Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ge blod?


9mil

Recommended Posts

Jag är osäker, frågar man dom på blodgivarcentralen så säger dom att det inte är något alls problem, men jag har frågat andra läkare som tränar mycket och då låter det lite anorlunda. Jag lämnar inte själv blod då jag tycker att det är dåligt att inte informera hur det ligger till. Man kan tycka att det är ett lyxproblem men jag har kämpat hårt för dom röda blodkroppar jag har..

Nån som verkligen vet hur det ligger till?
Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar blod och ställde just den frågan förra gången jag lämnade. Dom tar ju röda blodkroppar från dig och som du vet blir man ju lite trött 1-2 dagar efter. Att dom tappar dig på röda blodkroppar innebär en försämring av syreupptaget, man kan kalla det för anti-EPO :) . Vilket gör att du presterar lite sämre, tror att hon sa att det tar cirka 3-4 veckor innan man presterar max igen. Så hon rekommenderade inte att man lämnade blod samma månad som man skulle tävla. Sen hur stor skillnad det blir är säkert väldigt individuellt.

Men om man som jag har köpt kondom-dräkt i tron om att man kan tjäna lite tid på det, så kommer jag självklart inte ta bort mina surt förvärvade blodkroppar när det väl gäller!
Link to comment
Share on other sites

Lämnar 3-4ggr per år, tränar relativt mycket(snitt på 10-15 timmar i veckan) MTB. Det märks i ett par veckor att man lämnat blod, inte riktigt samma varvtal på hjärtat de första dagarna efter blodgivning.

Tränar vanligtvis redan dagen efter blodgivning, som vanligt. Har provat några gånger att köra ett konditionsträningspass på 1 timme redan fem timmar efter donation, bara för att se hur det påverkar - rekommenderas inte. Det går men man får inte upp pulsen, hjärtat "varvar" inte fullt och man kan känna lite tryck över bröstet om man tar i hårt.

Lämnar inte blod närmare än fyra veckor inför en tävling, det känns som en lagom tid för att prestera max. På tal om det så känns det som man får en liten formtopp ungefär 2-3 veckor efter blodgivning, kroppen överproducerar antagligen lite mer röda blodkroppar men "planar" ut när det blir "mättat". Äter alltid järntabletterna för att återhämta mig så snabbt som möjligt.

Så, var inte oroliga, att lämna blod är bara nyttigt. Man gör en god gärning samtidigt som man får en liten hälsokontroll(blodvärdesmätning). Läs mer på [url]http://www.geblod.nu[/url]

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Instämmer i princip med Leo. Jag ger blod och märker inte av det så att jag kan säga att det har nån betydelse. Jag har provat att träna samma dag, och då märktes det... Givetvis lämnar jag inte blod precis innan vasaloppet (men väl dagen efter) Jag har ganska lågt Hb (<135), och då borde jag vara känslig eller? Skälet torde vara att det inte är Hb som är den begränsande faktorn.

I till exempel vasaloppet kan jag inte tänka mig att syreupptagningsförmågan är den gränssättande faktorn (utom möjligen i början om man ger allt uppför). Pulsen blir inte nog hög helt enkelt. WC-tävlingarna med sina mördarspår är en helt annan sak => fullt utnyttjande av centralkapaciteten.

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Tobbe: Du kan läsa allt om hur det går till på [url]http://www.geblod.nu[/url]
Jag var/är också rädd för nålar, men att ge blod är helt olikt från att t.ex. bli vaccinerad. När nålen väl sticks så känns den en halv sekund, sen märks den inte. Hur lugnt som helst, lovar. :-)

/Leo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jag är inbokad att lämna blod 3 dagar efter Vasaloppet. Fick tid veckan innan men jag var tvungen att ändra. Lämnade blod en regntugn höstdag för ett år sedan, gav mig sedan ut på en 3 mils rullskidrunda. Det slutade med att frun i huset fick komma med bilen och hämta mig... Var precis som att gå in i väggen...

Denna episod har man fått höra av sin äkta hälft ett antal ggr.

Så vänta med att träna någon dag ifall du skall lämna blod. Drick mycket efter lämnandet och ta det lungt första passet och känn efteratt du är återställd
Link to comment
Share on other sites

Jag gick över från att ge blod till plasma, det tar lite längre tid, men påverkar kroppen mycket mindre. Jag blev lite kass i magen av järntabletterna. Plasma kan man även lämna betydligt oftare än blod. Jag hatar nålar, tyvärr hjälpte inte blod/plasmagivning så jag tycker att jag har gjort mitt efter 4 års givande.
Link to comment
Share on other sites

Äh, detta verkar vara verkligt individuellt, och dessutom olika från gång till gång. Jag har testat med ett intervallpass endast 4 timmar efter blodgivning, och inte kände jag nån exceptionell negativ påverkan inte... Så man måste nog testa själv hur det påverkar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...