Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Min träning ger ingenting!


Pask

Recommended Posts

Förra säsongen hade jag en usel träningshöst med allehanda problem som hindrade min träning. När snön kom var jag i dålig form och hade ont om tid för träning. Fram till Skejtvasan fick jag ihop 15 mil skejt och 30 mil klassiskt. Det blev mest lugna distanspass, inte ett enda intervallpass. Resultat: Jag var 45 minuter efter segraren på Skejtvasan.

 

I år hade jag en bra träningshöst, åkte en hel del rullskidor och varvade med skidgångsintervaller i backe. Snön kom rekordtidigt, och jag har tränat både mycket distans och en hel del hårda intervallpass. Fram till Skejtvasan fick jag ihop 60 mil skejt och 30 mil klassiskt. Resultat: Jag var 41 minuter efter segraren i Skejtvasan.

 

Resultatet av fyra gånger så mycket träning blev alltså en nästan försumbar förbättring! Det måste vara något fel på mitt träningsupplägg, men jag förstår inte var felet ligger.

 

Det känns som att jag inför nästa säsong lika gärna kan lägga ner träningen, den ger ju ändå ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply
Min uppfattning är att med den skillnad i träningsdos du beskriver tror jag inte man kan förvänta sig någon skillnad. Den skillnad du råkade få skulle lika väl kunnat varit omvänd. Jag har åkt 5 vasalopp med helt olika träningsgrad men brukar alltid komma i mål inom ett tidsfönster på 15 min.
Link to comment
Share on other sites

Du kanske ska ta hjälp av någon expert och få ett träningsschema upplagt utifrån dina förutsättningar. Gör ett test t.ex vid Skidtunnelns testcenter och få reda hur du ska träna. Och sedan kontinuerlig uppföljning av att det leder framåt. Funderar själv på att göra just detta.
Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att antalet minuter efter vinnaren ger en rättvis jämförelse? Hur gick det placeringsmässigt? Träffade du rätt med skidor och vallning i år?

Plats 89 i år, plats 75 i fjor. Sämre placering i år alltså trots mer träning. Antalet minuter efter vinnaren tycker jag annars är ett bra mått.

 

Min uppfattning är att med den skillnad i träningsdos du beskriver tror jag inte man kan förvänta sig någon skillnad. Den skillnad du råkade få skulle lika väl kunnat varit omvänd. Jag har åkt 5 vasalopp med helt olika träningsgrad men brukar alltid komma i mål inom ett tidsfönster på 15 min.

När jag har gjort motsvarnde ökning i träningsdos förut inför mina Vasalopp har jag kapat upp emot en timme i åktid. Men jag verkar ha betydligt lättare för att förbättra mig i stakåkningen än i skejt. Har man kommit över en viss nivå i fristl handlar allt om puls. Jag slår i "pulstaket", min snittpuls på Skejtvasan var 90% av max. Jag kunde inte pressa mig hårdare.

 

Vasaloppet handlar ju mindre om puls (i alla fall för motionärer), och mer om att orka hålla trycket uppe i stakningen i 9 mil.

Link to comment
Share on other sites

Förra säsongen hade jag en usel träningshöst med allehanda problem som hindrade min träning. När snön kom var jag i dålig form och hade ont om tid för träning. Fram till Skejtvasan fick jag ihop 15 mil skejt och 30 mil klassiskt. Det blev mest lugna distanspass, inte ett enda intervallpass. Resultat: Jag var 45 minuter efter segraren på Skejtvasan.

 

I år hade jag en bra träningshöst, åkte en hel del rullskidor och varvade med skidgångsintervaller i backe. Snön kom rekordtidigt, och jag har tränat både mycket distans och en hel del hårda intervallpass. Fram till Skejtvasan fick jag ihop 60 mil skejt och 30 mil klassiskt. Resultat: Jag var 41 minuter efter segraren i Skejtvasan.

 

Resultatet av fyra gånger så mycket träning blev alltså en nästan försumbar förbättring! Det måste vara något fel på mitt träningsupplägg, men jag förstår inte var felet ligger.

 

Det känns som att jag inför nästa säsong lika gärna kan lägga ner träningen, den ger ju ändå ingenting.

Styrketränar du nåt? För mig känns det som att styrketräningen gör att jag kan åka fortare med bibehållen pulsnivå.

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

ökade du mängden intervallpass mycket? Det låter som om du totalt inte tränar så många timmar i veckan. Om du då lägger tiden på intervaller blir det typiska resultatet det du ser här.

Jämfört med i fjor har jag ökat mängden distansträning något, men den stora ökningen ligger i intervallpassen. Förra säsongen körde jag inga intervallpass alls på snö, i år har jag kört fler intervallpass än distanspass.

 

Det verkar alltså som om intervallpassen inte ger speciellt mycket.

 

Och nej, jämfört med många andra här tränar jag inte så många timmar per vecka. Denna vinter har jag nog kört ca 5 timmar/vecka i skidspåret, plus någon timme styrketräning varje vecka. Min fru tycker ändå att det är alldeles för mycket...

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste som finns är att träna lungt. Åka så sakta att tjocka tanter kör om. Om du har disciplin att ALDRIG öka pulsen över snacktempo och skiter i intervallerna kommer du att bli chockad över förbättringarna.

 

Jag vet att du mestadels tränar i det enda tempo du kan - en bit under tävlingstempo. Detta ger ingeting - du kan ju redan detta. Du måste alltså göra något du inte kan, t.ex. åka sakta. låt oss ponera 5 timmars träning i veckan med målsättning att bli bättre på vasan. Det bästa är då att bara köra ett pass på 5 timmar. Ok, familjen å jobbet å vadenuär ställer till det. Ok, kör då två pass - kanske 3+2 timmar.

 

Om du norrmalt kör en mil på 45 minuter bör du nu skita i att kolla tiden per mil. Skaffa istället en pulsmätare å kör ALDRIG över 75% av maxpuls. Se till att äta DIREKT efter träningen. går inte det så skit i träningen till du kan träna och äta efter varandra. Se till att sova ordentligt efter träningen. Går inte de så flytta träningen till ett tillfälle när du kan sova efteråt. Gnäller frugan så skaffa för tusan en ny. En fru som inte kan var själv 5 timmar kommer ändå bara att vara till besvär.

 

Om du nu mot förmodan klarar av att BARA träna lungt så kommer resultaten efter c:a 3 veckor. GARANTERAT! Om inte bjuder jag på ett par nya Carbonlight!

Link to comment
Share on other sites

Långsammare än tanter? Om det är givande så rekommenderar jag teknikträning för annars är det turåkning snarare än längdåkning. Brink kör långpass i A2.

 

Själv kan jag inte ge så många råd. Är ingen fena på skate, men själv har jag problem med tekniken när det går riktigt snabbt i lätt terräng som jag antar skatevasan är.

 

Sen kryllar det inte av tävlingar i skate för annars skulle jag rekommendera fler tävlingar. Inget lär en att veta sina gränser som tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att antalet minuter efter vinnaren ger en rättvis jämförelse? Hur gick det placeringsmässigt? Träffade du rätt med skidor och vallning i år?

Plats 89 i år' date=' plats 75 i fjor. Sämre placering i år alltså trots mer träning. Antalet minuter efter vinnaren tycker jag annars är ett bra mått.

 

Min uppfattning är att med den skillnad i träningsdos du beskriver tror jag inte man kan förvänta sig någon skillnad. Den skillnad du råkade få skulle lika väl kunnat varit omvänd. Jag har åkt 5 vasalopp med helt olika träningsgrad men brukar alltid komma i mål inom ett tidsfönster på 15 min.

När jag har gjort motsvarnde ökning i träningsdos förut inför mina Vasalopp har jag kapat upp emot en timme i åktid. Men jag verkar ha betydligt lättare för att förbättra mig i stakåkningen än i skejt. Har man kommit över en viss nivå i fristl handlar allt om puls. Jag slår i "pulstaket", min snittpuls på Skejtvasan var 90% av max. Jag kunde inte pressa mig hårdare.

 

Vasaloppet handlar ju mindre om puls (i alla fall för motionärer), och mer om att orka hålla trycket uppe i stakningen i 9 mil.

Pask, vi får ta ett träningspass ihop och diskutera detta, det är väldigt intressant ämne.

Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste som finns är att träna lungt. Åka så sakta att tjocka tanter kör om. Om du har disciplin att ALDRIG öka pulsen över snacktempo och skiter i intervallerna kommer du att bli chockad över förbättringarna.

 

Jag vet att du mestadels tränar i det enda tempo du kan - en bit under tävlingstempo. Detta ger ingeting - du kan ju redan detta. Du måste alltså göra något du inte kan, t.ex. åka sakta. låt oss ponera 5 timmars träning i veckan med målsättning att bli bättre på vasan. Det bästa är då att bara köra ett pass på 5 timmar. Ok, familjen å jobbet å vadenuär ställer till det. Ok, kör då två pass - kanske 3+2 timmar.

 

Om du norrmalt kör en mil på 45 minuter bör du nu skita i att kolla tiden per mil. Skaffa istället en pulsmätare å kör ALDRIG över 75% av maxpuls. Se till att äta DIREKT efter träningen. går inte det så skit i träningen till du kan träna och äta efter varandra. Se till att sova ordentligt efter träningen. Går inte de så flytta träningen till ett tillfälle när du kan sova efteråt. Gnäller frugan så skaffa för tusan en ny. En fru som inte kan var själv 5 timmar kommer ändå bara att vara till besvär.

 

Om du nu mot förmodan klarar av att BARA träna lungt så kommer resultaten efter c:a 3 veckor. GARANTERAT! Om inte bjuder jag på ett par nya Carbonlight!

Åhå, då kan man se fram emot ett par nya Carbonlite nästa vinter!

 

Jag testade detta, inte i skidåkning med väl i cykling för att antal år sedan. Körde strikt efter pulsmätaren långa, lugna pass i några månader. Jag tyckte inte att det gav så mycket, jag hade svårt att få upp farten efter det. En höst körde jag löpning enligt Maffetone (även det långa lugna pass) i två månader, men det gav inte ett skit. Ingen förbättring alls på två månader. Så nog är jag lite skeptisk.

 

Fast å andra sidan, efter vinterns "intervallfiasko" är jag beredd att testa det mesta.

 

 

Styrketränar du nåt? För mig känns det som att styrketräningen gör att jag kan åka fortare med bibehållen pulsnivå. /Mattias

Ja, i år har jag faktiskt kört lite benstyrketräning för att få bättre tryck i skejtåkningen. Jag tycker att det har hjälpt, speciellt i uppförsbackarna. När jag kör i tävlingstempo är det dock pulsen som sätter gräns. Det känns som att jag skulle kunna gå på hårdare med benen, men andning och puls hänger inte med.

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste som finns är att träna lungt. Åka så sakta att tjocka tanter kör om. Om du har disciplin att ALDRIG öka pulsen över snacktempo och skiter i intervallerna kommer du att bli chockad över förbättringarna.

 

Jag vet att du mestadels tränar i det enda tempo du kan - en bit under tävlingstempo. Detta ger ingeting - du kan ju redan detta. Du måste alltså göra något du inte kan' date=' t.ex. åka sakta. låt oss ponera 5 timmars träning i veckan med målsättning att bli bättre på vasan. Det bästa är då att bara köra ett pass på 5 timmar. Ok, familjen å jobbet å vadenuär ställer till det. Ok, kör då två pass - kanske 3+2 timmar.

 

Om du norrmalt kör en mil på 45 minuter bör du nu skita i att kolla tiden per mil. Skaffa istället en pulsmätare å kör ALDRIG över 75% av maxpuls. Se till att äta DIREKT efter träningen. går inte det så skit i träningen till du kan träna och äta efter varandra. Se till att sova ordentligt efter träningen. Går inte de så flytta träningen till ett tillfälle när du kan sova efteråt. Gnäller frugan så skaffa för tusan en ny. En fru som inte kan var själv 5 timmar kommer ändå bara att vara till besvär.

