Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Edvin Anger och svenskt medaljregn p ungdoms-OS

Bolshunov defilerade till seger - Halfvarsson avancerade till 19:e

Johaug verlgsen - Ebba Andersson klttrade till sjtte plats

Erik Rost och Lisa Larsen vann SM i Rnnklen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppsdebut-2012-tråden!

• Vänligen logga in för att kunna svara
175 svar till detta ämne

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Skall själv åka Öppet spår men det går väl till på ungefär samma sätt förutom individuell start i Öppet spår.

Här är en bra video

Undrar lite .. köar man först och ställer ut sina skidor ?
Kan man sedan t.ex gå och äta ?
Ser så ut på videon

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg
Olika regler i olika lopp, kolla innan.

Jag har fått ett tips om att ha med lägge-skidor.
Man lägger ut sina skidor och sedan går man och testar vallningen av tävlingsparet.
När man har testat färdigt så byter man skidorna på startplatsen och vipas så har man sparat tid och startplacering.
Helt KO i vissa lopp.

Vid Lövhult i vintras så fick man inte lägga ut skidorna mer än en liten stund innan p g a andra tävlingar och därmed fick man testa och sedan stå och vänta tills man släppte fram oss och då fick vi ställa oss direkt på startplatsen.

Så kolla med de lopp du ska ställa upp i och förbered med lägge-skidor.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 473 inlägg

Skall själv åka Öppet spår men det går väl till på ungefär samma sätt förutom individuell start i Öppet spår.

Här är en bra video

Undrar lite .. köar man först och ställer ut sina skidor ?
Kan man sedan t.ex gå och äta ?
Ser så ut på videon

Till söndagens ÖS inget köande. Du kan lägga ut skidorna tidigt för att sedan gå och äta,
om du bor i närheten förstås. Jag använder aldrig "lägge-skidor.
På måndag tror jag att vissa, typ travvasan, har företräde. Detta får du kolla.

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Ok , Tack !
Var lite nyfiken , det ger sig väl när man är på plats.
Nog besvär att asa på ett par skidor:-) men det blir ju nervöst att lägga ifrån sig sina skidor

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 521 inlägg
Jag har åkt 6 ÖS och aldrig lagt ifrån mig skidorna. Jag tycker lite av idén med ÖS är att slippa stressen och trängseln i starten och kunna starta i lagom tempo över startrakan, vila lite på hanen i början av backen så att man har krafter hela backen upp.

Jag har kommit i lugn och ro nån gång vid halv 8-tiden, lämnat av mitt bagage på lastbilen (kolla att du inte glömt att sätta på dig chipset runt benet).Sen har jag utan att stressa gått ner till startfållan och satt på mig skidorna, kollat så att skidorna haft bett och sen avslappnat glidit fram mot startlinjen, kollat klockan och sen startat. Runt kvart i 8 har varit min vanligaste starttid utom ett år, då det vara långa bilköer + att jag hämtade nr-lappen i tältet, då kom jag inte iväg förrän 8.20 (utsträckt starttid pga köerna) och missade toa-besöket före, vilket jag fick lida för längre fram i loppet.
Mao så ska man komma i så god tid att man kan genomföra planerade rutiner och ändå kunna starta i lugn o ro före kl 8 - att köa och ställa upp kl 7 a la vasaloppet får man vänta med till det Stora loppet.

(ps. Åkaparen; roligt att läsa uttrycket "asa",:) det använder vi i Småland också tex kan åka skidor skämtsamt benämnas som "asa plank")

Redigerat av Volevodin, 08 januari 2012 - 23:26 .

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg
Körde idag, i mycket fina förhållanden, ett pass över 50km! Det tog ca 3h & 30min och kändes riktigt bra. Mobilen dog någon gång på slutet så inte exakt tid, men hade kört 42-43km på ca 3h. Detta gav mig hopp om att led 5 är möjligt, om jag har en bra dag och bra skidor. - Då jag kunde ta ut mig lite mer först och främst. Bra fäste som blev ännu bättre sista 15km då det blev lite kallare! Inget gjort åt glidet (rött paraffin för 3 åktillfällen sedan), men var snabba spår.

Testade gel för första gången och smakade inte alls så dåligt! (Maxim(?), blå.) :-)

Redigerat av Johaaan, 11 januari 2012 - 19:35 .

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

_dtp

_dtp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 28 inlägg
1. Varför åka?
Vasaloppet har alltid varit något det snackats om i familen, så i våras slog vi till å bokade in oss för VL2012. Farsan och bröder.

2. Träningsbakgrund
Fotboll och innebandy som ung, senaste 10 åren "periodare" med gym/spinning ca 3 ggr/vecka normalt under de aktiva perioderna. Skidvana vid anmälan: 0, under denna snöfattiga vinter: 2,5 mil + 10 mil på rullskidor.

3. "Lessons learned" från säsongen 2010/2011
N/A

4. Formindikation
Stigande.

5. Planerade "testlopp"
Syaslingan, seedninglopp (främst för att få känna på en lite längre distans)

6. Mål (rangordnat)
Ta mig till Mora

velpelle

velpelle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
1. Varför åka?
Jobbarkompis som övertalade mig strax efter 2011 års vasalopp.

2. Träningsbakgrund
På konditionsnivå tränat och spelat fotboll de senaste 10 åren. Kanske joggat någon gång i veckan i snitt. Efter beslutet förra vintern har jag försökt ligga i lite hårdare. Rullskidor införskaffades i mars förra året och jag har sedan dess rullat uppskattningsvis 70-80 mil. Har försökt blanda intervaller och lite längre rundor, men oftast blir det en "standardrunda" på c:a 1,5-2 mil i "halvhögt" tempo. Jag har nog endast c:a 10 mil längdskidåkning i benen i hela mitt liv, varför den snöfattiga vintern gjort mig mindre nöjd.

Teknikträna diagonalåkning. Tyvärr har snöbristen gjort det svårt. Rullskidor är ju inte riktigt samma sak.

4. Formindikation
Upplevde stora förändringar strax efter sommaren. Just nu känner jag att utvecklingen stannat av. Har svårare att pressa mig själv hårt.

5. Planerade "testlopp"
Västgötaloppet. Håller tummarna för att det skall bli väder...

6. Mål (rangordnat)
Ta mig i mål.
En tid under 8 timmar.

Edit: Måste passa på att tacka för ett kanonforum. Har varit ett oerhört stöd i träningen.

Redigerat av velpelle, 13 januari 2012 - 08:54 .

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Körde idag, i mycket fina förhållanden, ett pass över 50km! Det tog ca 3h & 30min och kändes riktigt bra. Mobilen dog någon gång på slutet så inte exakt tid, men hade kört 42-43km på ca 3h. Detta gav mig hopp om att led 5 är möjligt, om jag har en bra dag och bra skidor. - Då jag kunde ta ut mig lite mer först och främst. Bra fäste som blev ännu bättre sista 15km då det blev lite kallare! Inget gjort åt glidet (rött paraffin för 3 åktillfällen sedan), men var snabba spår.

Testade gel för första gången och smakade inte alls så dåligt! (Maxim(?), blå.) :-)

Wow, snyggt jobbat! Vilka seedningslopp kör du?

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
1. Varför åka?
Började med att tösen ville köra klassikern. Men har nu fastnat rejält för skidåkning.

2. Träningsbakgrund
En del styrketräning för ett par år sedan, följt av en latare period. Drog igång träningen igen hösten/vintern 2010 med fokus på konditionsträning.

Första gången någonsin på skidor December 2010. Åkt en del rullskidor sedan September 2011.

Mer skidåkning behövs, mycket basträning.

4. Formindikation
Halvkass. Brist på snö, en del förkylningar senaste tiden och problem med benhinnorna hela löpsäsongen.

5. Planerade "testlopp"
(Jizerska - katastrofdåligt), Hyvinkää hiihto, BotniaVasan, Halvvasan

6. Mål (rangordnat)
Överleva
Dammedaljtid

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

Wow, snyggt jobbat! Vilka seedningslopp kör du?

Trevligt med svar :-)

Jag bor uppe i Umeåtrakterna så blir Stora Vildmannaloppet 40km, 30/1. Sen Röbäcks Ski Marathon 5/2 som går i Röbäck där jag bor. (Och Elofsson) Sen får jag se om jag känner att jag vill åka något till. Malmstråket med målgång i Skellefteå är jag lite sugen på!

Plant based 

sarak

sarak

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg
1. Varför åka?
Åkte Tjejvasan förra året och blev sugen på att göra hela Vasan!

2. Träningsbakgrund
Senaste tre åren som jag börjat träna. Löpning, gympapass, boxing m.m. Genomförde Tjejklassikern som slutfördes förra vintern med Tjejvasan. Sprang även Göteborgsvarvet förra våren på 2:16.
Förra vintern egentligen första riktiga säson på längdskidor inför Tjejvasan, åkte 20-25 mil. Åkte Tjejvasan på 2:24. Åkt 30-35 mil rullskidor i höst, rundor upp till 3 mil, men varit dåligt sedan december. Har i stället kört lite Skierg på gym och lite skidgång, kombinerat med löpning, boxing, styrka. Tränar ca 4 pass i veckan, ca 4-6 timmar/vecka.

