Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarförvaring


M i Mälardalen

Recommended Posts

Efter att ha läst allt om vallning i böcker och på internet under ett par månader så förstår jag att det är en svår konst och att det finns en mängd olika skolor. Min son och jag är nybörjare med skidåkning men vill tillkämpa oss kunskap om denna ädla konst. Även kring sommarförvaring finns en mängd olika tankar och idéer. Jag skulle dock konkret behöva veta:

 

Har jag gjort något bra eller dåligt för skidorna när jag smält in gul SkiGo glider på glidzonen på skidorna och lämnat fästzonen bar inför sommarförvaringen?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst allt om vallning i böcker och på internet under ett par månader så förstår jag att det är en svår konst och att det finns en mängd olika skolor. Min son och jag är nybörjare med skidåkning men vill tillkämpa oss kunskap om denna ädla konst. Även kring sommarförvaring finns en mängd olika tankar och idéer. Jag skulle dock konkret behöva veta:

 

Har jag gjort något bra eller dåligt för skidorna när jag smält in gul SkiGo glider på glidzonen på skidorna och lämnat fästzonen bar inför sommarförvaringen?

By the book :)

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Av trådarna här har jag förstått att många förordar stålsickling. Det är svårt att veta vilken teknik jag bör lära mig. Jag har ägnat de sista månaderna till att läsa på om traditionell vallning så jag får ägna sommaren att läsa om stålsickling. Sedan får jag inför vintern bestämma vad jag skall pröva under den säsongen. Förhoppningsvis kan min sons skidlärare ge bra råd i höst. Han är mycket kunnig inom området.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har alltid förvarat skidorna stående mot vägg men ...

Hur sommarförvarar man skidorna på bästa sätt så att spannen håller i sig?

 

Kan man på något sätt påverka för mjuka skidor att bli hårdare i spannet genom att sätta en kloss mellan skidornas mittpunkt och tvinga ihop skidändarna med band?

Link to comment
Share on other sites

Har alltid förvarat skidorna stående mot vägg men ...

Hur sommarförvarar man skidorna på bästa sätt så att spannen håller i sig?

 

Kan man på något sätt påverka för mjuka skidor att bli hårdare i spannet genom att sätta en kloss mellan skidornas mittpunkt och tvinga ihop skidändarna med band?

Xintrot har (såklart :)) gjort detta:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8084

Link to comment
Share on other sites

Har alltid förvarat skidorna stående mot vägg men ...

Hur sommarförvarar man skidorna på bästa sätt så att spannen håller i sig?

 

Kan man på något sätt påverka för mjuka skidor att bli hårdare i spannet genom att sätta en kloss mellan skidornas mittpunkt och tvinga ihop skidändarna med band?

Jo det har jag provat på ett par som jag ville ha upp spannet på. (jag ville skapa längre spann och detta under sommaren)

Jag satte skidorna rejält i spänn med en rejäl kloss. Syftet var att utöka spannet men det blev bara 30mm längre spann tyvärr så skidor är STYVA kan jag säga. Alla mina skidor är uppspända med en kloss och absolut INTE ihopklämda för då kan man tappa spannet och det är ju inte önskvärt, tänk på det.

 

Så det ska sitta en kloss emellan skidorna över sommaren, JA. (lite uppspända anser jag)

Jag fick tips på en annan länk till en amerikanare som hade för hårda spann och klämde ihop dem med tving och lyckades på så sätt sakta tvinga ned spannet till önskvärt spann.

 

Om du vill ordna ett längre spann så går det att "snida till" genom att sickla ned vallafickan i sakta mak och mäta ofta men det måste vara ganska tjocka belag på några tiondels millimeter att ta på för att detta ska gå.

 

Jag har lyckats att skapa de spann jag vill ha på ett skidor som hade för korta spann Fischer RCS Air carbon av äldre modell. ( i en annan tråd är detta beskrivet hur man gör och med bilder)

 

Sommarförvaring?

Glidvalla är OK + en liten kloss så de spänns upp, sedan kan du ställa undan dem tills nästa säsong. Se till att klossen sitter HELT rak mellan skidorna, ej på snedden för då kan skidytan bli sned eller svagt skruvad i längsled och det vill du inte.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid förvarat skidorna stående mot vägg men ...

Hur sommarförvarar man skidorna på bästa sätt så att spannen håller i sig?

 

Kan man på något sätt påverka för mjuka skidor att bli hårdare i spannet genom att sätta en kloss mellan skidornas mittpunkt och tvinga ihop skidändarna med band?

Jo det har jag provat på ett par som jag ville ha upp spannet på. (jag ville skapa längre spann och detta under sommaren)

Jag satte skidorna rejält i spänn med en rejäl kloss. Syftet var att utöka spannet men det blev bara 30mm längre spann tyvärr så skidor är STYVA kan jag säga. Alla mina skidor är uppspända med en kloss och absolut INTE ihopklämda för då kan man tappa spannet och det är ju inte önskvärt' date=' tänk på det.

 

Så det ska sitta en kloss emellan skidorna över sommaren, JA. (lite uppspända anser jag)

Jag fick tips på en annan länk till en amerikanare som hade för hårda spann och klämde ihop dem med tving och lyckades på så sätt sakta tvinga ned spannet till önskvärt spann.

 

Om du vill ordna ett längre spann så går det att "snida till" genom att sickla ned vallafickan i sakta mak och mäta ofta men det måste vara ganska tjocka belag på några tiondels millimeter att ta på för att detta ska gå.

 

Jag har lyckats att skapa de spann jag vill ha på ett skidor som hade för korta spann Fischer RCS Air carbon av äldre modell. ( i en annan tråd är detta beskrivet hur man gör och med bilder)

 

Sommarförvaring?

Glidvalla är OK + en liten kloss så de spänns upp, sedan kan du ställa undan dem tills nästa säsong. Se till att klossen sitter HELT rak mellan skidorna, ej på snedden för då kan skidytan bli sned eller svagt skruvad i längsled och det vill du inte.[/quote']

Tror inte på påtvingade spann. Det funkar kanske en timme, en dag eller en månad till 70 - 50 - 20 % sen är det "riktiga" spannet tillbaka och hur vet du då hur du skall valla. Så mickla inte med klossar! Låt skidorna ligga neutralt och mörkt!

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man låta skidorna vara i sitt naturliga utgångsläge det går utmärkt. (utan kloss)

Det är nog det bästa för gemene man, dvs för alla.

 

Jag "micklade" med klossar för att få kunskap om vad som hände under sommaren när de stått uppspända. Och detta skidpar (Salomon EQ) har faktiskt ännu inte gått tillbaka som du skriver, med det gäller bara det skidparet jag provade detta på så jag kan inte uttala mig om andra skidor går tillbaka i utgångsläget. Däremot så sker ingen stor förändring med kloss även om man tok-spänner upp dem som pilbågar. Det hjälper föga, eftersom det inte händer så mycket har det visat sig (på mitt skidpar) ;)

 

Eftersom det inte hände så mycket så vallade jag bara ytterligare 30mm framåt och skidorna uppförde sig som vanligt och de har stannat i sin nya "form" och inte gått tillbaka. (på mina skidor obs)

 

Så du har helt rätt att man kan skippa klossen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Just att behandla glidytorna med mjukt paraffin inför sommarförvaring är väl det som det slarvas mycket med. Jag brukar bara ställa undan skidorna som de är och sen ta fram dem framåt jultiden.

Jag var inne i en sportaffär och där rekommenderade försäljaren att behandla glidytorna med Skigo quickvax - har det samma funktion som det gula feta paraffinet ?

Link to comment
Share on other sites

Just att behandla glidytorna med mjukt paraffin inför sommarförvaring är väl det som det slarvas mycket med. Jag brukar bara ställa undan skidorna som de är och sen ta fram dem framåt jultiden.

Jag var inne i en sportaffär och där rekommenderade försäljaren att behandla glidytorna med Skigo quickvax - har det samma funktion som det gula feta paraffinet ?

Vilken funktion har det gula?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl redan fastslaget att skidorna klarar sig hur bra som helst utan vax under sommaren. Mina gamla skidor har nog inte sett paraffin på 10 år vare sig vinter eller sommar och belagen är hur fina som helst. Att dom skulle kunna torka ut är inte sant men säljer en vallakloss till för den som tjänar pengar på det. Om man nu inte ställer sina skidor i solen för då lär väl UV-strålningen bryta ner materialet. Men hur var det nu? Det som upprepas tillräckligt många gånger blir till slut en sanning.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Låter den stå mörkt o svalt med Vasaloppsvallningen kvar. Brukar fungera utmärkt. Har man tur räcker det med ett nytt lager burkvalla överst för de första höstpassen. Sparar tid o pengar till åkningen o skidorna mår bara fint, dessutom bra glid på hösten.

Link to comment
Share on other sites

I bästa fall åker fästvallan (framförallt om det är klister) av efter Vasaloppet sedan förvars de i skidfodralet tills det blir dags att plocka fram dem igen. Ett par drag med stålsickeln och lite borstning så är det klart att köra på igen eller så kör man ändå om man bara ska träna .
 

Link to comment
Share on other sites

Personligen brukar jag rengöra och preparera skidorna ordentligt med ett lämpligt glidvax på våren så att det bara är att plocka fram skidorna och köra så fort som det kommer snö.

 

Det sista man vill göra första dagen med snö är att komma sent till ett sönderkört spår, bara för att man var tvungen att skrapa bort "skyddsparafin" och preppa skidor.

Link to comment
Share on other sites

Om man saknar vallajärn så känns skyddsparaffinering som överkurs?

Ett vallajärn kostar inte många hundralappar och ett quickwax låter inte som billigaste varianten... allt snabbfixat innebär bara att någon annan tar vinsten av ett manuellt arbete...

 

Så bryr man sig inte om vallajärn tror jag att man inte behöver bry sig om quickwax?

Dessutom verkar skyddsparaffinering vara mer voodoo? Rengöring mha mjukt paraffin istället för vallaväck kan jag förstå men egentligen inte själva skyddsparaffineringen? Om den nu inte blockerar smuts från att komma till yttersta ytan?

 

Jag kör lite hårdare paraffin till rengöring och skyddsparaffin genom att lämna kvar efter första "tvätten" efter Vasaloppet. Jag skulle aldrig lämna mina skidor skitiga över sommaren... det kan inte vara bra glid att åka på klistrade glidytor :)

Om de ser OK ut så gör jag inte mer men om de är skitiga rengör jag dem och lämnar sista lagret oborstat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...