Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Som du sa Adam, att jämföra oss här vore bra för att sporra varandra.

 

Det kommer ju aldrig bli helt rättvist, men en tanke jag hade vore att man jämför lite tider på löpning, t.ex sätt uppföljande utmaning: Alla har fram till [Datum] på sig att springa X kilometer på valfri plats och få en så bra tid som möjligt, sen kan vi sammanställa detta här.

 

Jag vet att löpning inte ger en jättebra bild av vasaloppsformen, men jag tror att det blir minst lika rättvisande som att jämföra rullskidor då det är stor variation på olika skidor. Finns säker fler ideer om detta!

Coopertest på bana/helt platt terräng på/under en viss vecka kanske vore nåt? på bana blir det ju lika för alla? eller hur. rullisar blir svårt kanske då skidorna och terräng(asfalt) kan skilja stort men stakning nån km på platt parti kanske? :/

Nu suger ju jag totalt på löpning men jag ska fan göra mitt bästa om det blir av :D

jag åker hellre rullisar och går stavgång uppför slalombacke :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply
Som du sa Adam' date=' att jämföra oss här vore bra för att sporra varandra.

 

Det kommer ju aldrig bli helt rättvist, men en tanke jag hade vore att man jämför lite tider på löpning, t.ex sätt uppföljande utmaning: Alla har fram till [Datum'] på sig att springa X kilometer på valfri plats och få en så bra tid som möjligt, sen kan vi sammanställa detta här.

 

Jag vet att löpning inte ger en jättebra bild av vasaloppsformen, men jag tror att det blir minst lika rättvisande som att jämföra rullskidor då det är stor variation på olika skidor. Finns säker fler ideer om detta!

Coopertest på bana/helt platt terräng på/under en viss vecka kanske vore nåt? på bana blir det ju lika för alla? eller hur. rullisar blir svårt kanske då skidorna och terräng(asfalt) kan skilja stort men stakning nån km på platt parti kanske? :/

Nu suger ju jag totalt på löpning men jag ska fan göra mitt bästa om det blir av :D

jag åker hellre rullisar och går stavgång uppför slalombacke :)

Ja precis. Man skulle ju kunna köra 10 km löpning, sen är det upp till var och en att hitta ett så platt ställe som möjligt för att få ner tiden. Bara att kontrollmätta med exempelvis www.jogg.se eller www.hitta.se och vara ärlig!

Link to comment
Share on other sites

Ännu intressantare blir det ju om man gör en testrunda redan nu för att ha en tid att utgå ifrån som man sedna kan göra en förbättringsjämförelse emot, då spelar det heller inte så stor roll om olika personers rundor skiljer lite i längd då det är förbttringen som är intressant.

Samma går att göra på rullskidor.

 

Sedan kan vi som de som utvecklats mest på rullskidor eller löpning lyckas bäst på VL...

 

Körde min 12,3km runda på 1.01.35 i söndags varav drygt en mil är asfalt resten grusväg och stig. Pers är 1.00.59, målet är att gå under timmen med ett par minuters marginal i sommar. Gör en relativt flack asfaltsmil på ca 47-48min i dagsläget. Skulle vilja komma under 45min på Midnattsloppet i sommar, har aldrig vart nån snabb löpare så det hade vart kul att gå under 45.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt' date=' du får gärna säga hur bra du springer och om du tycker att ett 5:30 tempo runt 15km slingan skulle vara alldeles för långsamt :P[/quote']

Jag har sprungit milen på 36, men det var tyvärr 13 år sedan. 5:30 tempo runt extrembanan ger mig mycket.

 

Man kan ju alltid köra intervaller uppför hagakullen, då spelar ju inte kapacitet så stor roll, bra med lite extra peppning när man närmar sig toppen.

Nu börjar det låta intressant! Brukar vara jobbigt att själv släpa sig iväg och köra pass som är så hemskt jobbiga :P Är man tillsammans är det mycket lättare då man kan sporra varandra :) Vi får träffas någon gång då hagakullen inte längre är iskullen!

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad jag gett mig in på. Verkar ha sämst tid i VL av gänget här. Men eftersom jag är trebarnspappa, heltidsjobbar med en del resor, så har jag ruskigt med tid för detta ljuva vansinne.

 

Träningen kommer att bestå i löpning, korpfotboll, landsvägscykel, orientering, badminton, rullskidor och styrketräning. Tänker köra på rätt planlöst till i höst. Något säger mig att detta tämligen virriga upplägg kommer göra er gröna av avund den 4 mars 2012.

