Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enervit G eller Enervitine?


Rolv

Recommended Posts

Håller med att enervit har en konstig smak...men vitargo är inte så mycket bättre om du frågar mig...

Maxim och Power Bar har jag alltid tyckt bäst om...

 

Men för att återgå till frågan...så råder det nog som vanligt på detta forum delade meningar om vad man ska ha i flaskan...

 

Jag personligen har kört med en blandnig enervit G-sport och blåbärssoppa i vinter på både träning och tävling.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade med mig Vitargo på ÖS. Både Electrolyte och Professional. Det räddade mig från att vägga rejält kan jag säga...

 

Kan väl hålla med lite om smaken men gillar faktiskt den med citronsmak. Carboloader är dock inte god. Smaken är dock lite underordnad och effekten är klart bäst med Vitargo iaf för mig.

 

Maxim gör dock god sportdryck (citron).

Link to comment
Share on other sites

Ska man dricka mycket av det och under längre perioder....så tror mig... Då är smaken minst lika viktig...ibland nästan viktigare...

När du börjar bli trött och må illa...så är det svårt att få i sig något som smakar dåligt...då är det viktigt att ha med sig något som man vet smakar gott...

Link to comment
Share on other sites

Maxims carboloader ger jag inte något för, har inte känt att den gett någon som helst effekt under träning, Vitargos är däremot rikigt bra!

Kan bero på att det är inte är en sportdryck i den bemärkelsen.

 

Jag har haft den som uppladdningsdryck och även "spettsat" sportdrycken på längre tävlingar med den...

Link to comment
Share on other sites

Det är inga skillnader mellan alla dom här sportdrycker UNDER ett lopp. Glykol-muskel Mmol koncentrationen är i princip det samma vad du än dricker eller äter (bara det har samma koncentration socker i - eller energi, - Vitargo är en stärkelse som är socker....). Kroppen behöver:

-vätska, energi, och salter (energin är för dom flesta smidigast att tillföra genom dryck istället för mat- det tar tid för bullar och mackor att bli energi....).

 

Däremot är det stor skillnad EFTER loppet när muskelgylkogenet är tömd, hur lång tid det tar att återställa glykogen koncentrationen. Då är Vitargo bäst (eller du kan lika väl späda ut kornstärkelse med vatten). Det är viktigt om man skal tävla "back to back".

 

Allt är en smaksak. Jag föredrar Vitargo Pure (jag lägger i salter, Pure är utan salter) efter träning. Under lopp går det lika bra köra med hemmagjord (dextopur pulver, saft och salt) - mycket billigt!

Link to comment
Share on other sites

desutom gör jag min egen energibar - det blir otroligt billigt och gott.

Havregryn (som jag rostar i en panna), sen häll i:

Pinjenötter

tranbär

russin

honung och vit sirap tills geggan blir "lagom".

Platta till jämt i en fyrkantig tallrik, in i kylen, efter ett part timmar tar du kniven och carva ur portioner och rullar i gladpack. Kostar ett par öre per portion.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...