Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Super ni nå´t?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
195 svar till detta ämne

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Nej, jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jama...rticleid=796278

Alkoholfritt nattvardsvin????
Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…
Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com
;)

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

Att du tycker vissa kategoriska personer är jobbiga beror nog mest på att du befinner dig på fel sida sanningslinjen i de aktuella frågorna. Vad har Fredrik Uhrbom för meriter på alkoholforskningens område? Jag ska lyssna på vad han har att säga och återkommer här med kommentar.

Vem som befinner sig på vilken sida är nog just det jag hoppas att personer är mogna nog att ta ställning till själva!
Jag hoppas verkligen inte detta forum ska bli nå´t j…a religöst forum!
Men lyssna du till Fredrik!

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Alkoholfritt nattvardsvin är en självklarhet om man studerat vad bibeln säger om vin och vad ordet "vin" har betytt genom historien. Detta är en växande insikt till och med i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

Att du tycker vissa kategoriska personer är jobbiga beror nog mest på att du befinner dig på fel sida sanningslinjen i de aktuella frågorna. Vad har Fredrik Uhrbom för meriter på alkoholforskningens område? Jag ska lyssna på vad han har att säga och återkommer här med kommentar.

Vem som befinner sig på vilken sida är nog just det jag hoppas att personer är mogna nog att ta ställning till själva!

Ja, självklart ska man av egen tankekraft komma fram till sin uppfattning. Det är då en fördel om hjärnan är så oskadad som möjligt.

Jag hoppas verkligen inte detta forum ska bli nå´t j…a religöst forum!

Ha, ha, ha! Där tog du i!

Men lyssna du till Fredrik!

Fredrik ger inget intryck av att vara vetenskapligt lagd, men han säger två saker i intervjun som jag tyckte var roliga: dels om dagens kvinnors ansvar för hushållsarbete, samt om incidenten när en kompis gav honom en öl efter genomklappningen på Finnkampen; Fredrik drack inte något av den.

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 301 inlägg
Ingen som har orkat läsa mitt inlägg om påverkan på återhämtning genom försämrad proteinsyntes och sämre sömnkvalitet. Är det för seriöst?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Nej, jag är nykterist, som förresten även Jesus var och bland andra Gunde Svan är. Alkohol är världens största sociala problem och en mycket skadlig drog exempelvis fysiologiskt. Se bland annat följande: http://archneur.jama...rticleid=796278

Alkoholfritt nattvardsvin????
Jag trodde du var sarkastisk, men jag vet inte längre…
Förvisso har jag haft polare som varit med i AA, så jag som de flesta andra känner nog till alkoholens baksidor. Men jag tycker bara att det är lite jobbigt med folk som är så kategoriska. Lite sundare inställning för oss nordbor skadar nog inte. Som t.ex att lyssna på Fredrik Uhrbom på http://maratonpodden.wordpress.com
;)

Tolkar man vad dom säger på nattvardsgudstjänsterna bokstavligt så är det väl kristi blod man dricker och kristi kropp man får som tilltugg... ;)

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Ingen som har orkat läsa mitt inlägg om påverkan på återhämtning genom försämrad proteinsyntes och sämre sömnkvalitet. Är det för seriöst?

För vissa kanske det inte stämmer med den syn på alkohol de skulle vilja ha.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Tolkar man vad dom säger på nattvardsgudstjänsterna bokstavligt så är det väl kristi blod man dricker och kristi kropp man får som tilltugg... ;)

Det är riktigt, Artur. Därför finns det de som lite humoristiskt menar att det vore orimligt om Jesu blod hade en så hög promillehalt som det skulle ha med alkoholhaltigt vin.

Redigerat av Magnus Johansson, 26 maj 2014 - 11:06 .

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg
Har min bästa tid (33,20) på milen i löpning dagen efter en vidrig bakfylla, och med tanke på att jag tävlade regelbundet då så känns de som rekordet är alkoholens förtjänst!
Total tid VL 8:36 (2 lopp)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg

Har min bästa tid (33,20) på milen i löpning dagen efter en vidrig bakfylla, och med tanke på att jag tävlade regelbundet då så känns de som rekordet är alkoholens förtjänst!

Proteinsyntes är ju ganska långsiktigt, så just den kopplingen borde inte spela in på din löptid?

Maraz

Maraz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag tror Lillagubben synpunkt om sömn/alkohol är relevant. Känns som att ingen annan reagerade på den. Har själv haft samma fundering. Personligen tror jag att folk "slentrian-dricker" mer i veckorna än man gjorde förr.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Det var nog vilan som du tvingades till under bakfyllan som hjälpte dig. Den hade dock varit mycket bättre utan det föregående drogruset.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Jag tror Lillagubben synpunkt om sömn/alkohol är relevant. Känns som att ingen annan reagerade på den. Har själv haft samma fundering. Personligen tror jag att folk "slentrian-dricker" mer i veckorna än man gjorde förr.

Åtminstone jag reagerade på Lilla gubbens kommentar.

Alkoholkonsumtionen i Sverige ökade mycket kraftigt mellan mitten av 1990-talet och fram till 2004. Det var också under den tiden som Sverige fick ett kontinentalt drickande med en mer frekvent konsumtion. Sedan 2004 har konsumtionen gått ner något men är fortfarande betydligt högre än i början av 1990-talet.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg
Dock ingen alkohol bakom ratten
för annars vete katten
om du inte tappar ´vette´
och det går för dig som ´Pette´

Min regel: max en 2,8:a till middagen sen minst 1 tim innan jag kör

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

för annars vete katten

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3,5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

för annars vete katten

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3,5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?

Du får inte upp promillehalten av en folköl.
Vet inte om du räknar 50cl x 0,028 som samma som 3,5cl x 0,40? Vad jag har hört blir väl inte effekten av en folköl detsamma i blodet. Vet inte om argumentet är att det blir mer utspätt. Enligt ditt resonemang skulle 2 st lättöl vara värre alltså? 66cl x 2,2 ???

När jag testade för skoj skull, kunde jag dricka en 50cl starköl utan problem och sedan blåsa OK i en mycket avancerad alkomätare. 50 x 0,055. (Jag skulle självklart aldrig köra bil efter att ha druckit en starköl.) Det skulle enligt ditt resonemang bli nästan 7 cl staksprit (7 cl x 0,40). Jag testade aldrig det, men tror helt klart det skulle gett mer utslag. Nu testar man ju i och för sig utandningsluft och inte promillehalt i blodet.

Även jag kan, liksom V, tänka mig att sätta mig bakom en ratt efter en folköl. Dock aldrig mer än så. Det folk inte alltid tänker på är ju dock tidsaspekt efter mycket alkohol. Jag kör aldrig dagen efter om jag har druckit däremot. (Då får frugan köra, eftersom hon inte dricker speciellt mycket, t.ex. efter en vinfest eller liknande. ;) )
Träna kan jag dock göra ;)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

för annars vete katten

Vet inte om du räknar 50cl x 0,028 som samma som 3,5cl x 0,40? Vad jag har hört blir väl inte effekten av en folköl detsamma i blodet. Vet inte om argumentet är att det blir mer utspätt. Enligt ditt resonemang skulle 2 st lättöl vara värre alltså? 66cl x 2,2 ???

När jag testade för skoj skull, kunde jag dricka en 50cl starköl utan problem och sedan blåsa OK i en mycket avancerad alkomätare. 50 x 0,055. (Jag skulle självklart aldrig köra bil efter att ha druckit en starköl.) Det skulle enligt ditt resonemang bli nästan 7 cl staksprit (7 cl x 0,40). Jag testade aldrig det, men tror helt klart det skulle gett mer utslag. Nu testar man ju i och för sig utandningsluft och inte promillehalt i blodet.

Även jag kan, liksom V, tänka mig att sätta mig bakom en ratt efter en folköl. Dock aldrig mer än så. Det folk inte alltid tänker på är ju dock tidsaspekt efter mycket alkohol. Jag kör aldrig dagen efter om jag har druckit däremot. (Då får frugan köra, eftersom hon inte dricker speciellt mycket, t.ex. efter en vinfest eller liknande. ;) )

0,5 * 0,028 = 0,035*0,4 har jag räknat. Finns det andra sätt att mäta hur mycket ren alkohol man får i sig?
Utspätt eller inte så är det samma mängd alkohol in i kroppen i alla fall. En bekant blev av med körkortet när han körde efter att ha (enligt egen utsago) druckit en folköl till maten.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

0,5 * 0,028 = 0,035*0,4 har jag räknat. Finns det andra sätt att mäta hur mycket ren alkohol man får i sig?
Utspätt eller inte så är det samma mängd alkohol in i kroppen i alla fall. En bekant blev av med körkortet när han körde efter att ha (enligt egen utsago) druckit en folköl till maten.

Ja du räknar ju precis som jag beskriver ovan! Dvs att du kan bli av med körkort på 2 st 33 cl´s lättöl. Det tror jag vad jag vill på !!!

Det du skriver om din bekant låter helt absurt! Innan man drar ett körkort ska ju även blodprov tas, eftersom det är det som är juridiskt bindande. Antingen väger din polare typ 40 kg och och åt 1/4 potatis till middag. Betydligt troligare är väl att han antingen skarvade nedåt med vad han druckit, eller kanske tog en 2,8-öl till maten, men rätt mycket mer vid typ sidan av. Eller så har du gått på en vandringshistoria om din bekant är typ en bekants bekant ;).