Link to comment
Share on other sites

kanske dags för ett excel blad med namn på deltagare, vilken stad man bor, senast VL tid, vikt, startled, 5k löpning, 10 k rullskidor (skidmärke, kuzmin/vallare, antal mil skidor etc). Uppdatering av tester varannan månad + vikt ( vet att vi har en del tjockisar som mig själv här). startled är ju kul att uppdatera när det börjar köras seedninglopp.... Ska fan upp i 4 led innan VL 2012

 

Någon kan administrera och skicka utefter test alt Google doc.

 

Har vi någon excel guru som kan leka administratör?

Link to comment
Share on other sites

Som du sa Adam' date=' att jämföra oss här vore bra för att sporra varandra.

 

Det kommer ju aldrig bli helt rättvist, men en tanke jag hade vore att man jämför lite tider på löpning, t.ex sätt uppföljande utmaning: Alla har fram till [Datum'] på sig att springa X kilometer på valfri plats och få en så bra tid som möjligt, sen kan vi sammanställa detta här.

 

Jag vet att löpning inte ger en jättebra bild av vasaloppsformen, men jag tror att det blir minst lika rättvisande som att jämföra rullskidor då det är stor variation på olika skidor. Finns säker fler ideer om detta!

Coopertest på bana/helt platt terräng på/under en viss vecka kanske vore nåt? på bana blir det ju lika för alla? eller hur. rullisar blir svårt kanske då skidorna och terräng(asfalt) kan skilja stort men stakning nån km på platt parti kanske? :/

Nu suger ju jag totalt på löpning men jag ska fan göra mitt bästa om det blir av :D

jag åker hellre rullisar och går stavgång uppför slalombacke :)

Ja precis. Man skulle ju kunna köra 10 km löpning, sen är det upp till var och en att hitta ett så platt ställe som möjligt för att få ner tiden. Bara att kontrollmätta med exempelvis www.jogg.se eller www.hitta.se och vara ärlig!

Löpning är ju dock inte detsamma som att vara en bra skidåkare, är själv mer löpare som behöver träna överkropp inför Vasan medan det finns de som är starka men med sämre flås.

 

Coopertestet låter som en bra ide :) Springer inte gärna max nu när det fortfarande är is, men man kan ju göra ett försök. Visst borde man kan hitta någon isfri asfaltssträcka.

 

Ok, jag som är TS kanske bör avgöra då (är lite beslutsnojig av mig ;)) men vi gör så att vi börjar vår sporrning med att köra ett coopertest inom närmsta två veckorna men helst lägga in resultatet i tråden då de två veckorna gått. Så har vi någonting att gå på. Kom ihåg att fusk bara kommer göra att man faller hårdare då Vasaresultatet visas :P

Link to comment
Share on other sites

kanske dags för ett excel blad med namn på deltagare, vilken stad man bor, senast VL tid, vikt, startled, 5k löpning, 10 k rullskidor (skidmärke, kuzmin/vallare, antal mil skidor etc). Uppdatering av tester varannan månad + vikt ( vet att vi har en del tjockisar som mig själv här). startled är ju kul att uppdatera när det börjar köras seedninglopp.... Ska fan upp i 4 led innan VL 2012

 

Någon kan administrera och skicka utefter test alt Google doc.

 

Har vi någon excel guru som kan leka administratör?

Riktigt bra ide Toot! jag visste väl att det var bra att godkänna dig till medaljstrien ;)

Själv är jag ganska knagglig på Excel, har inte ens programmet på datorn...

 

Som sagt, finns det ngn guru därute?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra ide Toot! jag visste väl att det var bra att godkänna dig till medaljstrien ;)

Själv är jag ganska knagglig på Excel, har inte ens programmet på datorn...

 

Som sagt, finns det ngn guru därute?

Det finns ju Google Docs så inte mycket att skylla på där. ;)

 

Annars kanske det är enklare och gör arbetsbördan för någon enskild mindre om ni har en speciell tråd efter en viss mall där var och en för in sina resultat/uppgifter?

Bara en tanke, ska inte lägga mig i här men det är aldrig roligt att bli pådragen en massa ifyllningsjobb...

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl ingen guru men anser mig ha ganska bra koll då jag jobbar en del med det när jag pluggar på universitetet. Ska vi försöka hålla en uppdaterad lista över oss med information som tidigare nämnts (led, vikt, tid i VL, löpningsresultat mm)? Jag kan se till att ha en sådan sida uppe inom ett par dagar och sedan hålla den uppdaterad om intresse finns!
Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra ide Toot! jag visste väl att det var bra att godkänna dig till medaljstrien ;)

Själv är jag ganska knagglig på Excel' date=' har inte ens programmet på datorn...

 

Som sagt, finns det ngn guru därute?[/quote']

Det finns ju Google Docs så inte mycket att skylla på där. ;)

Ajdå busted :(

Nej, men seriöst, jag är riktigt dålig, fast finns det ingen annan som känne för det kan jag ju självklart göra det även om resultatet kommer bli ganska fult ;) Det är ju ändå jag som dragit igång galenskapet...

Link to comment
Share on other sites

Coopertest på bana/helt platt terräng på/under en viss vecka kanske vore nåt? på bana blir det ju lika för alla? eller hur. rullisar blir svårt kanske då skidorna och terräng(asfalt) kan skilja stort men stakning nån km på platt parti kanske? :/

Nu suger ju jag totalt på löpning men jag ska fan göra mitt bästa om det blir av :D

jag åker hellre rullisar och går stavgång uppför slalombacke :)

Ja precis. Man skulle ju kunna köra 10 km löpning' date=' sen är det upp till var och en att hitta ett så platt ställe som möjligt för att få ner tiden. Bara att kontrollmätta med exempelvis www.jogg.se eller www.hitta.se och vara ärlig!

Löpning är ju dock inte detsamma som att vara en bra skidåkare, är själv mer löpare som behöver träna överkropp inför Vasan medan det finns de som är starka men med sämre flås.

 

Coopertestet låter som en bra ide :) Springer inte gärna max nu när det fortfarande är is, men man kan ju göra ett försök. Visst borde man kan hitta någon isfri asfaltssträcka.

 

Ok, jag som är TS kanske bör avgöra då (är lite beslutsnojig av mig ;)) men vi gör så att vi börjar vår sporrning med att köra ett coopertest inom närmsta två veckorna men helst lägga in resultatet i tråden då de två veckorna gått. Så har vi någonting att gå på. Kom ihåg att fusk bara kommer göra att man faller hårdare då Vasaresultatet visas :P

Har tyvärr haft problem med mitt knä i över 1 års tid så löpning funkar inte för mig. Har tid inbokad hos en naprapat så jag hoppas att han hittar nån lösning på problemet. Men tills vidare får jag vänta till det blir ett rullskidtest innan jag kan ge mig in i leken-

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl ingen guru men anser mig ha ganska bra koll då jag jobbar en del med det när jag pluggar på universitetet. Ska vi försöka hålla en uppdaterad lista över oss med information som tidigare nämnts (led, vikt, tid i VL, löpningsresultat mm)? Jag kan se till att ha en sådan sida uppe inom ett par dagar och sedan hålla den uppdaterad om intresse finns!

Riktigt stort tack Fisk! Vore fantastiskt om du kunde göra det!

 

Här kommer några av mina förutsättningar: 64kg,

184cm,

ålder 18år (19år om typ 20dagar),

6:51 på vasan,

led6,

pb på 5km löpning 19min,

rullisar 10km 34min,

Bor i Solna (1mil norr om innersthlm),

Madshus Hypersonic (går fet bort nästa vasa då jag väger alldeles för mycket för dem redan nu),

vallare (dålig sådan)

 

Lite redigerad, blandade ihop rullisar å skidor och även att ta upp materialen i denn ädla materialsport :P

Link to comment
Share on other sites

Ja precis. Man skulle ju kunna köra 10 km löpning' date=' sen är det upp till var och en att hitta ett så platt ställe som möjligt för att få ner tiden. Bara att kontrollmätta med exempelvis www.jogg.se eller www.hitta.se och vara ärlig!

Löpning är ju dock inte detsamma som att vara en bra skidåkare, är själv mer löpare som behöver träna överkropp inför Vasan medan det finns de som är starka men med sämre flås.

 

Coopertestet låter som en bra ide :) Springer inte gärna max nu när det fortfarande är is, men man kan ju göra ett försök. Visst borde man kan hitta någon isfri asfaltssträcka.

 

Ok, jag som är TS kanske bör avgöra då (är lite beslutsnojig av mig ;)) men vi gör så att vi börjar vår sporrning med att köra ett coopertest inom närmsta två veckorna men helst lägga in resultatet i tråden då de två veckorna gått. Så har vi någonting att gå på. Kom ihåg att fusk bara kommer göra att man faller hårdare då Vasaresultatet visas :P

Har tyvärr haft problem med mitt knä i över 1 års tid så löpning funkar inte för mig. Har tid inbokad hos en naprapat så jag hoppas att han hittar nån lösning på problemet. Men tills vidare får jag vänta till det blir ett rullskidtest innan jag kan ge mig in i leken-

Låter inte kul med knäet :( hoppas verkligen det löser sig!

Tror nog vi väntar med rullskidetest innan allt skrot från vägarna är borta, för allas säkerhet :P

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl ingen guru men anser mig ha ganska bra koll då jag jobbar en del med det när jag pluggar på universitetet. Ska vi försöka hålla en uppdaterad lista över oss med information som tidigare nämnts (led' date=' vikt, tid i VL, löpningsresultat mm)? Jag kan se till att ha en sådan sida uppe inom ett par dagar och sedan hålla den uppdaterad om intresse finns![/quote']

Riktigt stort tack Fisk! Vore fantastiskt om du kunde göra det!

 

Här kommer några av mina förutsättningar: 64kg, 184cm, 6:51 på vasan, led6, pb på 5km löpning 19min, skidor 10km 36min (15km slinga), Bor i Solna (1mil norr om innersthlm), ålder 18år (19år om typ 20dagar)

Kul att du gillar det, kommer jobba med det här imorgon eftermiddag/kväll!

Link to comment
Share on other sites

Har väldigt mycket snö här i härnösand fortfarande men inom nån vecka borde man kunna springa.får leta upp nån lämplig sträcka. det som är bra med detta att även om det kommer att skilja mellan oss på tiderna pga bland annat olika terräng(även i kapacitet) så kommer det att sporra att slå sin egen tid och förhoppningsvis se sin egen förbättring :)

179cm

82kg

36år(37 i aug.)

3:06 på halvvasan

5km löp?

10km rullisar? (oneway 5 ,trögrullade :) )

Bor i härnösand

atomic vasa race(fischer rcs carbo beställt till nästa säsong då min kompis är sporthandlare :) )

har försökt lära mig valla denna säsong med hyfsat resultat

Link to comment
Share on other sites

Vi får nästan börja med att lista relevanta parametrar att jämföra, blir lite äpplen och päron annars?

(Kan inte hålla mig ändå..)

Ålder: 27

Längd: 195cm

Vikt: 93kg (ska ner till 90)

Vasaloppet 6:42 (2010)

5km löp: 20min

10km löp: 40:20

Rullisar: Nybörjare

Vallning: kass!

Böj / Bänk / Mark: 115 / 105 / 160 :-)

Bor: Göteborg

Skidor: Madshus Nanosonic (tror jag)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara en jätte tillgång med ännu mer siffror: stavlängd t ex, antal skidor och typer

 

78 kg

174cm

55 år

(VL uppskattad av mig och siad av Lars-Erik: 6:52)

ingen löpning - knäet

10 km skidlika rullskidor: 40:00

Vänersborg

snyggskidor Atomic WC 09/10 classic, burkvalla

fulskidor Madshus classic (10 år gamla?)

Kuzmin

145 cm klassikstavar för långpass

150 cm klassikstavar för kortare pass, stakning

jenex aero 125 rc rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Swenor fibreglass normal tröghet (2). Tycker ni jag ska skaffa ett par trögare också så man inte flyger fram på cykelbanorna? :P

 

Förresten, deadline för coopertestet blir sön 10/4 så lite mer än två veckor, tänkte på nordborna...

kör vi coopertestet en sträcka på 3000m och tid eller uppmätt sträcka på sprugna 12min?

vet att det körs lite olika varianter.Jag tycker nog att vi kör en viss sträcka och tiden på den. får se om jag kan hitta nån lite planare sträcka som jag kan mäta upp med min garmin,bor annars bredvid en fin elljusanläggning med både korta och långa slingor men det är jäkligt kuperat där så det blir svårt att jämföra med er som bor på plattlandet ;)

men det blir nog bra bara man förbättrar sig själv på den slinga man väljer att springa/skida rullisar på.

Link to comment
Share on other sites

Någon som lägger in sina träningspass på funbeat eller liknande sajt? Vore lite kul att följa!

 

@golvet Ni har väl ännu mer snö än vad vi har så du får ligga i med skidorna ett tag till :) Synd bara på stormen, blir så skräpigt. Borde dock gå att köra skidor en månad till ... :)

 

Ålder: 34

Längd: 185cm

Vikt: 92kg

Vasaloppet 6:47 (5:51 öppet spår)

Löpning = urusel = inte min grej :)

Rullskidor: ProSki C2

Vallning: Brukar få till bra skidor

Bor: Sundsvall

Skidor: Fischer

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...