Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vill under 7h på vasan!


Landenberg

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
Nu verkar jag stå still mer eller mindre i utcecklingen när det gäller fart på rullskidorna, när är det dags att börja med mer rullmotstånd tycker ni.

Nu närmar sig hösten och lägre temperaturer vilket påverkar farten vid rullskidsåkning negativt, så även om du upplever att du inte utvecklas tidsmässigt så gör träningen nytta.

Man kommer ju ibland till platåer, ibland är inte utveckligen linjär utan mer som en trappa.

 

För att gå under 7h kan du köra på 2:or om du vill, du ska inte åka mer med trögare hjul än du verkligen orkar tycka på annars är det risk att tekniken blir lidande. Själv kör jag sällan distanspass på tröga hjul utan mer intervall och kortare sträckor (ungefär upp till 2,5mil).

På hösten blir det som sagt automatiskt trögare med vanliga hjul.

 

För att man ska orka träna måste träningen också vara kul, så variera mycket om du har möjlighet mellan olika hjul. Långpass på Pu-hjul är kul och det är lätt att få upp pulsen på dessa, men framförallt blir det skön omväxling och grym frekvens som är betydligt jobbigare än många tycks tro.

 

Det är mina tankar, du får testa dig fram själv, det finns många andra idéer om detta. Det allra viktigaste är att hålla igång träningen kontinuerligt så kommer utdelningen förr eller senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kloka ord, som vanligt, från kustlöparen! :)

 

Men det kan väl vara bra att härda stakmusklerna ibland med lite "vansinnesstakning" uppför även om det går trögt.

Så känns platten som en nedförsbacke sedan.

Körde faktiskt "vansinnestakning" ett pass. Skall göras forsättningsvis också, tror grymt på detta!

Link to comment
Share on other sites

Fina vägar än ju, men vad tränar ni mest om det blir glapp mellan asfalt och snöperioden. Eller håller ni i tills det är snö på vägarna?!

Det blir mycket löpning för min del. Oftast intervallpass. Det är ju effektiv konditionsträning. För mer skidlik träning kan det väl kompletteras med stavgång om du har någon bra backe i närheten. (eller "elghufs" utan backe, men det ar jag aldrig provat själv).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jepp, håll i den sista stunden nu.

 

Försök att variera träningen med nya infallsvinklar nu på slutet.

Kanske nya intervallformer (sådant gillar jag), simning, 4 veckor på gymmet om ni inte har styrketränat (som okmlpement inte ersättning för konditionsträningen).

Planera "resa" till snö, antingen konstsnö i närheten eller kanske en skidresa om ekonomin tillåter?

Planera formtoppning till något seedningslopp.

 

Tänk dessutom att rullskidor är roligt, trots mörker regn och risk för halka :)

Med mina nya Swenor så är det faktiskt roligt igen :) Everest skidorna var aldrig roliga men är också roliga nu när jag använder dem för styrketräning!

 

7 timmar är enklare än ni tror, men träningen måste hålla i ända till slutet! Och startgruppen måste vara anpassad, helst i 5-6 åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Börjar tyvärr känna likadant själv :(

Kom igen Golvet' date=' gäller att ligga i de sista månaderna nu.[/quote']

Jo jag vet.... men det är lätt att misströsta när gräset är grönt och det är is på vägarna :(

Men du har helt rätt,det är bara att bita ihop.

Ska nog försöka ge dig en match ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kul tråd!

Jag har också som mål att åka under sju timmar. ÖS 2010 på 8,27, Halvvasan 2011 på 2,56 och Vasan 2011 på 7,13.

 

Självklart så väntar jag också på snön men misströstar inte. Det var ju extremt tidigt med skidspår förra vintern. Läget just nu är ju mer normalt. (I alla fall i Örebro)

 

Just nu småtränar jag bara då små larviga förkylningar kommer och går. I den lilla omfattning som jag kör rullskidor så är det med trööööga hjul. Vill bara åt styrkan plus att det är en härlig känsla att sen få släppa på när det blir på riktigt. Tycker rullskidträning är trist.

 

I höst har inte mitt schema gått ihop med gymmets corepass. Förra hösten var jag ofta med och det är verkligen träning som jag rekomenderar. Kör i stället väldigt varierad styrketräning. ALLA muskelgrupper men givet fokus på bålen och triceps. Roddmaskinen gillas skarpt. Praktiskt att sitta nära golvet när man har maxat...

 

För att nå under sju timmar så ingår att jag behöver seeda upp mig från nuvarande led 6. Det ser jag som en stor utmaning.

 

Vallamässigt är jag trygg. Fortsätter att köra stålsicklat. Har som plan att toppa med flour. Troligen Primateria Peak Glide. Kommer att försöka ha mindre fästvalla när jag åker i år.

 

Som extra krydda så har jag varit med och startat en ny skidförening! I dess regi så kommer jag bland annat att ta del av ett antal rena teknikpass samt bra vallautbildningar. Stora glädjen är dock att ha andra att träna och umgås med. Jag tränar lika gärna med sämre som bättre åkare. När jag åker med sämre åkare så fokuserar jag på tekniken. Perfekt i lite lugnare tempo. Med de bättre åkarna så är det bara att ge järnet.

 

Nyckeln i min träning är VARIATION!

 

Lycka till!

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett mål på sub 7, men vet inte riktigt hur möjligt det är! Detta blir mitt första Vasalopp, blir åk-myndig s.a.s.

 

Har under hösten försökt träna på men blev lite problem med rullskidor pga. armbågar. Men tidigare på försommaren blev det en del pass på upp emot 4mil iaf. Jag vet inte riktigt mina svagheter, men det bör vara den lokala uthålligheten, typ. Är 18 år och vann (när jag var aktiv) i 13 & 14 års ålder SM på sprinten, så teknik finns (och explosivitet)

Men tror på att det bästa för mig nu är att hitta tillbaka och slipa på tekniken, åka långa A1-pass som är det viktigaste. Men höja race-pace är väl en viktig punkt det med!

 

Haft två korta pass på snö nu (dåliga), och ska försöka på ett längre imorgon. Träningen får lida pga. skolbörda men hoppas på mycket mängd under det kommande lovet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...