Känner jag skulle behöva mer skidvana eftersom jag bara åkt en vinter. Behöver snö nu!

4. Formindikation
Ganska hyffsad tror jag. Känner att jag blivit starkare i höst/vinter efter rullskidåkning och styrketräning. Men svårt att veta hur långt det räcker när man inte får prova på någon snö! Har ju åkt som längst 3 mil på snö förra året.

5. Planerade "testlopp"
Ulricehamnsloppet

6. Mål (rangordnat)
Ta mig i mål!
Helst under 10 timmar, men har jättesvårt att föreställa mig hur jobbigt det kommer bli och hur lång tid jag kommer behöva... eftersom jag har begränsad skidvana och tror föret kommer påverka mig mycket med.
Klara en tid som gör jag får flytta fram i startled. (Är nu i led 9)

Redigerat av sarak, 14 januari 2012 - 10:05 .

Vasaloppet 2012: 8:33 Vasaloppet 2013...?!

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
Enklaresport kommer att vara på plats under Vasaloppsveckan.
http://www.enklaresp...ev_jan_2012.pdf

Om man nu vill prova på detta med sicklade skidor./Rillning

Ett bra sätt att få reda på nyheter är att gilla de olika företagen/föreningarna på Facebook.

Här är en annan länk som kanske kan inspirera
http://blogg.aftonbl...oppet-sanningen
Verkar inte ha startat träningen så tidigt
100 timmar i jan/feb

VildeBill

VildeBill

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

100 timmar i jan/feb

Ja kan man slänga in 50h i månaden bara sådär så kanske man inte behöver göra som oss vanliga dödliga och börja streta med träning typ 2000 år innan vasaloppet för att vara förberedda.. iofs så kanske min och Lauls syn på vad träning är skiljer sig åt.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

100 timmar i jan/feb

Ja kan man slänga in 50h i månaden bara sådär så kanske man inte behöver göra som oss vanliga dödliga och börja streta med träning typ 2000 år innan vasaloppet för att vara förberedda.. iofs så kanske min och Lauls syn på vad träning är skiljer sig åt.

Han räknade en snowboardvecka i alperna som träning. 40 timmar av dessa 100 är alltså snowboardåkning...

velpelle

velpelle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Jaha. Då har snön någorlunda anlänt i alla fall... Åkte mitt första "riktiga" pass ikväll. Snurrade runt på en konstsnöslinga om 450 meter i 1 timme och 52 minuter. Blev ungefär 2.5 mil. Kändes okej och rätt likt den träning på rullskidor som är tänkt ligga till grund för vasan. Men satan vad gött att vara på snö... Hur går det för er andra?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg
Ganska bra tempo? =)

Har jag fått ihop 37-38 mil på snö. Körde ikväll, känt mig sisådär i veckan. I helgen första seedningsloppet, hoppas på led 5! Kan bli svårt, men minst led 6. Ska bli intressant med ett "kvitto". Men som sagt inte bästa uppladdningen i veckan..

Träffade på självaste P. Elofsson som verkade ha någon privat tekniklektion med ett gäng :)

Redigerat av Johaaan, 26 januari 2012 - 20:49 .

Plant based 

viktor99

viktor99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Johaaan, vi har ganska lika förutsättningar, jag gör också debut i år och har åkt cirka 35-40 mil på skidor i vinter, hoppas också på led 5-6.

Vad kör du milen på en hyffsat flack bana?

Lycka till alla!

velpelle

velpelle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Ganska bra tempo? =)

Jag är ju som sagt ny på detta... Har c:a 15 mil skidor på snö totalt i livet... Men ikväll tog jag inte direkt ut mig. Låg på c:a 80% av maxpuls... vasaloppstempo? :-)

Du verkar ju vara en jävligt vass debutant. Led 5-6 är ju grymt. Går det att ge någon indikation utefter mitt pass ikväll om det är lönt att försöka seeda upp sig?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 inlägg

Johaaan, vi har ganska lika förutsättningar, jag gör också debut i år och har åkt cirka 35-40 mil på skidor i vinter, hoppas också på led 5-6.

Vad kör du milen på en hyffsat flack bana?

Lycka till alla!

Den enda tid jag kan ge är 36 minuter, men det var på en träningstävling med riktigt dåligt stavfäste (och inge vidare spår). Nån minut till tror jag att jag kan fixa.

Men medeldistans har aldrig varit min grej! : <

Plant based 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar