Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Super ni nå´t?


salomons son

Recommended Posts

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply
Jag har nog inte sagt att jag vet det' date=' men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.[/quote']

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Dont feed the trolls! ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej att det inte ensamt är hållbart. Men det handlar ju inte om enbart tiden vilket jag trodde du förstod' date=' ursäkta min otydlighet. Då återgår vi till ursprungsfrågan som det svävats iväg från. Hur kan du 2000 år senare VETA att Jesus var nykterist?[/quote']

Jag har nog inte sagt att jag vet det, men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.

Tämligen säker på att de inte kunde kontrollera vinets jäsningsprocess och alkohol halten för 2000 år sedan.

bara en sådan enkel sak som saft är svår att hålla alkoholfri utan tillsattser som förhindrar jäsning.

Ända sättet att undvika alkohol intag av vin är förmodligen att inte dricka det alls.

predikan och dina tolkningar av bibeln skrämmer mig och jag tycker verkligen att du ska fundera över om du gör rätt i att uttala dig offentligt.

Inget illa menat om religion eller tro, men att sätta sin tro på andras och helt säga att den är den rätta är fel väg att gå!

"Tämligen säker"? Vad stödjer du det på? Har du gjort grundligare efterforskningar än Samuele Bacchiocchi? Varför skulle sedan inte jag få uttala mig offentligt? Vad är du för en totalitär alkoholliberal? Visa bara att du vet sanningen i frågan så ska jag sluta säga emot den. Ingenting jag här skrivit i frågan om judendomens, Jesu och kristendomens inställning till alkohol är baserat på någon religiös tro, ser du inte det? Drogs du med i Dunderklumpens och Malins missuppfattning att jag skulle vara någon religiös fundamentalist? Du borde lära dig läsa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inte sagt att jag vet det' date=' men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.[/quote']

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Dont feed the trolls! ;)

Ha, ha, ha! Vem tror du att du övertygar med smutskastning istället för argumentation?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inte sagt att jag vet det' date=' men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.[/quote']

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Nej, hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.

Link to comment
Share on other sites

Det är anmärkningsvärt hur ivriga somliga är att försöka försvara det största sociala problem mänskligheten känner, nämligen alkoholbruket. Mina ord om Jesus som nykterist verkar framstå som extremt hotfulla för sådana personer. Vilket grepp har inte alkoholen om dessa människor när så är fallet?
Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inte sagt att jag vet det' date=' men allt talar för att han var nykterist eftersom det redan i Gamla testamentet talas om att man inte ens skall se åt alkoholhaltigt vin. Se vidare mitt svar till Eddie.[/quote']

Indirekt har du gjort det, jo. Hela frågan handlar ju om Dunderklumpens "Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som VET att Jesus var nykterist" där jag sen svarade att ingen av er kunde VETA, vilket du sa att det kunde ni visst. För det är väl det du menar med "men hur vet du att ingen av oss kan veta svaret?"? det är det jag utgått ifrån. Säger du dig inte VETA, så är diskussionen ointressant för mig, för du får gärna tro på bibeln för min del.

Nej, hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.

Jag säger att ingen av er kan veta, du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan. För det är det jag bemöter. Tack för omtanken, jag tycker mina läskunskaper duger alldeles utmärkt.

 

Jag bryr mig inte det minsta om Jesu inställning, jag ville veta hur du kunde VETA att han var nykterist, vilket jag har skrivit. När du då har sagt att du inte vet är jag nöjd.

 

Du säger även att du menar det du skriver. Fine, det gör jag också. Men borde du då inte inse att det finns ett tolkningsutrymme i nästintill all skriven text?

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.[/quote']

Jag säger att ingen av er kan veta, du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan.

Vilket är då svaret på min fråga?

 

Du säger även att du menar det du skriver. Fine, det gör jag också. Men borde du då inte inse att det finns ett tolkningsutrymme i nästintill all skriven text?

Vilket tolkningsutrymme finns i Ordspråksboken 23:29-32?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi sätter streck för Jesus i denna tråd och lämnar religionen utanför och ägnar oss åt alkoholfrågan i fortsättningen.

 

Jag gillar inte trådrubriken som borde varit "Hur mycket alkohol dricker ni"

 

Jag skall berätta en liten historia med anknytning till skidåkning. På min hemort fanns det en kille som hade problem med spriten, ja han "söp" verkligen tillsammans med de andra A-lagarna. Han träffade en tjej, kom på fötter och började träna skidåkning och åkte ett flertal VL, tävlade även i triathlon på sommaren och var riktigt framgångsrik. För ett par tre

år sedan hände något, jag tror att firman där han jobbade lades och han började supa igen,

slutade att träna och hans flickvän tröttnade tydligen. Nu sitter han bland A-lagarna igen och

när jag försökt prata med honom, skäms han och låtsas inte känna igen mig. Med detta vill

jag ha sagt att vissa personer inte klarar att hantera spriten och aldrig skulle kunna sitta och

findricka för njutningens skull. Tänk vad bra han hade det när han var nykter, bla sina idrottskompisar och ett hem att gå till hade han kunna hållt sig hade han haft många fina år kvar som skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi sätter streck för Jesus i denna tråd och lämnar religionen utanför och ägnar oss åt alkoholfrågan i fortsättningen.

 

Jag gillar inte trådrubriken som borde varit "Hur mycket alkohol dricker ni"

 

Jag skall berätta en liten historia med anknytning till skidåkning. På min hemort fanns det en kille som hade problem med spriten, ja han "söp" verkligen tillsammans med de andra A-lagarna. Han träffade en tjej, kom på fötter och började träna skidåkning och åkte ett flertal VL, tävlade även i triathlon på sommaren och var riktigt framgångsrik. För ett par tre

år sedan hände något, jag tror att firman där han jobbade lades och han började supa igen,

slutade att träna och hans flickvän tröttnade tydligen. Nu sitter han bland A-lagarna igen och

när jag försökt prata med honom, skäms han och låtsas inte känna igen mig. Med detta vill

jag ha sagt att vissa personer inte klarar att hantera spriten och aldrig skulle kunna sitta och

findricka för njutningens skull. Tänk vad bra han hade det när han var nykter, bla sina idrottskompisar och ett hem att gå till hade han kunna hållt sig hade han haft många fina år kvar som skidåkare.

Om han aldrig hade börjat måttlighetsdricka hade han inte blivit alkoholist. Denna omständighet var känd redan på gammaltestamentlig tid. Hur tröglärd är mänskligheten egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' hela frågan handlar inte om det, och jag sade aldrig att vi visst kunde veta. Gör som Eddie behöver göra och lär dig läsa. När jag ställer en fråga menar jag det jag skriver och inte vad du eller någon annan tolkar in i frågan. Vilken är då din uppfattning om Jesu inställning till och praxis beträffande alkoholbruk? Visa att du kan resonera logiskt utifrån aktuellt kunskapsläge.[/quote']

Jag säger att ingen av er kan veta, du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan.

Vilket är då svaret på min fråga?

För att ingen av er levde för 2000 år sedan. Var mitt svar innan, och är mitt svar nu. För på nåt annat sätt går det inte att veta. Och eftersom du också skrivit att du inte vet har ju du uppenbarligen inget annat sätt heller så då har vi ju inget att diskutera.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger att ingen av er kan veta' date=' du säger "hur kan du veta att vi inte vet?". Det är hela frågan.[/quote']

Vilket är då svaret på min fråga?

För att ingen av er levde för 2000 år sedan. Var mitt svar innan, och är mitt svar nu. För på nåt annat sätt går det inte att veta. Och eftersom du också skrivit att du inte vet har ju du uppenbarligen inget annat sätt heller så då har vi ju inget att diskutera.

Men du erkände ju tidigare att tidsaspekten inte var tillräcklig orsak. Du säger nu emot dig själv.

Link to comment
Share on other sites

Vilket är då svaret på min fråga?

För att ingen av er levde för 2000 år sedan. Var mitt svar innan' date=' och är mitt svar nu. För på nåt annat sätt går det inte att veta. Och eftersom du också skrivit att du inte vet har ju du uppenbarligen inget annat sätt heller så då har vi ju inget att diskutera.[/quote']

Men du erkände ju tidigare att tidsaspekten inte var tillräcklig orsak. Du säger nu emot dig själv.

Som sagt, vi är ju överens om att du inte vet, så då finns det inget mer att diskutera. Och nej, jag säger inte emot mig själv då det är 2 olika saker det svarar på. Ha det fint

Link to comment
Share on other sites

Bra historia! Och tragisk givetvis. Jag anser att var och en styr över sitt drickande och att man ska göra det med måtta. Sen tycker jag inte att man ska hetsa andra att dricka som inte vill.För många ställer den till med elände.

Jag tycker att vi sätter streck för Jesus i denna tråd och lämnar religionen utanför och ägnar oss åt alkoholfrågan i fortsättningen.

 

Jag gillar inte trådrubriken som borde varit "Hur mycket alkohol dricker ni"

 

Jag skall berätta en liten historia med anknytning till skidåkning. På min hemort fanns det en kille som hade problem med spriten, ja han "söp" verkligen tillsammans med de andra A-lagarna. Han träffade en tjej, kom på fötter och började träna skidåkning och åkte ett flertal VL, tävlade även i triathlon på sommaren och var riktigt framgångsrik. För ett par tre

år sedan hände något, jag tror att firman där han jobbade lades och han började supa igen,

slutade att träna och hans flickvän tröttnade tydligen. Nu sitter han bland A-lagarna igen och

när jag försökt prata med honom, skäms han och låtsas inte känna igen mig. Med detta vill

jag ha sagt att vissa personer inte klarar att hantera spriten och aldrig skulle kunna sitta och

findricka för njutningens skull. Tänk vad bra han hade det när han var nykter, bla sina idrottskompisar och ett hem att gå till hade han kunna hållt sig hade han haft många fina år kvar som skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

"Mina ord om Jesus som nykterist verkar framstå som extremt hotfulla".

 

Nej. Men dina inlägg, troll eller ej, framstår ju i all meningslöshet ändå som ganska underhållande. En riktigt religiös praktnarr faktiskt. Det är iofs bra. Det påminner mig om att det faktiskt finns dårar kvar även i det här landet. Helt otroligt, men uppenbarligen sant.

 

Om du inte trollar ändå. Jag är ärligt talat inte helt säker. Du verkar ju nästan vara FÖR insnöad, även inom kategorin totalt hjärntvättade jubelidioter.

 

Kan du inte ringa en filmare och göra en dokumentär om en vecka i ditt liv? Bara snacka lite allmän goja precis som du gjort i den här tråden. Dvs det du förmodligen klassar som "normalt". Jag hade gått och sett den, det kan jag säga. Väl absurd rulle möjligen, men jag är ganska övertygad om att jag ändå skrattat sönder magen.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte gilla, eller iaf acceptera, olika?

Jo. Självklart. Och tro mig, det gör jag också.

Men offentligt uttalat svammel, eller möjligen då religiösa vanföreställningar, ryms inte under "olika" enligt mig. Det sorteras in som generell dårskap och bör behandlas som sådan. Vi har ju av nån anledning religionsfrihet, och visst, det må vara bra trots allt. Men hur denna frihet kan innefatta rätten att sprida skiten öppet övergår mitt förstånd. Håll det för er själva, snälla. Låt oss slippa.

 

Jag blir faktiskt väldigt sällan upprörd, men när jag läste "Jesus" och "bibel" här på Skidforum tappade jag koncepten. Det måste jag erkänna. Det är nåt med den där oresonligheten och oviljan att ifrågasätta som både irriterar mig utom kontroll, men även inspirerar mig till debatt. Det är så out of this world märkligt att det fortfarande, idag, här, finns såna här människor. Jag kan inte förstå det. Jag kan helt ärligt inte förstå det.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte gilla' date=' eller iaf acceptera, olika?[/quote']

Jo. Självklart. Och tro mig, det gör jag också.

Men offentligt uttalat svammel, eller möjligen då religiösa vanföreställningar, ryms inte under "olika" enligt mig. Det sorteras in som generell dårskap och bör behandlas som sådan. Vi har ju av nån anledning religionsfrihet, och visst, det må vara bra trots allt. Men hur denna frihet kan innefatta rätten att sprida skiten öppet övergår mitt förstånd. Håll det för er själva, snälla. Låt oss slippa.

 

Jag blir faktiskt väldigt sällan upprörd, men när jag läste "Jesus" och "bibel" här på Skidforum tappade jag koncepten. Det måste jag erkänna. Det är nåt med den där oresonligheten och oviljan att ifrågasätta som både irriterar mig utom kontroll, men även inspirerar mig till debatt. Det är så out of this world märkligt att det fortfarande, idag, här, finns såna här människor. Jag kan inte förstå det. Jag kan helt ärligt inte förstå det.

Bra Carl A!

MSO, religion kanske inte hör hemma här, det kan jag kanske hålla med om, men hur kan du veta till 100% att Bibeln inte stämmer? Att du inte tror på den läser jag, men du kanske ska lugna dig med dårskap och andra hårda ord?

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte snacka skit om han där uppe för, you never know!

Skulle jag vart the almighty skulle jag vara väldigt trött på alla fanatiker iaf! Håll ert troende för er själva och låt inte er tro spegla över andras.

Det dummaste man kan göra är att sätta sig över allas tro och säga att man tror rätt.

Att hävda att min tro är den rätta och andras är fel, det är så krig startades och terrorism föddes. Tänk er för vad ni häver ur er till människor runtomkring!

Link to comment
Share on other sites

MSO, religion kanske inte hör hemma här, det kan jag kanske hålla med om, men hur kan du veta till 100% att Bibeln inte stämmer? Att du inte tror på den läser jag, men du kanske ska lugna dig med dårskap och andra hårda ord?

Möjligen ofrivilligt använder du ett av teologers favoritargument - "Hur kan du veta att ___________ inte finns?" Och så fyll i i princip vad som helst du, någon annan eller ett trossamfund kan koka ihop.

 

Grejen är ju att bevisbördan inte ligger hos oss ateister. Inte över huvud taget. Hade någon påstått att det finns naturligt rosa blåmesar så är det det oerhört mycket smidigare om denne någon visar en naturligt rosa blåmes än att sätta alla andra runt om i världen på en livslång omöjlig uppgift att leta runt för att visa att de inte finns...

 

Sen är iofs din fras "inte stämmer" ovan oerhört luddig. Hur definierar du "inte stämmer"? Det kan jag tycka att man kanske kan säga om en enskild tes, eller ett påstående, men inte om en hel bok full med sådana?

 

Orden jag använde var alldeles för hårda. Testa att skriv om nåt skidrelaterat så ska du se att tonen mjuknar betänkligt. Nu är det dock sommar, så jag har inget alls emot att debattera lite religion. God ton blir dock nästan omöjligt som ni märker, så möjligen ska jag försöka undvika för mycket inblandning trots allt...

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte gilla' date=' eller iaf acceptera, olika?[/quote']

Jo. Självklart. Och tro mig, det gör jag också.

Men offentligt uttalat svammel, eller möjligen då religiösa vanföreställningar, ryms inte under "olika" enligt mig. Det sorteras in som generell dårskap och bör behandlas som sådan. Vi har ju av nån anledning religionsfrihet, och visst, det må vara bra trots allt. Men hur denna frihet kan innefatta rätten att sprida skiten öppet övergår mitt förstånd. Håll det för er själva, snälla. Låt oss slippa.

 

Jag blir faktiskt väldigt sällan upprörd, men när jag läste "Jesus" och "bibel" här på Skidforum tappade jag koncepten. Det måste jag erkänna. Det är nåt med den där oresonligheten och oviljan att ifrågasätta som både irriterar mig utom kontroll, men även inspirerar mig till debatt. Det är så out of this world märkligt att det fortfarande, idag, här, finns såna här människor. Jag kan inte förstå det. Jag kan helt ärligt inte förstå det.

Bra Carl A!

MSO, religion kanske inte hör hemma här, det kan jag kanske hålla med om, men hur kan du veta till 100% att Bibeln inte stämmer? Att du inte tror på den läser jag, men du kanske ska lugna dig med dårskap och andra hårda ord?

Jag tycker det främst är en person som hoppat på alla i denna tråd som inte varit nykterister, med bl.a.t bibelcitat och tjat om att andra inte är läskunniga / kan analysera fakta. Det är väl ingen som säger sig veta till "100% att Bibeln inte stämmer"! Men den som börjar häva ur sig ett enda bibelcitat för hela diskussionen för att Jesus var nykterist, blir i mina ögon en person som är farligt nära bokstavstroende fundamentalism. Det blir inte bättre när personen ifråga skriver…

...Det som är sant är sant. Att tala om "egen sanning" är att inte veta vad sanning är, vilket idag tyvärr är väldigt utbrett genom det relativistiska tänkande dagens flummiga uppfostran, skola och så kallade vetenskapsklimat är genomsyrat av.

Låter i mina öron som en som tror att Gud skapade världen på 6 (7) dagar och all utvecklingslära är nonsens.

Och samma person skriver

... i ett sådant urspårat samfund som Svenska kyrkan.

Vad tillhör man då själv för skumt samfund???

Link to comment
Share on other sites

Det dummaste man kan göra är att sätta sig över allas tro och säga att man tror rätt.

Att hävda att min tro är den rätta och andras är fel, det är så krig startades och terrorism föddes. Tänk er för vad ni häver ur er till människor runtomkring!

Jag tycker alla religioner är OK. Det som skrämmer mig är alla fundamentalister inom ALLA religioner! Det brukar vara de som sätter sig över andra personers rätt att tänka själva.

 

(Som att ta sig en liten jävel och skriva om det här… ;) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...