Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Pontus Nordstrm spurtvann Engelbrektsrullen

Tung motgng fr Thorn - ny ryggoperation vntar

Team XC Gold ger inspiration och utveckling

Fredrik gjorde det han drmde om - en mnad p rullskidor genom Sverige

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Återigen problem med Kontrollrem!

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg
jag kommer inte riktigt överens med swix remmarna! Däremot känns leki bra :)
Waiting for winter

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 049 inlägg

jag kommer inte riktigt överens med swix remmarna! Däremot känns leki bra :)

Vad har du för storlek på Leki-remmar och på Swix-remmar?
Funderar lite på Leki men det är inte så lätt att titta förbi en butik där det finns. :)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 989 inlägg
Kom på en grej till i ämnet. När jag var på Vasaloppsläger i Långberget nån vecka efter att nerven blivit irriterad så diskuterade vi stavlängder. Jag fick rekommendationen att gå ner 5-7 cm i stavlängd och att irritationen i handen troligen berodde på för långa stavar.
Nån som känner igen sig?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Är typ femte året i rad jag lider av problem med knogarna på vänster lång- och pekfinger.. Swix Pro Fit rem verkar vara boven. Någon som kan föreslå en annan bra rem? OneWay? Madshus? Leki? Finns ju oändligt många  :o

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 120 inlägg

Är typ femte året i rad jag lider av problem med knogarna på vänster lång- och pekfinger.. Swix Pro Fit rem verkar vara boven. Någon som kan föreslå en annan bra rem? OneWay? Madshus? Leki? Finns ju oändligt många  :o

Har haft samma problem och Swix gamla SR94-remmar och Madshus har varit bättre för min del.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 049 inlägg

Jag har kört med Madshus sista halvåret och det är bättre för att den inte glider av.
Men den kräver lite invänjning då den är tjockare och tuffare mot handen.

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 400 inlägg

Swix remmar är helt enkelt inte bra. De slits fort ut, ger mer blåsor och när de blir slitna blir blåsorna värre (mindre anliggningsyta). Jag kör numera med Madshus large som man knappt ser något slitage på ännu. Blåsor får man men inte lika mycket som med swixremmarna. Har ett gäng swixremmar som jag inte ens använt. Kanske går att byta in mot Madshus?  :)

Lmlhaha

Lmlhaha

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg

Madshusremmen använder jag också och den kan vid första anblick kännas väldigt hård och osmidig. Jag värmde den med varmt vatten, böjde och tryckte lite på den och tog på mig stavarna när remmarna fortfarande var varma. Det gjorde dom lite smidigare och fick bättre passform. 

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag bytte från Swix till Madshus för att komma till bukt med det problemet. Fick helt plötsligt inga skavsår heller. Tyvärr verkar det inte ha fungerat helt hundra, utan jag stakar nu med att inte släppa ut handen 100%. Jag måste avbryta sista snärten när man öppnar handen för att få mindre slitage. Önskar också lite bättre medicinsk hjälp kring detta. 

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Jag bytte från Swix till Madshus för att komma till bukt med det problemet. Fick helt plötsligt inga skavsår heller. Tyvärr verkar det inte ha fungerat helt hundra, utan jag stakar nu med att inte släppa ut handen 100%. Jag måste avbryta sista snärten när man öppnar handen för att få mindre slitage. Önskar också lite bättre medicinsk hjälp kring detta. 

Ajdå. Ska iallafall göra ett försök med madshus-remmar. Var hos en idrottsläkare för några år sedan ang. detta problem men hon kunde inte hjälpa mig (fick pengarna tillbaks). Behövs nog en läkare som kan just skidåkning. 

Lustigt nog är det alltid vänster hand som ger problem. Kanske ska sätta klockan på höger arm istället. 

Har funderat på att ta mig an nordenskiöldsloppet i år men att åka 220km med öppen hand känns lite.. sådär.. :D

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg
Hej! Jag har två par nya madshusremmar i small, plus ett begagnat par om du är intresserad?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

c^2

c^2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Hej! Jag har två par nya madshusremmar i small, plus ett begagnat par om du är intresserad?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skickar pm :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar