Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i armbågarna:(


abbeandersson

Recommended Posts

Har nu ständigt ont i armbågarna så fort jag ska ge mig ut på rullskidorna (men även skidorna fast inte lika mycket)

kan man förebygga detta genom att tex träna på något sätt? eller är det tekniken som är felaktig?

Detta kanske kan hjälpa lite. Dämpade holk från Exel som ska göra att man sparar armbågarna lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tycker de mjukare (och tyngre) stavarna gör det betydligt svårare att åka snölikt. Konstigt rörelsemönster pga det tror jag har orsakat armbågssmärta hos mig någon gång.

 

Hur det ligger till med styvheten i sig kan jag inte säga. Åker all klassisk träning på mjukare stav medan skaten blir på Diamond Storm. Tror inte hårdheten spelar alltför stor roll.

 

Fick ont i armbågen efter 2:30 styrkestak i kuperad terräng i onsdags och hade ont i vila dagen efter. Igår (fredag) körde jag efter lite voltarenknaprande ett 2h distpass skate och kände ingenting. Säger kanske inte alltför mycket, men bevisar ju iaf att de styva stavarna inte är förödande.

 

Angående lösning på problemet så känns det som att excelholken är alltför benägen att gå sönder för att vara en hållhar lösning på det hela. Något som kanske är bättre är staffanstaven. Finns lite läsning här:

http://www.aktivsport.se/default.asp

http://erikwickstrom.wordpress.com/2011/04/16/armbagsproblemens-losning/

http://erikwickstrom.wordpress.com/2011/05/25/staffanstaven-skonsam-for-armbagarna/

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft stora problem med armbågarna under rullskidperioden, min lösning på problemet var att köra på exeltrugorna (de håller i ca 3/4 säsong men det är det värt!) samt armbågsskydd under passet, typ det här: http://www.sportaid.se/rehband-core-line-armbaagsskydd-p-775?osCsid=965f1cdf155abf49cfdf9417f033c147 (finns på intersport). Det funkar för mig, har inte haft ont på över ett år nu! :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft armbågsproblem de senaste åren. Så fort jag har börjat köra lite hårdare stakningsträning på rullskidor har det kommit. Nu har jag finkammat forumet efter tips om hur man skall undvika armbågspoblem, och har kommit fram till följande bruttolista:

 

1. Styrketräna triceps innan du drar igång rullskidträningen

2. Börja försiktigt med rullskidåkningen, lugna korta rundor i början

3. Använd fjädrande stavspetsar (Exel) eller fjädrande handtag

4. Slipa spetsarna inför varje pass

5. Värm upp och staka försiktigt en stund innan du tar i

6. Använd värmeskydd på armbågarna

7. Stretcha triceps och lats efter träningen

8. Stretcha underarmarna 4 ggr / dag

9. Böj armarna mer i stakningen

10. Byt ut några rullskidpass mot stakmaskin

 

Hittills har jag bara följt några av dessa råd (2,3,4,7), och det har inte hjälpt så mycket. Efter 2 månaders vila för armbågarna börjar det bli dags att sätta igång igen, och om jag orkar kommer jag att försöka följa alla dessa råd och se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaha, då är man voltarenmissbrukare igen. Den obligatoriska höst-armbågsinflammationen har infunnit sig, ovanligt tidigt i år faktiskt. Efter höstens första 2-timmarspass på rullskidor i lördags är jag riktigt öm i vänster tricepsfäste, så nu är det väl vila och piller som gäller.

 

I år har jag ändå följt i stort sett alla råd om hur man undviker armbågsproblem, tips 1-7 samt 10 i min egen lista här ovanför. Men inte f-n hjälpte det...

Link to comment
Share on other sites

Som tillägg till tips 1-10 (som verkar bra allihop) har jag fått följande från min anti-skade coach:

Triceps och Biceps curl 1-2 ggr/v. Triceps curl 2 olika övningar: a. liggande på rygg med böjd stång 3*10-12. (obs -får inte smärta "för mycket") b. Stående "nerdrag" - håll i ett vikt tjockt rep med ändknutar 3*12.

Underarmscurl (båda sidorna av underarmen, d.v.s. två olika övningar): 2 ggr/v. 3*6 (tung belastning)

 

Min skada är permanent, men detta är ett sätt att hålla den i schack.

Link to comment
Share on other sites

Pask: Jag tänkte på dig idag, när jag var ute på en 3-milstur på cykel. När din inflammation läkt ut och du kan återuppta träningen igen, så har jag ett tips på distansträning, som är en kopia av den träning, som jag körde några gånger i somras inför en klassikertävling i Växjö.

 

Kör först cykel 1½ tim och sen direkt därpå rullskidor, men bara 1 mil, så kanske inte påfrestningen på arbågarna blir så stor, du kommer ju ändå upp i 2 tim längd på träningen.:)

Link to comment
Share on other sites

Kör först cykel 1½ tim och sen direkt därpå rullskidor, men bara 1 mil, så kanske inte påfrestningen på arbågarna blir så stor, du kommer ju ändå upp i 2 tim längd på träningen.:)

Jo, jag har tänkt i liknande banor. 1 timme löpning följt av 1 timme stakmaskin, det vore ju ganska skidlikt och snällt för armbågarna. Eller kanske varva, 15 min stakmaskin, en liten löprunda, 15 min stakning igen, en liten löprunda o s v. Hm, vilket mystiskt träningspass det skulle bli?

 

Men i år är det faktiskt så att jag har sällat mig till Skidforums stora grå massa (Vasaloppsåkarna), så nu vill jag gärna träna upp uthålligheten i stakningen. Och då vill man ju staka lääänge...

 

Det positiva nu är att armbågen känns bra igen efter en veckas pillerkur. Jag skall testa att smyga igång stakningen igen under kommande vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dags för en uppföljning av denna gamla tråd. Hur har det gått för era armbågar i höst?

 

I början av hösten lanserade jag följande bruttolista över åtgärder mot armbågsont:

1. Styrketräna triceps innan du drar igång rullskidträningen

2. Börja försiktigt med rullskidåkningen, lugna korta rundor i början

3. Använd fjädrande stavspetsar (Exel) eller fjädrande handtag

4. Slipa spetsarna inför varje pass

5. Värm upp och staka försiktigt en stund innan du tar i

6. Använd värmeskydd på armbågarna

7. Stretcha triceps och lats efter träningen

8. Stretcha underarmarna 4 ggr / dag

9. Böj armarna mer i stakningen

10. Byt ut några rullskidpass mot stakmaskin

Efter en höst med hittills ca 60 nästan problemfria mil på rullskidor kan jag bara konstatera att jag nog missade det viktigaste rådet: Styrketräning av underarmarna! Visst, jag har kört med vassa spetsar, trappat upp långsamt och värmt upp innan jag stakat på för fullt. Men jag är övertygad om att det som verkligen gjort skillnad för mig denna höst har varit två saker:

 

1. Fjädrande stavar (handtag eller spets).

2. Styrketräning av underarmarna.

 

Stretchingen har varit på samma nivå som tidigare år (när jag fått problem), likaså styrketräningen av triceps. Jag har inte böjt armarna mer eller stretchat underarmarna speciellt mycket. Jag körde med armbågsskydd av neoprene i början av hösten, men sedan slutade jag med dem och kände ingen skillnad.

 

Jag kan alltså äntligen se tillbaka på en höst med ordentlig stakningsträning! Det är första gången på flera år för mig.

Link to comment
Share on other sites

Armbågsproblem kan ju komma på flera sätt...

Jag har upplevt 2!

 

Första och kanske vanligaste är väl att tricepsinfästningen i armbågen smärtar. Den typen av "smärta" får jag oavsett det gäller snöskidor eller rullskidor, möjligtvis något snabbare på rullskidor men det tror jag kommer sig av att jag stakar mer där.

Det tolkar jag som att det inte är stötarna som är det värsta (för mig åtminstone) men att det är själva draget och den belastningen som sliter.

Här borde styrketräning ge bra effekt?

Jag styrketränar dips och chins varannan dag under vardagarna d v s i snitt 2.5 dagar per vecka. Men efter 2 timmars stakning kommer det smygande en trötthets/ömhets känsla i tricepsinfästningarna. Försvinner relativt fort vid vila.

Bardips drygt 30 med kroppsvikt, Chins drygt 20 med kroppsvikt och drygt axelbrett. Jag tror inte att jag är svag i dessa grenar?

 

Andra smärtan för egen del var fingerinfästningen via muskel och muskelfäste i insidan av armbågsleden. Känns när jag stretchar fingermusklerna som en kraftig smärta just vid knölen på armbågsleden (insidan) i underarmen.

Detta tror jag kom sig av att jag höll hårt i stavhandtaget, och där har jag gått över till att mer använda handloven och kontrollremmen. Smärtan har blivit bättre/mindre men finns fortfarande kvar. Dessutom mindre blåsor :)

Fortfarande ser jag inte att själva stöten är det värsta utan belastningen i sig är för stor.

Stretching och anpassat grepp har hjälpt mig, styrketräning borde hjälpa men det har jag hoppat över hitintills.

 

Jag har bara 45 mil sedan September så inget stort underlag att bygga på men mina problem har blivit mindre trots att min stakdos har snarare ökat per vecka på slutet än minskat.

Den hade givetvis ökat ändå mer o jag inte känt problemen vid drygt 2 timmars körning... mitt mål är att ligga på drygt 3 timmars långpass, men då behöver jag kunna avlasta med benspark och min vänsterfot fixar inte det ännu...

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig haft jätteproblem, men hade lite problem förra sommaren. Kunde inte köra impulser, dvs det var själva den hårda stöten som var problemet. Undvek att "staka hårt". Hela denna rullskidsäsong har jag konsekvent kört på Swix Alu light, dvs. mjukare stavar, förutom när jag tävlat och nått fartpass, då har jag haft de stenhårda Kompardellerna. Har inte haft någon känning, förutom efter rullskidtävlingarna. De är ju helt okrossbara Alustavarna också, vilket är trevligt när man fäktas med bilar och så..., så enbart en snikvariant av punkt 3 gör att jag slipper problem. Testat Excells fjädrande spetsar för två år sedan, funkade bra i några mil, till de gick sönder, lämna in, sönder igen, lämna in och nya som jag sedan gav bort.
Link to comment
Share on other sites

Pask: Trots mycket rullskidåkning så har jag aldrig haft ont i armbågarna. När jag börjar mina hårdträningsperioder på rullskidor så börjar jag alltid träna mycket försiktigt. Detta för att sakta bygga upp musklerna i kroppen så att de tål rullskidåkning. Börjar man träna för hårt plötsligt så ska man ha tur om man slipper skador.

Mitt tips är att du börjar träna korta sträckor (ca 5-10 km) med lättrullade rullskidor (1-or eller PU-hjul). Efter några träningar så åker du längre eller också byter du till 2-ans hjul. Fortsätt att träna endast lätt och med 1-ans eller 2-ans hjul under 1-2 månader. Öka långsamt längderna du tränar. Efter några månader kommer din kropp sakta men säkert ha byggt upp den muskelatur du behöver för att kunna börja träna på riktigt.

Under mina hårdträningsperioder så tränar jag ca 30-35 mil i veckan varav 25 mil på 3-or eller tyngre. Skulle jag börja träna på så trögrullade rullskidor utan förträning så skulle jag bli skadad på en gång.

Du bör undvika rullskidåkning/stakåkning tills du inte har ont längre. Om du inte kan avhålla dig från rullskidor så ska du bara diagonalåka tills dina armbågar är hela/friska igen. Därefter så kan du börja träna som jag beskrivit här ovan.

Lyssna hela tiden till signalerna från din kropp. Känner du det minsta av obehag i armbågarna så ska du träna med lättare hjul för att minska belastningen på armbågarna vilket brukar hjälpa, men om inte detta hjälper så ska du inte stakåka alls.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...