Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarförvaring


M i Mälardalen

Recommended Posts

Efter att ha läst allt om vallning i böcker och på internet under ett par månader så förstår jag att det är en svår konst och att det finns en mängd olika skolor. Min son och jag är nybörjare med skidåkning men vill tillkämpa oss kunskap om denna ädla konst. Även kring sommarförvaring finns en mängd olika tankar och idéer. Jag skulle dock konkret behöva veta:

 

Har jag gjort något bra eller dåligt för skidorna när jag smält in gul SkiGo glider på glidzonen på skidorna och lämnat fästzonen bar inför sommarförvaringen?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst allt om vallning i böcker och på internet under ett par månader så förstår jag att det är en svår konst och att det finns en mängd olika skolor. Min son och jag är nybörjare med skidåkning men vill tillkämpa oss kunskap om denna ädla konst. Även kring sommarförvaring finns en mängd olika tankar och idéer. Jag skulle dock konkret behöva veta:

 

Har jag gjort något bra eller dåligt för skidorna när jag smält in gul SkiGo glider på glidzonen på skidorna och lämnat fästzonen bar inför sommarförvaringen?

By the book :)

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Av trådarna här har jag förstått att många förordar stålsickling. Det är svårt att veta vilken teknik jag bör lära mig. Jag har ägnat de sista månaderna till att läsa på om traditionell vallning så jag får ägna sommaren att läsa om stålsickling. Sedan får jag inför vintern bestämma vad jag skall pröva under den säsongen. Förhoppningsvis kan min sons skidlärare ge bra råd i höst. Han är mycket kunnig inom området.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har alltid förvarat skidorna stående mot vägg men ...

Hur sommarförvarar man skidorna på bästa sätt så att spannen håller i sig?