Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur 17 ska jag bli bättre till VL 2012?


Alcazar

Recommended Posts

Är 42 bast och började träna löpning regelbundet i trettiårsåldern. Efter några år kom jag ned i tider på runt 40 minuter på milen och jag har kunnat hålla mig inte allt för långt över det på den sträckan. För sisådär fem år sen upptäckte jag dock skidåkningen - så himla kul och ett bra alternativ vintertid! Blev ÖS första året på precis under 7.30 och sedan har det blivit ytterligare tre VL.

 

Mitt problem är att jag tamejtusan knappt blir något bättre fast jag verkligen går in för att bli just detta. I år åkte jag från led 6 på...ja, precis under 7.30! Alltså som ÖS för fem år sen!

 

Har jag inte tränat ordentligt? Jo, det tycker jag. Inför årets VL bestämde jag mig för att stakträna ordentligt så det blev ett tiotal pass på rullskidor (endast stakning, kuperad asfaltsväg, 2 mil, c:a 4.15 - 4.30 per km) innan snön kom (i övrigt mest cykling, fick problem med knäna vid löpning i somras). På snö hann jag precis över 100 mil innan VL och lyckades också seeda upp mig från led 8 till led 6. Ville i alla fall under sju timmar men icke då.

 

Hur tränar jag - vad gör jag för fel? Sedan snön kom, enbart skidåkning. Har åkt 58 pass varav ett tiotal över 30 km, ett på 50. Snittpasset är 19 km. Snittfart över säsongen 13,67 km/tim. Ett bra pass i hyggligt snabbt före kan jag snitta en bit över 15 km/tim och jag försöker staka så mycket jag orkar, men är ju egentligen starkare i benen. "Längtar" till backarna så man får "vila" armarna lite. Skulle säga att kanske vartannat pass känns som kvalitetspass då jag är rätt ordentligt trött och fått upp bra puls, här är det dock en skillnad mot löpträning där jag så gott som alltid tar ut mig max.

 

Gick en skidteknikkurs i början av året och det kändes mycket bra. Bl.a. började jag använda stakning med frånskjut på allvar.

 

På sikt skulle jag vilja komma upp till samma nivå i skidåkning som inom löpningen, och då drömma om medaljtid. Just nu känns det dock grymt avlägset.

 

Inför 2012 tänker jag:

 

- Åka minst ett pass rullskidor i veckan under vår/sommar. I övrigt cykel och löpning (om knät pallar).

 

- Åka 2-3 pass rullskidor från augusti och fram till snön kommer, plus ett par pass cykel el. löpning.

 

Vad mera kan jag göra för att förbättra mig ordentligt? Tacksam för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

äter du rätt under din träning? kosten är lika viktig som träningen enligt mig.

är inte duktig på det här med hur kroppen utvecklas, då jag är ung och har inte lärt mig så mycket än, men jag vet att kosten är sjukt viktig.

Ärligt talat funderar jag inte mycket över det där med kosten. Äter väl rätt så normalt och håller min vikt på c:a 76 kg (184 lång) trots att jag inte sällan njuter en kaka schweizernöt efter ett bättre träningspass :).

Link to comment
Share on other sites

äter du rätt under din träning? kosten är lika viktig som träningen enligt mig.

är inte duktig på det här med hur kroppen utvecklas' date=' då jag är ung och har inte lärt mig så mycket än, men jag vet att kosten är sjukt viktig.[/quote']

Ärligt talat funderar jag inte mycket över det där med kosten. Äter väl rätt så normalt och håller min vikt på c:a 76 kg (184 lång) trots att jag inte sällan njuter en kaka schweizernöt efter ett bättre träningspass :).

Ja ok då måste jag säga samma som skåningen, träna mer. och gå med i en klubb.

Den schweizernöt kakan är för mig rena djävulen själv. Så god men så farlig. iaf för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du ska försöka få upp farten på lite fler av dina pass. Variera med intervaller i olika längd samt snabbdistans.

 

Nycklen till att göra en skaplig tid i VL är att orka staka. En sak att prova för de som inte är skogshuggare är att öka frekvensen i stakningen. Prova gärna på rullskidorna till våren.

Link to comment
Share on other sites

Hur många tävlingar körde du innan vl? Tror också det är bra att gå med i en klubb eller hitta tränings- tävlingskompisar på annat sätt. Åk många tävlingar. Börja tävla tidigt på säsongen så att du tidigt får inspiration för att förbättra dig. Prova att åka med bättre åkare och "häng på" så länge du bara orkar. Det gäller att höja den mentala ribban. Inte bara den fysiska.

 

En chokladkaka är obetydligt. Tror tävlingsskallen är mycket viktigare än kosten när man som du inte är överviktig, tränar bra, har en strategi och vilja att förbättra sig.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Låter inte så svårt!

Träna mer skidor helt enkelt, mer rullskidor. Se till att du förbättra tekniken.

Gå med i en klubb, hitta andra att träna med.

Bor han i Karlstadsområdet så kan han nog få tuktning i sommar om viljan finns! :o

Link to comment
Share on other sites

Hur många tävlingar körde du innan vl? Tror också det är bra att gå med i en klubb eller hitta tränings- tävlingskompisar på annat sätt. Åk många tävlingar. Börja tävla tidigt på säsongen så att du tidigt får inspiration för att förbättra dig. Prova att åka med bättre åkare och "häng på" så länge du bara orkar. Det gäller att höja den mentala ribban. Inte bara den fysiska.

 

En chokladkaka är obetydligt. Tror tävlingsskallen är mycket viktigare än kosten när man som du inte är överviktig, tränar bra, har en strategi och vilja att förbättra sig.

 

Lycka till!

Tack! Vill ju inte gärna välja bort chokladen - den är ju mycket av morot :). Fullföljde två seedningslopp och bröt ett efter att ha vallat bort mig. Snabbt och lättstakat före is the shit för mig, då orkar jag nämligen staka lite mera än annars. Bra tips det där med att försöka träna med bättre åkare!

Link to comment
Share on other sites

Låter inte så svårt!

Träna mer skidor helt enkelt' date=' mer rullskidor. Se till att du förbättra tekniken.

Gå med i en klubb, hitta andra att träna med.[/quote']

Bor han i Karlstadsområdet så kan han nog få tuktning i sommar om viljan finns! :o

Karlstad ligger ett VL (drygt) härifrån och så långa långpass åker väl varken du eller jag ;). Däremot sågs vi kanske vid starten i Solstadsloppet - jag bröt dock redan efter första varvet. Sämst glid av alla. Numera dock sicklat så glidet är alltid okej.

Link to comment
Share on other sites

Låter inte så svårt!

Träna mer skidor helt enkelt' date=' mer rullskidor. Se till att du förbättra tekniken.

Gå med i en klubb, hitta andra att träna med.[/quote']

Bor han i Karlstadsområdet så kan han nog få tuktning i sommar om viljan finns! :o

Karlstad ligger ett VL (drygt) härifrån och så långa långpass åker väl varken du eller jag ;). Däremot sågs vi kanske vid starten i Solstadsloppet - jag bröt dock redan efter första varvet. Sämst glid av alla. Numera dock sicklat så glidet är alltid okej.

Jag hade fått för mig att du bodde i Karlstad. :)

Åt vilket håll är det du bor då?

 

Och sedan var det väl fästvallan som spökade på Solstaloppet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Bor han i Karlstadsområdet så kan han nog få tuktning i sommar om viljan finns! :o

Karlstad ligger ett VL (drygt) härifrån och så långa långpass åker väl varken du eller jag ;). Däremot sågs vi kanske vid starten i Solstadsloppet - jag bröt dock redan efter första varvet. Sämst glid av alla. Numera dock sicklat så glidet är alltid okej.

Jag hade fått för mig att du bodde i Karlstad. :)

Åt vilket håll är det du bor då?

 

Och sedan var det väl fästvallan som spökade på Solstaloppet? ;)

Örebro. Hade nog för mycket både fäst- och glidvalla.

 

Funderar dessutom på ett par nya skidor med hårdare spann, kan det vara något? Lägger jag hela vikten på ena foten nyper det utan att jag går upp på tå och det är väl inte riktigt tanken, eller?

Link to comment
Share on other sites

Örebro. Hade nog för mycket både fäst- och glidvalla.

 

Funderar dessutom på ett par nya skidor med hårdare spann, kan det vara något? Lägger jag hela vikten på ena foten nyper det utan att jag går upp på tå och det är väl inte riktigt tanken, eller?

Ok, det var åt "fel" håll det.

 

Nej, det ska inte nypa då, bara om du går upp på tå:

http://www.skigo.se/Klassiska-Skidor.aspx

Link to comment
Share on other sites

Att du säger att du längtar till backarna så att du ska få vila armarna talar för att du kanske håller händerna för långt fram från kroppen i stakningen. I alla fall i förhållande till din styrka. Kanske också att du glömmer att fixera armarna när du hugger ner stavarna och i stället trycker på lite med armarna redan från början. Jag brukar komma på mig själv att göra det ibland och måste nästan varje pass ägna någon tanke åt att inte göra det. Om man bara trycker än så lite så blir det jobbigt.
Link to comment
Share on other sites

Som du säger så borde du egentligen åka lite fortare med din träningsmängd men ibland går utvecklingen i trappstegform så jag tror medaljen kommer nästa säsong. Men håller i stort med om din egen planering och övriga tips:

 

1. Mer rullskidor

2. Nya skidor

3. Fler långlopp innan VL

4. Använd mage/överkropp mer än armar vid stakning

5. Träna styrka framförallt mkt mage hemma eller på gym för att klara 4)

6. Staka ibland uppför där du inte tror det går att staka

7. Variera skid och rullskidpassen mer, fler riktigt hårda pass (tempo/Intervall/ kortare tävlingar) och fler riktigt långa lugna pass. Fast ett tiotal över 30 km är ju ändå rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om du har hyfsat flås om du kommer under 40 på milen...

Jag är lite i samma sits med bra löpar/cykel-resultat, men lite sämre i skidspåren.

Samma här att man längtar till backarna i det där förbannat platta vasaloppet :)

 

En lösning för mig har varit att köra mer maxstyrka på gym, i kombination med mer renodlad stakträning. Har gett vissa resultat, men är inte riktigt nöjd än...

Link to comment
Share on other sites

Två saker jag kom att tänka på

 

1. ang stakning och att du blir trött, har du testat olika stavlängder? jag är 1.87cm och har denna vinter kört 155cm, 157,5cm & 160cm. dom senaste tre gångerna jag åkt har jag av misstag behövt köra med 160cm och upplever stakningen som betydligt jobbigare trots någon ynka cm skillnad. för mig tar det betydligt mer på armarna med dom något längre stavarna. 155cm är kanske i kortaste laget men då upplever jag att jag kan använda hela kroppen på ett helt annat sätt, och kör inte slut på armarna lika fort. dock upplever jag att det blir mindre tryck i stakningen med dom kortare, men samtidigt bjuder dom in till mer stakning med frånskjut och diagonal. 160cm stavarna hämma min diagonalåkning lite. testar man med olika modeller /fabrikat bör man mäta faktiska längden själv, så att man verkligen har dom olika mått man vill testa.

 

 

2. hur lever du för övrigt? jag håller jämn takt med flera idrottskompisar, inom andra sporter, som tränar hårdare än mig, men dom kör sina pass och är där i mellan väldigt passiva. medans jag gärna tar nån tur i skogen, till fots, ibland på 3-4 timmar. vardags cyklar i stället för att åka bil. klämmer in nån söndags promenad eller lek med ungar i stället för passivt sitta hemma på ledig tid osv. jag tror att dom där "lågpuls-aktiviteterna" som kan pågå i timmar utan att man märker dom är ganska värdefulla.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips! Min 2-do-lista ser nu ut så här:

 

- Anmäl mig till VL 2012 nu.

- Mera rullskidor, redan från nu.

- Mera varierande pass, intervaller och snabbdistans bl.a.

- Köp nya skidor med bra spann i höst när utbudet är bra.

- Testa Petterssons goda tips om stakteknik.

- Staka ännu mera, särskilt uppför och med mera fart.

 

@Salamons son: Mina stavar är 155 och det känns rätt lagom. Håller med dig när det gäller det där med att röra på sig. Jag är nog rätt så rörlig av mig generellt. Cyklar t.ex. mycket utan att direkt se det som träningspass (har 21 km till jobbet men cyklar inte varje dag).

Link to comment
Share on other sites

Såg inte ut som du tränat styrka rejält innan. Det tycker jag du ska prova.

Som Jerry ahrlin säger: Den mesta av styrketräningen kör jag på skidor/rullskidor och inte på gymmet!

Men det är klart han blev ju bara trea........ :)

Men så tar han säkert 120 i bänk utan större problem redan.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips var på temat att göra något annorlunda. Kunde inte se att han kört styrka tidigare.

Självklart bra med styrka.ingen kritik mot ditt tips. själv har jag gymskräck/hatar gym men hade tänkt köra minst ett pass per vecka hemma mage/rygg/armar som cirkelövningar . inga maskiner el vikter förutom att dra i slangar.tror det beror på vad man gillar för träning och hur mycket tid man har. jag personligen drar hellre ut på skidor/rullskidor och försöker hitta pass där som är styrketränande än går på gym men det passar ju mig :)

Och gym passar andra :) men summa sumarum var det ingen kritik mot att köra styrka utn det behövs det med.

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem är att jag tamejtusan knappt blir något bättre fast jag verkligen går in för att bli just detta. I år åkte jag från led 6 på...ja, precis under 7.30! Alltså som ÖS för fem år sen! Har jag inte tränat ordentligt? Jo, det tycker jag.

Välkommen i klubben! Vi är fler som inte tycker att vår träning ger så mycket.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6518

 

När det gäller VL kan jag ge dig ett hemligt tips (schh, säg det inte till någon annan här på forumet, då blir alla snabbare på VL...)

 

STYRKETRÄNING!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...