Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vill under 7h på vasan!


Landenberg

Recommended Posts

Blir så inspirerad på att träna av svaren här. Det blir gym ca 1 gång/vecka och två löpträningar/vecka tills rullisarna är hemma. Alltså jag började med skidor för ca tio år sedan och åkt sporadiskt därefter. 5 ÖS och ett VL har det blivit' date=' men är ej någon tempoåkare för det. Ni som har förbättrat er grymt, vad har ni tränat förr?, åkt skidor nått år sedan långt fram i leden?!

Synd man är sjuk nu bara men det går över!![/quote']

jag började att träna konditions-träning (löpning) i april 2009och rullskidor i april 2010 så det har gott fort för mig ! har inte tränat någon lagsport förutom fotboll när man var en ca 8-12 år eller så , o är nu 35 =) jag har väll tränat på gym till och från sedan mitten på 90-talet men det är också allt.....

Det är bra gjort, hur många mil blev det på rullskidor och skidor inför iår?

Tackar tackar =) hade ca 125 mil stakning på rullisar och ungefär 140 mil (åkte första passet på snö den 7 november...) på snö fram tills vasaloppet ! jag klarade ju alla mål jag hade så jag är kanon nöjd med årets insatts !!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

jag började att träna konditions-träning (löpning) i april 2009och rullskidor i april 2010 så det har gott fort för mig ! har inte tränat någon lagsport förutom fotboll när man var en ca 8-12 år eller så ' date=' o är nu 35 =) jag har väll tränat på gym till och från sedan mitten på 90-talet men det är också allt.....[/quote']

Det är bra gjort, hur många mil blev det på rullskidor och skidor inför iår?

Tackar tackar =) hade ca 125 mil stakning på rullisar och ungefär 140 mil (åkte första passet på snö den 7 november...) på snö fram tills vasaloppet ! jag klarade ju alla mål jag hade så jag är kanon nöjd med årets insatts !!

Imponerande! varvade du det med någon annan träning? (styrka tex)

Jag har oftast inte den möjligheten att köra så många snömil pga. Att jag bor söder ut. Tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Det är bra gjort' date=' hur många mil blev det på rullskidor och skidor inför iår?[/quote']

Tackar tackar =) hade ca 125 mil stakning på rullisar och ungefär 140 mil (åkte första passet på snö den 7 november...) på snö fram tills vasaloppet ! jag klarade ju alla mål jag hade så jag är kanon nöjd med årets insatts !!

Imponerande! varvade du det med någon annan träning? (styrka tex)

Jag har oftast inte den möjligheten att köra så många snömil pga. Att jag bor söder ut. Tyvärr.

halloy ! jo jag tränade styrka också fast bara på hösten har jag för mig ! under våren/sommaren/hösten var det rullskidor och löpning som gällde ! ungefär 60/40 rullskidor/löpning skulle jag tro...!!

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar =) hade ca 125 mil stakning på rullisar och ungefär 140 mil (åkte första passet på snö den 7 november...) på snö fram tills vasaloppet ! jag klarade ju alla mål jag hade så jag är kanon nöjd med årets insatts !!

Imponerande! varvade du det med någon annan träning? (styrka tex)

Jag har oftast inte den möjligheten att köra så många snömil pga. Att jag bor söder ut. Tyvärr.

halloy ! jo jag tränade styrka också fast bara på hösten har jag för mig ! under våren/sommaren/hösten var det rullskidor och löpning som gällde ! ungefär 60/40 rullskidor/löpning skulle jag tro...!!

Ante, jag jämförde våra lopp, vi måste ha sett varandra flera gånger, du ledde i början, jag körde om dig vid risberg någonstans, sen drog jag ifrån fram till oxberg, som mest tre minuters försprång, sen knaprade du in hela tiden, i mål 25 sekunder.

 

Hur många timmar kör du i veckan nu och under sommaren?

Link to comment
Share on other sites

Imponerande! varvade du det med någon annan träning? (styrka tex)

Jag har oftast inte den möjligheten att köra så många snömil pga. Att jag bor söder ut. Tyvärr.

halloy ! jo jag tränade styrka också fast bara på hösten har jag för mig ! under våren/sommaren/hösten var det rullskidor och löpning som gällde ! ungefär 60/40 rullskidor/löpning skulle jag tro...!!