(Sen kan ju en folköl vara 3,5 vikts-% också! Rätt stor skillnad mot 2,8!!!)

Redigerat av Dunderklumpen, 29 maj 2014 - 11:13 .

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Ja du räknar ju precis som jag beskriver ovan! Dvs att du kan bli av med körkort på 2 st 33 cl´s lättöl. Det tror jag vad jag vill på !!!

Det du skriver om din bekant låter helt absurt! Innan man drar ett körkort ska ju även blodprov tas, eftersom det är det som är juridiskt bindande. Antingen väger din polare typ 40 kg och och åt 1/4 potatis till middag. Betydligt troligare är väl att han antingen skarvade nedåt med vad han druckit, eller kanske tog en 2,8-öl till maten, men rätt mycket mer vid typ sidan av. Eller så har du gått på en vandringshistoria om din bekant är typ en bekants bekant ;).

(Sen kan ju en folköl vara 3,5 vikts-% också! Rätt stor skillnad mot 2,8!!!)

Det är ingen vandringssägen utan förstahandsinformation. Sen om det druckits annat kommer vi förmodligen aldrig att få veta. Men för att kolla om det är rimligt att åka fast för rattfylleri efter en folköl (som alltså även kan vara 3,5-or) så kollade jag på Systembolagets app "Promillekoll".

I appen kan man ange ålder, längd, vikt mm och sen hur mycket man dricker. Matar man in en äldre man i normalstorlek och låter denne dricka en halvliters 3.5:a så kan man få fram en beräknad promillekurva som indikerar att man efter en stund når upp mot 0,2 promille vilket ju är nedre gränsen för rattfylleri. Är man dehydrerad och sätter sig i bilen vid precis fel tidpunkt så är det alltså inte orimligt att man kan komma upp i 0,2 promille och därmed förlora körkortet om man blir testad just då. Med din dubbla lättöl verkar man dock kunna klara sig under 0,2 promille med samma "gubbe".

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

[...] så kollade jag på Systembolagets app "Promillekoll".

I appen kan man ange ålder, längd, vikt mm och sen hur mycket man dricker. Matar man in en äldre man i normalstorlek och låter denne dricka en halvliters 3.5:a så kan man få fram en beräknad promillekurva som indikerar att man efter en stund når upp mot 0,2 promille vilket ju är nedre gränsen för rattfylleri. Är man dehydrerad och sätter sig i bilen vid precis fel tidpunkt så är det alltså inte orimligt att man kan komma upp i 0,2 promille och därmed förlora körkortet om man blir testad just då. Med din dubbla lättöl verkar man dock kunna klara sig under 0,2 promille med samma "gubbe".

Intressant, men jag hittade inte den appen på Systembolagets hemsida. Istället hittade jag "Promillespelet" där en liten animerad figur med valbar promillehalt alkohol i sitt cyberblod springer i startfållan. På den kan man tydligt se att arm- och benrörelser är klart spänstigast vid 0,0 promille. Tänk på det, alla skid- och rullskidåkare!

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 134 inlägg

Intressant, men jag hittade inte den appen på Systembolagets hemsida.

Appen fanns på Apples AppStore.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 371 inlägg
Nu tror jag fler vill framstå som felfria (speciellt nu i skuggan av Petterskandalen) vad gäller att köra bil efter middagen med en öl till maten.
Det bästa skulle vara att göra ett egentest med en alcomätare. Om man tar ett klassiskt upplägg vid en middag; Man kanske inleder med en tredjedel precis i början och sedan under måltidens gång dricker man då och då till 50 cl-burken är urdrucken. Jag har inte tagit tiden men jag skulle tippa 20-30 min innan huvudmåltiden är avslutad. Det är lite olika hur länge ölen räcker men efter ett träningspass brukar den ta slut före måltiden medan andra gånger då jag inte svettats inte brukar dricka upp hela burken kanske bara 20-30 cl. Någon gång händer det att vi har efterrätt typ ostkaka, bärpaj etc och då tar den 5-10 min att äta upp eller blir det kaffe på maten med någon kaka därtill. Sen skall man duka av och antingen jag eller min fru diska och det tar ju sin tid. Först därefter med kortare eller längre fördröjning kan det bli aktuellt att åka iväg med bilen och då är det har det ju garanterat gått en tim sen sista dropparna öl rann ner i strupen.
I det här sammanhanget är det intressant att veta hur matintaget påverkar promillehalten i blodet skulle tro att det första man dricker rusar ut i blodet ganska snabbt medans det under måltidens gång sugs upp i långsammare takt och borde ej ge samma utslag i promillehalt. Den teorin grundar jag på att man tom kan känna av en lättöl om man sveper den direkt efter ett träningspass med vätskeunderskott.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar