Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Super ni nå´t?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
195 svar till detta ämne

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Alkoholfritt vin? Hur tillverkade de det för 2000årsen och varför blev det inte en hit?
Verkar konstigt

Bra fråga! Det tillverkades faktiskt och var en hit. Det är det som är det "goda vinet" i Bibeln, det som Jesus och lärjungarna drack, och det som alla inom judendomen föredrog. I Gamla testamentet står ju att man inte ens skall se åt det fermenterade vinet eftersom det till slut biter som en orm (Ordspråksboken 23: 29-32). Doktor Samuele Bacchiocchi har skrivit boken Wine in the Bible där han mycket grundligt studerar ämnet. Se http://biblicalpersp...e_in_the_bible/

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Nu jämför du ju äpplen med päron. En så stor vetenskaplig process som en månlandning och något som står i en helig skrift. Ganska markant skillnad på "bevismaterial", vilket gör att man i månlandingsfallet kan veta, medan i Jesus-fallet inte kan det.

Nej, det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod, ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Nej, det handlar om äpplen i båda fallen. Visst finns det stora skillnader i omfattningen av dokumentationen, men vad jag vill visa är att det argument du anförde -- om tidsavståndet som tillräcklig orsak att avfärda gammal dokumentation -- inte är hållbart.

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod, ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Tämligen säker på att de inte kunde kontrollera vinets jäsningsprocess och alkohol halten för 2000 år sedan.
bara en sådan enkel sak som saft är svår att hålla alkoholfri utan tillsattser som förhindrar jäsning.
Ända sättet att undvika alkohol intag av vin är förmodligen att inte dricka det alls.
predikan och dina tolkningar av bibeln skrämmer mig och jag tycker verkligen att du ska fundera över om du gör rätt i att uttala dig offentligt.
Inget illa menat om religion eller tro, men att sätta sin tro på andras och helt säga att den är den rätta är fel väg att gå!
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Kaktus77

Kaktus77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Nu j-vlar ska vi få ordning på detta. Återkommer imorgon under nytt alias "Chef världsalltet". ;)

Postad bild
Göteborgska inflyttad till Jämtland. Första gången på skidor 30/11 2010, det var kärlek omedelbart. 2011: ÖS 8:17. 2012: Tjejvasan 1:59 (323:a), VL 6:49 (318:e tjej, 6432 totalt)

joneri

joneri

Medlem

• Members
  • Pip
  • 114 inlägg

https://fbcdn-sphoto...458740127_o.jpg

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Nästa lika som din samling rullisar...

ÖSM11 7:06 | ÖSM13 5:20 | VL13 5:38 | VL14 5:27 | VL15 Sjuk 
"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Lite beslutslutsångest viken sängfösare som passar bäst för kvällen. Den 17-åriga Cragganmore´n är inte så dum… ;)

Va på Edradour i påskas! Mysigt litet destilleri! Annars hade jag valt Tallisker! Ardbeg passar bättre till ruskiga höstkvällar=)
Train hard win easy!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Ja numera är de nere i rullskide-numerär. Förr var de fler än min skidpark, 8 par klassiska, 5 par skate och 3 par turskidor. Att för dagen inte ens ha en enda Lagavulin i skåpet känns lite naket...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Ja numera är de nere i rullskide-numerär. Förr var de fler än min skidpark, 8 par klassiska, 5 par skate och 3 par turskidor. Att för dagen inte ens ha en enda Lagavulin i skåpet känns lite naket...

Min whisky-samling är långt större än skidparken. Tror inte ens att jag kan räkna upp alla utantill; delägare i två Springbank-fat (sherry och port), Octomore, Mackmyras två första preludium, nån Bowmore, nån trippel halvflaskor (Cragganmore bl.a. tror jag) och sen är det mera fattömningar på gång från ett litet destilleri som heter Tullibardine.
Jag lär inte dö uttorkad ;)

EDIT: Tycker att vi döper om tråden till "Vilken är den optimala whisky-samlingen?"

Redigerat av larsbern, 03 juni 2014 - 13:30 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Va på Edradour i påskas! Mysigt litet destilleri! Annars hade jag valt Tallisker! Ardbeg passar bättre till ruskiga höstkvällar=)

;)
Ja nästan som ett litet museum!

Den 22-åriga cherryfatslagrade Edradur-en kostade nog dryga 140 pund! Skulle jag bara ha den i skåpet skulle jag nästan bli nykterist p.g.a. snålhet… ;)

En bok som jag tyckt varit enkel och bra när jag åkt runt lite i Skottland, är boken "Single Malt Whisky - välj whisky efter smak och doft" av David Wishart. Den har en enkel och bra förteckning över vilka destillerier som tar emot besökare, samt enkel karta. Sedan har jag lite mer avancerade whisky-böcker, men denna funkar bra till en början. Den brukar ganska ofta gå på bokrean.
http://www.bokus.com...-smak-och-doft/

http://image.bokus.c...r-smak-och-doft

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

;)
Ja nästan som ett litet museum!

Den 22-åriga cherryfatslagrade Edradur-en kostade nog dryga 140 pund! Skulle jag bara ha den i skåpet skulle jag nästan bli nykterist p.g.a. snålhet… ;)

En bok som jag tyckt varit enkel och bra när jag åkt runt lite i Skottland, är boken "Single Malt Whisky - välj whisky efter smak och doft" av David Wishart. Den har en enkel och bra förteckning över vilka destillerier som tar emot besökare, samt enkel karta. Sedan har jag lite mer avancerade whisky-böcker, men denna funkar bra till en början. Den brukar ganska ofta gå på bokrean.
http://www.bokus.com...-smak-och-doft/

http://image.bokus.c...r-smak-och-doft

Now, we are talking! :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Dont feed the trolls! ;)

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Tämligen säker på att de inte kunde kontrollera vinets jäsningsprocess och alkohol halten för 2000 år sedan.
bara en sådan enkel sak som saft är svår att hålla alkoholfri utan tillsattser som förhindrar jäsning.
Ända sättet att undvika alkohol intag av vin är förmodligen att inte dricka det alls.
predikan och dina tolkningar av bibeln skrämmer mig och jag tycker verkligen att du ska fundera över om du gör rätt i att uttala dig offentligt.
Inget illa menat om religion eller tro, men att sätta sin tro på andras och helt säga att den är den rätta är fel väg att gå!

"Tämligen säker"? Vad stödjer du det på? Har du gjort grundligare efterforskningar än Samuele Bacchiocchi? Varför skulle sedan inte jag få uttala mig offentligt? Vad är du för en totalitär alkoholliberal? Visa bara att du vet sanningen i frågan så ska jag sluta säga emot den. Ingenting jag här skrivit i frågan om judendomens, Jesu och kristendomens inställning till alkohol är baserat på någon religiös tro, ser du inte det? Drogs du med i Dunderklumpens och Malins missuppfattning att jag skulle vara någon religiös fundamentalist? Du borde lära dig läsa.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Dont feed the trolls! ;)

Ha, ha, ha! Vem tror du att du övertygar med smutskastning istället för argumentation?

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Nej, hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Det är anmärkningsvärt hur ivriga somliga är att försöka försvara det största sociala problem mänskligheten känner, nämligen alkoholbruket. Mina ord om Jesus som nykterist verkar framstå som extremt hotfulla för sådana personer. Vilket grepp har inte alkoholen om dessa människor när så är fallet?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Nej, hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.

Jag säger att ingen av er kan veta, du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan. För det är det jag bemöter. Tack för omtanken, jag tycker mina läskunskaper duger alldeles utmärkt.

Jag bryr mig inte det minsta om Jesu inställning, jag ville veta hur du kunde VETA att han var nykterist, vilket jag har skrivit. När du då har sagt att du inte vet är jag nöjd.

Du säger även att du menar det du skriver. Fine, det gör jag också. Men borde du då inte inse att det finns ett tolkningsutrymme i nästintill all skriven text?

Redigerat av NLundmark, 03 juni 2014 - 18:21 .

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Jag säger att ingen av er kan veta, du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan.

Vilket är då svaret på min fråga?

Du säger även att du menar det du skriver. Fine, det gör jag också. Men borde du då inte inse att det finns ett tolkningsutrymme i nästintill all skriven text?

Vilket tolkningsutrymme finns i Ordspråksboken 23:29-32?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg
Jag tycker att vi sätter streck för Jesus i denna tråd och lämnar religionen utanför och ägnar oss åt alkoholfrågan i fortsättningen.

Jag gillar inte trådrubriken som borde varit "Hur mycket alkohol dricker ni"

Jag skall berätta en liten historia med anknytning till skidåkning. På min hemort fanns det en kille som hade problem med spriten, ja han "söp" verkligen tillsammans med de andra A-lagarna. Han träffade en tjej, kom på fötter och började träna skidåkning och åkte ett flertal VL, tävlade även i triathlon på sommaren och var riktigt framgångsrik. För ett par tre
år sedan hände något, jag tror att firman där han jobbade lades och han började supa igen,
slutade att träna och hans flickvän tröttnade tydligen. Nu sitter han bland A-lagarna igen och
när jag försökt prata med honom, skäms han och låtsas inte känna igen mig. Med detta vill
jag ha sagt att vissa personer inte klarar att hantera spriten och aldrig skulle kunna sitta och
findricka för njutningens skull. Tänk vad bra han hade det när han var nykter, bla sina idrottskompisar och ett hem att gå till hade han kunna hållt sig hade han haft många fina år kvar som skidåkare.

Magnus Johansson

Magnus Johansson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Jag tycker att vi sätter streck för Jesus i denna tråd och lämnar religionen utanför och ägnar oss åt alkoholfrågan i fortsättningen.

Jag gillar inte trådrubriken som borde varit "Hur mycket alkohol dricker ni"

Jag skall berätta en liten historia med anknytning till skidåkning. På min hemort fanns det en kille som hade problem med spriten, ja han "söp" verkligen tillsammans med de andra A-lagarna. Han träffade en tjej, kom på fötter och började träna skidåkning och åkte ett flertal VL, tävlade även i triathlon på sommaren och var riktigt framgångsrik. För ett par tre
år sedan hände något, jag tror att firman där han jobbade lades och han började supa igen,
slutade att träna och hans flickvän tröttnade tydligen. Nu sitter han bland A-lagarna igen och
när jag försökt prata med honom, skäms han och låtsas inte känna igen mig. Med detta vill
jag ha sagt att vissa personer inte klarar att hantera spriten och aldrig skulle kunna sitta och
findricka för njutningens skull. Tänk vad bra han hade det när han var nykter, bla sina idrottskompisar och ett hem att gå till hade han kunna hållt sig hade han haft många fina år kvar som skidåkare.

Om han aldrig hade börjat måttlighetsdricka hade han inte blivit alkoholist. Denna omständighet var känd redan på gammaltestamentlig tid. Hur tröglärd är mänskligheten egentligen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar