Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode Klister valla tabell


oldboys

Recommended Posts

Jag sitter med en komplett Rode klister samling men skulle vilja hjälp med att sätta ihop en tabell när man skall använda vilket klister vid vilkten temperatur och snötyp. Jag har kollat in Rodes egna tabell men jag tycker sen stämmer dåligt med mina erfarenheter.
Link to comment
Share on other sites

jag kommer bara med några universala tipsar - använd alltid ett tunt lager blå under, låt stelna och sedan lägg andra klistrar på. Det kommer aldrig ett "jämn" förhållande i klisterföre så att var god och kombinera minst två, ofta tre eller fyra olika vallor. Blir det lite isiga spår - violett, blir det smuts och/eller vatten i spår - silver, blir det varmare grov snö (där solen skinner ex.) Rossa är det som gäller, blir det växlande före - Multigrade som läggs på, blir det så varmt så att rossa inte längre funkar giallan måste ersätta den. En vanlig kombination ser ut så här: blått i botten, violett, silver, rossa - smutsig före, isigt i skog, varmare på sol..

Sedan finns oxå klistrar för ny våt snö, Rossa special, eller universal 0+, de toppas med burkvalla (1-2 tunna lager, klossas varsamt).

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte att inte rode försöker ge lite mer information om deras produkter. Vad som står på en del av deras burkar stämmer ju inte så bra och om man läser på deras klister så står det ju helt olika saker på olika språk. Temperaturerna i texten stämmer inte med vad som står på tuben tex. Ett exempel Rode violet klister -3-+1.

 

"For crusty, granular snow and icy traces with temperature under zero centigrade"

 

"För snö som övergår från frusen till våt. Vid regn lägger man på halva skidan litet silver klister"

 

"För blandingsföre-grovkornet fuktig og torr kornsne fra +4 til -5 grader"

 

Den engelska texten stämmer väl ganska bra men det står samma sak på rode rossa...

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte att inte rode försöker ge lite mer information om deras produkter. Vad som står på en del av deras burkar stämmer ju inte så bra och om man läser på deras klister så står det ju helt olika saker på olika språk. Temperaturerna i texten stämmer inte med vad som står på tuben tex. Ett exempel Rode violet klister -3-+1.

 

"For crusty, granular snow and icy traces with temperature under zero centigrade"

 

"För snö som övergår från frusen till våt. Vid regn lägger man på halva skidan litet silver klister"

 

"För blandingsföre-grovkornet fuktig og torr kornsne fra +4 til -5 grader"

 

Den engelska texten stämmer väl ganska bra men det står samma sak på rode rossa...

förklarar dig inte varför texterna inte stämmer. Men jag kan säga att ju mer försöker mixa Rode vallor desto bättre resultat blir det och desto mer skoj får du sen.. Jo det händer mest från början att man gör nåt fel men så lär man sig som bäst tycker jag..

Link to comment
Share on other sites

Jag åker inte så mycket att jag har tid eller lust att testa produkter som jag inte vet något alls om. Tror jag vet användningsområdet sån ca för kanske hälften av rodes klister men en del har jag ingen anning om när man kan använda. Att jag inte tror på vad rode skriver underlättar ju inte direkt.

 

Rode är ju stora på vallor trots att de nästan inte verkar göra något alls för att beskriva användningen av sina produkter. Hur stora hade de varit om de hade gjort som tex swix och givet ut bra information om hur deras produkter skulle användas?

 

Tycker generellt att att det finns mindre information om olika vallor än vad man skulle kunna tro skulle finnas, tex vilka klister som motsvarar varandra och vilka som är bäst på ett visst före.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker inte så mycket att jag har tid eller lust att testa produkter som jag inte vet något alls om. Tror jag vet användningsområdet sån ca för kanske hälften av rodes klister men en del har jag ingen anning om när man kan använda. Att jag inte tror på vad rode skriver underlättar ju inte direkt.

 

Rode är ju stora på vallor trots att de nästan inte verkar göra något alls för att beskriva användningen av sina produkter. Hur stora hade de varit om de hade gjort som tex swix och givet ut bra information om hur deras produkter skulle användas?

 

Tycker generellt att att det finns mindre information om olika vallor än vad man skulle kunna tro skulle finnas, tex vilka klister som motsvarar varandra och vilka som är bäst på ett visst före.

då kan du använda 5 av dem.. Blått, violett, rossa, silvret och multigrade. Blått alltid under, violett för is, rossa för mjuk och varmare, lite fuktigare snö, silvret för smutsig och våt gammal snö och multigrade för växlande före.. Mixa gärna dem och de andra vallorna du har hemma kan ge till din kamrat som tänker åka mer..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...