Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

100 kg ska förvandlas till 90 kg och medalj. Vecka 1 LCHF.


Toot

Recommended Posts

LCHF resultat vecka 1 = 1,6 kg

 

Vaknade pigg som fan i morse o va på jobbet redan kl 05.00. Nått har hänt i kroppen.

 

Det goda:

- Pigg

- 1,6 kg lättare

- inte tokhungrig innan lunch omiddag

- mindre svullen

 

Det dåliga

- huvudvärk

- ruskigt irreterar emellanåt

- mjölksyra av att gå i trappor!?!?

- känner mig inte tillfredställd. Känns som något saknas

 

Jag har vilat från träning denna vecka. Längtar till nästa vecka då jag tänkte komma igång med det. Har fått tag på en PT som lämnar medaljgaranti! :) inte riktigt ännu, men han sa att det var möjligt. Tack för tipsen här.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag anser du inte vill ha effekt av din diet i förhållande till träning och viktminskning, synd att så många fortfarande hoppar på hype dieter, som til och med kan ha ödeläggande konsekvenser för sin egen form och beteende mot andra. En simpel grund till att en LCHF diet inte fungerar är att du med väldig låg kolhydrat intag vill slöa din hemoglobin produktion och därmed din återhämtning - en av grunderna till att du känner dig väldig slö och svag.

 

Din totala arbetsmängd och metabolism vill gå på lågvarv och du vill ha svårt att köra högintensiva pass, där du tidsmässigt brinner flest kalorier då du vill ha en "afterburner" effekt av hormoner som ökar din förbränning efteråt.

 

Om du kanske vill ändra lite i din diet, då vore det nog att inta fler kvalitetsproteiner ifht. fett fast fortfarande åta kolhydrater därfor att du har behov av detta för att återhämta dig efter träning och därmed kunna få in fler pass om veckan = fler kalorier förbrukat. Risken är att din PT med sitt pseudodiplom kör hårt med dig ett par gånger och tar helt slut på dig (dålig återhämtning), du blir sjuk och tapper modet. försök att bilda step by step, långsiktig livsstilländring över 3 år.

Vasaloppet näste år är i mitt perspektiv kortsiktigt!

 

En liten förklaring bakom glucose/kolhydrat och bildning av röda blodkroppar

http://www.livestrong.com/article/364360-hemoglobin-a-levels/

Link to comment
Share on other sites

Hej,

En simpel grund till att en LCHF diet inte fungerar är att du med väldig låg kolhydrat intag vill slöa din hemoglobin produktion och därmed din återhämtning - en av grunderna till att du känner dig väldig slö och svag.

Han känner ju sig pigg...?

 

Annars tror jag att du bör köra LCHF ett tag, känner du att du inte hinner åtehämta dig tillräkligt effektivt så råder jag dig att sluta.

 

Men sluta dock inte att dissa kemisk skit mat :D med alla tillsatser

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag anser du inte vill ha effekt av din diet i förhållande till träning och viktminskning, synd att så många fortfarande hoppar på hype dieter, som til och med kan ha ödeläggande konsekvenser för sin egen form och beteende mot andra. En simpel grund till att en LCHF diet inte fungerar är att du med väldig låg kolhydrat intag vill slöa din hemoglobin produktion och därmed din återhämtning - en av grunderna till att du känner dig väldig slö och svag.

 

Din totala arbetsmängd och metabolism vill gå på lågvarv och du vill ha svårt att köra högintensiva pass, där du tidsmässigt brinner flest kalorier då du vill ha en "afterburner" effekt av hormoner som ökar din förbränning efteråt.

 

Om du kanske vill ändra lite i din diet, då vore det nog att inta fler kvalitetsproteiner ifht. fett fast fortfarande åta kolhydrater därfor att du har behov av detta för att återhämta dig efter träning och därmed kunna få in fler pass om veckan = fler kalorier förbrukat. Risken är att din PT med sitt pseudodiplom kör hårt med dig ett par gånger och tar helt slut på dig (dålig återhämtning), du blir sjuk och tapper modet. försök att bilda step by step, långsiktig livsstilländring över 3 år.

Vasaloppet näste år är i mitt perspektiv kortsiktigt!

 

En liten förklaring bakom glucose/kolhydrat och bildning av röda blodkroppar

http://www.livestrong.com/article/364360-hemoglobin-a-levels/

Har du egna erfarenheter av LCHF? Omställningen tar några veckor och under den tiden kan man känna sig slö ocg trött det är helt normalt.

 

Har kört i 2år och hade också farhågor om det skulle bli svårt med högintensiva pass och återhämtning men verkligheten blev tvärtom. Har inga problem att köra hårda pass, återhätmning är bättre än innan samt att jag är mindre sjuk. Har persat båda åren i Vasaloppet sedan jag började med LCHF.

 

Björn Ferry hade tex 41 sjukdagar året innan han började med LCHF , 10 sjukdagar och OS-guld första året med LCHF.

 

Detta bevisar iaf att det inte är några problem att träna hårt, effektivt samt hålla sig frisk med LCHF-kost. Sedan om det är bättre än annat det återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med det gamla "ät inte mer än du gör av med om du vill hålla vikten, gör av med mer än du äter om du vill tappa vikt"? Dock är jag säker på att det viktigaste av allt är att man tror på det man gör, kör hårt och lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag anser du inte vill ha effekt av din diet i förhållande till träning och viktminskning, synd att så många fortfarande hoppar på hype dieter, som til och med kan ha ödeläggande konsekvenser för sin egen form och beteende mot andra. En simpel grund till att en LCHF diet inte fungerar är att du med väldig låg kolhydrat intag vill slöa din hemoglobin produktion och därmed din återhämtning - en av grunderna till att du känner dig väldig slö och svag.

 

Din totala arbetsmängd och metabolism vill gå på lågvarv och du vill ha svårt att köra högintensiva pass, där du tidsmässigt brinner flest kalorier då du vill ha en "afterburner" effekt av hormoner som ökar din förbränning efteråt.

 

Om du kanske vill ändra lite i din diet, då vore det nog att inta fler kvalitetsproteiner ifht. fett fast fortfarande åta kolhydrater därfor att du har behov av detta för att återhämta dig efter träning och därmed kunna få in fler pass om veckan = fler kalorier förbrukat. Risken är att din PT med sitt pseudodiplom kör hårt med dig ett par gånger och tar helt slut på dig (dålig återhämtning), du blir sjuk och tapper modet. försök att bilda step by step, långsiktig livsstilländring över 3 år.

Vasaloppet näste år är i mitt perspektiv kortsiktigt!

 

En liten förklaring bakom glucose/kolhydrat och bildning av röda blodkroppar

http://www.livestrong.com/article/364360-hemoglobin-a-levels/[/quote']

Har du egna erfarenheter av LCHF? Omställningen tar några veckor och under den tiden kan man känna sig slö ocg trött det är helt normalt.

 

Har kört i 2år och hade också farhågor om det skulle bli svårt med högintensiva pass och återhämtning men verkligheten blev tvärtom. Har inga problem att köra hårda pass, återhätmning är bättre än innan samt att jag är mindre sjuk. Har persat båda åren i Vasaloppet sedan jag började med LCHF.

 

Björn Ferry hade tex 41 sjukdagar året innan han började med LCHF , 10 sjukdagar och OS-guld första året med LCHF.

 

Detta bevisar iaf att det inte är några problem att träna hårt, effektivt samt hålla sig frisk med LCHF-kost. Sedan om det är bättre än annat det återstår att se.

Jag antar att du gör skillnad mellan elitåkare som då har många års erfarenhet av träning, har ett prof. medicinsk team kring sig och har kål på hans form, blodvärden och så vidare och ett blåbär inför träning?

 

Det är väldig bra att ha exempel som Ferry, fast om hans metod kan överföras till en vanlig motionist har jag väldig svårt att tro, det samma har vetenskapen.

 

Låt os säga så här att du igenom många år har tränat och bildat en cardiovasculär kapacitet samt en metabolism som har väldig bra fettförbräningskapacitet - okay, då kanske en diet mer inriktad på fett och lägre på kolhydrat OCH mer protein - kan våra bra.

Det jag är emot är att olika dieter tas för givet att fungera för dom flesta, också dom som inte är i bra form - detta är fel och dom som då verkligen vill ha hjälp for nog försöka skaffa sig professionell hjälp istället för att ta till sig en "quick solution pill" som då "LCHF" därför att en elitåkare eller en person på nättet man inte känner säger fungerar bra...

 

Gradvis eller då långsiktigt som jag skrev förut är altid att föredra, en snabb lösning som en typ av diet har väldig dålig effekt över tid... Om du har 100 eksempel av motionister (nybörjare) som gör detta och har effekt utav detta, vill jag ändra mening - men att ge Ferry och dig själv som exempel är jo naivt i det stora sammanhanget.