 

Om du nu mot förmodan klarar av att BARA träna lungt så kommer resultaten efter c:a 3 veckor. GARANTERAT! Om inte bjuder jag på ett par nya Carbonlight![/quote']

Åhå, då kan man se fram emot ett par nya Carbonlite nästa vinter!

 

Jag testade detta, inte i skidåkning med väl i cykling för att antal år sedan. Körde strikt efter pulsmätaren långa, lugna pass i några månader. Jag tyckte inte att det gav så mycket, jag hade svårt att få upp farten efter det. En höst körde jag löpning enligt Maffetone (även det långa lugna pass) i två månader, men det gav inte ett skit. Ingen förbättring alls på två månader. Så nog är jag lite skeptisk.

 

Fast å andra sidan, efter vinterns "intervallfiasko" är jag beredd att testa det mesta.

 

 

Styrketränar du nåt? För mig känns det som att styrketräningen gör att jag kan åka fortare med bibehållen pulsnivå. /Mattias

Ja, i år har jag faktiskt kört lite benstyrketräning för att få bättre tryck i skejtåkningen. Jag tycker att det har hjälpt, speciellt i uppförsbackarna. När jag kör i tävlingstempo är det dock pulsen som sätter gräns. Det känns som att jag skulle kunna gå på hårdare med benen, men andning och puls hänger inte med.

Vet inte hur du har tränat intervaller men kör mycket intervaller/fart/snabbdistans det ger bra effekt men variera dom, 4-6minutarex4 stenhårt, 10-20minutare tröskelx2-3, tempopass på 60-90 min halvhårt, 10-20x1min stenhårt, 15/15 kontinuerligt i 30-60min, 3timmarspass med 60min tempo halvhårt.. 10-15sek maxspurterx10-20 etc... snabbdistans 2-3h för dom tuffa... man måste variera sig i intervallträning oxå om man ska bli bättre och variera intensiteten och längden på intervallerna, Dom halvhårda längre ska vara basen och sen spetsa med kortare hårda.

Att bara köra lugna pass ger inte mig mycket iaf, men nått lugnt långt pass av och till är bra för kroppen och knoppen,. Men som sagt bara för det är intervallfokus så kör inte bara korta 1hpass utan du måste ha längre pass varje vecka oxå om du ska åka långa tävlingar, och då antingen hellugna eller med lite snabbdistans inlagt.

 

Det är min mening iaf.

Link to comment
Share on other sites

Man blir bra på det man tränsr på. Kör man intervaller höjer man sin mjölksyratröskel - totalt meningslöst om man skall åka vasaloppet å bara träna 5 tim/vecka. Ska man bli bra på vasan gäller det att fixa det neurologiska, dvs att med så lite träning ändå vänja kroppen att stå å mala i timme efter timme. Man behöver åxå maximera sin fettförbränning. Nåt annat är det uppenbart ingen mening att lägga tid på om de e vasan man vill bli bättre på.

 

Poängen är alltså inte att intervaller inte skulle funka, det gör de naturligtvis. Däremot är de bortkastade på frågeställningen i denna tråd!

 

Precis som det konstateras ovan kommer t.ex förmågan till hög fart bli lidande, likaså förmågan att spurta men tyvärr kan man inte bli bra på allt med 5 tim/vecka.

Link to comment
Share on other sites

Precis som det konstateras ovan kommer t.ex förmågan till hög fart bli lidande, likaså förmågan att spurta men tyvärr kan man inte bli bra på allt med 5 tim/vecka.

Det är klart att man inte kan bli bra på allt, men frågeställningen var ju varför en ökning från typ 2 timmar till ca 6 timmar i veckan knappt gav någon effekt alls.

