Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Varför åker inga svenskar Birkebeinerennet?

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik, men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.

Håller med! :-)

H-Per och Tage ni ser ju nästan klonade ut, bröder ? :)
H-Per dina exempel från loppen talar ju precis som du säger för sig själv. Birken är kortare och därmed enklare att klara av än VL trots något mer stigning (5- 50%) men uppenbarligen är Norrmännen i genomsnitt extremt mycket bättre skidåkare även om även de också har en massa glada motionärer som inte stressar.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Norrbagga

Norrbagga

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Nå har jeg ikke gått VL eller Birken. Men jeg tror jeg ville slite mer å fullføre VL.

For de som vil ha både VL og Birken i ett løp må dette være tingen.

Postad bild

90 km, 1800 høydemeter.

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik, men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.

Håller med! :-)

H-Per och Tage ni ser ju nästan klonade ut, bröder ? :)
H-Per dina exempel från loppen talar ju precis som du säger för sig själv. Birken är kortare och därmed enklare att klara av än VL trots något mer stigning (5- 50%) men uppenbarligen är Norrmännen i genomsnitt extremt mycket bättre skidåkare även om även de också har en massa glada motionärer som inte stressar.

Inte bröder, men en duktig fotograf i årets Marcialonga försökte få det att se ut så :-)

För övrigt anser jag fortfarande inte att kortare alltid är enklare. Marcialonga som är 70 km och mycket nedför tycker jag är betydligt enklare än Birkens 54 och mycket uppför.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg

Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.
Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.
Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Det ligger mycket i det du skriver Everest att Norge har mycket större bredd. Fast inte åker dom fortare i Birken än i Vasaloppet, Jag missade att seeda mig när jag skulle åka förra året och fick starta i pulje 25 och det gick väl hyfsat första milen men när jag kom ikapp dom som åkt tidigare och startade längst bak av dom seedade så var det väl ingen skillnad på dom och dom som startar i led 9 på Vasaloppet. Det var gåfart i alla spåren med massor fästvalla och inget glid.

Om vi lämnar frågan om Birkens svårighetsgrad och i stället tittar på hur det är att komma fram i spåren. Av Joakim.J inlägg framgår att om man inte seedar upp sig, så blir det svårt att ta sig fram, då man kommer ifatt de tidigare startande leden. Frågan är då i vilken pulse man bör starta tex om man är led 5-6 i VL för att slippa bli hindrad i spåret av långsammare åkare?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg
Visst åker svenskar Birken, jag har åkt det fyra gånger!

Goldrush

Goldrush

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Gått på stålsicklet? Erfaringer?

Volovedin

Vasan er seedingsrenn til Birken, så hvis du går Vasaloppet er ikke det noe problem. Hva led 5-6 tilsvarer på Birken er jeg usikker på, men går du Vasan på ca 6 timer, havner du i pulje 10 som tilsvarer en tid i Birken på ca 4.15. Går du på 5.30 havner du i pulje 5 som tilsvarer en tid på ca 3.30. 7 timer i Vasan gir pulje 15 og en estimert tid på ca 5t.

Du finner alt på hjemmesiden.

http://www.birkebein...edingstabeller/

Redigerat av Goldrush, 23 mars 2011 - 08:53 .

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Ett problem för svenskar som vill åka birken bör vara bristen på seedningslopp i närheten. Om man inte vill åka vasan så finns det inget seedningslopp i Sverige.

Jag skulle ialla fall inte vara väldigt intresserad av att använda pengar och tid på att åka ett stort lopp utan att vara seedad. Det är nog också en hel del folk som har problem med att använda tid och pengar på två lopp med långa resvägar inom loppet av 2 veckor.

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

Ett problem för svenskar som vill åka birken bör vara bristen på seedningslopp i närheten. Om man inte vill åka vasan så finns det inget seedningslopp i Sverige.

Jag skulle ialla fall inte vara väldigt intresserad av att använda pengar och tid på att åka ett stort lopp utan att vara seedad. Det är nog också en hel del folk som har problem med att använda tid och pengar på två lopp med långa resvägar inom loppet av 2 veckor.

Bor du i Göteborg är det tre timmar till Oslo på motorväg vilket inte är speciellt långt för att åka ett seedningslopp. I Oslo går det minst 2 st lopp som är seedningsgrundande, men det är klart att några andra lopp än Vasaloppet i Sverige borde få vara seedningsgrundande.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Men om man tex bor i stockholm är det inte så väldigt nära till något seedningslopp.

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

Men om man tex bor i stockholm är det inte så väldigt nära till något seedningslopp.

Finlandialoppet:)

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Det ligger mycket i det du skriver Everest att Norge har mycket större bredd. Fast inte åker dom fortare i Birken än i Vasaloppet, Jag missade att seeda mig när jag skulle åka förra året och fick starta i pulje 25 och det gick väl hyfsat första milen men när jag kom ikapp dom som åkt tidigare och startade längst bak av dom seedade så var det väl ingen skillnad på dom och dom som startar i led 9 på Vasaloppet. Det var gåfart i alla spåren med massor fästvalla och inget glid.

Om vi lämnar frågan om Birkens svårighetsgrad och i stället tittar på hur det är att komma fram i spåren. Av Joakim.J inlägg framgår att om man inte seedar upp sig, så blir det svårt att ta sig fram, då man kommer ifatt de tidigare startande leden. Frågan är då i vilken pulse man bör starta tex om man är led 5-6 i VL för att slippa bli hindrad i spåret av långsammare åkare?

Jag hör hemma ungefär i led 5-6 i Vasaloppet, stod i år i pulje 15, (baserat på seedningsresultat i Marcialonga), vilket passade mig rätt bra om man ser till loppet som helhet. Upplevde inga större köer bortsett från de första 2-3 kilometrarna där jag kanske kunnat köra lite fortare om jag fått hålla min egen takt.
När jag gick i mål på 5.08 var det fortfarande mest pulje 15 åkare runt mig. Tappade något när det var uppför som jag relativt enkelt sedan tog igen på stakningspartierna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
Tage; tackar för infon, det låter ju bra. Om man inte har något aktuellt seedningsresultat från VL eller annat lopp placeras man automatiskt i pulse 19 då ? Eller kan man chansa och skicka in ett resultat från ett långlopp i Sverige och sen hoppas på att man åtminstone blir uppflyttad till 18 el 17:e pulse ?

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Tage; tackar för infon, det låter ju bra. Om man inte har något aktuellt seedningsresultat från VL eller annat lopp placeras man automatiskt i pulse 19 då ? Eller kan man chansa och skicka in ett resultat från ett långlopp i Sverige och sen hoppas på att man åtminstone blir uppflyttad till 18 el 17:e pulse ?

Här hittar du allt om seedning i Birken
http://www.birkebein...rennet/Seeding/

Redigerat av Tage, 23 mars 2011 - 23:03 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg

Gått på stålsicklet? Erfaringer?

Volovedin

Vasan er seedingsrenn til Birken, så hvis du går Vasaloppet er ikke det noe problem. Hva led 5-6 tilsvarer på Birken er jeg usikker på, men går du Vasan på ca 6 timer, havner du i pulje 10 som tilsvarer en tid i Birken på ca 4.15. Går du på 5.30 havner du i pulje 5 som tilsvarer en tid på ca 3.30. 7 timer i Vasan gir pulje 15 og en estimert tid på ca 5t.

Du finner alt på hjemmesiden.

http://www.birkebein...edingstabeller/

Dette var langt före jeg begynte å sickle, i perioden 2000-2004. Siste gang var marerittslöpet 2004, etter dette har jeg ikke gått.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 615 inlägg
Vad kostar det att deltaga i Birkenbeinerrennet, startavgift, busstransport, logi ?

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Vad kostar det att deltaga i Birkenbeinerrennet, startavgift, busstransport, logi ?

Ca 1100 i startavgift, 300 för buss Lillehammer - Rena.
Logi finns det ett antal alternativ för i olika prisklasser, utförlig info om allt detta finns på hemsidan.

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Everest, åkte du Norefjellrennet?
Har för mig att jag läste nånstans att du skulle göra det.
Vore kul med en rapport i så fall.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Finns en rapport under tråden "Norefjellsloppet" som Volevodin startade. Kunde inte låta bli att förminska Birken lite också, förlåt:). Förutom det som står där så var det rätt häftigt med målgången i princip rakt in i baren på ett lyxhotell.

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Finns en rapport under tråden "Norefjellsloppet" som Volevodin startade. Kunde inte låta bli att förminska Birken lite också, förlåt:). Förutom det som står där så var det rätt häftigt med målgången i princip rakt in i baren på ett lyxhotell.

Låter som att det var tuffare än Vasaloppet trots att det är betydligt kortare. :)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Låter som att det var tuffare än Vasaloppet trots att det är betydligt kortare. :)

Denna gång var det sant iof mkt beroende på föret och det inte var så mkt kortare 71 km mot 90. Men ett VL i riktigt blötföre är nog nästan jobbigare men det var längesen sist. Har för mig att Brink sa att detta var det jobbigaste loppet sen VL 97. Åkte inte då men antar att det inte var så snabbt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar