Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tips om återhämtningsdryck?


Lazer

Recommended Posts

vad ska man äta/dricka för något efter passen så man återhämtar sig och pallar av hårt träning?

 

ska man dricka bara vatten under längre pass eller finns de något bra dryck som man kan använda?

 

 

ska man dricka nått så man orkar träna på hårt.

 

snällt om någon kunde ge mig lite tips på vad man kan köpa och dricka dagligen

Link to comment
Share on other sites

Efter passen är det lämpligt med något mjölkbaserat som tex drickyoughurt, chokladdryck eller ren mjölk (isf kompletterat med något som innehåller lite kolhydrater tex corn flakes, frukt eller macka).

 

En rekommendation som jag sett var 10-15 g protein samt 1 g (snabba) kolhydrater/kg kroppsvikt och sedan en måltid inom en timme.

Link to comment
Share on other sites

Äh, såklart diverse företag vill få oss att köpa ditt å tatt för en hiskelig massa pengar.

 

Själv kör jag med en gammal hederlig Chuck Norris rulle å närmare ngt kilo smågodis, funkar utmärkt! Vid behov kan smågodiset bytas ut mot, eller kompleteras med, tex glass, kakor, bakelser.

Link to comment
Share on other sites

Äh, såklart diverse företag vill få oss att köpa ditt å tatt för en hiskelig massa pengar.

 

Själv kör jag med en gammal hederlig Chuck Norris rulle å närmare ngt kilo smågodis, funkar utmärkt! Vid behov kan smågodiset bytas ut mot, eller kompleteras med, tex glass, kakor, bakelser.

.....och kilopriset på godis, glass, kakor mm är? På tal om en hiskelig massa pengar, alltså ;)

Link to comment
Share on other sites

Halvliter mellanmjölk. Är man på långrunda kan man kolla om nån lämplig mack rear småfrallor för 1 kr/styck, det blir ett bra komplement med några sådana om man behöver fylla på kroppen med hyfsat snabba kalorier
Link to comment
Share on other sites

vad ska man äta/dricka för något efter passen så man återhämtar sig och pallar av hårt träning?

 

ska man dricka bara vatten under längre pass eller finns de något bra dryck som man kan använda?

 

 

ska man dricka nått så man orkar träna på hårt.

 

snällt om någon kunde ge mig lite tips på vad man kan köpa och dricka dagligen

Kör du inte dubbelpass tycker jag de känns ganska bortkastat...

Sjäv kör jag Oboy och banan... Gott o mycket energi!

Link to comment
Share on other sites

Om jag avslutar passet hemma så brukar jag dricka milk shake eller smootie.

 

Jag drack Vitargo gainers gold efter träning under någon månad, i hopp om att gå upp i vikt, men det gjorde jag

inte.

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt, dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Om jag avslutar passet hemma så brukar jag dricka milk shake eller smootie.

 

Jag drack Vitargo gainers gold efter träning under någon månad' date=' i hopp om att gå upp i vikt, men det gjorde jag

inte.[/quote']

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt, dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.

Annars kan ni ju läsa hur sverigeelit i mtb gör med sin kosthållning före och efter träning.

Peta i sig återhämtningsdrycker och sportdryck mm är nog inte så smart om man vill ha bästa träningseffekt av långa pass.

Denna mannen har en smått anorektisk syn på ätande men han är bland dom bättre i sverige på mtb, att han forskar inom området gör väl att man tror att han har lite kött på benen i vad han skriver iaf. Att träna kolhydratshög är inget han verkar göra ofta iaf...att äta nått direkt efter träning tror jag inte han förespråkar heller...

http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/26/vaggdistans/

Link to comment
Share on other sites

Om jag avslutar passet hemma så brukar jag dricka milk shake eller smootie.

 

Jag drack Vitargo gainers gold efter träning under någon månad' date=' i hopp om att gå upp i vikt, men det gjorde jag

inte.[/quote']

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt, dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.

Annars kan ni ju läsa hur sverigeelit i mtb gör med sin kosthållning före och efter träning.

Peta i sig återhämtningsdrycker och sportdryck mm är nog inte så smart om man vill ha bästa träningseffekt av långa pass.

Denna mannen har en smått anorektisk syn på ätande men han är bland dom bättre i sverige på mtb, att han forskar inom området gör väl att man tror att han har lite kött på benen i vad han skriver iaf. Att träna kolhydratshög är inget han verkar göra ofta iaf...att äta nått direkt efter träning tror jag inte han förespråkar heller...

http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/26/vaggdistans/

Ja om det kom i ett vettigt format, dvs ej blogg så skulle jag läsa det.

Hann iaf läsa det här "Jag körde lite low carb igår efter tävlingen. Fyra skivor bröd och några chokladbitar och resten kött och fett."

 

Jag tränar verkligen inte "kolhydrathög". Äter mindre kolisar än medelsvensson och tränar aningen mer.

Däremot så sätter jag i mig direkt efter ett gympass. Dissar choklad, oboy och allt annat godis, det kostar lika mycket som tillskott.

 

Inga konstigheter i sportdryck, man ska fylla på med det svettas ut om man vill vara fräsch dagen efter.

Tex på Le Tour så käkar deltagarna under loppet för morgondagen, övermorgon och kanske nästa vecka!

Link to comment
Share on other sites

Det här är väl som att svära i kyrkan (vilket jag iofs inte har något emot), men få saker slår en iskall bira. I det fantastiska gamla mästerverket The Complete Book of Running argumenterar Jim Fixx att öl innehåller gott om kolhydrater samt återställer vätskebalansen fort som attan.

 

Edit: Detta gäller alltså efter avslutat träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Det här är väl som att svära i kyrkan (vilket jag iofs inte har något emot), men få saker slår en iskall bira. I det fantastiska gamla mästerverket The Complete Book of Running argumenterar Jim Fixx att öl innehåller gott om kolhydrater samt återställer vätskebalansen fort som attan.

Haha, tycker det låter lite som önsketänkande :D

Själv föredrar jag mjölk och en banan.

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt' date=' dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.[/quote']

Annars kan ni ju läsa hur sverigeelit i mtb gör med sin kosthållning före och efter träning.

Peta i sig återhämtningsdrycker och sportdryck mm är nog inte så smart om man vill ha bästa träningseffekt av långa pass.

Denna mannen har en smått anorektisk syn på ätande men han är bland dom bättre i sverige på mtb, att han forskar inom området gör väl att man tror att han har lite kött på benen i vad han skriver iaf. Att träna kolhydratshög är inget han verkar göra ofta iaf...att äta nått direkt efter träning tror jag inte han förespråkar heller...

http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/26/vaggdistans/

Ja om det kom i ett vettigt format, dvs ej blogg så skulle jag läsa det.

Hann iaf läsa det här "Jag körde lite low carb igår efter tävlingen. Fyra skivor bröd och några chokladbitar och resten kött och fett."

 

Jag tränar verkligen inte "kolhydrathög". Äter mindre kolisar än medelsvensson och tränar aningen mer.

Däremot så sätter jag i mig direkt efter ett gympass. Dissar choklad, oboy och allt annat godis, det kostar lika mycket som tillskott.

 

Inga konstigheter i sportdryck, man ska fylla på med det svettas ut om man vill vara fräsch dagen efter.

Tex på Le Tour så käkar deltagarna under loppet för morgondagen, övermorgon och kanske nästa vecka!

För styrketräning finns ingen fördel med att träna med låga kolhydratnivåer och ge fan i att äta efteråt.

Däremot för uthållighetsträning finns det studier på att det ger mer uthållighet att träna med låga glykogennivåer. Däremot PRESTERAR du sämre med låga glykogennivåer/blodsockernivåer men ren träningseffekt blir bättre men passet blir så klart jobbigare att genomföra.

Under tävling ska man däremot ALLTID tävla med höga glykogennivåer och tillföra kolhydrater/sportdryck gel etc för att Prestera. Om man nu ska tro på Ormmicke.

Vann iaf finnmarksturen ifjol så lite uthållighet har han ju :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer säkert, men inte dumt att testa sportdryck och gel som man ska använda vid lopp under nån träning oxå.

 

För egen del så kan jag inte köra över 1.5h om jag inte tillför nå götta, blir helt pajj alltså.

Dippen kommer senare och inte lika kraftigt om jag sätter i mig 50g kolisar i timmen än om jag bara dricker vatten.

Många tränar nog inte längre än en timme och då spelar det ju ingen roll alls, för då har man inte testat tömma musklernas föråd.

 

För övrigt så tappade jag några kg kroppsfett på 5-6 distanspass längdskidor i vintras, kollade mig i spegeln och undrade om jag inte var sjuk :). Så inte plussar jag kcal under passen inte.

Link to comment
Share on other sites

Pro Viva (den vanliga). Blåbärssoppa.

Jag dricker/äter oftast inget under träningspasset (undantag riktiga långpass och/eller värme), men efter passet vill jag ha i mig något direkt! Viktigt!

Kaviarmacka är en annan favorit.

Min gubbe kör med Pucko.

Link to comment
Share on other sites

Om jag avslutar passet hemma så brukar jag dricka milk shake eller smootie.

 

Jag drack Vitargo gainers gold efter träning under någon månad' date=' i hopp om att gå upp i vikt, men det gjorde jag

inte.[/quote']

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt, dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.

Annars kan ni ju läsa hur sverigeelit i mtb gör med sin kosthållning före och efter träning.

Peta i sig återhämtningsdrycker och sportdryck mm är nog inte så smart om man vill ha bästa träningseffekt av långa pass.

Denna mannen har en smått anorektisk syn på ätande men han är bland dom bättre i sverige på mtb, att han forskar inom området gör väl att man tror att han har lite kött på benen i vad han skriver iaf. Att träna kolhydratshög är inget han verkar göra ofta iaf...att äta nått direkt efter träning tror jag inte han förespråkar heller...

http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/26/vaggdistans/

Jobbets internetfilter klacifiserade den som en porrsida. Vad länkar du till egentligen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker det inte för att gå upp.

 

Om du vill gå upp i vikt så måste du hålla koll på att du får i dig mer än vad du gör av med.

Tränar du kondition kan det ju vara svårt' date=' dessutom så är en portion gainer runt 250kcal knapp skillnad om du gör av med mer än 3000 kcal om dagen.[/quote']

Annars kan ni ju läsa hur sverigeelit i mtb gör med sin kosthållning före och efter träning.

Peta i sig återhämtningsdrycker och sportdryck mm är nog inte så smart om man vill ha bästa träningseffekt av långa pass.

Denna mannen har en smått anorektisk syn på ätande men han är bland dom bättre i sverige på mtb, att han forskar inom området gör väl att man tror att han har lite kött på benen i vad han skriver iaf. Att träna kolhydratshög är inget han verkar göra ofta iaf...att äta nått direkt efter träning tror jag inte han förespråkar heller...

http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/26/vaggdistans/

Jobbets internetfilter klacifiserade den som en porrsida. Vad länkar du till egentligen ;)

träningsporr på hög nivå :-)

Link to comment
Share on other sites

...men efter passet vill jag ha i mig något direkt! Viktigt!

"The open window"-teorin. Jo det känns inte fel att genast stoppa i sig något efter ett hårdare pass. D.v.s. att kroppen är mottaglig en mkt kort tid efter hård träning för att få i sig något. Annars riskerar man att lättare få infektioner. Gammal invand sanning som är synd att rucka på.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte hålla mig längre... :)

 

På vilken nivå är frågan ställd?

Vilken träningsintensitet gäller som bakgrund?

Flera pass om dagen?

 

Jag tränar verkligen inte så intensivt, även om livet är intensivt... och har få sovtimmar...

Så i mitt fall har jag inga problem med att enbart ta vatten som återhämtningsdryck och äta när det känns rätt.

Jag kör träningspass på flera timmar likaväl som styrkepass och intervall eller snabbdistanspass. Men jag dricker enbart vatten och mest bara efter passen om det inte gäller långpass.

Jag äter sällan p g a passen utan följer måltidsschemat för dagen... familjen äter helt enkelt på kvällen och tränar jag senare (en gång i veckan blir det nattpass) så skippar jag maten utan sover istället.

 

Jag inbillar mig att 3 mål om dagen plus något/några mellanmål ser till att tarmsystemet aldrig är tomt samt att fettreserverna är snudd på oändliga ut dyngsperspektiv...

 

Så om jag hade tränat mer än ett pass om dagen hade jag satsat på "återhämtningsdryck" eller banan+mjölk för att snabbast möjligt fylla magsäcken med energi men annars.. nix bara vatten.... fettreserverna är för stora (75 odeffade kg på 175 cm) trots allt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...