Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Att bli elitskidåkare


Ferryist

Recommended Posts

Jag tror inte du har sådan stor chans att bli bra på normala distanser på kort tid. Det är nog bättre att satsa långt på att bli bland dom 300 bästa i Vasaloppet. Det kan nog vara lättare. Tror jag iallafall :)
Link to comment
Share on other sites

Om man klarar att studera på sidan av en elitsatsning tror jag beror väldigt mycket på hur lätt man har det i skolan.

Ja självklart men man kan väl nu förtiden till och med plugga ner på "kvartstid" om jag inte är helt ute och cyklar

jo de går nog bra om man har en fet plånbok! för CSN e nog inte sugna på o ge hellån för kvartsstid..

Link to comment
Share on other sites

Om man klarar att studera på sidan av en elitsatsning tror jag beror väldigt mycket på hur lätt man har det i skolan.

Ja självklart men man kan väl nu förtiden till och med plugga ner på "kvartstid" om jag inte är helt ute och cyklar

Jo, men du får bara csn i motsvarande grad och ca 2000 i månaden är inget man kan försörja sig på.

 

Edit: Missade visst att reloada :)

Link to comment
Share on other sites

Tror Gjerdalen som fick vm brons och guld i staffet läser till läkare.

 

Jobbade inte Rickardsson i alla fall halvtid för bara ett par år sedan? Har för mig att Alsgaard sa det när han var kommentator i ett lopp för ett par år sedan.

Gjerdalen tog vad jag vet uppehåll från studierna för 2-3 år sedan, vilket ledde till överträning första året så han kanske har börjat igen. Men helt klart var han bra innan också.

 

Rickardsson är väl utbildad idrottslärare och det är väl ett av få (eller två om det andra är brandman) yrken där man har riktigt mycket fritid till träning även vid heltid.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez och ironman, jag tror nog jag har missat något där, är extremt dålig på det här med universitet och så(antagligen pga skolan men men)

 

Bm: det är de kortare distanserna som jag vill bli bra på. Från början var det bara jag som lekte lite med tanken om detta och undrade mest hur stor chansen var. Chansen verkar inte alls vara stor dock hehe.

Men kommer först och främst gå med i Björnstorps IF, testa på och lära in mig tekniken så man kan den åtminstånde. Sen tror jag att det går att bli grym ändå, men ja, antagligen inte som elitskidåkare. Det visar ju oxå ganska mycket på vilken tur än idrottsälskare måste ha om man vill bli duktig på något man verkligen gillar. Det gäller att man har hittat den sporten tidigt.

 

Tror Gjerdalen som fick vm brons och guld i staffet läser till läkare.

 

Jobbade inte Rickardsson i alla fall halvtid för bara ett par år sedan? Har för mig att Alsgaard sa det när han var kommentator i ett lopp för ett par år sedan.

Gjerdalen tog vad jag vet uppehåll från studierna för 2-3 år sedan' date=' vilket ledde till överträning första året så han kanske har börjat igen. Men helt klart var han bra innan också.

 

Rickardsson är väl utbildad idrottslärare och det är väl ett av få (eller två om det andra är brandman) yrken där man har riktigt mycket fritid till träning även vid heltid.[/quote']

Hmm därför jag tycker han är så pedagogisk i intervjuer hehe och så lugn :P

Link to comment
Share on other sites

Elit idrottsman enligt mig är att vara max 10% sämre än de bästa i världen. Ex vara ca 4min efter Hellner på 15km. Eller för att jämföra med löpning 10km på snabbare tid än 30min.

Det är min åsikt andra har får ha sin åsikt.

Så enligt dig fanns det endast 4 stycken i Sverige som kvalade in som elit i löpning i Sverige (Svenska lopp) under 2010. Enligt marathon.se http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=964998

Link to comment
Share on other sites

Elit idrottsman enligt mig är att vara max 10% sämre än de bästa i världen. Ex vara ca 4min efter Hellner på 15km. Eller för att jämföra med löpning 10km på snabbare tid än 30min.

Det är min åsikt andra har får ha sin åsikt.

Så enligt dig fanns det endast 4 stycken i Sverige som kvalade in som elit i löpning i Sverige (Svenska lopp) under 2010. Enligt marathon.se http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=964998

Varav två tävlande för Kenya:) Annars håller jag i stort sett med Rullskidmannen men kanske kan man lägga gränsen max 10% efter de bästa i Europa eller Norden. Annars blir det svårt inom framförallt löpning.

Link to comment
Share on other sites

Elit idrottsman enligt mig är att vara max 10% sämre än de bästa i världen. Ex vara ca 4min efter Hellner på 15km. Eller för att jämföra med löpning 10km på snabbare tid än 30min.

Det är min åsikt andra har får ha sin åsikt.

hmm.. men må så vara! Då får vi säga sverigeelit då=) för de e inte säkert att ens dom i utvecklingslandslaget e elit=)

Link to comment
Share on other sites

Sen skall man komma ihåg att man får bara studiebidrag (bidrags- och lånedel) i 6 år vid högskolestudier, därefter får man finansiera sina studier själv. Jag vet inte hur det fungerar vid studier på halvfart, om studiebidraget är samma eller reducerat. Får man ut helt studiebidrag, så lär det vara svårt att hinna studera och få ut en examen på 6 år och därefter krävs det nog lite extraknäck för att klara sig ekonomiskt och då blir det lite tid över för träning.

 

Sen får man inte glömma bort att man kan få ut mycket av sin sport utan att vara elitåkare, roligt att läsa om kasches bedrifter och den glädje han uttrycker efter sina DM-framgångar. En sak har dock tillkommit för den yngre generationen och det är att man skall ha kul när man idrottar, sen om man bara når en bit på vägen mot eliten gör inte så mycket då man haft roligt under resans gång.:)

Link to comment
Share on other sites

Sen får man inte glömma bort att man kan få ut mycket av sin sport utan att vara elitåkare, roligt att läsa om kasches bedrifter och den glädje han uttrycker efter sina DM-framgångar. En sak har dock tillkommit för den yngre generationen och det är att man skall ha kul när man idrottar, sen om man bara når en bit på vägen mot eliten gör inte så mycket då man haft roligt under resans gång.:)

Du har helt rätt, kan väl inte säga att huvudmålet är att bli elitidrottare, men för någon som älskar att träna och idrotta så vill man bara göra det. Är man då elitidrottare är träning just det enda man håller på med i princip och det är väl den största anledningen till varför jag känner att satsa hårt för att bli det.

 

Tyvärr kan man inte bara lämna allt bakom sig och börja träna skidor 5 timmar per dag(kanske om man hade alla pengar i världen och inte behöver utbilda sig efter gymnasiet).

 

Självklart skall man först och främst ha kul med träningen och man blir ingen elitidrottare om man inte har kul heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tydliga mål i mitt huvud vad jag vill uppnå med mitt liv och jag tror det är dom som drar mig framåt. Jag tänker inte ge upp min satsning utan jag ska lyckas och bevisa att man inte behöver gå nåt skidgymnasium för att lyckas. Ikväll ska jag och två från klubben sitta ner och planera vårens och sommarens träning. År så uppspelt så vet inte om jag kommer koncentrera mig i skolan ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jo framsteg ser jag! Jag har blivit ganska mycket starkare och ökat ganska mycket på vikterna på gymmet och chins som jag knappt klarade i våras går nu mycket bättre. Långpassen som jag inte var van vid innan går mycket bättre och att springa 2 h är nu inga problem. Rullskidåkningen går mycket bättre och börjar få in balansen bra på skaten. Körde också min första halvmara igår och tyckte jag fick en bra tid på 1,39,57 (ink toapaus ;) ). Så träningen rullar på! Det är roligt nu i börjar när man ser framstegen så klart. Inte långt kvar till vintern nu ;)
Link to comment
Share on other sites

Henrik "Hinken" Forsberg gick inte på något skidgym. det räckte långt.

Träningen när man är yngre är mer elittänk. När man blir äldre blir träningen mer ett sätt att kunna åldras med värdighet.

Träna för livet. Är en bra slogan, både för att bli bra samt må bra.

Lycka till.

Detta inlägg har jag missat förrut men det är nog bland dom bästa jag läst här på skidforum.......

visar att du inte bara är rullskidman utan oxå klokman! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...