Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vill under 7h på vasan!


Landenberg

Recommended Posts

Ny på forumet, så hej på er.

 

Har åkt några öppet spår och en vasa. Tänkte nu sattsa lite mer denna underbara träningssommar som är på G!

 

Skall skaffa rullskidor, och man pratar ju möe om antal mil på skidorna inför vasan,

har ni nått mål på antal mil på rullskidor innan snön kommer!

 

Skulle va kul om jag klara sju timmar på vasaloppet!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

jag hoppas också att åka på under sju nästa vasalopp, men då räknar jag med att behöva åka rätt mycket mer än i vintras, den här säsongen blev det ca 35 mil. Tänker att några rullskidturer i veckan och sen kanske 70 mil skidor ska räcka för att förbättra mig med en timme då jag åkte på knappt åtta i år.

 

hoppas vi båda når målet under sju timmar!

Link to comment
Share on other sites

I artikel 2 ("Intervaller för bäst kondition") rekommenderas 4x4-intervaller för att höja syreupptagningsförmågan. Med tanke på mina erfarenheter från gångna höst och vinter är jag lite tveksam till effekten av dessa (se http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6518).

 

Dessutom tror jag att de flesta Vasaloppsåkare har mer att vinna på att förbättra stakningen än att öka sin kondition.

Link to comment
Share on other sites

I artikel 2 ("Intervaller för bäst kondition") rekommenderas 4x4-intervaller för att höja syreupptagningsförmågan. Med tanke på mina erfarenheter från gångna höst och vinter är jag lite tveksam till effekten av dessa (se http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6518).

 

Dessutom tror jag att de flesta Vasaloppsåkare har mer att vinna på att förbättra stakningen än att öka sin kondition.

+1

 

Tycker de har totalt fel fokus i det här programmet.

Link to comment
Share on other sites

Men fokus var väl på tid i olika zoner?

 

Tekniken kan väl fortfarande hänga med, d v s styrka (finns i programmet) och god teknik grund i respektive zon.

 

Jag tyckte att jag för första gången sett ett program som såg rimligt ut!

Annars så ser alla program helt omöjliga ut att hinna med... detta kunde jag till och med försöka att delvis överträffa (med längre pass på söndagarna).

 

Jag tänkte först lära mig att zonträna med min pulsklocka, vilket jag nog inte riktigt fokuserat på ännu... oftast högre pulszon än vad som rekommenderas...

Vilket borde kunna ge att jag ska öka intensitet i höga zoner (95% å A3) och minska i lägre zoner (80% i A1) och där utöka tiden.

 

Jag hade ett liknande upplägg när jag klarade halvmaran på 1:24, möjligtvis tycker jag att programmet har lite korta träningspass om man vill klara tävlingstider på över 4 timmar.

 

Så jag lär göra ett försök med detta, startar i sommar (ren löpning tills dess).

Link to comment
Share on other sites

För att klara 7timmar så är inte syreupptaget jätteviktigt, det viktiga är att vara uthållig i stakningen och att orka staka på de flacka partierna hela vägen.

 

Lägg mest fokus på långa stakpass på rullskidor, gärna något 3timmarspass eller längre varje månad ( eller oftare, vet att det är svårt att få loss tid för dessa pass för de flesta även om viljan finns). Tänk på tekniken, det är genom att åka ekonomiskt som man blir uthålligare och snabbare.

 

Underskatta heller inte värdet av något löppass/skidgång då och då, är man inte tillräckligt stark för att staka hela vägen så är det viktigt att orka diagonala i de backar som finns.

Link to comment
Share on other sites

Kalkyltorn på IBM funkar annars ruggigt bra. Stämde på sekunden 2010 och diffade med en minut i årets VL. Bara att ställa in parametrarna och utgå från det.

 

http://www-05.ibm.com/se/vasaloppet/

 

Har kalkylatorn stämt för er?

Men hallå, mycket borde väl bestämmas av vilken startgrupp man har, eller hur? Kalkylatorn talar väl bara om att seedningen har fungerat.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det inte blir -30 för då vinner alltså Northug eller en okänd 19 åring nästa år alltså. Tycker kanske beräkningen mer visar en tendens att om man står i ett tidigare led så får man en bättre tid. Känns som man visste det innan. Känns som en kul men ointressant pryl.

 

Ska fösöka ta mig under sju timmar 2012 hade jag tänkt. Vägen dit skall få bestå av blandad träning, löpning, rullskidor. Ett GBG varv och kanske ett Lidingölopp. Årets tid ca 7:56 borde gå att putsa en hel del efter bindningshaveri mellan Hökberg-Oxberg. Den tiden nåddes efter träningstart i augusti på rullskidor. Blev väl 20-25 mil samt ca 50-60 mil skidor. Dessutom en viktnedgång på ca 12-14 kilo med hjälp av GI kost. Ja vi får väl se men bland de 4000 första skulle vara kul.

Link to comment
Share on other sites

För att klara 7timmar så är inte syreupptaget jätteviktigt, det viktiga är att vara uthållig i stakningen och att orka staka på de flacka partierna hela vägen.

 

Lägg mest fokus på långa stakpass på rullskidor, gärna något 3timmarspass eller längre varje månad ( eller oftare, vet att det är svårt att få loss tid för dessa pass för de flesta även om viljan finns). Tänk på tekniken, det är genom att åka ekonomiskt som man blir uthålligare och snabbare.

 

Underskatta heller inte värdet av något löppass/skidgång då och då, är man inte tillräckligt stark för att staka hela vägen så är det viktigt att orka diagonala i de backar som finns.

Kan vittna om att det är viktigt att inte försumma diagonalträningen. Hade hälseneproblem under vintern och körde 90% stakningsträning. Under VL pigg på flacken, men tappade mkt uppför. Trots allt är det rätt kuperat speciellt efter nedförsåkningen efter Evertsberg och fram till Hökberg. Inga märkvärdiga stigningar, men det är rätt jobbigt när man åkt en fem sex mil. Ska köra mer skidgång under senhösten...

Link to comment
Share on other sites

jag åkte ös söndag förra året på 7,59 och iår åkte jag vasan på 5,43 en förbättring med 2t 16 min så det går bra =) jag hade 125 mil stakning på rullisar innan och ca 140 mil skidor på snö =D så det är bara att träna på...började för övrigt att åka skidor vintern 2009/2010
Link to comment
Share on other sites

jag åkte ös söndag förra året på 7,59 och iår åkte jag vasan på 5,43 en förbättring med 2t 16 min så det går bra =) jag hade 125 mil stakning på rullisar innan och ca 140 mil skidor på snö =D så det är bara att träna på...började för övrigt att åka skidor vintern 2009/2010

Hmm, undrar om du slog mig, hade också 5.43, plus 33 sekunder.

 

Har precis samma mål som dig till 2012, bland top 1000.

 

Jag började i december 2010 efter 10 års uppehåll träna eftersom mitt korsband gick av, testade lite längdskidor på nyårsafton, sen tränade jag hårt i två månader.

 

Till nästa år kommer jag ha en grund som jag saknade helt och hållet 2011.

 

Jag hoppas du klarar ditt mål! Hur många timmar i veckan blir det under den här perioden? Bara rullisar eller löpning också?

Link to comment
Share on other sites

Har en viss erfarenhet när det gäller den typ av modeller som IBM håller på med. Resultaten blir ofta konstiga för extrema fall typ "19 år, 30 minus". Beror på att man har lite data i kanterna och att man ofta antar linjära samband. För mer genomsnittliga fall blir det mer pålitligt. Hoppas att dom förfinar modellen. Eller, hur kul vore det..?
Link to comment
Share on other sites

Blir så inspirerad på att träna av svaren här. Det blir gym ca 1 gång/vecka och två löpträningar/vecka tills rullisarna är hemma. Alltså jag började med skidor för ca tio år sedan och åkt sporadiskt därefter. 5 ÖS och ett VL har det blivit, men är ej någon tempoåkare för det. Ni som har förbättrat er grymt, vad har ni tränat förr?, åkt skidor nått år sedan långt fram i leden?!

Synd man är sjuk nu bara men det går över!!

Link to comment
Share on other sites

Blir så inspirerad på att träna av svaren här. Det blir gym ca 1 gång/vecka och två löpträningar/vecka tills rullisarna är hemma. Alltså jag började med skidor för ca tio år sedan och åkt sporadiskt därefter. 5 ÖS och ett VL har det blivit, men är ej någon tempoåkare för det. Ni som har förbättrat er grymt, vad har ni tränat förr?, åkt skidor nått år sedan långt fram i leden?!

Synd man är sjuk nu bara men det går över!!

jag började att träna konditions-träning (löpning) i april 2009och rullskidor i april 2010 så det har gott fort för mig ! har inte tränat någon lagsport förutom fotboll när man var en ca 8-12 år eller så , o är nu 35 =) jag har väll tränat på gym till och från sedan mitten på 90-talet men det är också allt.....

Link to comment
Share on other sites

Blir så inspirerad på att träna av svaren här. Det blir gym ca 1 gång/vecka och två löpträningar/vecka tills rullisarna är hemma. Alltså jag började med skidor för ca tio år sedan och åkt sporadiskt därefter. 5 ÖS och ett VL har det blivit' date=' men är ej någon tempoåkare för det. Ni som har förbättrat er grymt, vad har ni tränat förr?, åkt skidor nått år sedan långt fram i leden?!

Synd man är sjuk nu bara men det går över!![/quote']

jag började att träna konditions-träning (löpning) i april 2009och rullskidor i april 2010 så det har gott fort för mig ! har inte tränat någon lagsport förutom fotboll när man var en ca 8-12 år eller så , o är nu 35 =) jag har väll tränat på gym till och från sedan mitten på 90-talet men det är också allt.....

Det är bra gjort, hur många mil blev det på rullskidor och skidor inför iår?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...