Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vecka 17

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 074 inlägg

Det där med borsten - hur många gg var du inburat pga av borsten redan? Nej, nu glömde jag att du bor mitt i skogen, långt ifrån myndighetsutövare... De skulle haffa mig direkt här i civilisationen, fast jag skulle nog inte orka borsten än heller. Min lösning för A3: speedreducer på Jenex Aeros och gruuuus - fast det vet du ju redan.

grusmannen

Ja jag får inte till det på gruset, har ju testat efter att ha läst dina upptåg. :)
Men gick en runda (stavgång-elghufs) med borsten och då fungerade det bra även på grus.

Min coachande granne sa att fundera på vad folk tänker och tycker, det har jag slutat med för länge sen. :D
Så jag får väl köra enligt det jag med då...

Det var golvet som undrade hur borsten ser ut.
Nu har jag satt på en extra borste så det är jämnt 6 stycken.
Sedan har jag en kraftigare sele nu - Baggen med X2-extendern, den på bilden är lånad för att testa. Har faktiskt dragit av bogserlinan en gång eller rättare sagt slets linan ur den svarta plasten vid ena haken.

Observera att det är saltvattenståligt impregnerat virke, köpt i Norge, som ska tåla mina svettningar...

Postad bild

Redigerat av Vasa, 05 maj 2011 - 10:50 .

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Det där med borsten - hur många gg var du inburat pga av borsten redan? Nej, nu glömde jag att du bor mitt i skogen, långt ifrån myndighetsutövare... De skulle haffa mig direkt här i civilisationen, fast jag skulle nog inte orka borsten än heller. Min lösning för A3: speedreducer på Jenex Aeros och gruuuus - fast det vet du ju redan.

grusmannen

Ja jag får inte till det på gruset, har ju testat efter att ha läst dina upptåg. :)
Men gick en runda (stavgång-elghufs) med borsten och då fungerade det bra även på grus.

Min coachande granne sa att fundera på vad folk tänker och tycker, det har jag slutat med för länge sen. :D
Så jag får väl köra enligt det jag med då...

Det var golvet som undrade hur borsten ser ut.
Nu har jag satt på en extra borste så det är jämnt 6 stycken.
Sedan har jag en kraftigare sele nu - Baggen med X2-extendern, den på bilden är lånad för att testa. Har faktiskt dragit av bogserlinan en gång eller rättare sagt slets linan ur den svarta plasten vid ena haken.

Observera att det är saltvattenståligt impregnerat virke, köpt i Norge, som ska tåla mina svettningar...

http://www.forumbild...90010PM2318.jpg

Ok.var som jag föreställt mig ungefär.måste vara bra träning på a3 passen.
om du är med när jag ska prova klarälvsbanan så får du köra med den :D
Jag behöver träna på självförtroende oxå! :D

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg

När du inte kör borste och ski erg är det så här du tränar då VASA?

;)

Mer såhär då. ;)

Nej, jag är egentligen ganska svag, har inte tränat någon styrketräning. :)
Klarar bara 4 chins, däremot är jag riktigt skarp på att vika mig dubbel och lägga fötterna i taket samt situps rejält bakåtlutad (typ brutalbänk).
Svaga armar, stark mage är nog slutsatsen...

4 chins?
OK, men hur många dips då...?
Jag hade gissat betydligt mer för dig :)

En nyfiken fråga eftersom du verkar hitta din träning utanför gymmet, hur löser du situps träningen?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 074 inlägg

4 chins?
OK, men hur många dips då...?
Jag hade gissat betydligt mer för dig :)

En nyfiken fråga eftersom du verkar hitta din träning utanför gymmet, hur löser du situps träningen?

Ja jag tränar ju inte det då men har ett chinsräcke uppsatt men har det svårt där.
Har bara provat situpsen, dips tror jag går bättre än chins i varje fall. Men har bara provat i maskin så det blir inte samma sak som riktiga?

Tänkte faktiskt på din dagliga chinsträning när jag skrev inlägget ovan. :)
Hur många gör du?

Vet att corduroy är suverän på chins (finns video när han gör enarmschins) och menar att det är väldigt bra träning för stakningen.
Konkurrenterna får kanske akta sig om Vasa börjar med gymträning, kan bli en ketchupeffekt!? :D

Redigerat av Vasa, 05 maj 2011 - 20:57 .

