Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidmil säsongen 10/11


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Thorrez, Skåningen och rible 12 skall ha en extra eloge för att ni fått ihop så mycket mil i Skåne, det var väl inte så mycket snö kvar efter det kraftiga mildvädret i början av februari. (kanske nån mer skåning, som jag inte känner)

Nu kan man inte få korrelation rakt av på antal mil och resultat i VL, mycket spelar in som ålder, träningsinnehåll o medfödd talang. Men Rible 12,s resultatkurva pekar väldigt brant uppåt :), vad skall det sluta ?

Att Björn Jonsson är en mycket kompetent åkare visste vi sen tidigare, därför är det roligt att se att det inte tillkommit av en slump utan mycket hårt arbete ligger bakom. Man behöver aldrig be om ursäkt för att man tränar mycket utan snarare "mera hedras därför":)

 

Den ende på "listan" som förbryllar mig är Ferryist, trodde du bodde granne med Björn Ferry och var en van skidåkare, men jag ser att du är från Malmö. Du får väl hänga på Thorrez till nästa säsong eller åka iväg till Sa Sandsjö och träna med Björnstorpsligan, så lär du väl komma upp i tvåsiffrigt iaf.

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt sista skidpass igår, exakt 4 månader efter säsongspremiären. Det måste vara någon sorts rekord att ha 4 månaders skidsäsong här nere i Götaland, jag har i alla fall aldrig varit med om det förut.

 

72 mil skejt och 34 mil klassiskt. Totalt 106 mil alltså.

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt sista skidpass igår, exakt 4 månader efter säsongspremiären. Det måste vara någon sorts rekord att ha 4 månaders skidsäsong här nere i Götaland, jag har i alla fall aldrig varit med om det förut.

 

72 mil skejt och 34 mil klassiskt. Totalt 106 mil alltså.

Du verkar ju vara från Borås Pask. Inatt verkar det bli rejält med minusgrader o inte passera 0strecket innan kl 10 imorgon förmiddag... Likadant på sön. Blir nog fint på Borås Skidstadion än några dagar om de pistar lite... Varför inte köra lite till?!

 

Visst är det kul med lång säsong. Åkte första passet i slutet av november. Tänkte se om man kan sladda något pass även ibörjan av april för att kunna säga att man åkt skidor i 6 av årets 12 månader... (även om det egentligen bara tidsmässigt är dryga 4 månader)

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt sista skidpass igår' date=' exakt 4 månader efter säsongspremiären. Det måste vara någon sorts rekord att ha 4 månaders skidsäsong här nere i Götaland, jag har i alla fall aldrig varit med om det förut.

 

72 mil skejt och 34 mil klassiskt. Totalt 106 mil alltså.[/quote']

Du verkar ju vara från Borås Pask. Inatt verkar det bli rejält med minusgrader o inte passera 0strecket innan kl 10 imorgon förmiddag... Likadant på sön. Blir nog fint på Borås Skidstadion än några dagar om de pistar lite... Varför inte köra lite till?!

 

Visst är det kul med lång säsong. Åkte första passet i slutet av november. Tänkte se om man kan sladda något pass även ibörjan av april för att kunna säga att man åkt skidor i 6 av årets 12 månader... (även om det egentligen bara tidsmässigt är dryga 4 månader)

Det var otroligt smutsigt i spåret igår. Det gick trögt redan från början, men efter ett par varv på konstsnöspåret stod jag helt still. Inget glid över huvud taget, ett tjockt lager smuts under skejtskidorna. Det gör att man tappar motivationen lite. Å andra sidan var det 10 grader varmt, man kunde åka i kortärmat.

 

Pistören hävdar att han kommer att pista ett tag till, så i helgen blir det nog hyfsat. Är det minusgrader på natten så glider det väl lite bättre.

 

Jag tvivlar dock på att mitt rekord från 2006 slås den här våren. Då åkte jag sista gången 11 april.

Link to comment
Share on other sites

Ironman och Björn Jonsson måste vara de med forumets bästa resultat på Vasan, eller hur?

 

Kudos till er grabbar! Mycket, mycket bra jobbat!

Slog jonsson men fick spö av ironman, men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.

6 skejtpass i denna säsong resten klassiskt

Link to comment
Share on other sites

Ironman och Björn Jonsson måste vara de med forumets bästa resultat på Vasan' date=' eller hur?

 

Kudos till er grabbar! Mycket, mycket bra jobbat![/quote']

Slog jonsson men fick spö av ironman, men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.

Jag fyller 23! jag räknar timmar jag med men GPSen räknar milen åt mig :) Med din stavlängd/ålder med mera inräknat antar jag att du är stakåkare ? Själv ser jag vasaloppet som det lopp jag har svårast att hävda mig.

 

Men på detta forum samt på många andra ställen är vasaloppet = hur bra skidåkare man är! Så man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt och därför blir det naturligt så att man har vasan som säsongens mål!

Link to comment
Share on other sites

Ironman och Björn Jonsson måste vara de med forumets bästa resultat på Vasan' date=' eller hur?

 

Kudos till er grabbar! Mycket, mycket bra jobbat![/quote']

Slog jonsson men fick spö av ironman, men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.

Jag fyller 23! jag räknar timmar jag med men GPSen räknar milen åt mig :) Med din stavlängd/ålder med mera inräknat antar jag att du är stakåkare ? Själv ser jag vasaloppet som det lopp jag har svårast att hävda mig.

 

Men på detta forum samt på många andra ställen är vasaloppet = hur bra skidåkare man är! Så man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt och därför blir det naturligt så att man har vasan som säsongens mål!

tycker me att de e tråkigt att de bara e vasan som räknas... de e inte den roligaste tävlingen på året.

 

Men är man inte tillräckligt bra för o köra världscup så e de bara vasan som räknas.. surt nog..

Link to comment
Share on other sites

Slog jonsson men fick spö av ironman' date=' men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.[/quote']

Jag fyller 23! jag räknar timmar jag med men GPSen räknar milen åt mig :) Med din stavlängd/ålder med mera inräknat antar jag att du är stakåkare ? Själv ser jag vasaloppet som det lopp jag har svårast att hävda mig.

 

Men på detta forum samt på många andra ställen är vasaloppet = hur bra skidåkare man är! Så man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt och därför blir det naturligt så att man har vasan som säsongens mål!

tycker me att de e tråkigt att de bara e vasan som räknas... de e inte den roligaste tävlingen på året.

 

Men är man inte tillräckligt bra för o köra världscup så e de bara vasan som räknas.. surt nog..

Tycker oxå att det är tråkigt att bara är vasan med tillhörande seedningslopp...

Link to comment
Share on other sites

68 mil, varav säkert hälften friåkning i naturen. Det kanske inte räknas?

 

Fick mina Madshus i december, åkte ÖS på 8.33. En dålig tid jämfört med många andra här på forumet, men det var jättekul och nästa år ska det gå snabbare!

Får vara mer nöjd med 44.08 på milen i mitt tredje lopp (började löpträna förra sommaren), är 40+, trebarnsmamma (tre fina killar, mer eller mindre utflugna).

 

Åkte lite rullskidor förra säsongen, nu ska det bli mer! Kör på Proski c2.

Link to comment
Share on other sites

Ironman och Björn Jonsson måste vara de med forumets bästa resultat på Vasan' date=' eller hur?

 

Kudos till er grabbar! Mycket, mycket bra jobbat![/quote']

Slog jonsson men fick spö av ironman, men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.

Jag fyller 23! jag räknar timmar jag med men GPSen räknar milen åt mig :) Med din stavlängd/ålder med mera inräknat antar jag att du är stakåkare ? Själv ser jag vasaloppet som det lopp jag har svårast att hävda mig.

 

Men på detta forum samt på många andra ställen är vasaloppet = hur bra skidåkare man är! Så man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt och därför blir det naturligt så att man har vasan som säsongens mål!

då har du inte åldern emot dig, många år att förbättra dig på till skillnad från en 38 åring :-(, under 100 nästa år kanske ?!. Vasaloppet passar inte mig som handsken heller, jag är lite för kort för att vara bra på stakning på platten, bara 172cm, på platta lopp gynnas man av lite längd, kolla dom bästa på långlopp, inga dvärgar direkt 180-190 är nog bra. Så stakåkare.. kanske det, jag kör ju bara långlopp dvs 98% stakning så nog stakar jag en del, men är inte kass på ett kuperat spår med fästvalla, min starka sida är nog stakning uppför. har gjort birkebeinern på 3.01.

Link to comment
Share on other sites

Ni som undrar ligger på ca 95 mil denna vinter. Det räkte även denna gång till elitledet nästa år också.

Har dock aldrig orkat åka vasan i anständig fart. Oavsett om jag tränat mycket eller lite, bra eller dåliga skidor. Har provat åka snabbt från start rep långsamt samma visa varje gång. 2tim sen står en stooor tegelväg som är i vägen. Ett år stakade jag varje Söndag i 4-5tim kl 8 på morgonen men samma visa Evertsberg fram med rullatorn.

Denna vinter är det mesta jag åkt på 10 år. Annars har jag snittat de sista 10 åren mellan 20-60 mil per år. Annat var det för 10-20år sedan då låg man på 300-450 mil skidor per år.

Det minsta jag åkt innan vasan någon gång är 8 mil och den gången klarade jag också elitleden. Är nog inte typad för långt arbete. Skulle nog satsat på Alpint istället.

Link to comment
Share on other sites

Slog jonsson men fick spö av ironman' date=' men jag får väl skylla på åldern när man fyller 38 i år :-) Hur gammal är du Jonsson?,

300milsvallen bör ha sprängts i mars uppskattningsvis, räknar timmar.[/quote']

Jag fyller 23! jag räknar timmar jag med men GPSen räknar milen åt mig :) Med din stavlängd/ålder med mera inräknat antar jag att du är stakåkare ? Själv ser jag vasaloppet som det lopp jag har svårast att hävda mig.

 

Men på detta forum samt på många andra ställen är vasaloppet = hur bra skidåkare man är! Så man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt och därför blir det naturligt så att man har vasan som säsongens mål!

då har du inte åldern emot dig, många år att förbättra dig på till skillnad från en 38 åring :-(, under 100 nästa år kanske ?!. Vasaloppet passar inte mig som handsken heller, jag är lite för kort för att vara bra på stakning på platten, bara 172cm, på platta lopp gynnas man av lite längd, kolla dom bästa på långlopp, inga dvärgar direkt 180-190 är nog bra. Så stakåkare.. kanske det, jag kör ju bara långlopp dvs 98% stakning så nog stakar jag en del, men är inte kass på ett kuperat spår med fästvalla, min starka sida är nog stakning uppför. har gjort birkebeinern på 3.01.

Ja du måste ha en stark överkropp, eftersom du verkar köra blanka skidor på långloppen ! :D Jag har längden. 192 cm lång! Så jag kanske som du säger kan komma in bland de 100 nästa år! jag hoppas på det! ska träna som ett tok :)

Jag måste dessutom träna upp mitt sätt att valla för ett långlopp. att våga snåla på fästet!

Link to comment
Share on other sites

Ja du måste ha en stark överkropp, eftersom du verkar köra blanka skidor på långloppen ! :D Jag har längden. 192 cm lång! Så jag kanske som du säger kan komma in bland de 100 nästa år! jag hoppas på det! ska träna som ett tok :)

Jag måste dessutom träna upp mitt sätt att valla för ett långlopp. att våga snåla på fästet!

Klart du blir topp 100 nästa år! :) Om det inte inträffar något utöver det vanliga.

Ferry varnade för en topp100-placering redan i år men där svek du ju. ;)

 

Ett år stakade jag varje Söndag i 4-5tim kl 8 på morgonen men samma visa Evertsberg fram med rullatorn.

Rullskidmannen, stakar du hela vägen eller kör du med fästvalla?

Och jag som hade peppat mig för ett långpass imorgon, nu gjorde du så motivationen minskade. ;) Tur och väl brukar jag gå som starkast på slutet, får ha det i åtanke...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...