Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Min träning ger ingenting!

• Vänligen logga in för att kunna svara
144 svar till detta ämne

omega3000

omega3000

Medlem

• Members
  • Pip
  • 75 inlägg

Är du säker på att antalet minuter efter vinnaren ger en rättvis jämförelse? Hur gick det placeringsmässigt? Träffade du rätt med skidor och vallning i år?

Plats 89 i år, plats 75 i fjor. Sämre placering i år alltså trots mer träning. Antalet minuter efter vinnaren tycker jag annars är ett bra mått.

Enligt mig är inte heller placering ett särskilt entydigt tecken på om träningen ger något eller inte. Man kan ju tänka sig att det är rätt många av dina konkurrenter som har haft bättre träningsmöjligheter med den vinter som har varit nu jämfört med normalåret. Med andra ord kan även ungefär samma placering vara ett tecken på att man har blivit bättre.

Dock kanske den största missen ändå är i vad man brukar kalla dagsform? Kändes det som att du hade en bra dag med bra skidor och gjorde ett bra lopp? Hur kändes det i fjol?
Inte snabb men långsam.

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Pask -mycket enkelt! Du tränande ju enligt egen utsago INTE sånt som gör dig bättre på vasan. Som sagt, intervaller är bortkastat som du just har bevisat. Sannolikt har du förbättrat din syreupptagning och höjt din mjölksyratröskel. Jättebra, men det var ju inte det du ville, eller?

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Pask -mycket enkelt! Du tränande ju enligt egen utsago INTE sånt som gör dig bättre på vasan. Som sagt, intervaller är bortkastat som du just har bevisat. Sannolikt har du förbättrat din syreupptagning och höjt din mjölksyratröskel. Jättebra, men det var ju inte det du ville, eller?

Varför ska man inte köra intervallar????
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Tobbe L. Läs första inlägget - pask vill bli bättre på vasan. vasan är LÅNG!. Pask tränar ganska lite. Alltså måste han prioritera. Han kan ju inte bli bra på allt med bara 5 tim träning i veckan. Om han hade velat bli bra på 10 km hade han behövt köra väldigt mycket intervaller men då kommer han inte att orka vasan.

Min högst personliga uppfattning är att vasan är lite trist på detta sätt. Den är ju så extrem att det blir fråga om extrema kompromisser i träningen och motionärer lätt hamnar i pasks dilemma.

Som extra grädde på moset tränar ju träning upp förmågan att tillgogogöra sig träning. Med endast 5 tim/vecka bli naturligtvis återhämtningsförmågan lidande. Alltså måste man vara försiktig med intervaller med hög intensitet då dessa sliter oerhört på kroppen. Om man istället kör dem på lite lägre intensitet slösar man bara bort tid som behövs för att öka uthålligheten.

Dessutom är skidåkning en tekniksport och det är svårare att fokusera på tekniken nära maxpuls. På ett lugnare pass däremot kan man lägga in lite teknikövningar utan att uthållighetsträningen bli lidande.

Redigerat av Labradoren, 20 mars 2011 - 02:39 .

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
nej nej...om han bara tränar 5t/v så är intervaller bra! jag körde knappt några längre pass innan vasan i år.. men körde dock 5 långlopp. plac 109. så för mig räcker tävlingarna för att vänja kroppen
Train hard win easy!

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Ironman: Jo, det kanske räxker för dig men trådskaparen klagade ju inte pä att du inte fick ut nåt av din träning :). pask påstår sig ha kört intervaller och inte fått ut nåt av dem. Vad är det då för mening med att be honom fortsätta med intervallerna bara för att du kör intervaller? Rimligen måste han ju göra något annat än han tidigare gjort för att få ett annorlunda resultat. Att upprepa samma sak ger ju naturligtvis samma resultat och det resultatet är han ju missnöjd med.

Redigerat av Labradoren, 20 mars 2011 - 08:44 .

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Mkt prat om vasan men det var ju skejtvasan det gällde eller hur? Långt iofs men inte lika långt som vasan. Förändrar väl läget lite iaf?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Ironman: Jo, det kanske räxker för dig men trådskaparen klagade ju inte pä att du inte fick ut nåt av din träning :). pask påstår sig ha kört intervaller och inte fått ut nåt av dem. Vad är det då för mening med att be honom fortsätta med intervallerna bara för att du kör intervaller? Rimligen måste han ju göra något annat än han tidigare gjort för att få ett annorlunda resultat. Att upprepa samma sak ger ju naturligtvis samma resultat och det resultatet är han ju missnöjd med.

Jag undrar om allt detta har blivit en pseudodebatt. Pask skriver ju Skejtvasan (hans resultat hade varit rätt OK onm det varit Vasan tycker jag...) - så den är inte så fruktansvärt lång - bara halva sträckan. Men annars håller jag med Labradoren om att försöka öka antalet timmars träning - och framför allt lugna distanspass. (Du verkar ju prövat intervaller utan resultat. Sedan beror väl väldigt mycket på vad man har för förmåga samt även hur man tränar intervaller mm.)

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Jag har läst att det finns forskning som tyder på att man som motionär får mest ut av att träna ca 20% A3 och 80% A1.

A2 träning skall man försöka skippa, men det är inte så lätt har jag märkt. Är liksom enklast att köra i den pulszonen. Kanske därför man utvecklas minst av träning i den intensiteten...

nick

nick

Medlem

• Members
  • Pip
  • 369 inlägg

Tobbe L. Läs första inlägget - pask vill bli bättre på vasan. vasan är LÅNG!. Pask tränar ganska lite. Alltså måste han prioritera. Han kan ju inte bli bra på allt med bara 5 tim träning i veckan. Om han hade velat bli bra på 10 km hade han behövt köra väldigt mycket intervaller men då kommer han inte att orka vasan.

Min högst personliga uppfattning är att vasan är lite trist på detta sätt. Den är ju så extrem att det blir fråga om extrema kompromisser i träningen och motionärer lätt hamnar i pasks dilemma.

Som extra grädde på moset tränar ju träning upp förmågan att tillgogogöra sig träning. Med endast 5 tim/vecka bli naturligtvis återhämtningsförmågan lidande. Alltså måste man vara försiktig med intervaller med hög intensitet då dessa sliter oerhört på kroppen. Om man istället kör dem på lite lägre intensitet slösar man bara bort tid som behövs för att öka uthålligheten.

Dessutom är skidåkning en tekniksport och det är svårare att fokusera på tekniken nära maxpuls. På ett lugnare pass däremot kan man lägga in lite teknikövningar utan att uthållighetsträningen bli lidande.

För att åka bra på vasaloppet krävs bra anaerob och aerob tröskeleffekt/fart i stakning plus hygglig vo2max, anaerob tröskel tränas bäst med snabbdistans och långa intervaller strax under eller på tröskel, aerob tröskel tränas bäst på lugn till halvhård distans ca 80% av max under lång tid. detta ska man ha fokus på för att bli bra på vasan på stakning givetvis.
vo2max tränas bäst med intervaller på 4-5min över anaerob tröskel, och är inte det som är viktigast för vasan, men jag tror många som kör intervaller väljer 4x4 min sitället för 3x20min eller 60-90min snabbdistans nära tröskel där dom sistnämnda är bäst för långlopp. men självklart ska man träna alla kvaliteer

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

. vasan är LÅNG!.

För att åka bra på vasaloppet krävs...

Denna tråd gällde väl inte den överlånga stakningsorgien... Det var ett annat lopp trådstartaren ville bli bättre på.

Är lite trött på det extrema Vasaloppsfokuset på detta forum ibland.

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Pask säger att han tränat intervaller och att detta inte gjort honom bättre. Han frågar då efter vad han skall göra för att bli bättre. Då får han till svar att 'han skall köra intervaller' för det är minsann bra.

En definition av galenskap är att upprepa samma handling i tron att utfallet skall bli annorlunda. Kom igen nu - att upprepade gånger påpeka att skejtvasan är kortare än vasaloppet lär väl inte mitokondrierna i pasks kropp bry sig om? Att person xyz kör intervaller lär väl inte påveka pasks neurologi i någon meningsfull utsträckning?

Med samma träning kommer kan han naturligtvis få samma resultat. Alltså måste han ändra träningen om han vill uppnå ett annat resultat. Kom igen å tänk lite nu :) Om pask vill bli bättre måste han helst träna annorlunda och dessutom gärna mer. Om nu 'mer' inte finns så är väl ändå inte lösningen att även välja bort annorlunda?

Redigerat av Labradoren, 22 mars 2011 - 16:10 .

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg
Oj vilken fart det blev på debatten. Några klargöranden:

1. Det hela handlar om mina resultat i skejtåkning, och i synnerhet Skejtvasan. För mig är det stor skillnad i träning mellan Vasaloppet och Skejtvasan. Träning inför Vasaloppet handlar för mig om att orka hålla trycket uppe i stakningen i 9 mil. Det har jag lyckats bra med tidigare (har kört Vasan på 5:19 som bäst). I skejt är det pulsen som sätter taket för mig. Vare sig jag kör 8 eller 45 km ligger jag farligt nära maxpulsen större delen av tiden.

2. Denna vinter har jag kört stor del intervallpass, och ökat min träningsmängd ganska mycket (från en riktigt låg nivå, skall tilläggas). Jag tycker inte det har gett så mycket, jag kan inte åka så mycket fortare vare sig på 8 eller 45 km. Det är därför jag undrar om jag har tränat på fel sätt? Ligger jag på för hög puls i mina 4x4-intervaller? Eller för låg? Fungerar inte intervallträning för alla människor? Ska jag slopa all intervallträning och lägga tiden på långa A1-pass? Är jag "oträningsbar"? Har jag ett lågt tak när det gäller syreupptagning som jag inte kan höja?

3. Visst, jag hade nog inte min bästa dag på Skejtvasan. Jag hade haft en förkylning ganska tätt inpå, och mina skidor var väl inte helt perfekta heller. Men jag har även åkt andra lopp under säsongen, och mönstret är detsamma. Jag ligger och flåsar på 95% av maxpuls, medan gamla tanter åker förbi mig...

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Du kanske ska ta hjälp av någon expert och få ett träningsschema upplagt utifrån dina förutsättningar. Gör ett test t.ex vid Skidtunnelns testcenter och få reda hur du ska träna. Och sedan kontinuerlig uppföljning av att det leder framåt. Funderar själv på att göra just detta.

Det låter som en god idé. Jag tror att jag skall börja med att kontakta en tränare i den lokala skidklubben, och se om det leder någon vart.

Pask, vi får ta ett träningspass ihop och diskutera detta, det är väldigt intressant ämne.

Gärna!

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Oj vilken fart det blev på debatten. Några klargöranden:

1. Det hela handlar om mina resultat i skejtåkning, och i synnerhet Skejtvasan. För mig är det stor skillnad i träning mellan Vasaloppet och Skejtvasan. Träning inför Vasaloppet handlar för mig om att orka hålla trycket uppe i stakningen i 9 mil. Det har jag lyckats bra med tidigare (har kört Vasan på 5:19 som bäst). I skejt är det pulsen som sätter taket för mig. Vare sig jag kör 8 eller 45 km ligger jag farligt nära maxpulsen större delen av tiden.

2. Denna vinter har jag kört stor del intervallpass, och ökat min träningsmängd ganska mycket (från en riktigt låg nivå, skall tilläggas). Jag tycker inte det har gett så mycket, jag kan inte åka så mycket fortare vare sig på 8 eller 45 km. Det är därför jag undrar om jag har tränat på fel sätt? Ligger jag på för hög puls i mina 4x4-intervaller? Eller för låg? Fungerar inte intervallträning för alla människor? Ska jag slopa all intervallträning och lägga tiden på långa A1-pass? Är jag "oträningsbar"? Har jag ett lågt tak när det gäller syreupptagning som jag inte kan höja?

3. Visst, jag hade nog inte min bästa dag på Skejtvasan. Jag hade haft en förkylning ganska tätt inpå, och mina skidor var väl inte helt perfekta heller. Men jag har även åkt andra lopp under säsongen, och mönstret är detsamma. Jag ligger och flåsar på 95% av maxpuls, medan gamla tanter åker förbi mig...

Har du provat lite längre intervaller typ 10-15 minx3? tyckte det gav mycket för mig den här vintern fast då i klassiskt.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Jag har läst att det finns forskning som tyder på att man som motionär får mest ut av att träna ca 20% A3 och 80% A1.

A2 träning skall man försöka skippa, men det är inte så lätt har jag märkt. Är liksom enklast att köra i den pulszonen. Kanske därför man utvecklas minst av träning i den intensiteten...

Är det någon som har länkar till de här artiklarna. Jag har sett de refereras på massa ställen men inte hittat någon som länkat till de. Skulle vara intressant att läsa.

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg
Pask, dina problem låter lite som det jag drabbades av när jag efter många år av hög träningsdos med mycket både långa och hårda pass i stort sett slutade träna, och sedan efter yttligare några år tänkte ta ett nytt tag. Då skulle jag jävlarimig träna kvalitet. Bort med tretimmarspassen löpning i skog. In med intervaller. Jag blev inte ett dugg bättre än när jag knappt tränade alls. I alla fall inte på det jag vill bli bra på. Jag ville ju åka vasan, spring långa natten på tiomila osv, men jag blev istället en jävel på att kuta i fem minuter i taget med vila imellan. Min något ovetenskapliga analys säger att min kropp blir lat av intervaller. Den förväntar sig vila. När jag böt ut intervallpassen mot tempopass på runt en timme i blodsmaks-och-svartna-för-ögonen-tempo varvat med enstaka riktigt långa pass i lugnare tempo så gav det mycket bättre resultat, utan att för den delen ta så mycket tid. I alla fall på halvlånga distanser, såsom skatevasan.

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg

Pask, dina problem låter lite som det jag drabbades av när jag efter många år av hög träningsdos med mycket både långa och hårda pass i stort sett slutade träna, och sedan efter yttligare några år tänkte ta ett nytt tag. Då skulle jag jävlarimig träna kvalitet. Bort med tretimmarspassen löpning i skog. In med intervaller. Jag blev inte ett dugg bättre än när jag knappt tränade alls. I alla fall inte på det jag vill bli bra på. Jag ville ju åka vasan, spring långa natten på tiomila osv, men jag blev istället en jävel på att kuta i fem minuter i taget med vila imellan. Min något ovetenskapliga analys säger att min kropp blir lat av intervaller. Den förväntar sig vila. När jag böt ut intervallpassen mot tempopass på runt en timme i blodsmaks-och-svartna-för-ögonen-tempo varvat med enstaka riktigt långa pass i lugnare tempo så gav det mycket bättre resultat, utan att för den delen ta så mycket tid. I alla fall på halvlånga distanser, såsom skatevasan.

Här har vi pudelns kärna. Träningsupplägg måste vara INDIVIDUELLA. Det som funkar för en (ex Ironman som med lite intervaller lyckas placera på plats 109 i VL) funkar inte för en annan.

Om man som PASK testat ett upplägg och det inte funkar då är det dags att pröva något annat.

Enda standardtipset som verkar funka för alla är: mer träning = högre prestation
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

skidh

skidh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg
Jag håller med om att träningsupplägg måste vara individuella. En del gör väldigt bra ökningar av lugna långpass medan andra bara blir "sega" av långpass och behöver hårdare intervaller. Dock är inte alltid högre träningmänd = bättre resultat. Någonstans finns en gräns för ens personliga återhämtning. Efter ett bortkastat år av träning där jag inte blev något bättre trotts mycket träning börjde jag fundera och testa mer med vila. Kör jag ett intervallpass, antingen tröskel eller syreupptag måste jag ha en dags vila per tränad dag. Kör jag väldigt lugnt kan jag träna upp till 8-9 timmar en vecka men det ger knappt nått, bara lite teknik. Kan det vara för dålig återhämtning mellan passen?

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg

Jag håller med om att träningsupplägg måste vara individuella. En del gör väldigt bra ökningar av lugna långpass medan andra bara blir "sega" av långpass och behöver hårdare intervaller. Dock är inte alltid högre träningmänd = bättre resultat. Någonstans finns en gräns för ens personliga återhämtning. Efter ett bortkastat år av träning där jag inte blev något bättre trotts mycket träning börjde jag fundera och testa mer med vila. Kör jag ett intervallpass, antingen tröskel eller syreupptag måste jag ha en dags vila per tränad dag. Kör jag väldigt lugnt kan jag träna upp till 8-9 timmar en vecka men det ger knappt nått, bara lite teknik. Kan det vara för dålig återhämtning mellan passen?

Innan man kan träna mycket måste man träna mer ;)

Jag bjussar på en klyscha till från en personlig favorit: "Training doesn't make perfect. Perfect training makes perfect."

"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar