Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Super ni nå´t?


salomons son

Recommended Posts

Även om bland det roligaste man kan ägna sig åt är att vara jätte full, har man väl aldrig direkt varit helt ner-krökad och alltid haft hyfsad kondis. Men jag måste säga att det ena ger det andra och under perioder där man är extremt bra tränad känns det nästan lite motbjudande att dricka även måttliga mängder alkohol. Om jag räknar rätt har jag bara varit på lyset tre gånger sedan 1:a november och där i mellan inte druckit en droppe.

 

Alltså på fem måndader ca20 starköl om man översätter.

 

Hur mycket dricker ni?

 

Tror ni alkoholen i sig har stor negativ inverkan på träning /kondition?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply
Alkoholen har klart negativ påverkan på träningen tror jag, dricker inte ofta. Inte för att jag inte vill men för att ajg inte har tiden till det(det är sant) men när jag gör det blir det en del tror jag, inte äkligt mycket. Senast jag drack var väl vid nyår.
Link to comment
Share on other sites

Såg en intervju med Maurilio DeZolt, han gillade livets goda. Drack gärna vin och åt gott. Han sa att annars kulle han inte orka motivera sig.

Jag njuter gärna av nån rökig whiskey och tar mig en pilsner. Oftast i måttliga mängder, men ibland blir man ju lite i hammern. Det är väl som med det mesta, i måttliga mängder fungerar allt.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att när det begav sig och kondisen var som bäst, så var nog även alkoholintaget som störst. Gjorde då milen på strax under fyrtio. Med stigande ålder och småbarn och nytt jobb har både kondis och alkoholintag sjunkit dessutom har vikten ökat. Sedan augusti dock tränat bättre och inte varit direkt på lyset någon gång. Har dessutom käkat GI kost och detta har gett resultat. Tycker inte att det finns nått sug efter alkohol när man tränar mer igen. Tar hellre ett glas mjölk till maten men lite vin o öl och en whisky kan allt slinka ner någon enstaka gång.

 

Ojjj vad kluvet det svaret blev men så är väl livet.

Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga en sak, ni som kan det här med medicin och hälsa.

 

Spelar det någon roll för nedbrytningen av kroppen / konditionen hur man fördelar mängden alkohol man dricker?

 

Om man tex dricker två stark öl varannan dag i 20 dagar eller 10st vid två tillfällen under en 20 dagarsperiod?

 

Jag har alltid hört att det för levern är sämre med små-tutande av vin var och varannan dag än att i stället dricka mer vid ett tillfälle. Med andra ord samma mängd, totalt sett, men vid färre tillfällen är bättre. Ligger det något i det?

Link to comment
Share on other sites

Har läst nån stans att kraftig bersusning nån gång då och då sliter hårdare på kroppens organ än att dricka lite alkohol ofta. Varje gång man blir kraftigt flyttas även toleransnivån för alkohol vilket kan innebära ökad risk för beroende.

Det är tydligen bättre att dricka lite (ett glas vin eller så) varannan dag än att ta sig en rejäl bläcka någon gång varje månad.

Jag är dock inte läkare men detta är vad jag tror/har hört.

 

Vill dock tillägga att jag inte uppmuntrar någon att dricka.

Link to comment
Share on other sites

Om vi pratar om levern, så är det nog så att det är Stor-tutande vareviga dag som skapar problem. Småtutande av två starköl varannan dag eller 10 st vid två tillfällen tror jag inte är någon märkbar skillnad, för levern har tillräcklig kapacitet att hantera båda.

Vad gäller kaloriintag är det ju samma också totalt sett, så ingen skillnad där. Sen kanske det finns annat som tar mer skada av 10 starköl vid ett tillfälle. Hjärnan kanske inte är helnöjd över den högre alkoholkoncentrationen som blir av 10 bärs. och man är ju inte så träningssugen dagen efter...

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att man ska överdriva rädslan för att dricka lite alkohol då och då. Det finns ju många rövarhistorier om toppidrottare som krökat ganska friskt ibland och ändå presterat på topp. Även längdskidåkare.

Efter sista loppet på VC-avslutningen i Falun fick jag sällskap på väg till bilen av Canadas lag, alla på glatt humör och med en varsin Sofiero i näven. :)

 

Det är självklart inte bra att dricka ofta och mycket men det skadar säkert inte att festa lite någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Innan klimatförstörelsen satte in med koldioxidökning och stigande temperaturer, frös Genesarets sjö regelbundet på vintrarna. En liten miss att detta fallit bort i bibelöversättningarna, men i själva verket handlade det aktuella avsnittet om isjakter och skridskor. Ett av de tidigast belagda dokumenten om vintersport, faktiskt.
Link to comment
Share on other sites

Är en hel del studentskivor just nu (går i trean på gymn och alltid är det nåt) så jämfört med tidigare är intaget ganska mycket högre nu ;) dock så ligger den väl inte på en orimlig nivå, blir aldrig heller helt borta utan snarare lite gladare och vingligare än vanligt :P

Nu har jag dessutom en "återhämtningsperiod" efter vasan så då kan man unna sig lite :D

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att tråden missar sitt ämne så komenterar jag ändå kort detta grundlösa påstående.

Från matt:14:24 och framåt kan man tydligt läsa att det inte var is i skön utan det stormade visst rejält eftersom vågorna ansatte båten hårt! Och sen när Petrus började tvivla på sin flytförmåga när han tillsammans med Mästaren flöt på vattnet så sjönk han. Det verkar definitivt inte ha varit is den gången på Genesarets sjö iaf.

Innan klimatförstörelsen satte in med koldioxidökning och stigande temperaturer, frös Genesarets sjö regelbundet på vintrarna. En liten miss att detta fallit bort i bibelöversättningarna, men i själva verket handlade det aktuella avsnittet om isjakter och skridskor. Ett av de tidigast belagda dokumenten om vintersport, faktiskt.
Link to comment
Share on other sites

Med risk för att tråden missar sitt ämne så komenterar jag ändå kort detta grundlösa påstående.

Från matt:14:24 och framåt kan man tydligt läsa att det inte var is i skön utan det stormade visst rejält eftersom vågorna ansatte båten hårt! Och sen när Petrus började tvivla på sin flytförmåga när han tillsammans med Mästaren flöt på vattnet så sjönk han. Det verkar definitivt inte ha varit is den gången på Genesarets sjö iaf.

Innan klimatförstörelsen satte in med koldioxidökning och stigande temperaturer, frös Genesarets sjö regelbundet på vintrarna. En liten miss att detta fallit bort i bibelöversättningarna, men i själva verket handlade det aktuella avsnittet om isjakter och skridskor. Ett av de tidigast belagda dokumenten om vintersport, faktiskt.

Finns ju isjakter som iaf jag inte skulle vilja utsättas för hård storm, tunn is, typ 5 milj översättningar genom åren. :D

Link to comment
Share on other sites

under vintern med skidträning har det blivit betydligt lugnare än tidigare, kanske studentfestande en gång i månaden i snitt. tycker man tappar för mycket på att dricka varje helg som det annars finns möjlighet till när man har studentboende och känner 15 andra studenter i samma hus.
Link to comment
Share on other sites

Otroligt samstämmiga översättningar isf:)

 

Nåväl, en rejäl fylla=en rejäl blackout för mig! Det finns en massa andra sätt att roa sig eller att få blackouter på, som en rejäl dos mjölksyra tex:-D

 

 

Med risk för att tråden missar sitt ämne så komenterar jag ändå kort detta grundlösa påstående.

Från matt:14:24 och framåt kan man tydligt läsa att det inte var is i skön utan det stormade visst rejält eftersom vågorna ansatte båten hårt! Och sen när Petrus började tvivla på sin flytförmåga när han tillsammans med Mästaren flöt på vattnet så sjönk han. Det verkar definitivt inte ha varit is den gången på Genesarets sjö iaf.

Innan klimatförstörelsen satte in med koldioxidökning och stigande temperaturer' date=' frös Genesarets sjö regelbundet på vintrarna. En liten miss att detta fallit bort i bibelöversättningarna, men i själva verket handlade det aktuella avsnittet om isjakter och skridskor. Ett av de tidigast belagda dokumenten om vintersport, faktiskt.[/quote']

Finns ju isjakter som iaf jag inte skulle vilja utsättas för hård storm, tunn is, typ 5 milj översättningar genom åren. :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...