Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsdebut-2012-tråden!


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Hej hur många skidmil har ni debutanter fått i benen i vinter? Jag har fått ihop 53 mil, kör mellan 7-10mil varje vecka fram till vasaloppet. Det känns riktigt bra.

 

Hoppas på stenhårda spår, -5 och strålande solsken nästa helg i Malung, då led 5 skall bärgas hem:)

Link to comment
Share on other sites

Jodå' date=' jag kämpar på. Jag tycker jag får till bra träningsmängd, men att det ändå inte riktigt händer något... Fick ju snö rätt sent men lyckats knö ihop c:a 16 mil sista två veckorna. Jag hoppas på fina dagar nu i fjällen en vecka. Har ni några förslag på hur man ska lägga upp fyra dagars ren träning? Lönar det sig med två pass om dagen?

 

Ni verkar ju för övrigt ligga i riktigt bra. Riktigt fin tid där Johaaan. Bör ju räcka till ditt mål att stå i led 5...[/quote']

Fokusera på kvalitet på passen. Jaga inte mil. Distanspass ger mil, men för att öka flåset bör man köra högintensivt också. Då är det kortare pass med hög ansträngning, typ intervaller 4x4, som gäller. Då ska man verkligen ta i! Distanspassen behövs också, men åk lugnt, så du inte är slutkörd när det är dags för intervallerna/tempot.

Ja vad säger man... Efter ett intervallpass i tisdags (5x4) och ett i onsdags (4x4) körde jag en och en halv timme i elljusspåret idag. Blandade in lite 15 sek impulser men tempot var lite för högt efter en stund för att orka öka... :) Jag gjorde min bästa en och en halv timme någonsin. Drygt 22 kilometer... 4.02 min/km. Jag inser såklart att intervallerna dagarna innan har liten eller ingen betydelse i sammanhanget, men efter en stund på snö kommer ett besked där man blir positivt överraskad. Riktigt glad idag!

 

Lider med dig Johaaan. Har varit i sjuksängen 3 veckor sedan i november och hoppas innerligt på att inte åka dit igen. Krya på dig!

Link to comment
Share on other sites

Är som sagt debutant med stort D. Formen känns stigande, och trots snöfattig vinter har jag ca. 20 mil på snö och 10 mil på rullskidor (införskaffades alldeles för sent på hösten). Mina förhoppningar är att åka ca. 15 mil ytterligare innan man står på startlinjen. Tyvärr fick självförtroendet en liten knäck när jag missade seedningen till led 9 med 4 minuter. Åkte 40km på dryga 3:30. Vad ger ni mig för chanser att klara VL?
Link to comment
Share on other sites

Är som sagt debutant med stort D. Formen känns stigande, och trots snöfattig vinter har jag ca. 20 mil på snö och 10 mil på rullskidor (införskaffades alldeles för sent på hösten). Mina förhoppningar är att åka ca. 15 mil ytterligare innan man står på startlinjen. Tyvärr fick självförtroendet en liten knäck när jag missade seedningen till led 9 med 4 minuter. Åkte 40km på dryga 3:30. Vad ger ni mig för chanser att klara VL?

Du klarar av vasan utan problem, låt första året vara det året du njuter av loppet...

Själv så får jag ta en till njutrunda, har påbörjat ett kexjobb och haft massa projekt så träningen har varit obefintlig sedan Lidingöloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Ymerloppet på 42 km igår på strax under 3.07. Vinnaren körde in på 2.04 någonting. Jag har ingen aning om vad det kan räcka till för led, men en försiktig gissning på led 7? Det var väldigt jobbiga förhållanden. Snön vräkte ned och stavfästet var obefintligt. Kunde nästan inte i någon del av 4km-slingan lägga hela kroppstyngden i stakningen pga riskera att sjunka ned djupt med staven. Det var ändå riktigt kul att känna på detta med tävling.
Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur bra vinnaren var men Led 7 kan det nog bli! Fett om det blir led 4 för dig viktor!

 

Själv är jag fortfarande osäker på hur kroppen är sen megainfektionen. Känt mig seg och vilade i helgen. Mitt första mål är ju att vara frisk och köra så satsar på det. Kommer inte komma med bästa formtoppen med det får jag acceptera!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också skinnarloppet igår, då gick du i mål strax före mig. Jag hade 2:51 och tror att det borde räcka till startled 5 iaf. Hade dock obefintligt fästa iaf första halvan av loppet så tappade grymt mycket då.

Kommer det upp en lista så man ser vart tidsgränserna går mellan de olika seedningsleden?

 

Förövrigt blir detta också mitt första vasalopp, har laddat med att vara i Australien hela januari, så träningen har endast blivit under februari, så har två veckor till på att slipa formen! =)

 

Jag körde idag Skinnarloppet 45km (43.75 enligt gps) på 2:47. vinnarn körde på 1:59xx

Har kollat lite på seedningstider och det kaaaan räcka till led4. Med all säkerhet till led5 ialla fall.

 

Hur går det för er andra ?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också skinnarloppet igår, då gick du i mål strax före mig. Jag hade 2:51 och tror att det borde räcka till startled 5 iaf. Hade dock obefintligt fästa iaf första halvan av loppet så tappade grymt mycket då.

Kommer det upp en lista så man ser vart tidsgränserna går mellan de olika seedningsleden?

 

Förövrigt blir detta också mitt första vasalopp, har laddat med att vara i Australien hela januari, så träningen har endast blivit under februari, så har två veckor till på att slipa formen! =)

 

Jag körde idag Skinnarloppet 45km (43.75 enligt gps) på 2:47. vinnarn körde på 1:59xx

Har kollat lite på seedningstider och det kaaaan räcka till led4. Med all säkerhet till led5 ialla fall.

 

Hur går det för er andra ?

Ja borde ha sett till dig, jag starta i led 5 så jag åkte om ganska många.

Hur såg du ut?

 

Jag hade också dåligt fäste men det blev bättre och bättre, vet inte om temperaturen sjönk eller vad det var.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också skinnarloppet igår' date=' då gick du i mål strax före mig. Jag hade 2:51 och tror att det borde räcka till startled 5 iaf. Hade dock obefintligt fästa iaf första halvan av loppet så tappade grymt mycket då.

Kommer det upp en lista så man ser vart tidsgränserna går mellan de olika seedningsleden?

 

Förövrigt blir detta också mitt första vasalopp, har laddat med att vara i Australien hela januari, så träningen har endast blivit under februari, så har två veckor till på att slipa formen! =)

 

Jag körde idag Skinnarloppet 45km (43.75 enligt gps) på 2:47. vinnarn körde på 1:59xx

Har kollat lite på seedningstider och det kaaaan räcka till led4. Med all säkerhet till led5 ialla fall.

 

Hur går det för er andra ?

Ja borde ha sett till dig, jag starta i led 5 så jag åkte om ganska många.

Hur såg du ut?

 

Jag hade också dåligt fäste men det blev bättre och bättre, vet inte om temperaturen sjönk eller vad det var.

Ja, jag blev tyvärr omåkt av rätt många speciellt under första halvan av loppet, andra halvan åkte jag om några fler än jag blev omåkt. Svartklädd med AXA-mössa och kortare skägg och saxandes upp för varje backe var jag! =) Hur såg du själv ut?

Link to comment
Share on other sites

Blev led 5 för både dig och mig, 2:42 för led 4 och 2:52 för led 5. Jävligt skönt att man spurtade sista kilometerna och kom in med 30 sekunders marginal! =)

 

Jag körde idag Skinnarloppet 45km (43.75 enligt gps) på 2:47. vinnarn körde på 1:59xx

Har kollat lite på seedningstider och det kaaaan räcka till led4. Med all säkerhet till led5 ialla fall.

 

Hur går det för er andra ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag fick till min stora besvikelse nyss reda på att jag hamnat i led 8 efter att ha kört Värmdöloppet i Söndags. Hade pga av sjukdom inte tränat på flera veckor och jag stod längst bak i starten i motionsledet så jag fick ödsla halva första rundan åt att ta mig förbi 60-70 pers. Jag tror nog att jag egentligen hör hemma i led 6-7.

Vad tror ni, har man nån chans att ta sig i mål på en led 5-6 tid utifrån den positionen i fältet?

Link to comment
Share on other sites

Jag gick från 7:an till 5:an men tyckte nog att jag tog i för mycket i början, helt klart bättre för mig att spara mer på krafterna i början.

Det blir ändå inga friska krafter mot slutet men bättre än att kämpa för överlevnad på slutet.

 

Det är lätt att dras med i ett för högt tempo i början, man vill ju åka om alla sölkorvar som inte fattat att vänsterled är för snabbåkarna... fast de visste nog bättre hur man hushållade på krafterna :) och en del kunde åka förbi mig när jag kände mig som en disktrasa på slutet.

 

Det är alltså möjligt att avancera en hel del men inte givet att det sker... dagsform, valla etc. betyder också mycket för vad som är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Körde Billingeloppet och seedade upp mig till led 6 men när jag kollar på vasaloppets sida så står det fortfarabde att jag står i led 10. Jag anmälde mitt vasa id i anmälan till billingeloppet så det skulle fixas automatiskt men så verkar fallet inte vara nu eller kommer det upp senare? Om jag behöver anmäla det själv när jag hämtar ut nummerlappen, vad ska jag ta med mig då? eller finns det något annat sätt att kolla upp detta. Är väl premiär nerverna som börjar spela in nu haha.
Link to comment
Share on other sites

Körde Billingeloppet och seedade upp mig till led 6 men när jag kollar på vasaloppets sida så står det fortfarabde att jag står i led 10. Jag anmälde mitt vasa id i anmälan till billingeloppet så det skulle fixas automatiskt men så verkar fallet inte vara nu eller kommer det upp senare? Om jag behöver anmäla det själv när jag hämtar ut nummerlappen, vad ska jag ta med mig då? eller finns det något annat sätt att kolla upp detta. Är väl premiär nerverna som börjar spela in nu haha.

Tog för mig ca en vecka efter det att jag fått bekräftelsemail ang. min seedning tills det att det syntes på hemsidan!

Link to comment
Share on other sites

Vad konstigt, jag har inte fått något mail angående min seeding. Låter som det har blivigt något krångel i vanlig ordning.

Då mailade jag dock seedningsgruppen eftersom jag inte anmälde mig på det vis man skulle! - för att få automatisk seedning. Tog några dagar för svar också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...