Ante' date=' jag jämförde våra lopp, vi måste ha sett varandra flera gånger, du ledde i början, jag körde om dig vid risberg någonstans, sen drog jag ifrån fram till oxberg, som mest tre minuters försprång, sen knaprade du in hela tiden, i mål 25 sekunder.

 

Hur många timmar kör du i veckan nu och under sommaren?[/quote']

hallå =) ja nu såhär mitt i skarven mellan vinter/vår när det är mycket grus o sånt skit på vägarna så blir det ju inge rullskidor då blir det nog mellan 5-7 tim i veckan men när dom har sopat vägarna så blir det förhoppnings någonstans mellan 7-10 tim istället ;) eller mer......måste nöta om man ska nå topp 1000 nästa vinter....=D

Link to comment
Share on other sites

Ja då var första milen avklarad på rullskidorna. Härligt! tungt som fan, blåsor i händerna, stavholk trasig, men vid gott mod ändå...

 

11 km 53 min, 4,47/km i snitt, 172 i puls i snitt,är det godkänt?

Vad för slags rullskidor blev det? Hjulmotstånd?

 

Visst är det godkänt :)

Jag drog 3 km första gången, utan handskar och med blodblåsor i händerna ;)

Knappast 4:47 den gången, jag stannade efter varje stavtag....

Link to comment
Share on other sites

Ja då var första milen avklarad på rullskidorna. Härligt! tungt som fan' date=' blåsor i händerna, stavholk trasig, men vid gott mod ändå...

 

11 km 53 min, 4,47/km i snitt, 172 i puls i snitt,är det godkänt?[/quote']

Vad för slags rullskidor blev det? Hjulmotstånd?

 

Visst är det godkänt :)

Jag drog 3 km första gången, utan handskar och med blodblåsor i händerna ;)

Knappast 4:47 den gången, jag stannade efter varje stavtag....

Sweonor fibreglas, standard hjul "tvåor"

Tack ska du ha

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att det kunde vara intressant att veta vilken maxpuls du har också :)

 

Kortare pass än en timme kan man generalisera till att vara på minst 90% av maxpuls och intervallerna på ca 95% av maxpuls (i den teori jag valt).

 

Längre pass bör vara på max 85%... för egen del blir det att långa pass (jag försöker att förlänga dem så mycket som möjligt, först runt timmen sedan upp mot 3 timmar) i max snitt 155.

Intervaller över snitt 175-180 och snabbdistans på snitt 170-175 (i en knapp timme).

 

Ditt 53 minuters pass kan säkert kallas både långdistans och snabbdistans så här i början ;)

Men försök att köra pass med lägre puls och längre sträcka också så fort du får upp teknik och styrka. Långpassen är grundträningen inför vinterns intervaller och teknik på snö.

Grundträningen sitter i längre men syreupptagningen av intervaller är extrem färskvara... därmed kan man vänta med den om man inte tävlar på rullskidor, dessuto sliter det mer med större skaderisk.

 

Jag kör ändå vissa snabbare pass för att det är roligt att variera, men skaderisken är klart större. För min del tar det på armbågarna, tricepsinfästningarna brukar ge sig :(

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att det kunde vara intressant att veta vilken maxpuls du har också :)

 

Kortare pass än en timme kan man generalisera till att vara på minst 90% av maxpuls och intervallerna på ca 95% av maxpuls (i den teori jag valt).

 

Längre pass bör vara på max 85%... för egen del blir det att långa pass (jag försöker att förlänga dem så mycket som möjligt, först runt timmen sedan upp mot 3 timmar) i max snitt 155.

Intervaller över snitt 175-180 och snabbdistans på snitt 170-175 (i en knapp timme).

 

Ditt 53 minuters pass kan säkert kallas både långdistans och snabbdistans så här i början ;)

Men försök att köra pass med lägre puls och längre sträcka också så fort du får upp teknik och styrka. Långpassen är grundträningen inför vinterns intervaller och teknik på snö.

Grundträningen sitter i längre men syreupptagningen av intervaller är extrem färskvara... därmed kan man vänta med den om man inte tävlar på rullskidor, dessuto sliter det mer med större skaderisk.

 

Jag kör ändå vissa snabbare pass för att det är roligt att variera, men skaderisken är klart större. För min del tar det på armbågarna, tricepsinfästningarna brukar ge sig :(

Vet ej vad min absoluta maxpuls ligger på, men under denna tur var den på 182.

Visst ska det bli längre turer, detta var premiär för mig, åkt rullskidor en gång förut för ca tio år sedan.

 

Lustigt detta med stakning, skulle jag ha åkt saktare för en lugnare puls då hade det ju stått still i några uppförsmotor som det dock var. Men med träning och timmar på skidorna ska det väl bli bättre hoppas jag.

Kan säga att min garmin forerunner 305 är underbar att ha, men det blir ju nästan i överkant, man har ju full koll, men samtidigt intressant med datan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu efter 14 dagar samma tur 11 km på 48 min, och 4,21 i km/h, puls 167 i snitt och max 180. Det kändes mycket bättre teknikmässigt, mer frånskjut, bra eller dåligt, vet ej.

Gympassen gör nog sitt också.

Känns i alla fall rätt med rullskidorna.

 

Nån som provat rullskidbanan i östersund, vad tycker ni m den, jag planerar en vecka där i sommar. Är det branta utförslöpor?

Link to comment
Share on other sites

Vet ej vad min absoluta maxpuls ligger på' date=' men under denna tur var den på 182.

Visst ska det bli längre turer, detta var premiär för mig, åkt rullskidor en gång förut för ca tio år sedan.

 

Lustigt detta med stakning, skulle jag ha åkt saktare för en lugnare puls då hade det ju stått still i några uppförsmotor som det dock var. Men med träning och timmar på skidorna ska det väl bli bättre hoppas jag.

Kan säga att min garmin forerunner 305 är underbar att ha, men det blir ju nästan i överkant, man har ju full koll, men samtidigt intressant med datan.[/quote']

Om man ska kunna köra någorlunda så är det snitt puls som man ska titta på, i backar ändras pulsen, speciellt i uppförsbackar :)

 

Så om du ska köra i snitt 155 så bör det vara runt 153 i många fall men kanske 165 i uppförsbackar o s v... men som sagt var, kolla snittet och inte det aktuella värdet!

 

GF305 kan visa snitt och aktuell puls, man kan ställa in display av de värden man vill se på passet så du måste inte ha default värden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur lång tid har det tagit för er att få ned pulsen, jag åkte 16km igår på 1.04, vilket jag anser vara en hygglig tid för mig. Med maxpuls på 189 dock, tänkte att nu skall jag försöka

åka med lugn puls, men den sticker direkt.

 

Men det kändes ganska bra, ända tills den höga pulsen var typ max, då var jag tvungen att sakta in.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Åkte en tur på 2h häromdan på rullskidorna, det kändes bra men ömmade rejält från foten. När jag klev kunde jag knappt gå, hade så förbannat ont. Krampaktigt i båda fötterna.

Nån som haft lika nångång? Köpt nya sulor nu hoppas det blir bra. Kan det va överansträngning tro?

Link to comment
Share on other sites

Ni som har mål under 7h, är ni fortfarande grymt inspirerade eller har det avtagit.

Jag tänker fortfarande vasalopp varje dag.

Träningen rullar på tycker jag, försöker hålla 3 pass i veckan, blir det fyra är det +.

Gym + två rullispass är min grund nu, men skall nog försöka med ett löppass i veckan också, får ett helt annat flås då. vasastaffeten gäller i höst.

 

 

En helt annan sak, vill ju bli snabbare, det betyder också att jag måste bli bättre när det gäller vallning, glid, då fäste funkar bra.

Är inne på kuzmin faktiskt, det låter ju hur bra som helst, hur tänker ni om detta.

 

Hade så jävla dåligt glid på sista ÖS, alla gled ifrån mig verkade som, det är tungt.

 

Det blir förhoppningsvis nya skidor till vintern, men dom gamla ska jag nog prova att sickla.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har mål under 7h, är ni fortfarande grymt inspirerade eller har det avtagit.

Jag tänker fortfarande vasalopp varje dag.

Träningen rullar på tycker jag, försöker hålla 3 pass i veckan, blir det fyra är det +.

Gym + två rullispass är min grund nu, men skall nog försöka med ett löppass i veckan också, får ett helt annat flås då. vasastaffeten gäller i höst.

 

 

En helt annan sak, vill ju bli snabbare, det betyder också att jag måste bli bättre när det gäller vallning, glid, då fäste funkar bra.

Är inne på kuzmin faktiskt, det låter ju hur bra som helst, hur tänker ni om detta.

 

Hade så jävla dåligt glid på sista ÖS, alla gled ifrån mig verkade som, det är tungt.

 

Det blir förhoppningsvis nya skidor till vintern, men dom gamla ska jag nog prova att sickla.

När man pratar glid ska man först lära sig att lägga fästet optimalt, det är det viktigaste för bra glid. Det är inte svårt att valla för bra fäste, men att valla för bra fäste utan att det tar mer glid än nödvändigt kräver lite mer testande och labbande. Har man ett fäste som ligger i och tar glid spelar det ingen roll vad du gör med glidzonerna, du kommer aldrig få bra glid ändå.

Nu vet jag inte hur bra koll du har på detta, men det är ett tips i all välmening då jag tror många motionärer lägger på lite för mycket fäste, speciellt inför lopp som VL och ÖS för man vill absolut inte få bakhalt. Har själv gjort det några ggr och i vissa fören är det helt förödande.

Link to comment
Share on other sites

mmm... instämmer med fästkommentaren.

 

Jag har absolut inte maxxat glidprepareringen men varit noggrann och använt HF kloss.

Jag tappar inte mycket i glidtester mot kompisar innan jag fästvallat, även relativt pulvervallade skidor (och Kuzmin).

 

Men när jag fästvallat så är mitt glid avsevärt sämre :(

 

Jag försöker fästvalla på gränsen till släpp och det är kort men ändå så fattas glidet.

Jag hoppas/tror att ett par skidor med högre spann ska hjälpa mig, mina nuvarande skidor är nog kallföresskidor som fungerar dåligt i lösa Vasaloppspår.

När jag läser Vasalöparens glidtest från förra året så pratar man ju om att spannet på Fischer RCS var lågt och att det borde varit 1,5-2,5. Mitt spann är betydligt lägre och dessutom relativt kort tycker jag. Men jag har tyvärr också ökat lite i vikt sedan jag började åka skidor, inte bara mjukdelar dock så lite nytta har det väl varit :)

 

Så jag håller med om att glid inte ska glömmas bort men för min del så är det i fästvallningen jag har störst potential att öka glidet...

Link to comment
Share on other sites

Blir lite laddad när jag skummar denna tråd. Hade tänkt att Vasaloppet 2012 mest var för att komma igång mot bättre tider nästkommande år. Men nu funderar jag å¨att sätta upp ett tidsmål, bättre än sju timmar.

Kanske är dumt med tidsmål eftersom förutsättningar kan vara rätt illa vissa år, men jag gör det ändå.

Under sju timmar får det bli :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu efter ca 28 mil och x antal timmar så känns det ganska bra tycker jag. Håller mellan 15-17 km/h i snitt nu. Glad över detta faktiskt, hur kul som helst.

Men väldigt nyfiken på hastigheten kontra på snö sedan.

 

Har svårt att hålla igen i början på turerna, första milen går oftast fortast, sedan tacklar jag av.

 

Börjar inse hur stark ni är som håller 18 km/h och mer på långdistans med puls under 150, otroligt känns det som.

Link to comment
Share on other sites

Så här svarade Johan Olsson på frågan vad han brukar ligga på för medelhastighet på rullskidor distanspass;

 

"Det har vi funderat över några gånger. Eftersom vi är tränar så många gånger per vecka kan vi inte "bränna" ur oss på de lugna passen.

Men jag brukar köra ett pass här ute i Höga kusten som är ca 75 km lång och som jag avverkar på 3,5 timme. Vilket betyder att om jag räknat rätt håller 21,4 km/h i snitt i klassisk stil på 3:ors hjul."

 

Visserligen elitåkare men verkligen imponerande :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...