Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug vs tidigare skidkungar?


Niklas

Recommended Posts

Men hade det hjälpt då? Hade inte northug bara lagt sig i ett behagligt promenad tempo och sedan spurtat skjortan av hellner i alla fall? Hellners egen kommentar var väl att han försökt dra upp tempot och få northug trött men att han inte hade kraft att fullfölja det. Had hellner varit i kanon-form låter det väl inte som en helt tokig strategi..?

 

 

Ang mentalt övertag är han ju lite rolig' date=' såg i helgen att han var uppe brevid och snackade lite med den han körde om. Det är ju hyfsat knäckande när nån kör i kapp en 30sek ledning på några minuter och åker upp och säger; "det är ett helt okej tempo för mig också" :)[/quote']

Eftersom Sverige och Norge inte gick ut i ledning var de tvungna att köra ihop framförvarande nationer.

Jag fick för mig att dom två bröt sig loss sedan, men jag kanske blandad i hop loppen. I så fall håller jag med er helt och hållet

För att repetera det Kustlöparen skrev...

Jo men det var ju i långspurten. Hade Northug inte dragit, och som du skrev "lagt sig i ett behagligt promenad tempo " och slagit Hellner i en spurt om bronset, hade han fått hela Norska folket efter sig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Eftersom Sverige och Norge inte gick ut i ledning var de tvungna att köra ihop framförvarande nationer.

Jag fick för mig att dom två bröt sig loss sedan' date=' men jag kanske blandad i hop loppen. I så fall håller jag med er helt och hållet[/quote']

För att repetera det Kustlöparen skrev...

Jo men det var ju i långspurten. Hade Northug inte dragit, och som du skrev "lagt sig i ett behagligt promenad tempo " och slagit Hellner i en spurt om bronset, hade han fått hela Norska folket efter sig.

Håller helt med, var samma läge i världscupen för 2 år sen när något lag var loss de gick ut tillsammans. Hellner drog ikapp då med.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick för mig att dom två bröt sig loss sedan' date=' men jag kanske blandad i hop loppen. I så fall håller jag med er helt och hållet[/quote']

För att repetera det Kustlöparen skrev...

Jo men det var ju i långspurten. Hade Northug inte dragit, och som du skrev "lagt sig i ett behagligt promenad tempo " och slagit Hellner i en spurt om bronset, hade han fått hela Norska folket efter sig.

Håller helt med, var samma läge i världscupen för 2 år sen när något lag var loss de gick ut tillsammans. Hellner drog ikapp då med.

Förvisso!

Men nu var det VM PÅ NORSK HEMMAPLAN !!! På en vanlig världscup-tävling kan nog Northug fisåka tills Hellner drar, framför allt om det inte är i Norge.

Men på VM-stafetten! Ett tillfälle för Hellner att bara titta på Northug, som jag aldrig tror återkommer.

Link to comment
Share on other sites

För att repetera det Kustlöparen skrev...

Jo men det var ju i långspurten. Hade Northug inte dragit' date=' och som du skrev "lagt sig i ett behagligt promenad tempo " och slagit Hellner i en spurt om bronset, hade han fått hela Norska folket efter sig.[/quote']

Håller helt med, var samma läge i världscupen för 2 år sen när något lag var loss de gick ut tillsammans. Hellner drog ikapp då med.

Förvisso!

Men nu var det VM PÅ NORSK HEMMAPLAN !!! På en vanlig världscup-tävling kan nog Northug fisåka tills Hellner drar, framför allt om det inte är i Norge.

Men på VM-stafetten! Ett tillfälle för Hellner att bara titta på Northug, som jag aldrig tror återkommer.

Så jävla klantigt av hellner och ledarna att sumpa den chansen, dom har lite att lära av cykelsporten ang taktik i massstartslopp.

Ahrlin skulle oxå behöva gå på taktikkurs och lära sig lite kylighet, som lagets stjärna (extrapersonell) så går man inte upp och drar stenhårt redan efter efter 3mil, det får ju nån annan göra, han ska ju spara sig till dom sista 2milen, men då var han ju tröttkörd och hade inget kvar att köra med

Link to comment
Share on other sites

För att repetera det Kustlöparen skrev...

Jo men det var ju i långspurten. Hade Northug inte dragit' date=' och som du skrev "lagt sig i ett behagligt promenad tempo " och slagit Hellner i en spurt om bronset, hade han fått hela Norska folket efter sig.[/quote']

Håller helt med, var samma läge i världscupen för 2 år sen när något lag var loss de gick ut tillsammans. Hellner drog ikapp då med.

Förvisso!

Men nu var det VM PÅ NORSK HEMMAPLAN !!! På en vanlig världscup-tävling kan nog Northug fisåka tills Hellner drar, framför allt om det inte är i Norge.

Men på VM-stafetten! Ett tillfälle för Hellner att bara titta på Northug, som jag aldrig tror återkommer.

Jag tror Hellner gjorde rätt! Hade han väntat på att Nortugh skulle dra så skulle dom tappat 10-15 sek, och med den farten som Nortugh har så tror jag att han skulle ha ryckt ifrån Hellner med en gång och då hade han iaf fått dra "och då längre tid" för att nå täten.

Och som Ni vet så var Hellner grymt trött på slutet av stafetten, hade han då behövt åka in ytterligare 10-15 sek så tror jag inte det blivit någon medalj alls.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med' date=' var samma läge i världscupen för 2 år sen när något lag var loss de gick ut tillsammans. Hellner drog ikapp då med.[/quote']

Förvisso!

Men nu var det VM PÅ NORSK HEMMAPLAN !!! På en vanlig världscup-tävling kan nog Northug fisåka tills Hellner drar, framför allt om det inte är i Norge.

Men på VM-stafetten! Ett tillfälle för Hellner att bara titta på Northug, som jag aldrig tror återkommer.

Jag tror Hellner gjorde rätt! Hade han väntat på att Nortugh skulle dra så skulle dom tappat 10-15 sek, och med den farten som Nortugh har så tror jag att han skulle ha ryckt ifrån Hellner med en gång och då hade han iaf fått dra "och då längre tid" för att nå täten.

Och som Ni vet så var Hellner grymt trött på slutet av stafetten, hade han då behövt åka in ytterligare 10-15 sek så tror jag inte det blivit någon medalj alls.

Håller inte alls med. Northug skulle aldrig kunna åka ifrån Hellner i början på stafetten. Att Hellner var trött på slutet är väl självklart efter att han dragit ifatt Sverige och Norge. Om Hellner och Northug stått och tittat på varandra för länge hade ev. Sverige och Norge fått andra placeringar. Det vet ingen. Men det psykologiska kriget hade blivit 1 pinne till Hellners favör istället för tvärtom. Ev. hade lagen närmast bakom kommit ifatt innan någon av Hellner och Northug börjat dra, men det är också spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

Förvisso!

Men nu var det VM PÅ NORSK HEMMAPLAN !!! På en vanlig världscup-tävling kan nog Northug fisåka tills Hellner drar' date=' framför allt om det inte är i Norge.

Men på VM-stafetten! Ett tillfälle för Hellner att bara titta på Northug, som jag aldrig tror återkommer.[/quote']

Jag tror Hellner gjorde rätt! Hade han väntat på att Nortugh skulle dra så skulle dom tappat 10-15 sek, och med den farten som Nortugh har så tror jag att han skulle ha ryckt ifrån Hellner med en gång och då hade han iaf fått dra "och då längre tid" för att nå täten.

Och som Ni vet så var Hellner grymt trött på slutet av stafetten, hade han då behövt åka in ytterligare 10-15 sek så tror jag inte det blivit någon medalj alls.

Håller inte alls med. Northug skulle aldrig kunna åka ifrån Hellner i början på stafetten. Att Hellner var trött på slutet är väl självklart efter att han dragit ifatt Sverige och Norge. Om Hellner och Northug stått och tittat på varandra för länge hade ev. Sverige och Norge fått andra placeringar. Det vet ingen. Men det psykologiska kriget hade blivit 1 pinne till Hellners favör istället för tvärtom. Ev. hade lagen närmast bakom kommit ifatt innan någon av Hellner och Northug börjat dra, men det är också spekulationer.

Allt är väl spekulationer? Men jag har aldrig sett någon hänga med Northug när han trycker för fullt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Hellner gjorde rätt! Hade han väntat på att Nortugh skulle dra så skulle dom tappat 10-15 sek' date=' och med den farten som Nortugh har så tror jag att han skulle ha ryckt ifrån Hellner med en gång och då hade han iaf fått dra "och då längre tid" för att nå täten.

Och som Ni vet så var Hellner grymt trött på slutet av stafetten, hade han då behövt åka in ytterligare 10-15 sek så tror jag inte det blivit någon medalj alls.[/quote']

Håller inte alls med. Northug skulle aldrig kunna åka ifrån Hellner i början på stafetten. Att Hellner var trött på slutet är väl självklart efter att han dragit ifatt Sverige och Norge. Om Hellner och Northug stått och tittat på varandra för länge hade ev. Sverige och Norge fått andra placeringar. Det vet ingen. Men det psykologiska kriget hade blivit 1 pinne till Hellners favör istället för tvärtom. Ev. hade lagen närmast bakom kommit ifatt innan någon av Hellner och Northug börjat dra, men det är också spekulationer.

Allt är väl spekulationer? Men jag har aldrig sett någon hänga med Northug när han trycker för fullt.

När har han gjort det förutom i en spurt?

(Då menar jag med åkare omkring sig. Inte platten sista da´n på tour de ski.

Sen tycker jag att han är en "idol" på många sätt. Om hans utspel och målgångar retar någon, så är det väl dessa stackare väl unt - journalisterna? Självklart ser jag honom som en av de största genom tiderna. Och nu är nu - så han kanske är störst. Jag har dock bara en sportidol - Gert Fredriksson - och dit har han en lång bit i mina ögon.)

Link to comment
Share on other sites

Northug dro da ifra Tyskland og Finland på OL stafetten i Vancouver. Han hentet også Teichmann på stafetten ganske fort i Librec 2009.

Jag får väl gå tillbaka i minnet och se om han verkligen gjorde det från början på sina sträckor och dessutom solo. Att han är kapabel att göra det tvivlar jag inte på. Jag tror dock inte han skulle kunnat gå ifrån Hellner i början på deras sträcka i VM-stafetten. Som många har skrivit kan mycket väl Norge tagit guldet ändå. Men det är inte det som var min poäng. Poängen var att det aldrig tidigare, och kanske aldrig framöver, var ett läge där Northug var tvungen att dra. Och Hellner hade kunnat vänta ut honom tills han gjorde det - eller tills lagen bakom kom ikapp.

Link to comment
Share on other sites

Northug dro da ifra Tyskland og Finland på OL stafetten i Vancouver. Han hentet også Teichmann på stafetten ganske fort i Librec 2009.

Jag får väl gå tillbaka i minnet och se om han verkligen gjorde det från början på sina sträckor och dessutom solo. Att han är kapabel att göra det tvivlar jag inte på. Jag tror dock inte han skulle kunnat gå ifrån Hellner i början på deras sträcka i VM-stafetten. Som många har skrivit kan mycket väl Norge tagit guldet ändå. Men det är inte det som var min poäng. Poängen var att det aldrig tidigare' date=' och kanske aldrig framöver, var ett läge där Northug var tvungen att dra. Och Hellner hade kunnat vänta ut honom tills han gjorde det - eller tills lagen bakom kom ikapp.[/quote']

Jag håller med dig!

Jag tror Northug vunnit oavsett men det kanske hade blivit lite spännande om han fått göra allt jobbet själv.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att Northugs överlägsenhet ger fler sidor av spekulationer på forumet.

Det spelar nog ingen roll om Hellner hade väntat ut honom.

Northug har ett mål - att vara först över mållinjen. Han planerar loppen efter detta, och åker efter den planeringen - självklart.

 

Det är inte bara att säga att andra gör jobbet åt honom. Många av dom bästa orkar ju inte ens hänga med om det går riktigt fort.

Bara att vänta, allt har sin tid, så även Northug.

 

Just nu är han BÄST. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Absolut, Northug hade krossat varenda fjäder på Elofsson, Dählie, Svan, Wassberg osv. Ingen av dem har en chans i en spurt och Northug är så förbannat tränad att Elofsson aldrig skulle orka köra ifrån honom på en vi säger dubbeljakt 30km, eller 50km fritt/klassiskt om ni så vill.
Link to comment
Share on other sites

Northug skall ju köra Norefjlellsrennet. Ett kuperat långlopp på 65 km mot hela långloppseliten och minst halva svenska stafettlaget. Tror han tar hem det lätt också trots att jag också är med:)

 

http://n-3.no/

Northug ska enligt Ski Classics åka Marcialonga, König Ludwig Lauf och Vasaloppet

 

http://www.skiclassics.com/content/petter-northug-jr-ski-classics-2012

Link to comment
Share on other sites

Absolut, Northug hade krossat varenda fjäder på Elofsson, Dählie, Svan, Wassberg osv. Ingen av dem har en chans i en spurt och Northug är så förbannat tränad att Elofsson aldrig skulle orka köra ifrån honom på en vi säger dubbeljakt 30km, eller 50km fritt/klassiskt om ni så vill.

Han har några medaljer kvar innan han har nått fram till några av de du nämner ovan. Fast fortsätter han i samma stil som de senaste vintrarna kan han nog bli etta genom tiderna så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...