 

Min önskan är ju att med träning kunna höja min åkhastighet under 2-3 timmars åkning på en given (hög) pulsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Precis som det konstateras ovan kommer t.ex förmågan till hög fart bli lidande' date=' likaså förmågan att spurta men tyvärr kan man inte bli bra på allt med 5 tim/vecka.[/quote']

Det är klart att man inte kan bli bra på allt, men frågeställningen var ju varför en ökning från typ 2 timmar till ca 6 timmar i veckan knappt gav någon effekt alls.

 

Min önskan är ju att med träning kunna höja min åkhastighet under 2-3 timmars åkning på en given (hög) pulsnivå.

Hur är det med återhämtningen, mat, sömn, stress mm? Tror det är viktigt att alla pusselbitar faller på plats för ett bra resultat. Sedan tror jag också att man efter flera års träning uppnår en viss nivå som är relativt lätt att hålla men väldigt svår att förbättra.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur du har tränat intervaller men kör mycket intervaller/fart/snabbdistans det ger bra effekt men variera dom, 4-6minutarex4 stenhårt, 10-20minutare tröskelx2-3, tempopass på 60-90 min halvhårt, 10-20x1min stenhårt, 15/15 kontinuerligt i 30-60min, 3timmarspass med 60min tempo halvhårt.. 10-15sek maxspurterx10-20 etc... snabbdistans 2-3h för dom tuffa... man måste variera sig i intervallträning oxå om man ska bli bättre och variera intensiteten och längden på intervallerna, Dom halvhårda längre ska vara basen och sen spetsa med kortare hårda.

Att bara köra lugna pass ger inte mig mycket iaf, men nått lugnt långt pass av och till är bra för kroppen och knoppen,. Men som sagt bara för det är intervallfokus så kör inte bara korta 1hpass utan du måste ha längre pass varje vecka oxå om du ska åka långa tävlingar, och då antingen hellugna eller med lite snabbdistans inlagt.

 

Det är min mening iaf.

Där kan du ha en poäng. Jag har kört de flesta intervallpass på ungefär samma sätt: 3-4 min i högt tempo, sedan ca 3 min i lugnt tempo. Anledningen till detta är att det upplägget passar bra i mitt hemmaspår.

 

Under hösten körde jag skidgångsintervaller i backe enligt 4x4-metoden. Efter 4 veckor med 2 sådana pass per vecka trodde jag att jag skulle förbättra mig avsevärt. Icke. Sista passen gick marginellt fortare än de första (samma pulsnivå, 90-95% av max). Måste man köra oftare för att det skall ge något? Eller fungerar det bara för vissa individer?

 

Givetvis har jag kört långpass också. Minst 1 gång i veckan har det blivit ett 2-timmarspass, ibland 3-timmarspass. Jag har inga problem med uthålligheten, det är maxfarten som jag inte lyckas öka.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur du har tränat intervaller men kör mycket intervaller/fart/snabbdistans det ger bra effekt men variera dom' date=' 4-6minutarex4 stenhårt, 10-20minutare tröskelx2-3, tempopass på 60-90 min halvhårt, 10-20x1min stenhårt, 15/15 kontinuerligt i 30-60min, 3timmarspass med 60min tempo halvhårt.. 10-15sek maxspurterx10-20 etc... snabbdistans 2-3h för dom tuffa... man måste variera sig i intervallträning oxå om man ska bli bättre och variera intensiteten och längden på intervallerna, Dom halvhårda längre ska vara basen och sen spetsa med kortare hårda.

Att bara köra lugna pass ger inte mig mycket iaf, men nått lugnt långt pass av och till är bra för kroppen och knoppen,. Men som sagt bara för det är intervallfokus så kör inte bara korta 1hpass utan du måste ha längre pass varje vecka oxå om du ska åka långa tävlingar, och då antingen hellugna eller med lite snabbdistans inlagt.

 

Det är min mening iaf.[/quote']

Där kan du ha en poäng. Jag har kört de flesta intervallpass på ungefär samma sätt: 3-4 min i högt tempo, sedan ca 3 min i lugnt tempo. Anledningen till detta är att det upplägget passar bra i mitt hemmaspår.

