Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny marathon-glidvalla från SWIX


Brannigan

Recommended Posts

Gör mig mer och mer övertygad om att man ska ha en så hård grund med så mycket flour som möjligt under pulver, typ START HF 80 eller kanske denna nya SWIX som verkar vara samma concept. Själv kör jag nog vidare med Start HF80 tills den tar slut under pulvret på långlopp om det är några minus eller kallare.
Link to comment
Share on other sites

Som R-stakaren skriver så funkar ju Start HF80 upp i några minus, annars är ju Swix LF4 med pulver direkt ovanpå ett bra alternativ i grov och smutsig snö även över 0. Har svårt att tro att den här nya är optimal i nysnö men där är ju å andra sidan sällan slitstyrkan problemet. För grv snö finns det ju också svarta pulver med grafit/molybdän/wolfram eller vad det är.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

VID LÅNGLOPP så är det viktigaste att ha ihållande glid och då passar hårda vallor bra.

Min erfarenhet är sedan lång tid att man ska ha hård valla med mycket flour i.

Då jag är partisk så vill jag inte uttala mig så mycket om olika vallamärken men alla leverantörer har hårda vallor men det skiljer MYCKET i flourinnehåll. Är det smutsig snö är det fördelar med molybden eller grafitinblandning i vallan.

Du får alltid snabbast skida om du anpassar hårdheten i förhållande till snön. Så gör man t ex på kortare lopp och även 40 km lopp om inte snön är nötande eller smutsig.

Man ska dock alltid ha en hård grund.

Link to comment
Share on other sites

BWLF, Swix marathon och pulver verkar ju vara den optimala glidvallingen. Allt man behöver i glidväg??

 

Nån som kan uttala sig om detta??

Tänkte köra på detta också i vinter, men om man kollar på pulver och ens budget bara tillåter en, vad ska man köra med? Funderar på att skaffa swix fc78 då den har ett brett temperaturregister funkar det?

 

//Anders

Link to comment
Share on other sites

VID LÅNGLOPP så är det viktigaste att ha ihållande glid och då passar hårda vallor bra.

Min erfarenhet är sedan lång tid att man ska ha hård valla med mycket flour i.

Då jag är partisk så vill jag inte uttala mig så mycket om olika vallamärken men alla leverantörer har hårda vallor men det skiljer MYCKET i flourinnehåll. Är det smutsig snö är det fördelar med molybden eller grafitinblandning i vallan.

Du får alltid snabbast skida om du anpassar hårdheten i förhållande till snön. Så gör man t ex på kortare lopp och även 40 km lopp om inte snön är nötande eller smutsig.

Man ska dock alltid ha en hård grund.

Vilka vallmärken skulle du säga har högt flourinnehåll?

Link to comment
Share on other sites

VID LÅNGLOPP så är det viktigaste att ha ihållande glid och då passar hårda vallor bra.

Min erfarenhet är sedan lång tid att man ska ha hård valla med mycket flour i.

Då jag är partisk så vill jag inte uttala mig så mycket om olika vallamärken men alla leverantörer har hårda vallor men det skiljer MYCKET i flourinnehåll. Är det smutsig snö är det fördelar med molybden eller grafitinblandning i vallan.

Du får alltid snabbast skida om du anpassar hårdheten i förhållande till snön. Så gör man t ex på kortare lopp och även 40 km lopp om inte snön är nötande eller smutsig.

Man ska dock alltid ha en hård grund.

Vilka vallmärken skulle du säga har högt flourinnehåll?

Racewax... ;)

Link to comment
Share on other sites

VID LÅNGLOPP så är det viktigaste att ha ihållande glid och då passar hårda vallor bra.

Min erfarenhet är sedan lång tid att man ska ha hård valla med mycket flour i.

Då jag är partisk så vill jag inte uttala mig så mycket om olika vallamärken men alla leverantörer har hårda vallor men det skiljer MYCKET i flourinnehåll. Är det smutsig snö är det fördelar med molybden eller grafitinblandning i vallan.

Du får alltid snabbast skida om du anpassar hårdheten i förhållande till snön. Så gör man t ex på kortare lopp och även 40 km lopp om inte snön är nötande eller smutsig.

Man ska dock alltid ha en hård grund.

Vilka vallmärken skulle du säga har högt flourinnehåll?

Racewax... ;)

Så är det:) Racewax innehåller mer fluor än alla andra fabrikat i motsvarande hårdhet.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit ett problem att få in mycket flour och behålla hårdheten i vallorna.

Sedan har tillverkarna haft olika teorier om det behövs flour i rejält kallföre men trenden är att det används allt mer flour även för kyliga förhållanden.

En del tillverkare har lyckats hitta receptet och andra inte. Jag vill inte nämna någon före någon annan då jag inte har koll på alla märken. Fråga tillverkarna vad de har i sin hårdaste hf-valla. När jag kollade för ett par år sedan varierade det mellan 5% till 15 %.

Link to comment
Share on other sites

BWLF' date=' Swix marathon och pulver verkar ju vara den optimala glidvallingen. Allt man behöver i glidväg??

 

Nån som kan uttala sig om detta??[/quote']

Tänkte köra på detta också i vinter, men om man kollar på pulver och ens budget bara tillåter en, vad ska man köra med? Funderar på att skaffa swix fc78 då den har ett brett temperaturregister funkar det?

 

//Anders

Tänk om det vore så lätt ;)

 

Kika på denna tråd: Pulversamling

 

Jag har dragit slutsatsen att du behöver ett gäng pulver för att vara komplett. Alternativet är att köpa pulver till enskilld tävling (VL) och då välja utfrån vad föret blir. Men det landar in i att mitt personliga val blir att skita i glidvallan helt och lägga mitt fokus på stålsickling och rillning. Den sista % det eventuellt skulle ge med en optimal glidvallning känns för osäker i förhållande till insatt "kapital" helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

BWLF' date=' Swix marathon och pulver verkar ju vara den optimala glidvallingen. Allt man behöver i glidväg??

 

Nån som kan uttala sig om detta??[/quote']

Tänkte köra på detta också i vinter, men om man kollar på pulver och ens budget bara tillåter en, vad ska man köra med? Funderar på att skaffa swix fc78 då den har ett brett temperaturregister funkar det?

 

//Anders

Tänk om det vore så lätt ;)

 

Kika på denna tråd: Pulversamling

 

Jag har dragit slutsatsen att du behöver ett gäng pulver för att vara komplett. Alternativet är att köpa pulver till enskilld tävling (VL) och då välja utfrån vad föret blir. Men det landar in i att mitt personliga val blir att skita i glidvallan helt och lägga mitt fokus på stålsickling och rillning. Den sista % det eventuellt skulle ge med en optimal glidvallning känns för osäker i förhållande till insatt "kapital" helt enkelt.

Det är inte nödvändig att köper en hel del pulver för att får bra resultat. Att testa och hitta olika pulver för olika fören är både tids- och kostkrävande. Det kräver dessutom flera par skidor med samma/liknanden egenskaper för att jämföra olika pulver.

 

Med Swix Fc78 har man ett bra pulver med bred temp-intervall som fungerar i de allra mesta förhållanden. Det är kanske inte alltid optimalt men i alla fall tillräckligt bra. Swix HF Marathon i kombination med Swix Fc78 låter för mig som en enkel, någorlunda billigt och universell vallningsmetod.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja , som svar på din fråga. Ett nytt invärmningspulver har tagits fram på begäran från kunderna. Det testades bl a på Bessemerloppet och Vasan i fjol med mkt bra resultat. -3/-14. Jag är ju jävig så jämförelser får andra står för.

Har det nya pulvret släppts ännu?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Utan att kunna Swix maratonvalla utan och innan men med tanke på mina erfarenheter från en konkurrerande valla:

Vallan är en kompromiss. Hårdheten, flouret och additivet gör att den ska vinna i längden.

Swix vallan kan inte vara snabbast inom breda spannet +10/-10.

Den har säkert ett idealtempområde på kall temp där den hänger med från början men jag skulle toppa den i varmare fören

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...