Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför åker inga svenskar Birkebeinerennet?


Tage

Recommended Posts

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Det ligger mycket i det du skriver Everest att Norge har mycket större bredd. Fast inte åker dom fortare i Birken än i Vasaloppet' date=' Jag missade att seeda mig när jag skulle åka förra året och fick starta i pulje 25 och det gick väl hyfsat första milen men när jag kom ikapp dom som åkt tidigare och startade längst bak av dom seedade så var det väl ingen skillnad på dom och dom som startar i led 9 på Vasaloppet. Det var gåfart i alla spåren med massor fästvalla och inget glid.[/quote']

Om vi lämnar frågan om Birkens svårighetsgrad och i stället tittar på hur det är att komma fram i spåren. Av Joakim.J inlägg framgår att om man inte seedar upp sig, så blir det svårt att ta sig fram, då man kommer ifatt de tidigare startande leden. Frågan är då i vilken pulse man bör starta tex om man är led 5-6 i VL för att slippa bli hindrad i spåret av långsammare åkare?

Jag hör hemma ungefär i led 5-6 i Vasaloppet, stod i år i pulje 15, (baserat på seedningsresultat i Marcialonga), vilket passade mig rätt bra om man ser till loppet som helhet. Upplevde inga större köer bortsett från de första 2-3 kilometrarna där jag kanske kunnat köra lite fortare om jag fått hålla min egen takt.

När jag gick i mål på 5.08 var det fortfarande mest pulje 15 åkare runt mig. Tappade något när det var uppför som jag relativt enkelt sedan tog igen på stakningspartierna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Tage; tackar för infon, det låter ju bra. Om man inte har något aktuellt seedningsresultat från VL eller annat lopp placeras man automatiskt i pulse 19 då ? Eller kan man chansa och skicka in ett resultat från ett långlopp i Sverige och sen hoppas på att man åtminstone blir uppflyttad till 18 el 17:e pulse ?
Link to comment
Share on other sites

Tage; tackar för infon, det låter ju bra. Om man inte har något aktuellt seedningsresultat från VL eller annat lopp placeras man automatiskt i pulse 19 då ? Eller kan man chansa och skicka in ett resultat från ett långlopp i Sverige och sen hoppas på att man åtminstone blir uppflyttad till 18 el 17:e pulse ?

Här hittar du allt om seedning i Birken

http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Seeding/

Link to comment
Share on other sites

Visst åker svenskar Birken' date=' jag har åkt det fyra gånger![/quote']

Gått på stålsicklet? Erfaringer?

 

Volovedin

 

Vasan er seedingsrenn til Birken, så hvis du går Vasaloppet er ikke det noe problem. Hva led 5-6 tilsvarer på Birken er jeg usikker på, men går du Vasan på ca 6 timer, havner du i pulje 10 som tilsvarer en tid i Birken på ca 4.15. Går du på 5.30 havner du i pulje 5 som tilsvarer en tid på ca 3.30. 7 timer i Vasan gir pulje 15 og en estimert tid på ca 5t.

 

Du finner alt på hjemmesiden.

 

http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Seeding/Seedingstabeller/

Dette var langt före jeg begynte å sickle, i perioden 2000-2004. Siste gang var marerittslöpet 2004, etter dette har jeg ikke gått.

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar det att deltaga i Birkenbeinerrennet, startavgift, busstransport, logi ?

Ca 1100 i startavgift, 300 för buss Lillehammer - Rena.

Logi finns det ett antal alternativ för i olika prisklasser, utförlig info om allt detta finns på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Everest, åkte du Norefjellrennet?

Har för mig att jag läste nånstans att du skulle göra det.

Vore kul med en rapport i så fall.

Finns en rapport under tråden "Norefjellsloppet" som Volevodin startade. Kunde inte låta bli att förminska Birken lite också, förlåt:). Förutom det som står där så var det rätt häftigt med målgången i princip rakt in i baren på ett lyxhotell.

Link to comment
Share on other sites

Everest' date=' åkte du Norefjellrennet?

Har för mig att jag läste nånstans att du skulle göra det.

Vore kul med en rapport i så fall.[/quote']

Finns en rapport under tråden "Norefjellsloppet" som Volevodin startade. Kunde inte låta bli att förminska Birken lite också, förlåt:). Förutom det som står där så var det rätt häftigt med målgången i princip rakt in i baren på ett lyxhotell.

Låter som att det var tuffare än Vasaloppet trots att det är betydligt kortare. :)

Link to comment
Share on other sites

Everest' date=' åkte du Norefjellrennet?

Har för mig att jag läste nånstans att du skulle göra det.

Vore kul med en rapport i så fall.[/quote']

Finns en rapport under tråden "Norefjellsloppet" som Volevodin startade. Kunde inte låta bli att förminska Birken lite också, förlåt:). Förutom det som står där så var det rätt häftigt med målgången i princip rakt in i baren på ett lyxhotell.

Låter som att det var tuffare än Vasaloppet trots att det är betydligt kortare. :)

Denna gång var det sant iof mkt beroende på föret och det inte var så mkt kortare 71 km mot 90. Men ett VL i riktigt blötföre är nog nästan jobbigare men det var längesen sist. Har för mig att Brink sa att detta var det jobbigaste loppet sen VL 97. Åkte inte då men antar att det inte var så snabbt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...