 

Under hösten körde jag skidgångsintervaller i backe enligt 4x4-metoden. Efter 4 veckor med 2 sådana pass per vecka trodde jag att jag skulle förbättra mig avsevärt. Icke. Sista passen gick marginellt fortare än de första (samma pulsnivå, 90-95% av max). Måste man köra oftare för att det skall ge något? Eller fungerar det bara för vissa individer?

 

Givetvis har jag kört långpass också. Minst 1 gång i veckan har det blivit ett 2-timmarspass, ibland 3-timmarspass. Jag har inga problem med uthålligheten, det är maxfarten som jag inte lyckas öka.

Jag tror du behöver intervallpass med mer mängd på intervallerna och lite lägre intensitet om du vill bli bättre på längre distanser, 4-6x4min är väl bra men inte bara dessa intervaller, kör även typ 3x20min med lite lägre intensitet, det ger mer uthållighet än 4x4. testa oxå gärna 15/15 kontinuerligt i 40-60min, eller snabbdistans 60-90min 80-87% av max

Det är nog individuellt vad man har för svaga sidor och starka, gäller att klura ut dessa och inse vad man bör träna på för att bli bättre.

Vad menar du med maxfart?, Maxfart på 5mil eller 10km eller 1km eller 100m?

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att antalet minuter efter vinnaren ger en rättvis jämförelse? Hur gick det placeringsmässigt? Träffade du rätt med skidor och vallning i år?

Plats 89 i år' date=' plats 75 i fjor. Sämre placering i år alltså trots mer träning. Antalet minuter efter vinnaren tycker jag annars är ett bra mått.[/quote']

Enligt mig är inte heller placering ett särskilt entydigt tecken på om träningen ger något eller inte. Man kan ju tänka sig att det är rätt många av dina konkurrenter som har haft bättre träningsmöjligheter med den vinter som har varit nu jämfört med normalåret. Med andra ord kan även ungefär samma placering vara ett tecken på att man har blivit bättre.

 

Dock kanske den största missen ändå är i vad man brukar kalla dagsform? Kändes det som att du hade en bra dag med bra skidor och gjorde ett bra lopp? Hur kändes det i fjol?

Link to comment
Share on other sites

Pask -mycket enkelt! Du tränande ju enligt egen utsago INTE sånt som gör dig bättre på vasan. Som sagt, intervaller är bortkastat som du just har bevisat. Sannolikt har du förbättrat din syreupptagning och höjt din mjölksyratröskel. Jättebra, men det var ju inte det du ville, eller?
Link to comment
Share on other sites

Pask -mycket enkelt! Du tränande ju enligt egen utsago INTE sånt som gör dig bättre på vasan. Som sagt, intervaller är bortkastat som du just har bevisat. Sannolikt har du förbättrat din syreupptagning och höjt din mjölksyratröskel. Jättebra, men det var ju inte det du ville, eller?

Varför ska man inte köra intervallar????

Link to comment
Share on other sites

Tobbe L. Läs första inlägget - pask vill bli bättre på vasan. vasan är LÅNG!. Pask tränar ganska lite. Alltså måste han prioritera. Han kan ju inte bli bra på allt med bara 5 tim träning i veckan. Om han hade velat bli bra på 10 km hade han behövt köra väldigt mycket intervaller men då kommer han inte att orka vasan.

 

Min högst personliga uppfattning är att vasan är lite trist på detta sätt. Den är ju så extrem att det blir fråga om extrema kompromisser i träningen och motionärer lätt hamnar i pasks dilemma.

 

Som extra grädde på moset tränar ju träning upp förmågan att tillgogogöra sig träning. Med endast 5 tim/vecka bli naturligtvis återhämtningsförmågan lidande. Alltså måste man vara försiktig med intervaller med hög intensitet då dessa sliter oerhört på kroppen. Om man istället kör dem på lite lägre intensitet slösar man bara bort tid som behövs för att öka uthålligheten.

 

Dessutom är skidåkning en tekniksport och det är svårare att fokusera på tekniken nära maxpuls. På ett lugnare pass däremot kan man lägga in lite teknikövningar utan att uthållighetsträningen bli lidande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...