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 923 inlägg
Jag kör 2x10 chins med ryggsäck med 10 kg i...
Samma ryggsäck vid dips där jag kör 2x20, men jag kör bara chins eller dips på morgonen, försöker variera så att det blir 2 pass med en sak och 3 pass med den andra per vecka. Så mån, ons, fre med chins och tis+tors med dips och ombytt nästa vecka helt enkelt.
Utan ryggsäck kör jag 20 chins och 30 dips, inte maxat men nära...
I min erfarenhet så hjälper chinsträning mer till Everest stakning än vad dips träning gör... men när jag stakar känns det mer i triceps än i "chins" muskler?

Enarmschins är utopiskt :)
Detsamma med att hänga vågrätt i chinsräcke :)

Men jag undrade om du hade någon variant av situps brutalbänk hemma?
Eller kör du magträning i chinsräcket?
Eller bara situps på "golvet"?

Styrketräning är nog bra men stakning är bäst som träning inför skidåkning... jag styrketränar bara för att det finns 5 minuter på morgonen och det räcker inte för stakträning... bara starkträning :)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 074 inlägg

Jag kör 2x10 chins med ryggsäck med 10 kg i...

Ja då har jag lite att träna på då! :)
Nej jag har bara provat med brutalbänk i en tillfällig konstruktion, ingen färdig än men har i varje fall skaffat material.

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Hej Vasa, vad är det som inte fungerar för dig på gruset?

Jag har tillgång till skogsvårdsstyrelsens expertis från Norrland, som kan allt om grusvägars olika beläggningar - det känns nästan som om det är på den fronten det är galet, att du inte har tillgång till rätt sorts underlag. Tekniken, styrkan, skike, skating, Everestrullisar - allt det har du ju i stora lass.

Här är grusvägarna, promenad- och skogsstigarna ljuvliga, ja ljuvligt är rätta ordet...
Bra träning verkar det också vara - jag tappar ca 30% i miltid jämfört med skidåknng - mycket att jobba med under sommaren även utan Skierg....

Grusmannen

Redigerat av ulrkaa, 07 maj 2011 - 07:48 .

JPersa

JPersa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
Bättre sent än aldrig!

Mån: Vila
Tis: Fm 120 min löpning Em 60 min rullskidor
Ons: Fm 120 min rullskidor Em 60 min innebandy
Tor: Fm 180 min längdskidor Em 40 min löpning
Fre: 240 min längdskidor
Lör: vila
Sön: 85 min löpning + 30min styrka

Tot: 15h 35min
Kul att kunna åka både skidor och rullskidor.

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 338 inlägg

Bättre sent än aldrig!

Mån: Vila
Tis: Fm 120 min löpning Em 60 min rullskidor
Ons: Fm 120 min rullskidor Em 60 min innebandy
Tor: Fm 180 min längdskidor Em 40 min löpning
Fre: 240 min längdskidor
Lör: vila
Sön: 85 min löpning + 30min styrka

Tot: 15h 35min
Kul att kunna åka både skidor och rullskidor.

Jag trodde att snön va utrotad nu :D... iaf: vilken jäkla monstervecka, bra jobbat.
Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 074 inlägg

Jag har tillgång till skogsvårdsstyrelsens expertis från Norrland, som kan allt om grusvägars olika beläggningar - det känns nästan som om det är på den fronten det är galet, att du inte har tillgång till rätt sorts underlag. Tekniken, styrkan, skike, skating, Everestrullisar - allt det har du ju i stora lass.

Här är grusvägarna, promenad- och skogsstigarna ljuvliga, ja ljuvligt är rätta ordet...
Bra träning verkar det också vara - jag tappar ca 30% i miltid jämfört med skidåknng - mycket att jobba med under sommaren även utan Skierg....

Grusmannen

Jag tror ni har lite mindre tjälskador på era vägar söröver.
Så här kan grusvägarna i Värmland se ut, man får vara tämligen grusvägsentusiast för att åka på en sådan där. :)
Nu har de dessutom hävt på grovt grus, singel 24-36 mm ungefär, på vägen här...
Postad bild

Redigerat av Vasa, 08 maj 2011 - 23:10 .

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg

Grusmannen

Jag tror ni har lite mindre tjälskador på era vägar söröver.
Så här kan grusvägarna i Värmland se ut, man får vara tämligen grusvägsentusiast för att åka på en sådan där. :)
Nu har de dessutom hävt på grovt grus, singel 24-36 mm ungefär, på vägen här...
http://www.nwt.se/mu...42767img699.jpg

Det verkar ju lättare att gräva sig fram under ytan på den vägen än att försöka åka på den.... Det hjälper nog inte att vara entusiast heller. Jag är i alla fall rätt kräsen - grunden måste vara fast - annars är det kört.

Grusmannen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar