Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsdebut-2012-tråden!


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Som svar på första inlägget.

1. Varför åka?

Har alltid tänkt att jag nån gång imitt liv ska åka vasaloppet och vid nåt tillfälle sa jag att jag skulle göra det innan jag fyller 40 och då måste jag göra det iår (fyller 40 senare ivår).

 

2. Träningsbakgrund: beror på när och vad man ska utgå ifrån. Har alltid cyklat mycket. Anmälde mig på gym i mars förra året men först i augusti kom det igång med träning 3-4ggr iveckan, blandat gym, gruppträning (crossfit,afro,yoga,spinning). Jag åkte mycket skidor som barn men inte så mkt som vuxen. Vet ej hur många skidmil jag fått ihop denna säsong..10 kanske? var igesunda i januari och hann åka lite hemma innan snön försvann.

 

3. lessons learned from season 2010 -2011: varför plockade jag fram skidorna så sent 2011 -då var det på mina gamla träskidor fr 70-talet jag åkte på. nu har jag köpt nya som jag hunnit testköra.

 

4. formindikation: ganska bra, har tränat helt okej men borde förmodligen fått mer skidmil i benen. Ska börja tidigare nästa säsong el åka iväg längre tid om det blir lika snöfattig vinter som i år.

 

5. planerade testlopp: vart inga i år, såg dels försent att man kan seeda sig framåt i startled, dessutom jobbar jag varannan helg så det är lite svårt också. Får kolla upp till nästa säsong.

 

6. Mål:

Att komma runt hela vägen. Gärna på 10 timmar el under. Skulle va kul att slå brorsans tid, men det kanske inte är möjligt... Jag börjar bli lite nervös men jag är glad och förväntansfull också.

först och främst tycker jag det är himla roligt att åka skidor har jag kommit på. Tyckte det som barn också men sen var det ju långt uppehåll.

Däremot det här med valla kan jag inte alls men det får jag lära mig vid annat tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Jag kämpar på' date=' ska åka Engelbrektsloppet på söndag. Oklara bud, enligt vissa har banan kortats ner lite, få se hur det blir. Led 6 efter Harsa känns ändå riktigt kul.

 

Har laborerat ganska mycket med mer A3-lik typ av träning på sistone, i kombination med riktigt lugna långpass (åker ibland med morsan, 6min/km-pace).

 

Rätt vidriga spår i Stockholmstrakten nu. Jag fattar inte hur det kan bli så sönderåkt, folk saxar i minsta lilla uppförsknix. Spårgubbarna gör ett superjobb, preparerar dubbelspår med 3-5m skejtgata emellan, och folk orkar inte flytta sig 2dm i sidled när det ska saxas. Gnäll, tjat, förlåt. Det finns nu en tråd om Sveriges bästa skidåkarstad på forumet, det lär ju knappast vara Stockholm om man säger så.

 

Skrapat ihop ca 90 timmar träning i nov, dec och jan kombinerat. Nöjd med det. Känner att det är lite av en gräns, för att pusha mer än 30h/månad blir det för mycket andra uppoffringar för mig.[/quote']

Var åker ni i Stockholm? Stockholm måste vara landets överlägset sämsta skidåkarstad. nästan omöjligt att hitta ett vettigt spår, och hur långt som helst att åka hur man än gör

Jag åkte i nackareservatet en del och då åkte jag elljusspåret -kärrtorpsslingan. håller med om att det inte var bästa kvaliten på spåret och för mig kändes det ovanligt att åka i ett vänsterspår. Var på väg att åka åt fel håll först. Jag kom in på det spåret efter att ha tagit t-bana till björkhagen och skidat in i skogen bredvid marcuskyrkan. Men jag tycker det är relativt lätt att ta sig till olika spår. Sen har vi ju fler spår där i björkhagen och så finns det spår vid Hellasgården. Lida, Ågesta, Sundby gård mm -många spår som det går att komma kommunalt till med buss el t-bana el pendeltåg.

Link to comment
Share on other sites

OK friends, nu är vi väl ett helt gäng som kan titutlera oss Vasaloppserfarna. Hur gick det för er?

 

Jag kom i mål på 6:07, bättre än jag någonsin vågat drömma om. Var nöjd med att jag verkligen lyckats tömma tanken totalt, min tjej blev ganska rädd när hon såg hur jag såg ut. Överlag var det här lite lättare än väntat. Sista 6km var dock en 25-minutersresa i helvetets alla kretsar.

 

Nästa år ska jag tamejfan sikta på medaljen! Väl mött i "Medalj 2013"-tråden!!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på 6:34, efter 3 mil kände jag mig mycket stark och tänkte att under 6 timmar skulle jag klara. Sen fick jag väldigt ont i armbågarna och en handled. (pga nya remmar..., var dock tvungen att byta då de gamla kunde har gått sönder). Efter Evertsberg var enda målet att ta sig till mora.. sista 3 milen var ja... tunga, låg i högerspåret hela vägen till mora.

 

Och jag fick dessutom stanna och pissa 3-4 gånger, drack nog onödigt mycket kvällen innan och under loppet.

 

Men hade bra skidor i alla fall. Och är ändå mycket nöjd med tiden även om inte resan var så behagligt, fast det var fint väder.

 

Nu har jag iallafall gjort det och om det blir nästa år igen får vi se om några dagar.

 

Grym debut ablearcher!!

 

Johan, vad körde du på? Såg att du verka ha bra glid i en annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jo det gick väl bra! 5:59! Plats 4998 vid Smågan. Och 3800 nått i mål. Var också ganska utpumpad' date=' mig ville dom ta till sjukstugan. Men så skare va :) Hade grymt glid, förmodligen bl.a. Pga det sparsamma fästet..[/quote']

Körde du i vit dräkt och låg utslagen till höger efter målsnöret?

Korrekt :D

Link to comment
Share on other sites

Jo det gick väl bra! 5:59! Plats 4998 vid Smågan. Och 3800 nått i mål. Var också ganska utpumpad' date=' mig ville dom ta till sjukstugan. Men så skare va :) Hade grymt glid, förmodligen bl.a. Pga det sparsamma fästet..[/quote']

Körde du i vit dräkt och låg utslagen till höger efter målsnöret?

Korrekt :D

Du såg rätt rökt ut efter mål. Vi hade samma tid. Jag la märke till dig en någon mil innan mål också har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lopp gick lång över förväntan! 5:42 och plats 3260. Lite dumt att jag startar långt bak i led 5, åker om 1000 pers och hamnar i led 5 även nästa år... Hur som helst, känns som jag gjorde mitt livs prestation och lyckades plocka placeringar hela vägen in i mål. Fick spö av viktor99 i skinnarloppet så känns bra att vinna tillbaka! :p

 

Johaan, har du skägg? Var en person med vit dräkt och skägg som hade sagolikt glid. Själv hade jag tyvärr sämre än medel glid, men bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Körde du i vit dräkt och låg utslagen till höger efter målsnöret?

Korrekt :D

Du såg rätt rökt ut efter mål. Vi hade samma tid. Jag la märke till dig en någon mil innan mål också har jag för mig.

Okej! Trevligt!:-D Hade väl 190-200puls där ett bra tag efter mål. Hur såg du ut? Fast det mesta jag från sista milen var den långa, grönklädda norsken som berömde mitt glid, som jag hängde på så gott jag kunde..

Link to comment
Share on other sites

Mitt lopp gick lång över förväntan! 5:42 och plats 3260. Lite dumt att jag startar långt bak i led 5, åker om 1000 pers och hamnar i led 5 även nästa år... Hur som helst, känns som jag gjorde mitt livs prestation och lyckades plocka placeringar hela vägen in i mål. Fick spö av viktor99 i skinnarloppet så känns bra att vinna tillbaka! :p

 

Johaan, har du skägg? Var en person med vit dräkt och skägg som hade sagolikt glid. Själv hade jag tyvärr sämre än medel glid, men bra fäste.

Nej tyvärr skäggväxt är det fortfarande ont om :P

Link to comment
Share on other sites

Korrekt :D

Du såg rätt rökt ut efter mål. Vi hade samma tid. Jag la märke till dig en någon mil innan mål också har jag för mig.

Okej! Trevligt!:-D Hade väl 190-200puls där ett bra tag efter mål. Hur såg du ut? Fast det mesta jag från sista milen var den långa' date=' grönklädda norsken som berömde mitt glid, som jag vägde på så gott jag kunde..[/quote']

Väldigt originell klädsel; svarta tights och svart tröja med smala vita linjer, ingen mössa men mörka glasögon ;-) Fischerskor och skidor.

Link to comment
Share on other sites

Här är en till som bara kan stämma in i "nöjdsången". Från smågan (c:a 6800 plats) till Hökberg (5900 plats) gick det över förväntan. Bra glid och hyfsat fäste och en helt underbar resa. Men efter Hökberg dog jag fullständigt.Tappade några platser men tog mig ändå in på 6:46:xx. Oerhört nöjd med tanke på att jag i princip stod på skidor första gången förra säsongen. Jävlar vilken upplevelse. Tårar i ansiktet efter målgång...
Link to comment
Share on other sites

Mitt lopp gick lång över förväntan! 5:42 och plats 3260. Lite dumt att jag startar långt bak i led 5, åker om 1000 pers och hamnar i led 5 även nästa år... Hur som helst, känns som jag gjorde mitt livs prestation och lyckades plocka placeringar hela vägen in i mål. Fick spö av viktor99 i skinnarloppet så känns bra att vinna tillbaka! :p

 

Johaan, har du skägg? Var en person med vit dräkt och skägg som hade sagolikt glid. Själv hade jag tyvärr sämre än medel glid, men bra fäste.

Vilken bra tid! vad hade du för tid på skinnarloppet?

 

Det får bli revansch nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Du klarar av vasan utan problem, låt första året vara det året du njuter av loppet...

Själv så får jag ta en till njutrunda, har påbörjat ett kexjobb och haft massa projekt så träningen har varit obefintlig sedan Lidingöloppet.

Tänk vad rätt du hade madbear. Klarade loppet utan problem, och njöt nästan hela vägen till Mora. Fantastisk upplevelse! Ca. 2h till smågan och 9:15 till Mora. Bara att börja träningen inför nästa år så att man kan seeda sig lite längre fram i ledet och slippa lite av köandet och alla omkörningar av "blåbär" :)!

Link to comment
Share on other sites

Mitt lopp gick lång över förväntan! 5:42 och plats 3260. Lite dumt att jag startar långt bak i led 5' date=' åker om 1000 pers och hamnar i led 5 även nästa år... Hur som helst, känns som jag gjorde mitt livs prestation och lyckades plocka placeringar hela vägen in i mål. Fick spö av viktor99 i skinnarloppet så känns bra att vinna tillbaka! :p

 

Johaan, har du skägg? Var en person med vit dräkt och skägg som hade sagolikt glid. Själv hade jag tyvärr sämre än medel glid, men bra fäste.[/quote']

Vilken bra tid! vad hade du för tid på skinnarloppet?

 

Det får bli revansch nästa år!

2:51:30 på skinnarloppet. Så kom precis in i led 5. Hade väl bara två veckors träning innan dess då jag var bortrest från jul till början av februari.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag körde på 8.17 nu i år och sa efter loppet att aldrig göra det igen, var helt tom, men jag är anmäld igen. Har dock inte varit lika flitig i sommar som förra året men tränar mer nu än i fjol vid denna tid.

 

Siktar på att komma in bland 10 000, var ca 90 placeringar ifrån nu. Gärna under 8 timmar om föret tillåter det.

 

Blir nog bara ett seedningslopp, finns inte så många i Kalmar tyvärr.

 

2012: 8.17, 2013 ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...