skit samma ifall Sverige missat silvret ifall Norge inte tog guldet. Northug hade varit rökt om han inte gått upp och dragit. Hellner hade t.o.m. kunnat stått och tittat på Northug tills lagen kommit upp bakifrån.

Men hade det hjälpt då? Hade inte northug bara lagt sig i ett behagligt promenad tempo och sedan spurtat skjortan av hellner i alla fall? Hellners egen kommentar var väl att han försökt dra upp tempot och få northug trött men att han inte hade kraft att fullfölja det. Had hellner varit i kanon-form låter det väl inte som en helt tokig strategi..?

 

 

Ang mentalt övertag är han ju lite rolig, såg i helgen att han var uppe brevid och snackade lite med den han körde om. Det är ju hyfsat knäckande när nån kör i kapp en 30sek ledning på några minuter och åker upp och säger; "det är ett helt okej tempo för mig också" :)

Link to comment
Share on other sites

Ja där gjorde hellner en rejäl miss' date=' finns ju inte på planeten att northug skulle ¨vägrat dra där och sabba medalj åt norge... då hade nog inte northug kommit levande från holmenkollen :-).[/quote']

Precis!!! Men var är den svenske ledare som går in och säger åt Hellner i det läget att inte dra en meter? Jag tror t.o.m. A. Blomkvist sa på TV att "Hellner måste gå upp och dra". Den dummaste kommentaren jag någonsin hört från honom. Detta läge kommer aldrig återkomma. Norskt VM på hemmaplan - och herrstafetten som de räknar som det viktigaste av allt. Hellner hade inte behövt dra en meter. Skit samma ifall Sverige missat silvret ifall Norge inte tog guldet. Northug hade varit rökt om han inte gått upp och dragit. Hellner hade t.o.m. kunnat stått och tittat på Northug tills lagen kommit upp bakifrån.

Men hade det hjälpt då? Hade inte northug bara lagt sig i ett behagligt promenad tempo och sedan spurtat skjortan av hellner i alla fall? Hellners egen kommentar var väl att han försökt dra upp tempot och få northug trött men att han inte hade kraft att fullfölja det. Had hellner varit i kanon-form låter det väl inte som en helt tokig strategi..?

 

 

Ang mentalt övertag är han ju lite rolig, såg i helgen att han var uppe brevid och snackade lite med den han körde om. Det är ju hyfsat knäckande när nån kör i kapp en 30sek ledning på några minuter och åker upp och säger; "det är ett helt okej tempo för mig också" :)

Eftersom Sverige och Norge inte gick ut i ledning var de tvungna att köra ihop framförvarande nationer.

Link to comment
Share on other sites

Precis!!! Men var är den svenske ledare som går in och säger åt Hellner i det läget att inte dra en meter? Jag tror t.o.m. A. Blomkvist sa på TV att "Hellner måste gå upp och dra". Den dummaste kommentaren jag någonsin hört från honom. Detta läge kommer aldrig återkomma. Norskt VM på hemmaplan - och herrstafetten som de räknar som det viktigaste av allt. Hellner hade inte behövt dra en meter. Skit samma ifall Sverige missat silvret ifall Norge inte tog guldet. Northug hade varit rökt om han inte gått upp och dragit. Hellner hade t.o.m. kunnat stått och tittat på Northug tills lagen kommit upp bakifrån.

Men hade det hjälpt då? Hade inte northug bara lagt sig i ett behagligt promenad tempo och sedan spurtat skjortan av hellner i alla fall? Hellners egen kommentar var väl att han försökt dra upp tempot och få northug trött men att han inte hade kraft att fullfölja det. Had hellner varit i kanon-form låter det väl inte som en helt tokig strategi..?

 

 

Ang mentalt övertag är han ju lite rolig' date=' såg i helgen att han var uppe brevid och snackade lite med den han körde om. Det är ju hyfsat knäckande när nån kör i kapp en 30sek ledning på några minuter och åker upp och säger; "det är ett helt okej tempo för mig också" :)[/quote']

Eftersom Sverige och Norge inte gick ut i ledning var de tvungna att köra ihop framförvarande nationer.

Jag fick för mig att dom två bröt sig loss sedan, men jag kanske blandad i hop loppen. I så fall håller jag med er helt och hållet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...