Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Min träning ger ingenting!


Pask

Recommended Posts

Precis min poäng. Tekniken är det viktigaste och om den blir fel för att man kör fort (eller som du beskriver för långsamt) då är passet bortkastat. Bra teknik går före längd och fart.

Jag håller med HW och FredrikS. Kör man sakta så måste man använda en annan teknik. Är det verkligen det man vill träna?

 

Jag kan skejta i princip hur sakta som helst' date=' jag har åkt med min 4-årige son och hållit hans tempo. Men det blir ju en helt annan åkning, det känns inte som den har så mycket gemensamt med hur jag åker i tävlingstempo.

 

På mina långpass i vinter har jag försökt att åka så lugnt som möjligt, men ändå med bibehållen teknik. Då har jag oftast hamnat runt 80% av max i snitt, med korta toppar på mellan 85 och 90% i de värsta backarna. Dock kan jag se en svag tendens mot lägre puls på långpassen ju längre säsongen går. På ett av mina sista 2-timmarspass hade jag faktiskt bara 72% i snitt.

 

Min teori är att man måste vara relativt vältränad för att kunna köra lugna pass (<75%) med bibehållen teknik. Fast om vägen dit går via lugna pass på max 75% känns det som ett moment 22...[/quote']

Du har ju tränat ganska mycket +100 mil på snö varav mkt av det skate. På Skejtvasan hade du i snitt 17,5 km/h, och det är ju knappast dåligt men det kanske inte motsvarar dina förväntningar givet träningsmängden?

 

Du skrev själv att du hade mycket hög puls på dina skatepass och att du inte orkar åka på 3ans växel. Det indikerar för mig att du behöver förbättra teknik och arbetsekonomi. Om du däremot klarar att köra 2 timmarspass på snittpuls 72% stämmer ju inte detta. Hur är din allmänna syreupptagningsförmåga? Vad springer du plattmilen på?

 

Att träna teknik i tävlingsfart - som FredrikS skriver - funkar säkert för de som redan har bra teknik - läs elit/elitmotionärer. För motionärer tror jag inte på det. I de flesta andra tekniksporter nöter man in rätt rörelser i lugnt tempo med fräscha muskler. Jag betvivlar att det är annorlunda i längdskidor men var och en blir salig på sin tro.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Håller med!

Självklart kan man åka med låg puls. Men det handlar om teknik. Kan man inet åka långpass så har man felaktig eller inte tillräcklig teknik helt enkelt.

Sen är det en annan sak att det är skoj att köra på lite, detta gör nog att många gärna kör på fortare än dom borde.

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att man måste vara relativt vältränad för att kunna köra lugna pass (<75%) med bibehållen teknik. Fast om vägen dit går via lugna pass på max 75% känns det som ett moment 22...

Håller med! Jag har precis samma problem. Min sambo som är mycket vältränad tjatar alltid om att jag tränar med för hög puls och att jag måste träna mer A1. Men det är i stort sett omöjligt att ligga på en så låg puls för mig. Distanspassen hamnar till större delen i A2 och ofta med mer tid i A3 än A1 fast jag verkligen försöker ta det lugnt. Jag tror att om man börjar träna i en relativt hög ålder är det väldigt svårt att nå en hög central kapacitet, men däremot kan man fortfarande träna upp teknik och styrka. Hjärtat är den svaga länken och då får man tyvärr leva med en hög puls.

 

Jag ska snart åka till testcentret i Torsby och göra ett test samt få hjälp att lägga upp träningen med mina förutsättningar. Ska då ta upp denna frågeställning.

Link to comment
Share on other sites

Att träna teknik i tävlingsfart - som FredrikS skriver - funkar säkert för de som redan har bra teknik - läs elit/elitmotionärer. För motionärer tror jag inte på det. I de flesta andra tekniksporter nöter man in rätt rörelser i lugnt tempo med fräscha muskler. Jag betvivlar att det är annorlunda i längdskidor men var och en blir salig på sin tro.

För att man kör i tävlingsfart som ju inte ens är väldigt snabbt för ett långlopp behöver man ju inte köra länge och hårt. Jag tror också man ska vara utvilad och ha fräscha muskler för att träna teknik på bäst sett men det kan man ju också oppnå gjenom att ta pauser.

 

Det går säkert att träna in en del teknik om man kör sakta men jag har problem med att se hur man ska få till att tex lära bra stackningsteknik om man ska köra i A1 och därför måste hålla igjen farten. Samma sak om man ska träna diagonal teknik i backe, att hålla igen farten ser jag inte fördelen med.

 

Det jag också ser som väldigt relevant för denna diskusionen är att det är stor skillnad på att köra i A1 och att köra stenhårt en kort tid i A3. Jag har inga problem att hålla på länge om jag kör en blanding av A1-A2-A3.

Link to comment
Share on other sites

Jag hänvisar till mig själv :) det svåraste som finns är att träna lugnt! Att inte 'kunna' hålla ner pulsen under 70% kan rimligen bara bero på en utav två möjliga anledningar:

 

1. Dålig motivation. Man vill inte se ut som en jöns som kör sakta - tänk om svärmor ser mig! Lösningen är lätt - väx upp, var en stor pojke å bit ihop. Du kränker dem på racet senare på säsongen.

 

2. Dålig teknik. Om det faktiskt inte går att hålla ner pulsen är det bara å bita i det sura äpplet å inse att man har dålig teknik. Kom igen - att säga 'det går inte att hålla ner pulsen' kommer INTE att lösa problemet. Se till att hitta lämplig terräng - platt t .ex. Kör sakta - om man måste hålla en 4 årings tempo så måste man. Om pulsen går upp - STANNA för tusan. Att hänvisa till att man inte kan hålla i tekniken om man kör sakta är väl den tydligaste indikatorn på att tekniken brister. Bara att gneta på.

 

Tänk på att det göttaste som finns är att vara kass - aldrig är potentialen större för förbättring! Hur skall Hellener bli 20% bättre - omöjligt. Kan man inte köra rullisar under 70% puls är ju utrymmet för förbättring obegränsat!

Link to comment
Share on other sites

Du har ju tränat ganska mycket +100 mil på snö varav mkt av det skate. På Skejtvasan hade du i snitt 17,5 km/h, och det är ju knappast dåligt men det kanske inte motsvarar dina förväntningar givet träningsmängden?

Nej, jag hade hoppats på bättre. Året innan åkte jag bar 15 mil skejt under vintern (+ sämre höstträning), och det gick marginellt långsammare.

 

Du skrev själv att du hade mycket hög puls på dina skatepass och att du inte orkar åka på 3ans växel. Det indikerar för mig att du behöver förbättra teknik och arbetsekonomi. Om du däremot klarar att köra 2 timmarspass på snittpuls 72% stämmer ju inte detta. Hur är din allmänna syreupptagningsförmåga? Vad springer du plattmilen på?

Nja, det var inte riktigt det jag skrev. När jag kör långpass kör jag mycket i treans växel (det är min favorit), men då får jag också högre puls. Dock har jag inga problem att orka långa pass, jag har kört flera 3-timmarspass med ett snitt på ca 80% av max.

 

Det jag menade var att om jag inte får gå över 75% så kommer jag knappt att kunna köra i treans växel. Möjligen då i slutet av säsongen och i bra före. Mitt 2-timmarspass på 72% var faktiskt efter Skejtvasan, och i gammal snö med mycket bra glid. Ett undantag om man ser till säsongen som helhet.

 

Att träna teknik i tävlingsfart - som FredrikS skriver - funkar säkert för de som redan har bra teknik - läs elit/elitmotionärer. För motionärer tror jag inte på det. I de flesta andra tekniksporter nöter man in rätt rörelser i lugnt tempo med fräscha muskler. Jag betvivlar att det är annorlunda i längdskidor men var och en blir salig på sin tro.

Det kan jag hålla med om. Tar man i för fullt är det svårare att tänka på tekniken. Men detsamma tycker jag gäller om man inte får ta i alls.

 

(Måste vi ta upp mina tider på milen? För 10 år sedan klarade jag 38 min, nu kanske 42 om du ger mig några månaders löpträning)

Link to comment
Share on other sites

Jag hänvisar till mig själv :) det svåraste som finns är att träna lugnt! Att inte 'kunna' hålla ner pulsen under 70% kan rimligen bara bero på en utav två möjliga anledningar:

 

1. Dålig motivation. Man vill inte se ut som en jöns som kör sakta - tänk om svärmor ser mig! Lösningen är lätt - väx upp, var en stor pojke å bit ihop. Du kränker dem på racet senare på säsongen.

 

2. Dålig teknik. Om det faktiskt inte går att hålla ner pulsen är det bara å bita i det sura äpplet å inse att man har dålig teknik. Kom igen - att säga 'det går inte att hålla ner pulsen' kommer INTE att lösa problemet. Se till att hitta lämplig terräng - platt t .ex. Kör sakta - om man måste hålla en 4 årings tempo så måste man. Om pulsen går upp - STANNA för tusan. Att hänvisa till att man inte kan hålla i tekniken om man kör sakta är väl den tydligaste indikatorn på att tekniken brister. Bara att gneta på.

 

Tänk på att det göttaste som finns är att vara kass - aldrig är potentialen större för förbättring! Hur skall Hellener bli 20% bättre - omöjligt. Kan man inte köra rullisar under 70% puls är ju utrymmet för förbättring obegränsat!

Hm, man får nog åka till Mariestad och spana in Labradorens teknik när han kör i en 4:a årings tempo. Då kanske det klarnar för oss som har lite svårt att få ihop det där med låg fart och bra teknik...

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att man måste vara relativt vältränad för att kunna köra lugna pass (<75%) med bibehållen teknik. Fast om vägen dit går via lugna pass på max 75% känns det som ett moment 22...

Håller med! Jag har precis samma problem. Min sambo som är mycket vältränad tjatar alltid om att jag tränar med för hög puls och att jag måste träna mer A1. Men det är i stort sett omöjligt att ligga på en så låg puls för mig. Distanspassen hamnar till större delen i A2 och ofta med mer tid i A3 än A1 fast jag verkligen försöker ta det lugnt. Jag tror att om man börjar träna i en relativt hög ålder är det väldigt svårt att nå en hög central kapacitet' date=' men däremot kan man fortfarande träna upp teknik och styrka. Hjärtat är den svaga länken och då får man tyvärr leva med en hög puls.

 

Jag ska snart åka till testcentret i Torsby och göra ett test samt få hjälp att lägga upp träningen med mina förutsättningar. Ska då ta upp denna frågeställning.[/quote']

Intressant tråd det här. återkom gärna med info om deras resonemang.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska snart åka till testcentret i Torsby och göra ett test samt få hjälp att lägga upp träningen med mina förutsättningar. Ska då ta upp denna frågeställning.

Tror dom kommer säga åt dig att köra mer A1

jaa....... det är ju lätt att säga..... men svårare(åtminstonde för mig :) ) att göra...

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Angående min usla teknik så har jag ganska god teknik på skidor och klarar i allmänhet att hålla en låg puls. :)

 

Däremot har jag på senare tid försökt lära mig simma. Det visar sig att jag har en sagolikt usel teknik - till yttermera visso blir jag regelbundet kränkt av 12 åriga flickor. Detta tänker jag INTE lösa genom att gnälla över det faktum att jag sjunker och drunknar om pulsen går ner. Jag har istället börjat ta lektioner. Detta är mycket förnedrande då jag är c:a 40 år äldre än mina kurskamrater men jag ser ingen annan väg än att bita ihop! Enda sättet för mig att simma i A1 är att lösa teknikproblemet. Punkt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Angående min usla teknik så har jag ganska god teknik på skidor och klarar i allmänhet att hålla en låg puls. :)

 

Däremot har jag på senare tid försökt lära mig simma. Det visar sig att jag har en sagolikt usel teknik - till yttermera vissa blir jag regelbundet kränkt av 12 åriga flickor. Detta tänker jag INTE lösa genom att gnälla över det faktum att jag sjunker och drunknar om pulsen går ner. Jag har istället börjat ta lektioner. Detta är mycket förnedrande då jag är c:a 40 år äldre än mina kurskamrater men jag ser ingen annan väg än att bita ihop! Enda sättet för mig att simma i A1 är att lösa teknikproblemet. Punkt. ;)

Tror inte att problemet i mitt fall är så mycket kopplat till tekniken då det är lika i alla former av konditionsidrott. Kommer lätt upp i en (för) hög puls oavsett träningsform. Har jobbat hårt med tekniken vid skidåkning men pulsen får jag inte ned.

Link to comment
Share on other sites

Om man följt denna tråd, så får man en känsla av att förhållandena är lika från t-pass till t-pass. Förutsättningar som väder o före, vallning samt dagsform varierar, vilket gör det svårt att jämföra rakt av.

Är det bra före och preparering, så att man kan åka avslappnat och ta ut skären i skejt, är det givetvis lättare att hålla en låg puls. För min egen del har jag lägre puls i skejt än i klassiskt vid samma före.

 

Att föret spelar in är årets Skejtvasa ett bra exempel på. Trots att jag åkt ca 40 mil skejt innan tog loppet 20 min längre tid än 2008, då jag bara åkt 4 mil skejt på snö dvs bara en tiondel så långt.

 

Med åren har allt fler träningspass en tendels att hamna i A1-fållan antingen man vill eller inte, bara sporadisk avbryts träningslunken med lite snabbare pass.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Angående min usla teknik så har jag ganska god teknik på skidor och klarar i allmänhet att hålla en låg puls. :)

 

Däremot har jag på senare tid försökt lära mig simma. Det visar sig att jag har en sagolikt usel teknik - till yttermera vissa blir jag regelbundet kränkt av 12 åriga flickor. Detta tänker jag INTE lösa genom att gnälla över det faktum att jag sjunker och drunknar om pulsen går ner. Jag har istället börjat ta lektioner. Detta är mycket förnedrande då jag är c:a 40 år äldre än mina kurskamrater men jag ser ingen annan väg än att bita ihop! Enda sättet för mig att simma i A1 är att lösa teknikproblemet. Punkt. ;)

Hmm , detta stämmer helt, spelar själv vattenpolo och har, enligt min tränare, bättre teknik i jämförelse med mina lagkamrater och jag märker att jag har lättare i simningen att hålla pulsen lägre en längre tid.

Tyvärr är vattenpolo en explosiv sport och kräver en annan slags simteknik än vanlig simning, vilket inte gör mig bäst i laget precis :P.

 

Men det visar iaf på att om man vill bli bättre på långlopp kanske man bör först och främst se till att tekniken funkar innan man ökar takten.

Det är som på gymmet, du kör en viss vikt på en övning med bestämda antal reps/set. När du nått kan köra så många reps som du nu vill, utan att bli helt död, ökar du vikten en bit.

 

Är ingen speciallist på detta men så ser jag på det. Tror man måste ha stort tålamod.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Angående min usla teknik så har jag ganska god teknik på skidor och klarar i allmänhet att hålla en låg puls. :)

 

Däremot har jag på senare tid försökt lära mig simma. Det visar sig att jag har en sagolikt usel teknik - till yttermera vissa blir jag regelbundet kränkt av 12 åriga flickor. Detta tänker jag INTE lösa genom att gnälla över det faktum att jag sjunker och drunknar om pulsen går ner. Jag har istället börjat ta lektioner. Detta är mycket förnedrande då jag är c:a 40 år äldre än mina kurskamrater men jag ser ingen annan väg än att bita ihop! Enda sättet för mig att simma i A1 är att lösa teknikproblemet. Punkt. ;)

Hmm ' date=' detta stämmer helt, spelar själv vattenpolo och har, enligt min tränare, bättre teknik i jämförelse med mina lagkamrater och jag märker att jag har lättare i simningen att hålla pulsen lägre en längre tid.

Tyvärr är vattenpolo en explosiv sport och kräver en annan slags simteknik än vanlig simning, vilket inte gör mig bäst i laget precis :P.

 

Men det visar iaf på att om man vill bli bättre på långlopp kanske man bör först och främst se till att tekniken funkar innan man ökar takten.

Det är som på gymmet, du kör en viss vikt på en övning med bestämda antal reps/set. När du nått kan köra så många reps som du nu vill, utan att bli helt död, ökar du vikten en bit.

 

Är ingen speciallist på detta men så ser jag på det. Tror man måste ha stort tålamod.[/quote']

Ligger nog mycket i det här, är också simmare i botten och jämfört med mina traithlonkompisar utan simbakgrund så kan de hänga med hyfsat när vi kör kortare och lite hårdade (max 50-100m åt gången med relativt lång vila). Däremot har jag båda en långsam växel på runt 2:00 per hundring där jag inte blir trött obereonde av längd och en ännu långsammare "gå-farts simning" som jag i stort sätt kan köra på vilopuls.

 

Min långdistansfart (för kontinuerliga pass på 1500-3000) ligger 20-30 sekunder snabbare per hundring.

 

Verkar rimligt att det i alla fall delvis är liknande i skidor.

 

Simteknikmässig så är det mycket räkning på armtagen (på en längd) för att bedömma hur effektivt draget är, man kanske borde applicera något liknande på skidorna där man väljer ut en sträcka på sitt standardspår och sen ska klara det med så få stakningar/diagonalsteg som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

TT. Om du ursäktar min framfusighet så..... Kan det vara så att du har dålig teknik i fler sporter än en? Alternativet är ju att kondisen är dålig, eller hur?

Konditionen är dålig det kan jag hålla med om och just därför blir det svårt att träna med låg puls. För att testa lite tvingade jag mig att hålla A1 puls på en timme Skierg igår. Det gick men kräver stenkoll på pulsklockan.

Link to comment
Share on other sites

TT. Om du ursäktar min framfusighet så..... Kan det vara så att du har dålig teknik i fler sporter än en? Alternativet är ju att kondisen är dålig' date=' eller hur?[/quote']

Konditionen är dålig det kan jag hålla med om och just därför blir det svårt att träna med låg puls. För att testa lite tvingade jag mig att hålla A1 puls på en timme Skierg igår. Det gick men kräver stenkoll på pulsklockan.

Men varför är det ett resultat av dårlig kondition (eller dårlig teknik för den delen)? Om jag kommer ihåg rätt så har väl du åkt vasan på 5.40 eller något sånt och då har du ju inte direkt värdens sämsta kondition.

 

Om man ska komma någonstans i denna diskusionen (förutom diverse karakteriseringar som inte baseras på något) så måste man ju ha lite information om hur snabbt personen åker på diverse pulser och helst vilket laktat personen har när han åker i diverse hastigheter. Se hur personen åker rent tekniskt är ju också bra om man vill karakterisera den personens teknik.

 

Det kan ju vara så att du och jag (som också har problem med att åka i A1 men enligt mig mest beroende på psykologi) kan jobba på en hög puls utan att få en massa mjölksyra, dvs våran A1 ligger egentligen högre än de generella sonerna man får baserad på maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

TT. Om du ursäktar min framfusighet så..... Kan det vara så att du har dålig teknik i fler sporter än en? Alternativet är ju att kondisen är dålig' date=' eller hur?[/quote']

Konditionen är dålig det kan jag hålla med om och just därför blir det svårt att träna med låg puls. För att testa lite tvingade jag mig att hålla A1 puls på en timme Skierg igår. Det gick men kräver stenkoll på pulsklockan.

Det kan ju vara så att du och jag (som också har problem med att åka i A1 men enligt mig mest beroende på psykologi) kan jobba på en hög puls utan att få en massa mjölksyra, dvs våran A1 ligger egentligen högre än de generella sonerna man får baserad på maxpuls.

så tror jag oxå det kan vara för många.

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste som finns är att träna lungt. Åka så sakta att tjocka tanter kör om. Om du har disciplin att ALDRIG öka pulsen över snacktempo och skiter i intervallerna kommer du att bli chockad över förbättringarna.

 

Jag vet att du mestadels tränar i det enda tempo du kan - en bit under tävlingstempo. Detta ger ingeting - du kan ju redan detta. Du måste alltså göra något du inte kan' date=' t.ex. åka sakta. låt oss ponera 5 timmars träning i veckan med målsättning att bli bättre på vasan. Det bästa är då att bara köra ett pass på 5 timmar. Ok, familjen å jobbet å vadenuär ställer till det. Ok, kör då två pass - kanske 3+2 timmar.

 

Om du norrmalt kör en mil på 45 minuter bör du nu skita i att kolla tiden per mil. Skaffa istället en pulsmätare å kör ALDRIG över 75% av maxpuls. Se till att äta DIREKT efter träningen. går inte det så skit i träningen till du kan träna och äta efter varandra. Se till att sova ordentligt efter träningen. Går inte de så flytta träningen till ett tillfälle när du kan sova efteråt. Gnäller frugan så skaffa för tusan en ny. En fru som inte kan var själv 5 timmar kommer ändå bara att vara till besvär.

 

Om du nu mot förmodan klarar av att BARA träna lungt så kommer resultaten efter c:a 3 veckor. GARANTERAT! Om inte bjuder jag på ett par nya Carbonlight![/quote']

Åhå, då kan man se fram emot ett par nya Carbonlite nästa vinter!

 

Jag testade detta, inte i skidåkning med väl i cykling för att antal år sedan. Körde strikt efter pulsmätaren långa, lugna pass i några månader. Jag tyckte inte att det gav så mycket, jag hade svårt att få upp farten efter det. En höst körde jag löpning enligt Maffetone (även det långa lugna pass) i två månader, men det gav inte ett skit. Ingen förbättring alls på två månader. Så nog är jag lite skeptisk.

 

Fast å andra sidan, efter vinterns "intervallfiasko" är jag beredd att testa det mesta.

 

 

Styrketränar du nåt? För mig känns det som att styrketräningen gör att jag kan åka fortare med bibehållen pulsnivå. /Mattias

Ja, i år har jag faktiskt kört lite benstyrketräning för att få bättre tryck i skejtåkningen. Jag tycker att det har hjälpt, speciellt i uppförsbackarna. När jag kör i tävlingstempo är det dock pulsen som sätter gräns. Det känns som att jag skulle kunna gå på hårdare med benen, men andning och puls hänger inte med.

Du kanske inte skulle lagt ner Maffetone redan efter 2 månader? För mig märktes förbättringarna av strikt lågpuls efter just 2 månader, sedan dess har konditionen/tiderna blivit stadigt bättre under drygt ett års tid. Inga intervaller, bara lågpuls plus en handfull lopp (5K, 10K, Marathon). Å andra sidan startade jag från bottennivå. Detta gäller löpning, min skidteknik gör lågpuls i spåret lite för pinsam, än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag på eftermiddagen skate. Synnerligen platt spår (6:an i Säfsen). Jag konstaterar följande:

 

1: Man kan lätt skejta i A1 utan att vara expert.

2. Man får strunta i backarna om man vill hålla nere pulsen.

3. Att påstå att man måste ha en viss fart för att tekniken skall fungera är rent nonsens, endast ämnat att dölja ens usla teknik med ett argument som knappt ens lurar svärmor.

 

Jag är ingen fena på skate men att stå å peta på 4'ans växel i bra före skall inte ge någon hög puls - punkt. Antingen har man kass kondis, kass teknik eller så är banan för kuperad - eller en kombination. Samtliga dessa problem går att lösa mycket enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att få veta på vilken nivå du själv presterar när du är så säker på att ha hittat nycklarna till framgångsrik träning. Även tips på hur man som 40+are enkelt förbättrar sin kondis efter att ha tränat runt 300 timmar per år de senaste sex åren.
Link to comment
Share on other sites

Långsamma pass har iaf gett väldigt dåligt utfall för mig. Förbättrade mig knappt ngt på 1 år (löpning) och då talar vi om från 54 till 52 min på milen. Inga monstertider alltså.

 

Tränade ungefär så här per vecka: 2-3 pass (1 långpass) jogging (A1) och 1 kvalitetspass (intervall).

 

Jag fattar ju att om man tränar varje dag eller tom flera pass om dagen att man måste köra 80 % A1 men som motionär så går det inte riktigt ihop.

 

Är 44 år f.ö.

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag på eftermiddagen skate. Synnerligen platt spår (6:an i Säfsen). Jag konstaterar följande:

 

1: Man kan lätt skejta i A1 utan att vara expert.

2. Man får strunta i backarna om man vill hålla nere pulsen.

3. Att påstå att man måste ha en viss fart för att tekniken skall fungera är rent nonsens, endast ämnat att dölja ens usla teknik med ett argument som knappt ens lurar svärmor.

 

Jag är ingen fena på skate men att stå å peta på 4'ans växel i bra före skall inte ge någon hög puls - punkt. Antingen har man kass kondis, kass teknik eller så är banan för kuperad - eller en kombination. Samtliga dessa problem går att lösa mycket enkelt :)

Hur många inlägg har du nu i olika trådar när du kritiserar andra för dårlig teknik, hund fobi eller liknande?

 

Det är ju endå lite intressant att du tar opp bra före och platta spår. Vad om föret inte alltid är bra och det inte finns eller man inte vill åka platta spår?

 

Det är ju också möjligt att folk menar olika saker med bra teknik och hur de vill åka.

Link to comment
Share on other sites

TT: Jag vet inte om jag skulle påstå att jag hittat nycklarna till framgång :) Någon skrev att all träning bör vara individuellt anpassad - det var mycket vist sagt. I denna tråd känns det ju dock rätt uppenbart vad pask INTE ska göra - intervaller.

 

Om du tränar 300tim/år å vill bli bättre är väl första frågan om du vill lägga mer tid eller ha en gratis lunch? :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...