Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

fot knöl - det gör ont när jag åker


buhu

Recommended Posts

Jag har åkt i 3 säsonger nu och är en motionsåkare. För 1,5 månad sedan fick jag problem. När jag åkte fick jag ont i foten av skidskon som jag åkt i 3 säsonger. Inget mer med det tänkte jag och vilade några dagar och provade åka igen men det gjorde ännu mer ont. Då tog jag och kollade på min fot och såg att ett knöl på insidan av foten var illröd.

 

Nu har jag under 1,5 månad vilat och provat efter 2 veckors lång vila och direkt jag satt på skidskon så fick jag problem efter bara några minuter.

 

Vettefan vad jag ska göra då jag älskar åka klassisk men det här håller inte längre

 

Jag har hittat en bild på nätet som liknar min fot fast utan knölen som är längst fram vid stortån. Knölen som jag har problem med är den i mitten av foten och min är större och väldigt rödare än övrig fot.

 

Vad ska jag göra?

 

 

http://isprinsessanj.blogg.se/images/2008/dsc00227_20088441.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en stor knöl på hälen, höger utsida på hälbenet. Upptäckte den förra veckan efter ett smärtsamt första pass efter ÖS. Troligen uppstod den under ÖS. Har ngt svagt minne av att jag hade lite ont under loppet men det var ju inte direkt det enda stället man hade ont på. Har av och till känt lite "trycksmärta" på höger häl men har för mig att det mest var insidan av hälen då.

 

Hur blir man av med knölar?

 

Har Alpina ECL men när jag åkte i helgen så tog jag mina gamla mjukare skor ("rullskidskorna") och då kändes det ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en stor knöl på hälen, höger utsida på hälbenet. Upptäckte den förra veckan efter ett smärtsamt första pass efter ÖS. Troligen uppstod den under ÖS. Har ngt svagt minne av att jag hade lite ont under loppet men det var ju inte direkt det enda stället man hade ont på. Har av och till känt lite "trycksmärta" på höger häl men har för mig att det mest var insidan av hälen då.

 

Hur blir man av med knölar?

 

Har Alpina ECL men när jag åkte i helgen så tog jag mina gamla mjukare skor ("rullskidskorna") och då kändes det ingenting.

Jag har också en sådan knöl på vänster häl. När den blir inflammerad gör det riktigt ont i den när jag stöter till något. Kollade upp den i höstas och dom skickade mig till ortopeden. Fick en kortisonspruta i hälen och sen dess har det inte gjort ont. Fick jag problem igen så skulle dom operera bort lite ben på hälen så det blev mer utrymme.

Gå och kolla upp det är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en stor knöl på hälen' date=' höger utsida på hälbenet. Upptäckte den förra veckan efter ett smärtsamt första pass efter ÖS. Troligen uppstod den under ÖS. Har ngt svagt minne av att jag hade lite ont under loppet men det var ju inte direkt det enda stället man hade ont på. Har av och till känt lite "trycksmärta" på höger häl men har för mig att det mest var insidan av hälen då.

 

Hur blir man av med knölar?

 

Har Alpina ECL men när jag åkte i helgen så tog jag mina gamla mjukare skor ("rullskidskorna") och då kändes det ingenting.[/quote']

Jag har också en sådan knöl på vänster häl. När den blir inflammerad gör det riktigt ont i den när jag stöter till något. Kollade upp den i höstas och dom skickade mig till ortopeden. Fick en kortisonspruta i hälen och sen dess har det inte gjort ont. Fick jag problem igen så skulle dom operera bort lite ben på hälen så det blev mer utrymme.

Gå och kolla upp det är mitt råd.

Har du kvar knölen?

 

Det känns som om min möjligtvis är vätskefylld. Ska avvakta och se om den lägger sig. Det gör inte ont förutom med Alpina vid skidåkning (inte alltid). Känns inte med vanliga skor etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en stor knöl på hälen' date=' höger utsida på hälbenet. Upptäckte den förra veckan efter ett smärtsamt första pass efter ÖS. Troligen uppstod den under ÖS. Har ngt svagt minne av att jag hade lite ont under loppet men det var ju inte direkt det enda stället man hade ont på. Har av och till känt lite "trycksmärta" på höger häl men har för mig att det mest var insidan av hälen då.

 

Hur blir man av med knölar?

 

Har Alpina ECL men när jag åkte i helgen så tog jag mina gamla mjukare skor ("rullskidskorna") och då kändes det ingenting.[/quote']

Jag har också en sådan knöl på vänster häl. När den blir inflammerad gör det riktigt ont i den när jag stöter till något. Kollade upp den i höstas och dom skickade mig till ortopeden. Fick en kortisonspruta i hälen och sen dess har det inte gjort ont. Fick jag problem igen så skulle dom operera bort lite ben på hälen så det blev mer utrymme.

Gå och kolla upp det är mitt råd.

Har du kvar knölen?

 

Det känns som om min möjligtvis är vätskefylld. Ska avvakta och se om den lägger sig. Det gör inte ont förutom med Alpina vid skidåkning (inte alltid). Känns inte med vanliga skor etc.

Ja den är kvar men inte lika stor och röd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

kanske ett alternativ (från alpinåkning = hårda, elaka pjäxor) kan vara att använda ngn/ngra millimeter tjock typ "skumplast" stor som typ femkrona (beroende på hur stor resp knöl är) och klippa ut litet hål i för knölen och tejpa fast på foten över knölen, med urklippta hålet såklart över knölen, så tryckavlastar det knölen, då ju det material som är kvar bredvid det man klippte ut trycker ut pjäxan ngt.

 

Väl iofs tveksamt om detta är långsiktig lösning. Kanske mer av Mcgyver-lösning

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...