 

I övrigt, varför skulle 100 kilo vore dåligt? Låt os såga din fettprocent i nu läget är 25% och du kom på 16% till mars 2012, men då kanske fortfarande vägde 100 kilo, fast mycket mer muskler och därmed hade bättre aerob och anaerob förmågan... skulle det vore helt fel i Vasaloppet? I första backan kanske, men annars är det bara en fördel i så platt ett lopp att ha en stor muskulär maskin och bra stakteknik.

Link to comment
Share on other sites

Som biolog så känner jag till de flesta kända metaboliska reaktionsvägar. vår kropp är som en hybrid motor. Vi kan köra på både soppa och el. Är elen slut väljs bensin. Finns el, sparar vi på soppa.alltså fett.

 

Så jag är rätt teoretisk säker på att jag valt en rätt viktminskningsmedtod för mig (jag är fet men inte korkad). Men till skillnad mot hybridmotorn är ju vår motor lite mer komplex. Eftersom vi har utvecklat mekanismer för att utnyttja kolhydrater, så är jag rätt säker på att det finns en evolutionär mening med detta. Tror inte på sagan om att stenålderskost är bättre eller hälsosammare än dagens kost. Livslängden då snittade under 30. Utan medecinska hjälpmedel är jag rätt säker på att vi ökat livslängden som ett resultat av vår förbättrade kost med minst de dubbla. Tror heller inte på argument att vi bara åt fett + protein när vi utvecklades, utan mat i alla former var troligtvis en bristvara. Kolla bara på fett innehållet i vilt kött. Animaliskt fett borde varit en lyxvara och inget dagligt frosseri. Jag är även rätt säker på att vi fortfarande utvecklas, om än med ett mindre evolutionärt tryck. Med dagens kost menar jag allt som är naturligt producerats och som behåller sin ursprungs form. Alltså inte kemiska tillsattser, kemiskt modifierade råvaror eller raffinerade kolhydrater.

 

Kroppen behöver säkert kolhydrater, speciellt hjärnan (som också kan drivas hybridiskt), för att fungera optimalt, annars skulle våra mekansimer för kolisar inte vara så sofistikerade. men just kolhydrater är faktiskt något vi klarar oss utan. Hur bra det är utan kolisar kan vi tvista om i absurdum, tills långtidsstudier av strikta dieter slutförs om 10-20 år.

 

Jag tror t.ex bonus effekten av få färre sjukdagar inte har med minskningen av kolisar att göra. Utan snarare avsaknaden av raffinerade kolhydrater, andra kemiska tillsattser och att den faktiskt omställningen till LCHF är ett livsbeslut (kort eller långt) och vi per automatik ändrar andra dåliga vanor också som egentligen inte är relaterade till kost.

 

T.ex jag väljer samtidigt med LCHF att sattas på en duktig (ingen som kör skiten ur mig under 3 veckor och bryter ner mig) som kommer individanpassa träningen efter något som liknar min kapacitet. Jag börjar i tid, vilket betyder att jag är redo att skruva upp träningen när snön faller. Jag blir mer motaglig för träningsdosen och mindre motaglig för sjukdomar.

 

Min plan är att köra detta som viktminskning till 1 juli eller 10 kg. Sen kommer jag växla över till en mera GI liknande kostföring.

 

Detta är min teori. I denna tråd kommer jag att rapportera hur det fungerar praktiskt.

 

För er som inte tröttnat på LCHF diskussioner är ni välkomna :)

 

Sen är det faktiskt MEDALJEN jag är ute efter inte egentligen att bli lättare. Det inbillar jag mig bara vara något som underlättar. För det är rätt kul att komma som tjockis o flyga förbi er småpojkar på plaggen mellan Risberg och Evertsberg. Har trots allt gjort låga 6 med dagens vikt.

Link to comment
Share on other sites

Som biolog så känner jag till de flesta kända metaboliska reaktionsvägar. vår kropp är som en hybrid motor. Vi kan köra på både soppa och el. Är elen slut väljs bensin. Finns el, sparar vi på soppa.alltså fett.

 

Så jag är rätt teoretisk säker på att jag valt en rätt viktminskningsmedtod för mig (jag är fet men inte korkad). Men till skillnad mot hybridmotorn är ju vår motor lite mer komplex. Eftersom vi har utvecklat mekanismer för att utnyttja kolhydrater, så är jag rätt säker på att det finns en evolutionär mening med detta. Tror inte på sagan om att stenålderskost är bättre eller hälsosammare än dagens kost. Livslängden då snittade under 30. Utan medecinska hjälpmedel är jag rätt säker på att vi ökat livslängden som ett resultat av vår förbättrade kost med minst de dubbla. Tror heller inte på argument att vi bara åt fett + protein när vi utvecklades, utan mat i alla former var troligtvis en bristvara. Kolla bara på fett innehållet i vilt kött. Animaliskt fett borde varit en lyxvara och inget dagligt frosseri. Jag är även rätt säker på att vi fortfarande utvecklas, om än med ett mindre evolutionärt tryck. Med dagens kost menar jag allt som är naturligt producerats och som behåller sin ursprungs form. Alltså inte kemiska tillsattser, kemiskt modifierade råvaror eller raffinerade kolhydrater.

 

Kroppen behöver säkert kolhydrater, speciellt hjärnan (som också kan drivas hybridiskt), för att fungera optimalt, annars skulle våra mekansimer för kolisar inte vara så sofistikerade. men just kolhydrater är faktiskt något vi klarar oss utan. Hur bra det är utan kolisar kan vi tvista om i absurdum, tills långtidsstudier av strikta dieter slutförs om 10-20 år.

 

Jag tror t.ex bonus effekten av få färre sjukdagar inte har med minskningen av kolisar att göra. Utan snarare avsaknaden av raffinerade kolhydrater, andra kemiska tillsattser och att den faktiskt omställningen till LCHF är ett livsbeslut (kort eller långt) och vi per automatik ändrar andra dåliga vanor också som egentligen inte är relaterade till kost.

 

T.ex jag väljer samtidigt med LCHF att sattas på en duktig (ingen som kör skiten ur mig under 3 veckor och bryter ner mig) som kommer individanpassa träningen efter något som liknar min kapacitet. Jag börjar i tid, vilket betyder att jag är redo att skruva upp träningen när snön faller. Jag blir mer motaglig för träningsdosen och mindre motaglig för sjukdomar.

 

Min plan är att köra detta som viktminskning till 1 juli eller 10 kg. Sen kommer jag växla över till en mera GI liknande kostföring.

 

Detta är min teori. I denna tråd kommer jag att rapportera hur det fungerar praktiskt.

 

För er som inte tröttnat på LCHF diskussioner är ni välkomna :)

 

Sen är det faktiskt MEDALJEN jag är ute efter inte egentligen att bli lättare. Det inbillar jag mig bara vara något som underlättar. För det är rätt kul att komma som tjockis o flyga förbi er småpojkar på plaggen mellan Risberg och Evertsberg. Har trots allt gjort låga 6 med dagens vikt.

Jag gillar :D

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag anser du inte vill ha effekt av din diet i förhållande till träning och viktminskning, synd att så många fortfarande hoppar på hype dieter, som til och med kan ha ödeläggande konsekvenser för sin egen form och beteende mot andra. En simpel grund till att en LCHF diet inte fungerar är att du med väldig låg kolhydrat intag vill slöa din hemoglobin produktion och därmed din återhämtning - en av grunderna till att du känner dig väldig slö och svag.

 

Din totala arbetsmängd och metabolism vill gå på lågvarv och du vill ha svårt att köra högintensiva pass, där du tidsmässigt brinner flest kalorier då du vill ha en "afterburner" effekt av hormoner som ökar din förbränning efteråt.

 

Om du kanske vill ändra lite i din diet, då vore det nog att inta fler kvalitetsproteiner ifht. fett fast fortfarande åta kolhydrater därfor att du har behov av detta för att återhämta dig efter träning och därmed kunna få in fler pass om veckan = fler kalorier förbrukat. Risken är att din PT med sitt pseudodiplom kör hårt med dig ett par gånger och tar helt slut på dig (dålig återhämtning), du blir sjuk och tapper modet. försök att bilda step by step, långsiktig livsstilländring över 3 år.

Vasaloppet näste år är i mitt perspektiv kortsiktigt!

 

En liten förklaring bakom glucose/kolhydrat och bildning av röda blodkroppar

http://www.livestrong.com/article/364360-hemoglobin-a-levels/[/quote']

Har du egna erfarenheter av LCHF? Omställningen tar några veckor och under den tiden kan man känna sig slö ocg trött det är helt normalt.

 

Har kört i 2år och hade också farhågor om det skulle bli svårt med högintensiva pass och återhämtning men verkligheten blev tvärtom. Har inga problem att köra hårda pass, återhätmning är bättre än innan samt att jag är mindre sjuk. Har persat båda åren i Vasaloppet sedan jag började med LCHF.

 

Björn Ferry hade tex 41 sjukdagar året innan han började med LCHF , 10 sjukdagar och OS-guld första året med LCHF.

 

Detta bevisar iaf att det inte är några problem att träna hårt, effektivt samt hålla sig frisk med LCHF-kost. Sedan om det är bättre än annat det återstår att se.

Jag antar att du gör skillnad mellan elitåkare som då har många års erfarenhet av träning, har ett prof. medicinsk team kring sig och har kål på hans form, blodvärden och så vidare och ett blåbär inför träning?

 

Det är väldig bra att ha exempel som Ferry, fast om hans metod kan överföras till en vanlig motionist har jag väldig svårt att tro, det samma har vetenskapen.

 

Låt os säga så här att du igenom många år har tränat och bildat en cardiovasculär kapacitet samt en metabolism som har väldig bra fettförbräningskapacitet - okay, då kanske en diet mer inriktad på fett och lägre på kolhydrat OCH mer protein - kan våra bra.

Det jag är emot är att olika dieter tas för givet att fungera för dom flesta, också dom som inte är i bra form - detta är fel och dom som då verkligen vill ha hjälp for nog försöka skaffa sig professionell hjälp istället för att ta till sig en "quick solution pill" som då "LCHF" därför att en elitåkare eller en person på nättet man inte känner säger fungerar bra...

 

Gradvis eller då långsiktigt som jag skrev förut är altid att föredra, en snabb lösning som en typ av diet har väldig dålig effekt över tid... Om du har 100 eksempel av motionister (nybörjare) som gör detta och har effekt utav detta, vill jag ändra mening - men att ge Ferry och dig själv som exempel är jo naivt i det stora sammanhanget.

 

I övrigt, varför skulle 100 kilo vore dåligt? Låt os såga din fettprocent i nu läget är 25% och du kom på 16% till mars 2012, men då kanske fortfarande vägde 100 kilo, fast mycket mer muskler och därmed hade bättre aerob och anaerob förmågan... skulle det vore helt fel i Vasaloppet? I första backan kanske, men annars är det bara en fördel i så platt ett lopp att ha en stor muskulär maskin och bra stakteknik.

Själv är jag inte nybörjare men helt klart ett blåbär. Det brukar annars framhållas att fr någon elitnivå är det omöjligt med denna kost, Ferry och några till är exempel på motsatsen (eller så ljuger han som vissa fysiologer hävdat).

 

Angående LCHF och vetenskap kan man säga att det är två delar, den ena handlar om vikt,hälsa och allmänt välbefinnande den andra delen handlar om träning.

Avseende vikt och hälsa visar modern forskning att lågkolhydratkost är bäst både på kort och lång sikt och framförallt att det inte är farligt att äta mycket mättat fett.

 

Avseende kost och träning finns mig veterligen väldigt lite eller ingen vetenskap på området där man verkligen undersökt lågkolhydratkost. Den vetenskap som finns bygger ju på stor andel kolhydrat i kosten och i de få fall man jämfört lågkolhydrat och högkolhydrat har man gjort det under väldigt kort tid så personerna i lågkolhydratgruppen har inte inte hunnit ställa om sina kroppar därför blir ju resultaten därefter.

 

Det finns däremot massor av exempel på nätet som testat, bl a en tråd på detta forum där vanliga motionärer delar med sig av sina erfarenheter av LCHF och träning. De är genomgående positiva eller så har man inte märkt nån större skillnad, har ännu inte hört eller läst om nån som blivit dålig eller sjuk av LCHF även om det kan finnas, Finns säkert ett visst bortfall eftersom det förmodligen är de som har positiva erfarenheter är de som skriver mest och de andra inte.

 

Är dock rätt säker på att de som har mest att vinna på LCHF är just de som har dålig fettförbränning eftersom det triggar fettförbränningen grymt. Elitidrottsmän hari regel väldigt bra fettförbränning från början och har mindre att vinna på det om vi bortser från andra positiva effekter. Men son sagt här finns en lucka i vetenskapen och man i mångt och mycket utlämnad till andras erfarenheter och att testa själv. Jag ser inte LCHF som en diet eller någon kortsiktigt "quickfix" utan något man gör på lång sikt, annars får man inte de positiva effekterna av det. Ska man lägga om sitt liv är det bra att få med kosten också.

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med det gamla "ät inte mer än du gör av med om du vill hålla vikten, gör av med mer än du äter om du vill tappa vikt"? Dock är jag säker på att det viktigaste av allt är att man tror på det man gör, kör hårt och lycka till!

Det gäller väl egetnligen fortfarande men för många är det inte riktigt så enkelt eftersom olika livsmedel påverkar oss på olika sätt varför det är lättare att mindre av kalorier av vissa mat än annan.

 

http://hd.se/mer/2010/01/09/banta-med-hjarnan/

Link to comment
Share on other sites

Som biolog så känner jag till de flesta kända metaboliska reaktionsvägar. vår kropp är som en hybrid motor. Vi kan köra på både soppa och el. Är elen slut väljs bensin. Finns el, sparar vi på soppa.alltså fett.

 

Så jag är rätt teoretisk säker på att jag valt en rätt viktminskningsmedtod för mig (jag är fet men inte korkad). Men till skillnad mot hybridmotorn är ju vår motor lite mer komplex. Eftersom vi har utvecklat mekanismer för att utnyttja kolhydrater, så är jag rätt säker på att det finns en evolutionär mening med detta. Tror inte på sagan om att stenålderskost är bättre eller hälsosammare än dagens kost. Livslängden då snittade under 30. Utan medecinska hjälpmedel är jag rätt säker på att vi ökat livslängden som ett resultat av vår förbättrade kost med minst de dubbla. Tror heller inte på argument att vi bara åt fett + protein när vi utvecklades, utan mat i alla former var troligtvis en bristvara. Kolla bara på fett innehållet i vilt kött. Animaliskt fett borde varit en lyxvara och inget dagligt frosseri. Jag är även rätt säker på att vi fortfarande utvecklas, om än med ett mindre evolutionärt tryck. Med dagens kost menar jag allt som är naturligt producerats och som behåller sin ursprungs form. Alltså inte kemiska tillsattser, kemiskt modifierade råvaror eller raffinerade kolhydrater.

 

Kroppen behöver säkert kolhydrater, speciellt hjärnan (som också kan drivas hybridiskt), för att fungera optimalt, annars skulle våra mekansimer för kolisar inte vara så sofistikerade. men just kolhydrater är faktiskt något vi klarar oss utan. Hur bra det är utan kolisar kan vi tvista om i absurdum, tills långtidsstudier av strikta dieter slutförs om 10-20 år.

 

Jag tror t.ex bonus effekten av få färre sjukdagar inte har med minskningen av kolisar att göra. Utan snarare avsaknaden av raffinerade kolhydrater, andra kemiska tillsattser och att den faktiskt omställningen till LCHF är ett livsbeslut (kort eller långt) och vi per automatik ändrar andra dåliga vanor också som egentligen inte är relaterade till kost.

 

T.ex jag väljer samtidigt med LCHF att sattas på en duktig (ingen som kör skiten ur mig under 3 veckor och bryter ner mig) som kommer individanpassa träningen efter något som liknar min kapacitet. Jag börjar i tid, vilket betyder att jag är redo att skruva upp träningen när snön faller. Jag blir mer motaglig för träningsdosen och mindre motaglig för sjukdomar.

 

Min plan är att köra detta som viktminskning till 1 juli eller 10 kg. Sen kommer jag växla över till en mera GI liknande kostföring.

 

Detta är min teori. I denna tråd kommer jag att rapportera hur det fungerar praktiskt.

 

För er som inte tröttnat på LCHF diskussioner är ni välkomna :)

 

Sen är det faktiskt MEDALJEN jag är ute efter inte egentligen att bli lättare. Det inbillar jag mig bara vara något som underlättar. För det är rätt kul att komma som tjockis o flyga förbi er småpojkar på plaggen mellan Risberg och Evertsberg. Har trots allt gjort låga 6 med dagens vikt.

Bra skrivet. Jag tror dock iofs att det finns ett korn sanning i stenålderssagan, även om det överdrivs och vinklas å det grövsta emellannåt (speciellt eftersom man förmodligen inte åt mejeriprodukter i nån större utsträckning), för mig ger det lite av en röd tråd i hela resonemanget. Vi vet ju inte exakt vad man åt, säkert åt man en del kolhydrat om man kom över det, men troligen inte som stapelvara, däremot vet man ganska väl vad man inte åt och som vi äter idag,.

Egetnligen blir det ännu tydligare om man backar bandet 100-200år tillbaks i tiden, det räcker för den röda tråden. Sockerkonsumtionen har tex sedan 1700-talet gått från 0,2kg per år/person till 45kg, konstigt om det inte skulle påverka oss.

 

Jo jag är egentligen ganska trött på att diskutera LCHF men kan inte låta bli när direkta osanningar hela tiden dyker upp. Däremot frånhåller jag mig numera från att delge egna spekulationer om hur och varför allt fungerar så bra och egetnligen hänger ihop, jag inväntar helt vackert vetenskapen här, men det lär ju ta lite tid...

 

Calle Robertsson sammanfattar detta på ett bra sätt

http://callerobertsson.blogspot.com/2009/09/varning-for-lchf.html

Link to comment
Share on other sites

LCHF resultat vecka 1 = 1,6 kg

 

Vaknade pigg som fan i morse o va på jobbet redan kl 05.00. Nått har hänt i kroppen.

 

Det goda:

- Pigg

- 1,6 kg lättare

- inte tokhungrig innan lunch omiddag

- mindre svullen

 

Det dåliga

- huvudvärk

- ruskigt irreterar emellanåt

- mjölksyra av att gå i trappor!?!?

- känner mig inte tillfredställd. Känns som något saknas

 

Jag har vilat från träning denna vecka. Längtar till nästa vecka då jag tänkte komma igång med det. Har fått tag på en PT som lämnar medaljgaranti! :) inte riktigt ännu, men han sa att det var möjligt. Tack för tipsen här.

 

God helg!

Lycka till!

 

Jag körde inte någon metod utan det ända jag gjorde var att sluta med godis, kakor, bullar osv. Tränar ca. 3 ggr i veckan och äter vanlig mat.

Jag gick från 103 till 85 på ett år och fick medalj (5:26 på Vasaloppet).

 

Du kommer säkert att fixa det med det blir tungt ibland..

Lycka till igen!!!

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet. Jag tror dock iofs att det finns ett korn sanning i stenålderssagan, även om det överdrivs och vinklas å det grövsta emellannåt (speciellt eftersom man förmodligen inte åt mejeriprodukter i nån större utsträckning), för mig ger det lite av en röd tråd i hela resonemanget. Vi vet ju inte exakt vad man åt, säkert åt man en del kolhydrat om man kom över det, men troligen inte som stapelvara, däremot vet man ganska väl vad man inte åt och som vi äter idag,.

Lite vet vi allt, det är inte ett helt outforskat område.

En bra text i sammanhanget (om du inte redan sett den) är

http://traningslara.se/stenalderskost-paleo-jagarfolk-osv/

Link to comment
Share on other sites

Lycka till! Ska bli kul att följa och bli motiverad av. Jag har low carbat sen i tisdags. Började på 102,5 och var nere på 99,8 imorse. Antagligen mycket vätska men va fan så länge som man går ner är det väl bra :)

Härligt! Vätska eller fett i detta läget spelar ingen roll. Vi ska inte korsa en öken, vatten finns alltid två teg bort :)

 

Igår släppte huvudvärken och humöret lite stabilare. Joggade lite lätt 5 km.

 

Nu i veckan drar jag igång träningen. Så nu ska jag serva MTBn och så måste jag tydligen köpa 3 or till rullisarna enligt nya coachen.

 

Ska bli kul det här. Har dock lite separationsångest med min mage. Den har ju varit min polare i många år, en del av jag och framförallt en jävla skön ursäkt i backarna upp till oxberg, hökberg........ :)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att gå ner i vikt så är det alltid lätt i början, när kilona rasar. Om 1-2 månader börjar det svåra när vardagen kommit ikapp. Extrakilon man släpar på kommer efter många års ovanor och vanans makt är som sagt svår att bryta.

-Jag håller tummarna att det skall lyckas. Om det inte lyckas är det alltid en trösta att det kommer nerförsbackar efter Oxberg och Hökberg där det kan vara gott med lite extra last för att få upp farten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite vet vi allt, det är inte ett helt outforskat område.

En bra text i sammanhanget (om du inte redan sett den) är

http://traningslara.se/stenalderskost-paleo-jagarfolk-osv/

Jo jag har läst den innan och jag tycker inte den motsäger vad jag skrev ovan, men vet inte riktigt vad som åts och det varierar från olika platser beroende på vad som fanns tillgängligt. Sammanfattningen är ju också att man framförallt vet vad människor inte åt som vi äter idag.

 

Har även läst en del av Staffan Lindeberg om Paleokost och Kitava, och det är intressant helt klart.

 

Ungefär så här ser jag på det:

- fett är inget att vara rädd för, tvärtom är det en jättebra energikälla och dessutom fullt av livsnödvändiga byggstenar. Var inte rädda för att äta fett!

 

- undvik raffinerade, enkla kolhydrater i form av socker, vitt mjöl, pasta, bröd etc.

 

- undvik processade, industriframställda livsmedel som inte har mycket gemensamt med ursprunglig naturlig mat.

Link to comment
Share on other sites

Som biolog så känner jag till de flesta kända metaboliska reaktionsvägar. vår kropp är som en hybrid motor. Vi kan köra på både soppa och el. Är elen slut väljs bensin. Finns el, sparar vi på soppa.alltså fett.

 

Så jag är rätt teoretisk säker på att jag valt en rätt viktminskningsmedtod för mig (jag är fet men inte korkad). Men till skillnad mot hybridmotorn är ju vår motor lite mer komplex. Eftersom vi har utvecklat mekanismer för att utnyttja kolhydrater, så är jag rätt säker på att det finns en evolutionär mening med detta. Tror inte på sagan om att stenålderskost är bättre eller hälsosammare än dagens kost. Livslängden då snittade under 30. Utan medecinska hjälpmedel är jag rätt säker på att vi ökat livslängden som ett resultat av vår förbättrade kost med minst de dubbla. Tror heller inte på argument att vi bara åt fett + protein när vi utvecklades, utan mat i alla former var troligtvis en bristvara. Kolla bara på fett innehållet i vilt kött. Animaliskt fett borde varit en lyxvara och inget dagligt frosseri. Jag är även rätt säker på att vi fortfarande utvecklas, om än med ett mindre evolutionärt tryck. Med dagens kost menar jag allt som är naturligt producerats och som behåller sin ursprungs form. Alltså inte kemiska tillsattser, kemiskt modifierade råvaror eller raffinerade kolhydrater.

 

Kroppen behöver säkert kolhydrater, speciellt hjärnan (som också kan drivas hybridiskt), för att fungera optimalt, annars skulle våra mekansimer för kolisar inte vara så sofistikerade. men just kolhydrater är faktiskt något vi klarar oss utan. Hur bra det är utan kolisar kan vi tvista om i absurdum, tills långtidsstudier av strikta dieter slutförs om 10-20 år.

 

Jag tror t.ex bonus effekten av få färre sjukdagar inte har med minskningen av kolisar att göra. Utan snarare avsaknaden av raffinerade kolhydrater, andra kemiska tillsattser och att den faktiskt omställningen till LCHF är ett livsbeslut (kort eller långt) och vi per automatik ändrar andra dåliga vanor också som egentligen inte är relaterade till kost.

 

T.ex jag väljer samtidigt med LCHF att sattas på en duktig (ingen som kör skiten ur mig under 3 veckor och bryter ner mig) som kommer individanpassa träningen efter något som liknar min kapacitet. Jag börjar i tid, vilket betyder att jag är redo att skruva upp träningen när snön faller. Jag blir mer motaglig för träningsdosen och mindre motaglig för sjukdomar.

 

Min plan är att köra detta som viktminskning till 1 juli eller 10 kg. Sen kommer jag växla över till en mera GI liknande kostföring.

 

Detta är min teori. I denna tråd kommer jag att rapportera hur det fungerar praktiskt.

 

För er som inte tröttnat på LCHF diskussioner är ni välkomna :)

 

Sen är det faktiskt MEDALJEN jag är ute efter inte egentligen att bli lättare. Det inbillar jag mig bara vara något som underlättar. För det är rätt kul att komma som tjockis o flyga förbi er småpojkar på plaggen mellan Risberg och Evertsberg. Har trots allt gjort låga 6 med dagens vikt.

Jag tror du har väldigt rätt här.

 

Min teori är, som dig, att der bra med Paleokosten men förklaringen att det är vad vi "evalutionärt är anpasade för" är helt fel. Det fungerar eftersom man tar borta massa dåligt skit som inte är bra för kroppen. Vad man ersätter med fett eller långsamma kolhydrater spelar ingen roll så länge som det är bra naturliga grejer.

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med det gamla "ät inte mer än du gör av med om du vill hålla vikten, gör av med mer än du äter om du vill tappa vikt"? Dock är jag säker på att det viktigaste av allt är att man tror på det man gör, kör hårt och lycka till!

Hur ska jag träna för att min tid på en halvmara i löpning ska förbättras?

 

Svar:

Du ska:

Behålla samma steglängd med ökad frekvens

Öka stegllängden med bibehållen frekvens

Eller öka båda.

 

Ditt inlägg är ungefär lika inskitsfullt i det här sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...