Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seeding vasaloppet 2012


AndEdb

Recommended Posts

Om jag åkte vasaloppet 2010 på en tid som kvalificerade sig till led 4 2011' date=' men innan 2011 års VL så lyckades jag att seeda upp mig till led 2. Vad är det då för led som gäller 2012? Jag åkte inte VL 2011 pga magsjuka.[/quote']

Led 5 fick jag med exakt samma upplägg.

Ok! Inte för att det spelar så stor roll men jag trodde faktiskt att dom gjort fel.

Link to comment
Share on other sites

Man får förra årets vasalopp som seedning. Minus ett led är bara om man inte åkt.

Vasaloppet räknar (ska räkna enligt dem själva) de 3 senaste årens bästa seedningen av sina egna lopp (med hänsyn taget till minus 1 led per år bakåt i tiden)

 

Däremot har man inget för att ha seedat sig till led 2 i ett "externt" lopp tidigare år, dvs "minus-1-regeln" gäller bara Vasaloppets egna lopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Jag och min kollega är lite oense hur man läser seedningstabellen. Om det står 2:32 för led 3 och åker på 2:32:00. Vilket led hamnar man i då?

Inte mycket att vara oense om, det står på hemsidan:

 

"Seedningstabeller

Observera: Står det 1.55 i tabellen är det 1.55,00 som gäller."

 

Dvs led 3.

2:32:01 innebär då led 4.

 

En slamkrypare är väl möjligen om det är tidtagning med chip och tiden anges som tex 2:32:00:9 eller 2:32:00:99 men vi får väl anta att det blir led 3 ändå. (inte att det krävs 2:32:00:50) :)

Link to comment
Share on other sites

Här har Vasaloppet blivit tydligare. För några år sedan var det tolkningsbart,enligt min mening, men nu är det solklart. Står det 2.32 är det 2.32.00 som gäller. Har testat tidigare år eftersom jag vid några tillfällen missat seedningstider med några få sekunder och då försökt hävda att jag faktiskt åkt på exempelvis 2,32 fast jag egentligen åkt på 2,32,14. Lite surt att missa med dessa sekunder, men någonstans måste seedningsgruppen dra en gräns.
Link to comment
Share on other sites

"En nyhet 2012!

 

Du som är anmäld till Vasaloppet 4 mars kommer att ha en egen startfålla längst fram med gemensam start kl. 10.00. Du behöver alltså inte köa tidigt till start för att få en bra startposition."

 

Regner med at fler debutanter har fått denne mailen fra Vasaloppet. Spørsmålet er om det i det hele tatt er noe poeng å seede seg, medmindre det er ekstremt mange som starter da?

 

Høres perfekt ut; sove lenge, slippe kø og få en bra startposisjon :)

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...