Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Super ni nå´t?


salomons son

Recommended Posts

Även om bland det roligaste man kan ägna sig åt är att vara jätte full, har man väl aldrig direkt varit helt ner-krökad och alltid haft hyfsad kondis. Men jag måste säga att det ena ger det andra och under perioder där man är extremt bra tränad känns det nästan lite motbjudande att dricka även måttliga mängder alkohol. Om jag räknar rätt har jag bara varit på lyset tre gånger sedan 1:a november och där i mellan inte druckit en droppe.

 

Alltså på fem måndader ca20 starköl om man översätter.

 

Hur mycket dricker ni?

 

Tror ni alkoholen i sig har stor negativ inverkan på träning /kondition?

:)

 

Som andra skriver, ju mer man tränar desto äckligare blir spriten. Sen dricker jag ändå nästan aldrig på vardagkvällar, känns som att två glas vin räcker för att göra mig låst i kolan dagen efter på jobbet. Tycker överlag att sprit är en ganska osoft drog, gillar inte skrikiga, bråkiga och pladdriga människor etc.

 

Cigg - nej, aldrig längre.

Snus - typ en dosa om dan.

Kaffe - 5-7 koppar om dan i snitt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Klart det blir en och en annan öl och fest, är student och studentlivet känns väl igen? ;) Försöker däremot att begränsa det hela, för det känns veckan efter om man har varit ute och tappar därför träningseffekt.

 

Däremot som en del säger så är inte suget alls stort när man är inne i ett träningsstim. Alkohol är ju däremot ett gift och är inte alls bra för kroppen, däremot har ju studier gjorts bl.a. i Italien där det säger att ett glas vin om dagen förlänger livet.

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Även jag är absolut ingen nykterist vilket en del även på skidforum tydligt sett (bl.a. Rotebrostakaren) men jag är nog ändå lite extrem på flera olika sätt på gott och ont (stålsickling, 52 Vasalopp/öppna spår, handlett 46 personer till doktor etc.) En annan egenhet jag har är följande: Mellan nyår och öppna spår/Vasalopp dricker jag inte en droppe alkohol. Det är just ett av mina ritualer att förbereda mig på årets viktigaste händelse. Om det hjälper mig att åka bättre är inte säkert men det hjälper mig definitivt att fokusera på vad som komma skall. För mig delar jag ju inte upp brytpunkterna för året i jul, påsk, midsommar, etc. utan tiden före och efter Vasaloppet/öppna spår.
Link to comment
Share on other sites

2011-12-10 14:21

Det ser ut att bli kallt till i morgon söndag. Det blir därför stor risk att Klacknäsvägen blir hal då denna väg inte saltas. Jag är på plats kl. 09:00, men bedömmer jag vägen för hal får vi kanske åka till en saltad väg. Mörtvikdsvägen salts nog, så vi kanske kan hjälpas åt med bil och köra backintervaller från Mörtvikens brygga???

Nu skulle man ha Broms-Kalles dubbade rullskidor!!! Jag kanske får göra ett par själv?

 

2011-12-11 07:46

Jag känner mig tyvärr magsjuk idag och kan inte åka rullskidor. Om någon kommer för att åka rullskidor på Ingarö, tänk på att Klacknäsvägen kan vara jättehal.

 

Mellan ovan två inlägg på vårt forum http://www.nvskidor.se/forum råkade jag ha whisky-provning med en kompis. Det blev lite mycket... Ca 20 sorter av våra allra finaste malt-whisky. Problemet var dessutom att de bjöd på middag innan, så vi började med en flaska rödvin var. Stackars Nisse skrev sedan på forumet...

 

Nisse 2011-12-11 21:18

Rapport från Ingarö är att 40 km genomfördes i ensamhet, ingen förutom undertecknad kom till kl 9, vilket innebar att de första 15 km genomfördes i A1 puls. Lite sandat med bortkört för det mesta längs vägen bort mot Björkvik. Ingen frost eller halka iaf. Ökade tempot sedan en mil och saknade dragkompisar... Biten hem till Fågelvik gick på perfekt underlag, med lite hård asfalt som vanligt.

 

Konsensus av detta är att inte vara ansvarig för klubbträning dagen efter en whisky-provning...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag dricker 1 glas vin i princip varje kväll.. Ska jag vara social så kan det slinka ner 2-3 öl. Fylla? nästintill aldrig.

 

Varför? Finns det ett bättre sätt att varva ner efter en träningsdag än att sippa på ett glas vin och käka choklad? Ölen kommer in då det är en bättre social dryck, även om jag ibland dricker en själv också. Jag håller mig dock bara till öl som jag verkligen tycker om, IPA och Stout.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nylig forskning visar, liksom tidigare forskning, att alkohol påverkar proteinsyntesen negativt (24-32 % i denna studie) om man dricker efter träning (4 h efter i nedanstående studie). Nu drack de tydligen ganska mycket (1,5 g/kg kroppsvikt = 12 standarddrinkar) och vad jag förstår är denna påverkan dosberoende, dvs dricker man mindre blir påverkan på proteinsyntesen mindre. Så ett glas vin borde inte vara ha så stor påverkan, vad gäller proteinsyntes.

 

"http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24533082

CONCLUSION:

We provide novel data demonstrating that alcohol consumption reduces rates of MPS following a bout of concurrent exercise, even when co-ingested with protein. We conclude that alcohol ingestion suppresses the anabolic response in skeletal muscle and may therefore impair recovery and adaptation to training and/or subsequent performance."

 

Vad jag tror kan vara värre är dock alkoholens negativa inverkan på sömnkvalitet. Hur mycket sämre sömnen blir av alkohol är nog mycket individuellt, men för personer som snarkar eller har tendens till sömnappné räcker det nog med ett glas vin på kvällen för att ställa till det ordentligt. Jag tror att sömnkvaliteten är viktig för återhämtningen efter träning. Att dricka för regelbundet för att slappna av och somna lättare rekommenderas inte av sömnforskare.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=796278

Alkoholfritt nattvardsvin????

Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…

Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com

;)

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=796278[/quote']

Alkoholfritt nattvardsvin????

Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…

Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com

;)

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

 

Att du tycker vissa kategoriska personer är jobbiga beror nog mest på att du befinner dig på fel sida sanningslinjen i de aktuella frågorna. Vad har Fredrik Uhrbom för meriter på alkoholforskningens område? Jag ska lyssna på vad han har att säga och återkommer här med kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=796278[/quote']

Alkoholfritt nattvardsvin????

Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…

Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com

;)

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

 

Att du tycker vissa kategoriska personer är jobbiga beror nog mest på att du befinner dig på fel sida sanningslinjen i de aktuella frågorna. Vad har Fredrik Uhrbom för meriter på alkoholforskningens område? Jag ska lyssna på vad han har att säga och återkommer här med kommentar.

Vem som befinner sig på vilken sida är nog just det jag hoppas att personer är mogna nog att ta ställning till själva!

Jag hoppas verkligen inte detta forum ska bli nå´t j…a religöst forum!

Men lyssna du till Fredrik!

Link to comment
Share on other sites

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

 

Att du tycker vissa kategoriska personer är jobbiga beror nog mest på att du befinner dig på fel sida sanningslinjen i de aktuella frågorna. Vad har Fredrik Uhrbom för meriter på alkoholforskningens område? Jag ska lyssna på vad han har att säga och återkommer här med kommentar.

Vem som befinner sig på vilken sida är nog just det jag hoppas att personer är mogna nog att ta ställning till själva!

Ja' date=' självklart ska man av egen tankekraft komma fram till sin uppfattning. Det är då en fördel om hjärnan är så oskadad som möjligt.

 

Jag hoppas verkligen inte detta forum ska bli nå´t j…a religöst forum!

Ha, ha, ha! Där tog du i!

 

Men lyssna du till Fredrik!

Fredrik ger inget intryck av att vara vetenskapligt lagd, men han säger två saker i intervjun som jag tyckte var roliga: dels om dagens kvinnors ansvar för hushållsarbete, samt om incidenten när en kompis gav honom en öl efter genomklappningen på Finnkampen; Fredrik drack inte något av den.

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=796278[/quote']

Alkoholfritt nattvardsvin????

Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…

Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com

;)

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

Tolkar man vad dom säger på nattvardsgudstjänsterna bokstavligt så är det väl kristi blod man dricker och kristi kropp man får som tilltugg... ;)

Link to comment
Share on other sites

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

Tolkar man vad dom säger på nattvardsgudstjänsterna bokstavligt så är det väl kristi blod man dricker och kristi kropp man får som tilltugg... ;)

Det är riktigt, Artur. Därför finns det de som lite humoristiskt menar att det vore orimligt om Jesu blod hade en så hög promillehalt som det skulle ha med alkoholhaltigt vin.

Link to comment
Share on other sites

Har min bästa tid (33,20) på milen i löpning dagen efter en vidrig bakfylla, och med tanke på att jag tävlade regelbundet då så känns de som rekordet är alkoholens förtjänst!

Proteinsyntes är ju ganska långsiktigt, så just den kopplingen borde inte spela in på din löptid?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Lillagubben synpunkt om sömn/alkohol är relevant. Känns som att ingen annan reagerade på den. Har själv haft samma fundering. Personligen tror jag att folk "slentrian-dricker" mer i veckorna än man gjorde förr.
Link to comment
Share on other sites

Har min bästa tid (33,20) på milen i löpning dagen efter en vidrig bakfylla, och med tanke på att jag tävlade regelbundet då så känns de som rekordet är alkoholens förtjänst!

Det var nog vilan som du tvingades till under bakfyllan som hjälpte dig. Den hade dock varit mycket bättre utan det föregående drogruset.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...